Hur förvarar ni stallkläder?

Dumpey

Trådstartare
Hur förvarar ni stallkläder?

Tycker det är svårt, har massor nu när det är så kallt, underställ, dubbla tröjor, tjocka jackor flera skor mm men de luktar ju så vill ha de lite för sig...
 
Hemma i lägenheten har jag en klädkammare som till största delen upptas av min stallgarderob. Ridbyxor, tunna tröjor och "mellan-tröjor" ligger i plastlådor med lock, tjocktröjor ligger vikta på en hylla och jackor/västar hänger på en stång. Lite luktar det såklart, men inte så farligt - jag tvättar sakerna ganska ofta.
 
Vi har stort hus med källare. Använder källaringången som grovingång så alla stall- och arbetskläder av olika slag hänger i pannrummet. Ridkläder som ridbyxor och tröjor har jag i en speciell låda i en byrå.
 
Vi har källaringången som grovingång och byter om i tvättstugan. Där har jag en garderob som är dedikerad mina stallkläder.
 
I pannrummet. Jag skulle aldrig kunna förvara dom utomhus, jag hatar kalla kläder :D
Förstår dig helt :D Under veckorna har jag stallkläderna i bilen under arbetsdagen och byter om i kalla sadelkammare, det är hemskt! Men åker inte flera mil extra bara för att få byta om i varma kläder hemma ;)
 
Jag har inte så mycket grejer så jag har två större vill plastlådor med lock som står i botten än min vanliga garderob.

Drömmen hade varit en grovingång med en separat garderob för alla hästgrejer
 
Vi har en garderob och en byrå i ett rum där vi har träningskläder och mina rena ridkläder.
Ridkläder som är använda förvarar jag i plastbackar som står staplade i den garderoben. Har även stallskor i plastback.

Det funkar bra. Plastbackarna är tättslutande med lock och funkar bra för att det inte ska lukta häst överallt.
 
Jag bor ensam i en stuga på landet.

Rena rid/stallkläder förvaras i normal klädgarderob: ytterkläder bland andra rena ytterkläder, ridbyxor, tröjor et c i vanlig klädgarderob.
Den omgång som är under användning: ytterkläder (jacka och ridkjol) på egen krok i farstun. Blöt jacka i pannrummet för att torka.
Ridbyxor, tröjor et c - hänger på en krok i hallen på övervåningen.
Grovt smutsat: åker som regel direkt i tvättmaskinen.
 
Jag har inte så mycket grejer så jag har två större vill plastlådor med lock som står i botten än min vanliga garderob.

Drömmen hade varit en grovingång med en separat garderob för alla hästgrejer

Jag har en liknande lösning här hemma med stor plastlåda.
 
Har en garderob i källaren där hästkläder och fältkläder (jobbar ute i naturen ibland) samsas. Använder samma underställ, t-shirts, tröjor osv till båda. Rena kläder ligger i garderoben, medans stallkläder jag använder just nu ligger i en plastback med lock i samma garderob. Skor och stövlar står också i källaren.
Maken är allergisk så han får säga till när t.ex bilen har blivit för hästig, då får jag städa.
 
Har samma problem. Har bara ett ställe att hänga kläder, i lilla klädkammaren/ städskrubben i hallen. Men för tillfället är det enda stället för mig att hänga upp mina blusar och klänningar.
Funderar på att fixa en mindre garderob för stallkläderna i den lilla garderoben, vill inte packa ner kläderna. Nu på vintern behöver de ofta hänga då de är fuktiga av regnet.
Eller så skaffar jag överdrag till klänningarna och blusarna?
 
Vi har en garderob i hallen för "fritidskläder". Dvs alla kläder som inte är fin eller vardagskläder. Där ligger mina hästkläder. Har även en garderob uppe i sovrummet med alla fritidskläder som det inte är säsong för. Där är allt upptvättat och än så länge har inte sambon gnällt över lukt, han är rätt känslig.
 
Ni som forvarar rena stallklader i garderoben - kanner ni att ni far ut lukt etc?
Jag tycker liksom, fast det kanske ar inbillat, att efter ett tag gar det inte att fa stallklader lika rena som typ mina kontorsklader, sa darfor haller jag de sa separat som mojligt.
 
Rena i garderob.
Använda i plastback. Skorna som använda i hallen och jackan som används hänger i badrummet.. (grym ventilation därinne!)
 
Plastlådor med lock stående i garderob i hallen.

Om jag är i olika stall regelbundet har varje stall en egen låda (ibland flera) med egna kläder. Skor och hjälm har oftast kunnat vara i stallet men går inte det så är även de i lådor. Lådorna är i plast, har rejält lock och är sen tydligt markerade med vilket stall som sakerna i tillhör. Byter jag stall så saneras kläderna och lådorna mellan. Rena kläder förvaras i egen, separat plastlåda. Allt var lite jobbigare när jag red i ridstövlar då de tar plats på ett annat sätt. Skor är enklare att förvara.

När det är vinter så blir det lätt en extra låda per stall.

Och jag har extremt mycket kläder för att kunna vara i olika stall. Jag har 2 par ridstövlar, 2 par ridskor och 2 stycken hjälmar. Jag hade kunnat ha fler hjälmar men det var ett tag sen jag hade ett behov av att kunna vara i mer än två stall samtidigt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag blir tokig, det är hår överallt! Passar dåligt med allergi i familjen.. Behöver tips på kläder där pälsen inte fäster på. Gärna...
Svar
2
· Visningar
405
Senast: ylvalill
·
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 942
Senast: Enya
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: Acto
·
Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 365
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp