Hur förvarar ni stallkläder?

De flesta kläder är just nu på jobbet i ett skåp, men innan jag hade jobb med skåp förvarade jag grejerna hemma, ridskor bland de andra skorna, jackan bland de andra jackorna och kläderna i en hög på golvet i badrummet, där de flesta andra kläder också hamnar!
 
Ni som forvarar rena stallklader i garderoben - kanner ni att ni far ut lukt etc?
Jag tycker liksom, fast det kanske ar inbillat, att efter ett tag gar det inte att fa stallklader lika rena som typ mina kontorsklader, sa darfor haller jag de sa separat som mojligt.
Jag tycker inte att all hästlukt försvinner i tvätten så skulle inte vilja ha rena stallkläder i samma garderob som mina ”civila”/jobbkläder. Vi har tränings/häst/friluftskläder tillsammans och det funkar bra. Är inte i samma rum som vi har våra vanliga kläder.
 
De som används har jag i hallen, övrigt i byrå och garderob i förrådet.
Byter och tvättar ofta samt utestall så det luktar inte så mycket häst.
 
Stalljackor och skor är i hallen, finjackor och extra fina skor förvaras precis innanför hallen bakom dörren :), tvättade hästkläder är i garderoben. Har så lite finkläder att jag inte bryr mig om att det blandas :p. Rena men använda hästkläder hänger på krok i sovrummet.
 
Vi har ett stort garage med mkt förrådsutrymme. Har en hästhörna där för hästutrustning, fodersäckar och alla mina ridkläder.
 
Bor i en liten tvåa med noll förvaring och obefintlig hall. Har ytterkläder, fleecejackor och skor i en dynbox utanför ytterdörren. Tar in skorna vid minusgrader men annars funkar det bra. Tar såklart in blöta kläder och torkar dem inne.

Ridbyxor och tröjor i en låda under sängen.
 
I skrubben under trappen. Där har vi förråd av tex färgburkar osv så inget som tar lukt - eller som gör något om det tar lukt.
Långkalsonger, yttertröjor osv som inte nuddar hästen tycker jag inte tar lukt så det har jag bland mina vanliga kläder som används.
 
Jag har väldigt bra med förvaringsmöjligheter i mitt hus, och stallkläderna är i en separat garderob i farstun med en ventil direkt ut för att inte stänga inne hästdoften. Skor och passande stalljacka beroende på väder hänger dock framme eftersom de används flera gånger om dagen.
 
Har en kattvind med alla ridkläder, rena som smutsiga, inklusive skor. Inte uppvärmt, så underställ förvaras inne i lägenheten. Funkar fint, är det riktigt kallt så värms byxor på element en stund innan jag tar på mig dem, men med varmt underställ så funkar det rätt bra ändå.
 
Har en ganska liten lägenhet med få förvaringsutrymmen så dom hänger/ligger bland alla andra kläder, kanske får skaffa någon låda att ha dom i eller något :)
 
Förvarar allt förutom tävlingskläderna i stallet.
Vi har uppvärmd sadelkammare med egna byråer/krokar varav de kläderna som används alltid ligger där.
De kläder som inte är i säsong, dvs jackor/täckbyxor/regnkläder förvaras i en egen plastback vid täckena.

Vill inte ha stallkläder hemma, och vill helst inte ens sitta med stallkläder i bilen.
 
På en fåtölj. Tvättar mina hästkläder ofta för jag gillar verkligen inte när lukten sätter sig och tycker det känns ofräscht. Jackorna hänger för sig i hallen, även dessa tvättas oftast. Skorna står i hallen (till katternas förtjusning då de gärna myser till det med skorna :D).
 
Hur förvarar ni stallkläder?

Tycker det är svårt, har massor nu när det är så kallt, underställ, dubbla tröjor, tjocka jackor flera skor mm men de luktar ju så vill ha de lite för sig...

Hästkläder hålls för sig själva genom en annan ingång i huset. Tvättade hästkläder och tävlingskläder har egen garderob/byrå.
 
Hur förvarar ni stallkläder?

Tycker det är svårt, har massor nu när det är så kallt, underställ, dubbla tröjor, tjocka jackor flera skor mm men de luktar ju så vill ha de lite för sig...

Vi har alla våra hästkläde i grov-entré alt tvättstugan.
Jätteskönt med det spacet!

De stallytterkläder och skor/stövlar som inte används tvättar vi och har i walk in closet för ytterkläder.
 
Bor pyttelitet. Har skor och ytterkläder efter årstid (fel årstids kläder tvättade o nerpackade hemma) samt barbackaridbyxor i sadelkammaren i stallet åt min häst.

Åker jag till andra stall har jag andra skor o ytterkläder som regel och de förvarar jag hemma och tvättar oftare. Skorna står på dörrmattan oftast men eftersom jag inte mockar luktar det inget speciellt. Ytterkläderna hänger på insidan av min ytterdörr precis som övriga ridkläder. Har ett par tofflor i skostället i hallen jag har i bilen till och från stallet. Övrig tid om jag vill packa bort skor o handskar för andra stall (har årstidsberoende) låter jag dem vara inne ett tag så de är helt vädrade o torra o förvarar i vanlig plastback inne sedan, inga problem en hel säsong.
 
Kläderna hänger i källaren, där jag också har en plastback med nytvättade stallkläder. Har en ikeapåse (varianten man stänger med dragkedja) för "hemmastallet" och en för "bortastall". Då är det enkelt att bara ta den påsen och slänga in i bilen om jag ska iväg senare.

Tycker inte att lukten går ur helt om det är kläder man faktiskt sköter häst i, så allt utom underställ och t-shirts är sånt som bara används i stallet. (Jag har inga garderober som kan dedikeras helt till ridkläder, därav källaren.)

Ytterplagg, typ jacka, väst och stövlar, står i stallet. Då riskerar jag inte att råka använda svårtvättade "hemmagrejer" om jag är i andra stall. Vill inte heller sätta mig i bilen eller på bussen i det allra skitigaste ytterlagret. (Så extremt smutsigt är det ju inte, men tröjan man har på sig när man byter täcke på 10 leriga ponnyer och skorna man kliver i lera och gödselstack med kommer ju alltid medföra en påtaglig air av stall som inte känns så lämplig i alla sammanhang...)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag blir tokig, det är hår överallt! Passar dåligt med allergi i familjen.. Behöver tips på kläder där pälsen inte fäster på. Gärna...
Svar
2
· Visningar
405
Senast: ylvalill
·
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 945
Senast: Enya
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: Acto
·
Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 369
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp