Hur formbar är en äldre valp?

Bapelsin

Trådstartare
Hur formbar är en 5-månaders valp jämfört med en 10-veckors?

Om jag tar hem en 5-månades valp från uppfödaren istället för en 10-veckors, hur mycket kan då redan redan ha befästs i dess beteende och lynne? Kan jag behöva jobba med ovanor, eller är den fortfarande för ung för att ha lagt sig till med sådant?

Anledningen att jag undrar är för att jag har möjlighet att välja mellan två hundar hos uppfödaren, där den ena är leveransklar 10 veckor och den andre är 5 månader.

Vad finns det för för- och nackdelar med ung valp kontra lite äldre valp?

Den äldre valpen skulle vara kvar hos uppfödaren för framtida avel men ska nu istället ut på foder. Så det är ingen problemhund eller så.

Jag har haft flera hundar och har två varannanveckahundar nu, men jag har aldrig haft en valp så jag är lite osäker på den biten :nailbiting:
 
Fördelen som jag ser det är att den borde vara sgs rumsren. Jag har haft valpar och vuxna omplaceringar varav några sk problemhundar. Förutom ev bagage så tycker jag det är enklare med en äldre hund än en liten bit- och bajsmaskin fast även en femmånadersvalp är ju en valp. Titta på bägge och känn efter, känn även efter hur du trivs med uppfödaren, nog så viktigt!
 
En 5-månaders kommer inte ha hunnit befästa några problembeteenden. Den är fortfarande rätt liten och har verken blivit fullt könsmogen eller vuxen ännu utan är fortfarande väldigt mycket bebis. Att den dessutom kommer rakt från uppfödaren är ju också ett plus för att den förhoppningsvis inte ska ha en massa skit bakom sig som den skulle kunnat ha om den varit hos en annan ägare emellan som kanske inte behandlat den så bra. Det du kommer få med en 5-månader är en lite större bebis som är mer utvecklad i kroppen och huvudet, förhoppningsvis rumsren eller på god väg att bli det. Förhoppningsvis koppeltränad, van att åka bil och mer självständig i vardagen. Det kommer mao vara lättare direkt. Vissa påstår att det är fundamentalt att man köper en 8-veckorsvalp för att man ska kunna befästa bandet till valpen ordentligt, vilket i min mening är ren bullshit. Du kommer få samma fina relation till hunden oavsett.

Jag tog min förra hund när han var 4 månader och det var så satans skönt att slippa kiss- och bajsåldern. Små valpar må vara söta ibland, men så kul är det sällan.

Så om du känner att 5-månadershunden är rätt så ska du inte backa pga ålder.
 
Ja man kan absolut behöva jobba med ovanor hos en fem månader gammal valp. Det beror helt och hållet på vad som har hänt i valpens liv hittills. Har valpen hela tiden bott hos uppfödaren och hens övriga hundar är trevliga skulle jag däremot gissa att risken för problembeteenden är liten.
 
Jag har importerat ett par valpar som då varit 4 mån när de kommit hit.
Ja, de kan ha fått olater som kan behöva jobbas med och ja, det kan vara ganska befäst vid 5 månader. Men de är fortfarande väldigt formbara.
 
Tack för era svar!

Jag var tvungen att ta ett beslut idag för uppfödarna ville såklart veta. Det landade i magkänsla och i era kommentarer på den äldre valpen. Tackar således nej till den lilla valpen. Så ikväll hör uppfödaren till den stora valpen av sig och säger att hon ändrat sig, så nu står jag istället helt utan hund. Suck. Livet alltså :(
 
Tack för era svar!

Jag var tvungen att ta ett beslut idag för uppfödarna ville såklart veta. Det landade i magkänsla och i era kommentarer på den äldre valpen. Tackar således nej till den lilla valpen. Så ikväll hör uppfödaren till den stora valpen av sig och säger att hon ändrat sig, så nu står jag istället helt utan hund. Suck. Livet alltså :(
Men f*n va surt. Men försök se det som att det fanns någon mening med det. En bättre valp väntar runt hörnet....
 
Jag känner mig så himla snuvad på konfekten nu. Känner mig berövad. Är det fånigt? Har suttit här och gråtit lite för mig själv.
 
Jag känner mig så himla snuvad på konfekten nu. Känner mig berövad. Är det fånigt? Har suttit här och gråtit lite för mig själv.
Nej, det är inte fånigt. Man har tänkt, planerat och känt efter mycket innan man öppnar hem och hjärta för en ny individ, tar man på foder måste man ju dessutom tänka sig både hund och uppfödare i sitt liv. Visst måste man få sörja lite när det inte blev som tänkt:heart
 
Tack för era svar!

Jag var tvungen att ta ett beslut idag för uppfödarna ville såklart veta. Det landade i magkänsla och i era kommentarer på den äldre valpen. Tackar således nej till den lilla valpen. Så ikväll hör uppfödaren till den stora valpen av sig och säger att hon ändrat sig, så nu står jag istället helt utan hund. Suck. Livet alltså :(
Fy så trist! Jag hoppas och tror att det är som @Voff säger, att det kommer dyka upp någon liten fyrbening som passar dig ännu bättre sedan. Vilken ras är det du är ute efter?
 
Nej, det är inte fånigt. Man har tänkt, planerat och känt efter mycket innan man öppnar hem och hjärta för en ny individ, tar man på foder måste man ju dessutom tänka sig både hund och uppfödare i sitt liv. Visst måste man få sörja lite när det inte blev som tänkt:heart

Tack. Jag är helt tom. Har inte kunnat sova inatt. Känns nästan som när man gjort slut med någon. Och inte en enda kennel i närheten har valpar ens planerade så vem vet hur länge jag kommer behöva vänta nu 😭


Fy så trist! Jag hoppas och tror att det är som @Voff säger, att det kommer dyka upp någon liten fyrbening som passar dig ännu bättre sedan. Vilken ras är det du är ute efter?

Ja, man får väl hoppas det. Men det lär ju inte ske inom den närmsta tiden, typ halvåret 😔

En staffe ❤️
 
Tack. Jag är helt tom. Har inte kunnat sova inatt. Känns nästan som när man gjort slut med någon. Och inte en enda kennel i närheten har valpar ens planerade så vem vet hur länge jag kommer behöva vänta nu 😭




Ja, man får väl hoppas det. Men det lär ju inte ske inom den närmsta tiden, typ halvåret 😔

En staffe ❤
Letar du inte valp i lite fel ände nu? Varför inte först leta efter kennlar som har bra hundar och sedan hitta en valp att köpa från dem, oavsett avståndet? Att hämta en valp går alltid att lösa, att hitta en frisk och sund uppfödning borde vara första prio, inte avståndet.
 
Letar du inte valp i lite fel ände nu? Varför inte först leta efter kennlar som har bra hundar och sedan hitta en valp att köpa från dem, oavsett avståndet? Att hämta en valp går alltid att lösa, att hitta en frisk och sund uppfödning borde vara första prio, inte avståndet.

Nej, det tycker jag inte att jag gör. Jag har ju letat upp två bra och väldigt seriösa kennlar med mycket fina hundar. Jag har ju inte bara tagit två random kennlar bara för att de råkar ha valpar nu. Vad av det jag skrivit antyder att jag gjort så?
 
Nej, det tycker jag inte att jag gör. Jag har ju letat upp två bra och väldigt seriösa kennlar med mycket fina hundar. Jag har ju inte bara tagit två random kennlar bara för att de råkar ha valpar nu. Vad av det jag skrivit antyder att jag gjort så?
När du skriver "inte en enda kennel i närheten har valpar ens planerade" så låter det som att du i första hand tittar på vad som finns tillgängligt i närheten och väljer bland dem.

Att åka hundra mil eller mer för en valp känns som det normala för mig så jag studsade till på den formuleringen faktiskt.
 
När du skriver "inte en enda kennel i närheten har valpar ens planerade" så låter det som att du i första hand tittar på vad som finns tillgängligt i närheten och väljer bland dem.

Att åka hundra mil eller mer för en valp känns som det normala för mig så jag studsade till på den formuleringen faktiskt.

Anledningen att jag vet att de inte har kullar planerade är ju just för att jag varit kontakt med uppfödarna ifråga.
Men nej, jag är inte beredd att åka hundra mil. Jag kan tänka mig 20-30 mil. Det finns många otroligt seriösa kennlar i min del av landet, den här delen ihop med Stockholm är ”meckat”. Så de riktigt bra uppfödarna finns här. Och de har inga kullar inplanerade inom det närmsta.
 
När du skriver "inte en enda kennel i närheten har valpar ens planerade" så låter det som att du i första hand tittar på vad som finns tillgängligt i närheten och väljer bland dem.

Att åka hundra mil eller mer för en valp känns som det normala för mig så jag studsade till på den formuleringen faktiskt.

Fast behöver det vara så fel att först och främst gräva där man står, så att säga? Finns det bra kennlar på nära håll så är det väl inte alls konstigt att man först tittar där. Jag förstår att TS känner sig besviken på att det blev som det blev, när hen ändå lyckats hitta något som kändes bra utan att behöva resa långväga.

Alla har inte heller alternativet att åka många mil för den rätta valpen. Jag klarar t ex inte längre resor pga mitt NPF, så jag har inte så mycket val annat än att titta hos närliggande kennlar. Det är tråkigt att man tydligen antas vara mindre seriös pga en sån sak.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 366
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 399
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
14 268
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp