Hur formbar är en äldre valp?

@Bapelsin i min erf är det ovanligt att man som valpköpare får med sig valp hem vid första besöket. Jag har dock endast köpt av svenska etablerade kennlar. Våra egna hundar genom åren har även varit aktiva i aveln och samma upplägg där och alla kretsar jag känner /umgås med. Man får dessutom sällan välja exakt valp ur en kull som köpare utan där gör uppfödaren ofta val mellan valpköparna vilken valp till vem . Dock självklart har könet på valpen utifrån köparnas önskemål inte påverkats av uppfödaren där.

Det där låter rimligt för mig. Jag tyckte det var jättekonstigt när hon verkade tycka att jag skulle ta valpen med. Hon hade visserligen just som du skriver matchat mig till just den valpen, men ändå. Det är en högst seriös kennel, med många fina (meritmässigt) hundar.
 
Det där låter rimligt för mig. Jag tyckte det var jättekonstigt när hon verkade tycka att jag skulle ta valpen med. Hon hade visserligen just som du skriver matchat mig till just den valpen, men ändå. Det är en högst seriös kennel, med många fina (meritmässigt) hundar.

Men kan det ha blivit något missförstånd ? Det låter jättekonstigt att det inte tydligt framgår av en seriös uppfödare när det är ”påhälsning” hos valparna och när det är ”dax för hem hämtning” . Alla seriösa uppfödare jag nånsin haft erf av har ju ytterst tydligt stämt av med valpköparna vilket exakt datum det är hemgång för valpen i fråga liksom 🤔
 
Men @Bapelsin var det inte så att du blev kontaktad av uppfödaren som fått referenser på dig av annan uppfödare? I så fall kanske det blir mindre konstigt. Om uppfödarna känner och har förtroende för varandra så kan de ju så att säga gå i god för valpköpare som den ena har träffat flera gånger men inte den andra. Kanske?
 
Det där låter rimligt för mig. Jag tyckte det var jättekonstigt när hon verkade tycka att jag skulle ta valpen med. Hon hade visserligen just som du skriver matchat mig till just den valpen, men ändå. Det är en högst seriös kennel, med många fina (meritmässigt) hundar.
Tycker inte alls det låter konstigt, även dom vi köpt på postorder har varit seriösa uppfödare.
 
Men @Bapelsin var det inte så att du blev kontaktad av uppfödaren som fått referenser på dig av annan uppfödare? I så fall kanske det blir mindre konstigt. Om uppfödarna känner och har förtroende för varandra så kan de ju så att säga gå i god för valpköpare som den ena har träffat flera gånger men inte den andra. Kanske?

Nej, detta var en av uppfödarna jag träffade innan denna. Den uppfödaren du pratar om är toppen ❤️
 
Men kan det ha blivit något missförstånd ? Det låter jättekonstigt att det inte tydligt framgår av en seriös uppfödare när det är ”påhälsning” hos valparna och när det är ”dax för hem hämtning” . Alla seriösa uppfödare jag nånsin haft erf av har ju ytterst tydligt stämt av med valpköparna vilket exakt datum det är hemgång för valpen i fråga liksom 🤔

Ja, så kan det förstås vara men jag tror inte det. Men detta är bara spekulationer från min sida baserat på känslan när jag var där och hur hen uttryckte sig framför allt gentemot mina barn. Min 8-åring ville såklart ha med den otroligt söta valpen hem direkt och jag försökte med argument som att det måste fixas papper och att man behöver tänka över köp av djur. Då blev jag bemött med typ ”då säger jag emot mamma för alla papper är klara” typ. Den typen av insinueringar.

Ska tillägga att valpen hade åldern inne för att flytta.
 
Ja, så kan det förstås vara men jag tror inte det. Men detta är bara spekulationer från min sida baserat på känslan när jag var där och hur hen uttryckte sig framför allt gentemot mina barn. Min 8-åring ville såklart ha med den otroligt söta valpen hem direkt och jag försökte med argument som att det måste fixas papper och att man behöver tänka över köp av djur. Då blev jag bemött med typ ”då säger jag emot mamma för alla papper är klara” typ. Den typen av insinueringar.

Ska tillägga att valpen hade åldern inne för att flytta.

Låter verkligen jättemärkligt med en så otydlig säljare ? Det är väl självklart att papper osv är klara , men att ni inte förstått att det räknades med att valpen skulle hämtas och köpet slutföras denna dag känns ju som någon otydlighet allmänt isåfall från nån /bägge parters sida 😳
 
Låter verkligen jättemärkligt med en så otydlig säljare ? Det är väl självklart att papper osv är klara , men att ni inte förstått att det räknades med att valpen skulle hämtas och köpet slutföras denna dag känns ju som någon otydlighet allmänt isåfall från nån /bägge parters sida 😳

Jaja, jag var mest nyfiken på hur man brukar göra. Det var inte min intention att prata om uppfödaren i fråga för jag med min okunskap kan säkert också ha missförstått situationen.
 
Med min första hund var jag och hälsade på flera gånger fram till de blev 8v men då bodde de nära och jag tingade en valp redan vid 4v ålder.

Övriga tre hundar har jag hämtat första gången vi träffats och tyckte väll inte alls det var konstigt. Uppfödarna var rätt många timmar bort så hade varit svårt att ’hälsa på’ först. Min senaste köpte jag i princip över facebook messenger, import och det var lite svårt att förstå varandra via telefon 🤣 (lite konstigt måste jag dock säga att det kändes när man inte ens pratat ordentligt i telefon)

Tycker de flesta jag känner har hämtat valpen vid första besöket.
(Inom vallhundsvärlden verkar det dessutom inte alltför ovanligt att man aldrig träffar uppfödaren i verkligheten då någon annan transporterar hunden åt en.)
 
@Ainon iallafall jag har inte ifrågasatt att det kan vara logiskt att utifrån omständigheter hämta valp direkt . Däremot har jag ifrågasatt otydligheten att det inte i TS fall verkar ha framgått tydligt att man förväntades hämta valpen vid nämna tillfälle . Varesig nu otydligheten berott på vad/vem.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 241
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 511
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
13 337
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 780
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp