Hur förbereder ni er för valet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mineur

Trådstartare
Moderator
Allt eftersom valet närmar sig börjar jag känna att jag skulle vilja friska upp minnet lite när det gäller var de respektive partierna står i de stora frågorna, och vem som egentligen tycker vad. Jag vet att varje parti har sitt eget valmanifest, men är det verkligen bästa sättet? Jag känner liksom att jag skulle vilja få en sammanställning och analys från en lite mer neutral källa (så neutral det nu finns).

Jag har lyssnat lite på Det politiska spelet (P1) men känner att de nästan går in lite för mycket på djupet; jag skulle vilja ha något lite mer lättsmält. Jag följer naturligtvis även nyheterna, men min stackars hjärna har tyvärr inte lagt tillräckligt mycket på minnet för att jag ska känna att jag har en helhetsbild som jag kan lita på. Jag bor dessutom inte i Sverige, vilket gör att det känns ännu svårare att hänga med i den svenska politiken trots att jag försöker.

Hur gör ni för att förbereda er?
 
Jag tror tyvärr att det är rätt svårt mer än att rösta i generella riktningar. Hur det partiet man själv röstar på kommer att agera kommer styras väldigt mycket av valresultatet i stort så även om man röstar på ett parti för deras sakfrågor så kan det sluta med att man får ett helt annat parti i praktiken beroende på maktställningar (t.ex. decemberöveröverenskommelsen eller att man kohandlar för att få regeringsplats). Så jag tror det blir svårt att rösta mer specifikt än hur skattepengarna ska fördelas/användas typ höjda skatter vs jobbskatteavdrag. Att rösta på någon mer specifik fråga än höger - vänster (klassiskt sett) tror jag är så att säga väldigt riskabelt.
 
Blir bara svårare å svårare. Avskyr detta blåa eller röda bullshit. Vad är politiskt med det? Anser inte det är politik längre.partierna går bara ihop för att få makt oavsett så om jag röstar på det ena röda eller andra röda eller det ena blåa mot det andra blåa känns inte som om det gör någon skillnad oavsett. Det kommer tapas i slutändan endå när det förhandlas om att gå ihop för att få mer makt. Det jag röstar för kan mycket väl helt väljas bort av det partiet när alla röster är lagda och resultatet har kommit fram.
Seriösa funderingar på att rösta på inget parti överhuvudtaget.
Glömde:
Bara väntar på att förtidsröstningen kommer ut så jag kan skyffla bort det å vara klar med skiten.
 
Jag försöker för det mesta bara koppla bort eländet. Snacket om att införa utförsäkringar igen av högern+sd är helt enkelt för stressande iom att jag är en av de som kommer drabbas av det, jag pallar inte.
Var jag själv står vet jag redan så det är inte mycket att fundera på för egen del.

Jag skulle väl iaf, vid osäkerhet, kolla på resultat av voteringar i riksdagen den senaste mandatperioden. Exempelvis har SD tydligen i väldigt många fall röstat tvärt emot det de sagt sig vilja. Känns ju som en bra grej att veta om man överväger att rösta på de för det de säger sig stå för tänker jag.
 
Riksdagsvalet är ju skitsvårt. Jag försöker fokusera på valet till landsting och kommun för det är närmare mig och där känner jag att jag vet lite mer om hur respektive politik fungerar i vardagen.
 
Jag har jättedåligt samvete för att jag är så opåläst som jag är nu. Men det är så mycket med både jobb och flyttar av både oss, djur och företagslokaler och bygge etc. Jag hinner liksom inte.
Har någon tips på lite lättillgänglig info tar jag också tacksamt emot!
Jag vet mest vad jag absolut inte vill rösta på. Det hjälper ju föga.
 
Jag är förstagångsväljare men känner mig faktiskt förvånansvärt lugn. Är lite för road (och insatt) i den politiska soppan för att oroa mig. Har sympatiserat med ett och samma parti i flera år nu, överväger att bli medlem i dito, och kommer att rösta på det partiet i såväl kommunal-, landstings- som i riksdagsvalet.
 
Haller med manga i traden - tycker manga partier ar svarare att definera och har flyttat runt en del (I stil med "mitt Sverige bygger inga murar"), sa jag har inte koll pa vem som star vart.
Min rost blir nog taktisk, pa sa satt att jag kommer lagga den pa sa satt att jag vill begransa ett parti's mojliga inflytande.
 
Jag kommer att rösta på samma parti jag är medlem i, däremot är jag extremt kritisk till vissa delar av partiprogrammet. Men känner att jag kan göra mer nytta inifrån än utifrån och de för fortfarande den politik jag ligger närmast. Även om valkompassen var helt uppåt väggarna bisarr. :crazy:
 
.partierna går bara ihop för att få makt oavsett så om jag röstar på det ena röda eller andra röda eller det ena blåa mot det andra blåa känns inte som om det gör någon skillnad oavsett. Det kommer tapas i slutändan endå när det förhandlas om att gå ihop för att få mer makt. Det jag röstar för kan mycket väl helt väljas bort av det partiet när alla röster är lagda och resultatet har kommit fram.
Seriösa funderingar på att rösta på inget parti överhuvudtaget.
Glömde:
Bara väntar på att förtidsröstningen kommer ut så jag kan skyffla bort det å vara klar med skiten.
Men hela valrörelsen går ju ut på att partiet ska få makt? Fattar inte.

Makt innebär att man kan genomföra det man brinner för.
 
Jag har helt enkelt tänkt på vad jag inte gillar med varje parti, och kommer rösta på det parti som jag känner har minst nackdelar.
Så ha rajg gjort tidigare men den här gången känns det hopplöst. Skrivit tidigare att jag allvarligt funderar på att skippa skiten helt men vill ju egentligen inte göra det. Frågan är bara hur man röstar för alla alternativ är typ lika dåliga eller sämre.
För mig känns det dessutom mer och mer som att det kvittar. Oerhört mycket styrs av EU och i övrigt så stryker politikerna marknaden medhårs medan vanliga medborgare är de som får sitta i kläm. För mig känns det nästan som om valet numera är en skenmanöver för att folket ska hålla sig lugnt men att demokratin egentligen redan är död.
 
Jag har nog nämnt det i tidigare trådar, men jag orkar sällan titta på debattprogram på tv, lyssna på olika tal eller liknande. Allt sådant känns för flummigt och ofta mer peka på andras nackdelar istället för att säga vad de själva vill. Jag hade älskat politiker som kunde ge raka svar på något någon gång, och som kunde ge ett rakt "ja" eller "nej" på en ja/nej-fråga istället för att komma med världens längsta utläggning som inte leder till något svar alls :grin:

Men, för att veta vad jag själv ska rösta på så gör jag olika tester på nätet. Det finns ju ett helt knippe sådana. Efter att ha gjort de jag hittar så brukar det vara något/några partier som alltid ligger i topp och något som alltid ligger i botten. Då läser jag på de "bästa" och de "sämsta" partiernas hemsidor för att se dels om det bra partiet faktiskt är bra, men också för att se hur det skiljer sig mot det som jag "inte borde" rösta på. Allt det där mitt emellan, det orkar jag inte läsa på om.
 
Jag försöker för det mesta bara koppla bort eländet. Snacket om att införa utförsäkringar igen av högern+sd är helt enkelt för stressande iom att jag är en av de som kommer drabbas av det, jag pallar inte.
Var jag själv står vet jag redan så det är inte mycket att fundera på för egen del.
Precis så känner jag också.
Alltså jag är helt säker på vart jag står politiskt och vilken typ av samhälle jag önskar mig, så jag kommer fortsätta rösta på samma parti fram tills dess att det finns ett bättre alternativ (där jag håller med i fler sakfrågor) eller om partiledningen får en flipp och förändrar den politiska inriktningen genom att ex börja samarbeta med SD/KD.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 162
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp