Sant, jag tänkte på det efteråt.
Förmodligen är det bara i mitt huvud.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sant, jag tänkte på det efteråt.
Sant, jag tänkte på det efteråt.Men då känns det lite sådär... but why? Jag vet att jag när jag hade hästarna använde deras namn hela tiden och på ett lite annorlunda sätt, jag hade blivit sjukt paff om jag sålt dem och någon bara "Nehejdu, nu heter du Diamant men i skogen ska du ändå heta Putte!"
Förmodligen är det bara i mitt huvud.
Det är inte helt ovanligt hos de som importerar labbar från GB. De körs ofta med namn, men har de ett typ outtalbart skotskt namn () döper många om dem till vardags och fortsätter med deras namn vid kommandot på träning och jakt.
Total passus.typ så![]()
Är glad just nu men vågar inte ta ut något i förskott den här gången. Det är väl som med husköp, inget är klart förrän underskriften är på pappret.
För några dagar sedan blev jag kontaktad av en av de mest välrenommerade kennlarna för min ras, som blivit tipsad om mig av en annan uppfödare. De har nyligen flyttat till min del av landet från ganska långt bort och har både en kull som bakas just nu där de kommer behöva en fodervärd om det kommer en tik och dels en äldre valp som de också behöver en fodervärd till. Jag ska träffa dem nästa vecka och förhoppningsvis kommer alla inblandade tycka att ett samarbete känns bra. Och att hjärtat också väljer ❤
Ni får gärna hålla tummarna!
Gör ett KL i min egen tråd..
Ni som säljer valpar/har hundar ute på foder, förutsatt att hunden är redo att flytta, brukar ni lämna iväg den med en spekulant första gången hen kommer? Eller brukar ni säga tack och hej vi höra om några dagar? Jag förstår att det kan variera, men vad är vanligast skulle ni säga?
Och även ni som köpt hund som varit leveransklar vid första besöket, tog ni med den hem vid första besöket eller kom ni tillbaka och hämtade den?
Jag menar, med hästar känns ju båda alternativen lika vanliga. Jag har köpt två hästar direkt och en häst träffade jag flera gånger. Men går det att applicera även på hundar?
Har funderat en del på detta och är ju nyfiket lagd av mig, och inga frågor är för dumma sägs det ju![]()
Jag har nog aldrig varit med/hört om att en hund tas med om det är allra första gången som säljaren/potentiell fodervärd träffas, vare sig bland mina uppfödarevänner eller mina ”vanliga hundägar”-vänner. Seriösa uppfödare vill ju ha koll på vilka sina valpköpare/fodervärdar (extra mycket runt fodervärdar eftersom de ska ha ett väldigt fungerande samarbete) är, och då vill man ju lära känna personen som ska ta med ens hund.
Skillnad givetvis om man känner personen sen innan, då är det ju ofta man tar med sig hunden direkt första gången man träffar den (om giltigt vetintyg osv finns klart)
Haha, de kan få testa salukinamn annars
Det är inte helt ovanligt hos de som importerar labbar från GB. De körs ofta med namn, men har de ett typ outtalbart skotskt namn () döper många om dem till vardags och fortsätter med deras namn vid kommandot på träning och jakt.
Gör ett KL i min egen tråd..
Ni som säljer valpar/har hundar ute på foder, förutsatt att hunden är redo att flytta, brukar ni lämna iväg den med en spekulant första gången hen kommer? Eller brukar ni säga tack och hej vi höra om några dagar? Jag förstår att det kan variera, men vad är vanligast skulle ni säga?
Och även ni som köpt hund som varit leveransklar vid första besöket, tog ni med den hem vid första besöket eller kom ni tillbaka och hämtade den?
Jag menar, med hästar känns ju båda alternativen lika vanliga. Jag har köpt två hästar direkt och en häst träffade jag flera gånger. Men går det att applicera även på hundar?
Har funderat en del på detta och är ju nyfiket lagd av mig, och inga frågor är för dumma sägs det ju![]()
Utan att ta sida - jag tror att risken hade varit stor att ert samarbete inte skulle ha fungerat.Tack!
Jag tänker så också, men blev så förvirrad när jag var och tittade på den lilla valpen för hon antydde väldigt tydligt att hon ville att vi skulle ta valpen med oss direkt och blev nästan lite stött när jag sa till barnen att man alltid måste åka hem och tänka igenom ett djurköp.
Därav min fråga..