Hur formbar är en äldre valp?

@Sel @vallhund
Namnet kan man ju byta ändå, bara göra det gamla till en del av kommandot för det de ska utföra :)
Sant, jag tänkte på det efteråt. :) Men då känns det lite sådär... but why? Jag vet att jag när jag hade hästarna använde deras namn hela tiden och på ett lite annorlunda sätt, jag hade blivit sjukt paff om jag sålt dem och någon bara "Nehejdu, nu heter du Diamant men i skogen ska du ändå heta Putte!" :D
Förmodligen är det bara i mitt huvud.
 
@Bapelsin hur formbar en hund är beror främst på VAD den ”formats” till tidigare . En liten äldre valp med en bra vettig uppfödare kan vara bra mycket mer formbar än en från en inte så vettig uppfödare. Och hos en köpare sen beror det ju även på VEM köparen är osv.

Så summa summarum : det blir svårt att svara rakt av lite som ”hur långt är ett snöre” . Men med bra grund och en bra köpare ser jag inga som helst problem med en lite äldre valp.
 
Sant, jag tänkte på det efteråt. :) Men då känns det lite sådär... but why? Jag vet att jag när jag hade hästarna använde deras namn hela tiden och på ett lite annorlunda sätt, jag hade blivit sjukt paff om jag sålt dem och någon bara "Nehejdu, nu heter du Diamant men i skogen ska du ändå heta Putte!" :D
Förmodligen är det bara i mitt huvud.

:D
Det är inte helt ovanligt hos de som importerar labbar från GB. De körs ofta med namn, men har de ett typ outtalbart skotskt namn ( :angel: ) döper många om dem till vardags och fortsätter med deras namn vid kommandot på träning och jakt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
:D
Det är inte helt ovanligt hos de som importerar labbar från GB. De körs ofta med namn, men har de ett typ outtalbart skotskt namn ( :angel: ) döper många om dem till vardags och fortsätter med deras namn vid kommandot på träning och jakt.

Konstiga skottska namn, ungefär som Kailzie? :D
 
Total passus.
Jag hade faktiskt rätt mycket kul åt det när jag bodde hemma i Sverige och skulle besöka veterinären till exempel. De hade ju inte hört namnet sägas utan försökte läsa det via stavning. Ibland lät det som någonting i närheten av Tsatsiki. :laugh:
Sååå... Kalittsi?

Egentligen utalas det som dansen Cèilidh, alltså ungefär som Kayleigh eller Keyli. Makes perfect sense, I know!
:D
Hon är döpt efter gården där hon är född. :)
 
Är glad just nu men vågar inte ta ut något i förskott den här gången. Det är väl som med husköp, inget är klart förrän underskriften är på pappret.

För några dagar sedan blev jag kontaktad av en av de mest välrenommerade kennlarna för min ras, som blivit tipsad om mig av en annan uppfödare. De har nyligen flyttat till min del av landet från ganska långt bort och har både en kull som bakas just nu där de kommer behöva en fodervärd om det kommer en tik och dels en äldre valp som de också behöver en fodervärd till. Jag ska träffa dem nästa vecka och förhoppningsvis kommer alla inblandade tycka att ett samarbete känns bra. Och att hjärtat också väljer ❤️

Ni får gärna hålla tummarna!
 
Är glad just nu men vågar inte ta ut något i förskott den här gången. Det är väl som med husköp, inget är klart förrän underskriften är på pappret.

För några dagar sedan blev jag kontaktad av en av de mest välrenommerade kennlarna för min ras, som blivit tipsad om mig av en annan uppfödare. De har nyligen flyttat till min del av landet från ganska långt bort och har både en kull som bakas just nu där de kommer behöva en fodervärd om det kommer en tik och dels en äldre valp som de också behöver en fodervärd till. Jag ska träffa dem nästa vecka och förhoppningsvis kommer alla inblandade tycka att ett samarbete känns bra. Och att hjärtat också väljer ❤

Ni får gärna hålla tummarna!

Håller absolut tummarna för att allt klaffar! Klart du ska ha en valp!
 
Gör ett KL i min egen tråd..

Ni som säljer valpar/har hundar ute på foder, förutsatt att hunden är redo att flytta, brukar ni lämna iväg den med en spekulant första gången hen kommer? Eller brukar ni säga tack och hej vi höra om några dagar? Jag förstår att det kan variera, men vad är vanligast skulle ni säga?
Och även ni som köpt hund som varit leveransklar vid första besöket, tog ni med den hem vid första besöket eller kom ni tillbaka och hämtade den?

Jag menar, med hästar känns ju båda alternativen lika vanliga. Jag har köpt två hästar direkt och en häst träffade jag flera gånger. Men går det att applicera även på hundar?

Har funderat en del på detta och är ju nyfiket lagd av mig, och inga frågor är för dumma sägs det ju 😁
 
Jag har aldrig köpt valp i Sverige men den första åkte vi och tittade på, träffade 12 hundar hos uppfödaren och även avelshannen, bestämde oss för vilken valp vi ville ha och åkte sedan hem igen och satte igång pappersexercisen innan vi hämtade henne. Den andra valpen var en fodervalp som vi blev tillfrågade om vi inte kunde ta så då flög jag och hämtade henne och då var alla papper klara och valp bestämd redan så det var ett möte på ett par timmar innan returresan.

De tre omplaceringar jag har/har haft har jag träffat innan de åkt med hem, två svenska och en import.
 
Gör ett KL i min egen tråd..

Ni som säljer valpar/har hundar ute på foder, förutsatt att hunden är redo att flytta, brukar ni lämna iväg den med en spekulant första gången hen kommer? Eller brukar ni säga tack och hej vi höra om några dagar? Jag förstår att det kan variera, men vad är vanligast skulle ni säga?
Och även ni som köpt hund som varit leveransklar vid första besöket, tog ni med den hem vid första besöket eller kom ni tillbaka och hämtade den?

Jag menar, med hästar känns ju båda alternativen lika vanliga. Jag har köpt två hästar direkt och en häst träffade jag flera gånger. Men går det att applicera även på hundar?

Har funderat en del på detta och är ju nyfiket lagd av mig, och inga frågor är för dumma sägs det ju 😁

Jag har nog aldrig varit med/hört om att en hund tas med om det är allra första gången som säljaren/potentiell fodervärd träffas, vare sig bland mina uppfödarevänner eller mina ”vanliga hundägar”-vänner. Seriösa uppfödare vill ju ha koll på vilka sina valpköpare/fodervärdar (extra mycket runt fodervärdar eftersom de ska ha ett väldigt fungerande samarbete) är, och då vill man ju lära känna personen som ska ta med ens hund.

Skillnad givetvis om man känner personen sen innan, då är det ju ofta man tar med sig hunden direkt första gången man träffar den (om giltigt vetintyg osv finns klart)
 
Jag har nog aldrig varit med/hört om att en hund tas med om det är allra första gången som säljaren/potentiell fodervärd träffas, vare sig bland mina uppfödarevänner eller mina ”vanliga hundägar”-vänner. Seriösa uppfödare vill ju ha koll på vilka sina valpköpare/fodervärdar (extra mycket runt fodervärdar eftersom de ska ha ett väldigt fungerande samarbete) är, och då vill man ju lära känna personen som ska ta med ens hund.

Skillnad givetvis om man känner personen sen innan, då är det ju ofta man tar med sig hunden direkt första gången man träffar den (om giltigt vetintyg osv finns klart)

Tack!

Jag tänker så också, men blev så förvirrad när jag var och tittade på den lilla valpen för hon antydde väldigt tydligt att hon ville att vi skulle ta valpen med oss direkt och blev nästan lite stött när jag sa till barnen att man alltid måste åka hem och tänka igenom ett djurköp.

Därav min fråga..
 
Jag tänker att man vill träffas och sen fundera på var sitt håll, även om det så över en natt. Särskilt om det hyfsat nära.
Sen så åkte vi ner och hämtade Nano på en gång då hon var leveransklar men då var det 5 timmar enkel resa, hade vi bokat henne tidigare hade vi troligen åkt ner en sväng innan köpet. Jag hade då pratat med uppfödaren flera timmar i telefon och vi kom väldigt bra överens och jag hade fått en bra och ärlig beskrivning av Nano.
Lilla Qila var jag tre gånger hos uppfödaren, där var det 1,5 timme enkel resa 😁.
 
:D
Det är inte helt ovanligt hos de som importerar labbar från GB. De körs ofta med namn, men har de ett typ outtalbart skotskt namn ( :angel: ) döper många om dem till vardags och fortsätter med deras namn vid kommandot på träning och jakt.
Haha, de kan få testa salukinamn annars :p Som när jag gick hundgymnasium och berättade för klasskamraterna att jag skulle köpa en valp som hette Wahidah och de undrade vad hennes smeknamn skulle bli. "Nä alltså, det är smeknamnet!" :angel:

(och nej, jag har aldrig varit med om att en veterinär stavat mina hundars namn rätt. Då har jag ändå haft fyra olika saluki till veterinären och försökt bokstavera för dem, det blir fel ändå...)
 
Gör ett KL i min egen tråd..

Ni som säljer valpar/har hundar ute på foder, förutsatt att hunden är redo att flytta, brukar ni lämna iväg den med en spekulant första gången hen kommer? Eller brukar ni säga tack och hej vi höra om några dagar? Jag förstår att det kan variera, men vad är vanligast skulle ni säga?
Och även ni som köpt hund som varit leveransklar vid första besöket, tog ni med den hem vid första besöket eller kom ni tillbaka och hämtade den?

Jag menar, med hästar känns ju båda alternativen lika vanliga. Jag har köpt två hästar direkt och en häst träffade jag flera gånger. Men går det att applicera även på hundar?

Har funderat en del på detta och är ju nyfiket lagd av mig, och inga frågor är för dumma sägs det ju 😁

Nej, skulle aldrig lämna iväg en hund så snabbt.
Samtliga hundar, valpar som vuxna har gått samma väg. Först en hel del kontakt fram och tillbaka för att tröska igenom standardfrågor och svar, sen besök för att känna av varandra och mer frågor, sen reflektera över mötet och lite kort kontakt till sen bestämmde vi om det blev köp.
 
Vi fick faktiskt med vår hund på prov första gången vi träffades, men det berodde kanske på uppfödarens situation som var rätt stökig efter en otrevlig skilsmässa. Vi stod egentligen på valplista men tiken resorberade i kaoset med akut flytt och vi började i stället prata om en tik på 1 1/2 år. Uppfödaren föreslog fodervärd, men vi kom fram till att det var bättre att vi köpte och att hon leasade hunden för en kull om det kändes bra.

Vi fixade AD/HD-röntgen och friskintyg, sedan träffades efter ca en vecka på en kurs i jaktapportering där uppfödaren hade ett par gånger kvar. Uppfödaren följde med hem till oss för att se hur vi bodde och så skrev vi alla papper och gjorde klart affären. Det var meningen att vi skulle träffas ett par gånger till för att avsluta kursen, men det slutade med att vi åkte dit själva för att se och lära.
 
På brukshundarna var jag extrem noggrann ,på dom små har jag ofta köpare i världens ände o andra länder,det blir mycket telefonkontakt,fb ,bildskickande,ev referenser.
Känns det bra så får dom ta med valpen/hunden hem om det inte är tokfel när dom kommer.
Gör liknade när jag själv köper hund och ibland måste man vara snabb så då chansar jag vilt,blir det fel så är den till salu igen. (gäller importhund)
 
Tack!

Jag tänker så också, men blev så förvirrad när jag var och tittade på den lilla valpen för hon antydde väldigt tydligt att hon ville att vi skulle ta valpen med oss direkt och blev nästan lite stött när jag sa till barnen att man alltid måste åka hem och tänka igenom ett djurköp.

Därav min fråga..
Utan att ta sida - jag tror att risken hade varit stor att ert samarbete inte skulle ha fungerat.
 
@Bapelsin i min erf är det ovanligt att man som valpköpare får med sig valp hem vid första besöket. Jag har dock endast köpt av svenska etablerade kennlar. Våra egna hundar genom åren har även varit aktiva i aveln och samma upplägg där och alla kretsar jag känner /umgås med. Man får dessutom sällan välja exakt valp ur en kull som köpare utan där gör uppfödaren ofta val mellan valpköparna vilken valp till vem . Dock självklart har könet på valpen utifrån köparnas önskemål inte påverkats av uppfödaren där.
 
Bara hälsat på säljaren en gång innan hämtning, alla andra gånger så har det varit träffas för fösta gången och tagit med hund och 2 gånger träffade vi aldrig uppfödaren öht.
Aldrig haft hund på foder.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 240
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 259
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
13 281
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 768
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp