Hur förvarar jag bäst hö i det här utrymmet?

Dentaku

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra djur, eftersom det inte är hästar jag använder höet till men valde detta eftersom djurslaget egentligen inte är relevant. Ber om ursäkt på förhand till moderator om det var fel tänkt. :)

Jag har en lada på tomten där jag brukar förvara mitt hö. Hittills har det bara rört sig om att balar legat några månader i taget, eftersom tillgången varit god och jag haft en leverantör där jag kunnat köpa kanske 60-70 kg i småbal åt gången. Nu har jag köpt en lite större mängd, mer än det tredubbla som kommer att få ligga längre inte bara på grund av mängden utan eftersom jag inte behöver använda hö riktigt än. Därför skulle jag vilja känna mig trygg med att den förvaring som funkar bra med några få balar under några vintermånader också går att lösa nu.

Utrymmet jag brukar förvara höet i är en oisolerad lada där merparten av markytan inte har något inlagt golv utan bara singel och som vi använder till förvaring av lite allt möjligt. I ett hörn av ladan(som inrymmer ett gammalt dass) finns dock ett upphöjt trägolv och det är där jag lagt höbalarna, mot väggen till dasset. Där hänger också någon slags fuktspärrande duk längs ladans kortsida. Ladan har inget innertak och står på väldigt väldränerad mark, men fukt stiger ju alltid upp ändå. En enkel skiss över hur det ser ut:

Höförvaring.png

Behöver jag tänka på något särskilt när jag nu tänkte stapla en lite större mängd höbalar här? Är det bäst om de ligger direkt på trägolvet eller på pall? Jag vet att det är bra att lägga halm runt men halm är ju lika svårt att få tag på som hö just nu... :crazy: Är tacksam för alla råd för hur jag minimerar risken för att mitt hö blir dåligt!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har haft en fundering om hö. Skulle behöva bolla tanken lite fram och tillbaka med andra hästmänniskor. Vi köper balar som ligger...
Svar
5
· Visningar
1 346
Senast: ponilover
·
Foder & Strö Nu är jag smått förvirrad. Min häst måste av hälsoskäl äta hö. Han är inackorderad i ett stort stall där jag har plats ute i ladan...
Svar
8
· Visningar
2 102
Senast: bettysmatte
·
Hästmänniskan I ett hyreskontrakt för stallplats där även foder ingår, kan det betraktas som kontraktsbrott att endast tillhandahålla otjänligt hö...
2
Svar
25
· Visningar
2 696
Senast: Anna_
·
J
Foder & Strö Jag flyttar ut på landet med eget stall om ca en vecka, har köpt ett parti hö som ligger på loftet. Nu fick jag höra härom dagen att...
Svar
12
· Visningar
2 728
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp