Hur förvarar ni smutstvätt?

Sv: Hur förvarar ni smutstvätt?

Jag har en zinktunna med lock på toa som fyller en hel del smutstvätt, rymmer 79 liter.
Både praktiskt och snyggt :)
 
Sv: Hur förvarar ni smutstvätt?

Vi har ett förvaringssystem med skåp i ett badrum där vi har en trådback för 40 grader ljus, en trådback för 40 grader mörk, en trådback för 60 grader ljus och en trådback för 60 grader mörk.
Tidigare när vi hade sämre med plats så hängde jag upp fyra små tvättkorgar (lagom stora för att när de var fulla så fyllde de tvättmaskinen) på krokar på väggen, en för varje tvätt. Det fungerade också väldigt bra.

Jag slutade sortera tvätt när barnen var såpass stora att de kunde börja förstå siffror. Sedan dess har var och en sorterat sin tvätt själva vilket har fungerat jättebra. Det som inte har legat i korgarna har heller inte blivit tvättat och ifrån barnen var i tio års åldern så har de fått sätta igång maskinen själva och hängt upp tvätten sen (eller med hjälp om de har varit osäkra) om korgen har varit full när de har lagt i sin tvätt.

På så sätt har tvätten sluppit bli ens ansvar utan alla har tagit ansvar för att tvätten har blivit ren. Visst har det fuskats ibland och det har smitits undan men det syns ju av vem och då har man fått ta ett snack med den det berör. Det har därför heller aldrig varit något tjafs om varför de och de byxorna/tröjan eller vad det nu är inte har blivit tvättat eftersom de precis lika gärna har kunnat tvätta själva.
 
Sv: Hur förvarar ni smutstvätt?

Jag har en tvättkorg i gummi (grön och fin) på toaletten och i sovrummet har jag en till tvättkorg, en stor vit ful sak... men funkar gör den ju. Allt för att smutstvätten inte ska hamna överallt!
 
Sv: Hur förvarar ni smutstvätt?

Den har många möjliga användningsområden:D
Hos mig hade den nog inte fungerat till hundmat dock, min hund hade brutit sig in :devil:
 
Sv: Hur förvarar ni smutstvätt?

*kl*

För att svara på frågan så har vi en hög med tvätt på golvet i sovrummet, nedanför skötbordet i barnrummet samt en på toaletten. Jag försökte köpa sådana där billiga nättvättkorgar från IKEA och ställa ut strategiskt men det funkade inte.
Vi har liksom ingen bra plats att placera en tvättkorg på heller... Tvättskåpet såg jättefiffigt ut!

(Sambon har pratat om att sätta in ett nedkast direkt till tvättstugan, men än så länge är det bara en dröm... :P)
 
Sv: Hur förvarar ni smutstvätt?

*kl*

Har ingen tvättkorg. Lägger allt i tvättmaskinen direkt och startar när den är full.

;)
 
Sv: Hur förvarar ni smutstvätt?

kl

Jag har också en sådan tunna som är visad i tråden. Men eftersom jag bor i lägenhet med gemensam tvättstuga där en massa folk tvättar så räcker min tunna verkligen inte i tre veckor... Så jag brukar tömma tunnan i en Ikea kasse och bära ner den i mitt förråd som ligger bredvid tvättstugan i väntan på min efterlängtade tvättid. Jag hatar att ha en massa tvätt liggande runt tvättunnan så på detta sätt slipper jag det. Också är en stor del av tvätten redan nära tvättstugan när det är min tur att tvätta :)
 
Sv: Hur förvarar ni smutstvätt?

Jag röjde ur garderoberna på onödigt skit så jag fick loss lite plats längst ned och sen har jag 4st behållare där jag sorterar vit, ljus, färgad och svart tvätt.
När behållaren är full så är det en full tvättmaskin.

Ser ut såhär:

rationell-behallare-for-kallsortering__0098723_PE239942_S4.JPG
 
Sv: Hur förvarar ni smutstvätt?

Halvrena kläder har sambon på en stol i sovrummet. I teorin har jag mina halvrena i ett skåp med jalusi i praktiken ligger de oftast på golvet framför skåpet.

Sådant som ska tvättas har sambon i en tvättkorg i ett skåp i badrummet. Jag har mina i en konstig "torkskrubb/bastu/mörkrum" utrymme bredvid badrummet. Där finns en bänk mina kläder ligger på i en stor hög. De som inte grillat i golvet alltså.
 
Sv: Hur förvarar ni smutstvätt?

Jag har en rätt stor klädkammare så min tvättkorg i plast med lock står under en hylla i ett fack som är helt perfekt för den i storlek och tar inte upp onödig plats alls. Sedan har jag lediga tvättider nästan jämt så jag samlar inte så mycket tvätt (plus att jag jobbar i scrubs så jag behöver inte använda så mycket kläder).
 
Sv: Hur förvarar ni smutstvätt?

kl

Jag har en Antonius tvättkorg i badrummet och en i plast i hallen. Plastkorgen har jag på en tvåhjulig "bagagevagn" så jag slipper bära den när jag ska till tvättstugan.

Smutstvätten förvaras i korgarna, på stolar, på golvet... :angel:
 
Sv: Hur förvarar ni smutstvätt?

Kl

Vi har två ganska stora tvättkorgar. Den ena står i sovrummet och den andra i vardagsrummet. Kläderna lägger vi....på golvet! :D

Vi har verkligen ingen ursäkt alls att inte använda tvättkorgarna; de står bra placerat, är stora etc men närå. Golvet är bra skit...
 
Sv: Hur förvarar ni smutstvätt?

Kl

Vi har (sedan i lördags) sex tvättkorgar i anpassade storlekar i tvättstugan på nedervåningen (ljus/mörk o 40/60 grader, ylle o osorterat). På övervåningen (där sovrum o badrum är) har vi ett tvättnedkast där tvätten hamnar i den osorterade korgen i tvättstugan. Förut hade vi bara en tvättkorg, men den svämmade ofta över och den sorterade tvätten blev stående i ikeakassar, vilket såg rätt tråkigt ut. Nu känns det väldigt organiserat, men tar å andra sidan rätt mkt plats... Eftersom det är flera meter att gå från badrummet till tvättnedkastet brukar en del tvätt mellanlanda på golvet i badrummet :o

Halvrena kläder hänger på krokar på sidan av garderoberna (eller slängda över ngn stol ed :angel:).
 
Sv: Hur förvarar ni smutstvätt?

*KL*
Det är inte förrän jag läser denna tråden som jag inser att man kan ha två tvättkorgar. Eller till och med tre!! Varför har jag inte tänkt på det innan??

Men nu när jag googlar och vill hitta snygga tvättkorgar så tycker jag att utbudet är litet. Någon som har tips på en stilren och snygg tvättkorg som inte är gjort i hålplast. Får gärna vara i trä.
 
Sv: Hur förvarar ni smutstvätt?

Jag har ett sånt här skåp:

lillangen-tvattskap__0129884_PE283995_S4.JPG


Inuti finns det två lådor/väskor i åplyester som man lyfter ut. Oerhört smidigt även om jag skulle vilja ha tre hål. :)

Så smart! En sån vill jag också ha! (Men det får inte plats i min pyttetta:p )
 
Sv: Hur förvarar ni smutstvätt?

Heh ... Jag tror jag har 5 tvattkorgar i olika farger. LOL Superpraktiskt, jag anvander dessutom ett par stycken for att packa klader i garderoben i husvagnen, eller att packa hundgrejor, skor och annat "skrofs" nar jag aker ner till Florida. Just nu har jag tva stycken med ren vikt tvatt mitt i vardagsrummet.:o Det ska bara laggas in i skap och lador nu.
 
Sv: Hur förvarar ni smutstvätt?

Golvet, bordet, soffan, fotöljen... tja där det hamnar. Golvet är nog stället med mest plats, man kan sprida ut det mer där. jag har aldrig förstått folk som envisas med att trycka ner tvätt i en sån där grej som kallas tvättkorg. :p
 
Sv: Hur förvarar ni smutstvätt?

Golvet, bordet, soffan, fotöljen... tja där det hamnar. Golvet är nog stället med mest plats, man kan sprida ut det mer där. jag har aldrig förstått folk som envisas med att trycka ner tvätt i en sån där grej som kallas tvättkorg. :p

Det gör man för att det är en norm som säger att man ska göra så, som säger att man är slarvig som inte gör så och som säger att det är fint när det inte är stökigt! :D
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har ju blivit med tvättstuga :) I den finns förutom tvättmaskin, tumlare och upphängs-möjligheter ganska mycket förvaring :) Men vi...
Svar
14
· Visningar
864
Senast: Sedna
·
Mat HUR förvarar man morötter - i kylskåp i typ en vecka? Jag älskar morötter; råa, rivna, i mat, kokta, you name it. Köper påsar med...
Svar
19
· Visningar
1 369
Senast: Sharpless
·
Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
894
Senast: sjoberga
·
Hundhälsa Var nån som sa att torrfoder (öppnad förpackning) bör förvaras i frys om man inte förbrukar paketet inom 20 dagar. Vet nån om det...
Svar
8
· Visningar
1 007
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp