Hur formbar är en äldre valp?

Nej, det tycker jag inte att jag gör. Jag har ju letat upp två bra och väldigt seriösa kennlar med mycket fina hundar. Jag har ju inte bara tagit två random kennlar bara för att de råkar ha valpar nu. Vad av det jag skrivit antyder att jag gjort så?
Jag uppfattade dina inlägg på samma sätt som @Monstermom, att du letade i första hand var det fanns valpar till salu nu och inte vilka uppfödare som var intressanta.
 
Fast behöver det vara så fel att först och främst gräva där man står, så att säga? Finns det bra kennlar på nära håll så är det väl inte alls konstigt att man först tittar där. Jag förstår att TS känner sig besviken på att det blev som det blev, när hen ändå lyckats hitta något som kändes bra utan att behöva resa långväga.

Alla har inte heller alternativet att åka många mil för den rätta valpen. Jag klarar t ex inte längre resor pga mitt NPF, så jag har inte så mycket val annat än att titta hos närliggande kennlar. Det är tråkigt att man tydligen antas vara mindre seriös pga en sån sak.

Det behöver verkligen inte vara fel, men det för ju med sig risken att man kanske får vänta betydligt längre på en valp.
 
Jag hade inte tvekat, eftersom jag köper från en uppfödare jag litar helt på. Vår yngsta kom när han var 4 månader ungefär, det tog lite längre tid för honom att vänja sig vid barnen och bli helt rumsren, men han är en superb individ. Mognat sent, men det är nåt helt annat. Var en liten fjant som liten, nu extremt följsam och go och enkel att hantera hela tiden. Han har blivit precis vad jag hoppades på.
 
Älsklings-Sokkan var 1,5 år och strykrädd när vi tag hand om henne. Från att kissa på sig vid tandvisning, rymma om hon kom lös så älskade hon SBK-träningarna att hon själv kunde dra en repa på agilitybanan när vi skulle på träningarna och var en stjärna på inkallning. Grästorvorna flög när hon rivstartade och hon brukade springa sista metrarna på bakbenen och vända fortfarande på bakbenen för att sen sätta sig fot dikt an mitt vänstra lår. :love:

Jag har aldrig förr eller senare sett en hund göra inkallningar som hon gjorde, instruktörerna älskade hennes energi.
 
En ny fråga som ni säkert kan hjälpa mig med. Hade en diskussion kring detta och måste erkänna att jag känner mig helt lost i ämnet.

Fram till vilken ålder kan man byta namn på hunden, utan att göra det förvirrande för den? I teorin kan man såklart göra det när som helst, men i praktiken? När är namnet liksom befäst?
 
En ny fråga som ni säkert kan hjälpa mig med. Hade en diskussion kring detta och måste erkänna att jag känner mig helt lost i ämnet.

Fram till vilken ålder kan man byta namn på hunden, utan att göra det förvirrande för den? I teorin kan man såklart göra det när som helst, men i praktiken? När är namnet liksom befäst?

Mina hundar har nog säkert ett 10-tal namn var som de lyssnar på och som kommit upp under deras livstid, så jag säger Närsomhelst på den frågan :D!
 
En ny fråga som ni säkert kan hjälpa mig med. Hade en diskussion kring detta och måste erkänna att jag känner mig helt lost i ämnet.

Fram till vilken ålder kan man byta namn på hunden, utan att göra det förvirrande för den? I teorin kan man såklart göra det när som helst, men i praktiken? När är namnet liksom befäst?

När som helst säger jag också, det är ju som att befästa ett nytt kommando i princip. Mina hundar lever nog med ungefär fem namn var, och ibland dyker det upp ett nytt.

Chika - Chikapoo, Pikachoo, Chix, Pix, Ladybug, Babe, Foxy. Hon svarar till alla (när andan faller på. ;) )
 
En ny fråga som ni säkert kan hjälpa mig med. Hade en diskussion kring detta och måste erkänna att jag känner mig helt lost i ämnet.

Fram till vilken ålder kan man byta namn på hunden, utan att göra det förvirrande för den? I teorin kan man såklart göra det när som helst, men i praktiken? När är namnet liksom befäst?
Som övriga har sagt, min har många olika namn och lyssnar på alla. Det finns inget stopp i ålder när de kan lära sig saker. Om vi tittar på inkallning så har vi en mängd olika ord med olika betydelse. Hit, då är det lydnadsinkallning och placering vid sidan. Kom, eller Villeville eller kombination av de är mer flamsinkallning, kom fram till mig, men inget mer krav än så. Sen finns "hörrö" som mer handlar om "gå inte längre bort nu" mfl. 😁
 
En ny fråga som ni säkert kan hjälpa mig med. Hade en diskussion kring detta och måste erkänna att jag känner mig helt lost i ämnet.

Fram till vilken ålder kan man byta namn på hunden, utan att göra det förvirrande för den? I teorin kan man såklart göra det när som helst, men i praktiken? När är namnet liksom befäst?
Det beror kanske lite på hur man använder namnet också? Mina förknippar sina namn med roligheter, vilket gör det lättare för mig att byta namn på dem än att lära in nya trick :p Min äldsta tik kom till mig som tvååring, då bytte jag namn på henne. Efter det har hon fått flera olika smeknamn som hon också lyssnar på. Lite svårt att säga när hon börjat lyssna på olika smeknamn, men idag är hon 8år och jag tvivlar inte en sekund på att hon lätt skulle lära sig fler namn nu.
 
När jag läser era svar så är det nästan så att jag skäms lite 🙈
Det är ju så självklart. Våra hundar har ju såklart också flera olika namn var, som de lyssnar till. Varför tänkte jag inte på det? 🤦‍♀️
 
Enda gången jag kan tänka mig att det blir lite problematiskt att byta namn på djur är väl när det är en större del av kommunikationen. Som när jag körde bruks med parhästar, det var viktigt att jag kunde tala om för en specifik häst att det var just honom det gällde. Att han skulle ta i eller lugna ned eller vad det nu kunde vara. :) Måste vara liknande med slädhundar också, där byter man nog inte ett etablerat namn bara för skojs skull. Inte i arbetet i alla fall.
 
Enda gången jag kan tänka mig att det blir lite problematiskt att byta namn på djur är väl när det är en större del av kommunikationen. Som när jag körde bruks med parhästar, det var viktigt att jag kunde tala om för en specifik häst att det var just honom det gällde. Att han skulle ta i eller lugna ned eller vad det nu kunde vara. :) Måste vara liknande med slädhundar också, där byter man nog inte ett etablerat namn bara för skojs skull. Inte i arbetet i alla fall.
Eller en skock vallhundar som skall göra olika saker.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 414
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 469
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
14 340
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp