Hur formulerar man ett medryttaravtal?

M

Mayara

Jag har en bekant som rider min häst en dag i veckan.Eftersom saker rullade på och hon mest började rida hästen på prov blev det inte av att vi skrev ett avtal. Jag skriver alltid papper på allt som rör mina hästar; försäljning, uppstallning, tillridning, fodervärd, betäckning etc. I detta fall är medryttaren en kompis till mig och det känns dumt att komma dragande med ett kontrakt efter så här lång tid, men saken är den att det känns som om hon "har kvar kakan och äter den hela tiden". D.v.s. hon tar inga risker med detta, jag tar alla! Så här har det varit under den tid hon ridit min häst:
* Hon rider en gång i veckan och mockar då boxen. Fodrar ej.
* Hon rider gratis!? Betalar ingen del i skoning, foder, försäkring etc.
* Jag har inget skydd mot eventuella vet. kostnader om hästen skulle skadas när hon rider.
* Vi har inget som säger att hon rider på egen risk; jag kan alltså bli skadeståndsskyldig om hon skadar sig.
* Vi har inget som säger vad hon får och inte får göra med hästen (hon skrittar och travar bara) men ändå.
*Hon kommer när det passar henne, alltså inte när barn är sjuka, när det är dåligt väder eller när det är mörkt (det var droppen) Det är ju för f-n jämt mörkt på vintern!!
* Hon rider inte "igen" en annan dag i veckan om hon inte har kunnat på sin dag.
* Hon tvättar inte vojlockar eller tar hand om någon persedelvård.
* Hon har flera gånger haft med sig kompisar som fått rida min häst fast jag inte blivit tillfrågad.

Ja det här var nog det jag skulle vilja ha med. Det börjar kännas olustigt eftersom man aldrig vet vad som händer...

Finns det färdigskrivna avtal av Deckeman? Vad har ni står i era avtal? Man blir ju mörkrädd när man läser vad Nickan och andra varit med om! Hur ska jag göra och vad ska jag skriva om det blir aktuellt? Samtidigt känns det litet pinsamt, att komma och vilja skriva papper nu känns ju som jag inte är nöjd med henne och det är jag på många punkter men jag vill inte vara den som hela tiden tar allt ansvar och alla risker! Jag har lagt ned tiotusentals kronor på utbildning av min häst m.m. och eftersom det börjar gå riktigt bra och hans värde har ökat :love: känns det som riskerna för min del ökar i takt med mina investeringar i honom...

Hästhälsningar/ Mayara
 
Om det finns medryttaravtal vet jag inte, däremot fodervärdsavtal. Möjligen skulle man kunna omforma ett sådant, till att passa för er.
 
Du kan få ett underlag av mig.
PM:a mig din mail-adress så skickar jag mitt medryttaravtal i Word.
 
Ärligt talat; ska du verkligen ha kvar henne? Det verkar som du varken trivs med eller litar på henne.

Mycket går att styra upp med ett avtal, men synsätt är sällan något man kan avtala.
 
* Vi har inget som säger att hon rider på egen risk; jag kan alltså bli skadeståndsskyldig om hon skadar sig.

Är hon myndig så tvivlar jag starkt på den punkten, ennars låter det som en dålig deal från din sida.
 
Hon har flera gånger haft med sig kompisar som fått rida min häst fast jag inte blivit tillfrågad

Woow.. har du sagt till om det? Fy vad arg jag skulle blivit!
 
Har ni över huvud taget diskuterat hur du vill ha det?
En sak som att tvätta vojlockar är tex inget jag skulle förvänta mig av en medryttare om jag inte explicit bett om det. Likaså betalning och igenridning. Hon kanske ser det som att hon avlastar dig när hon har tid men inte du, och tror att du ber henne särskilt om du vill att hon ska "rida igen" en missad dag. Speciellt om det är en kompis, då kan det nog hända att man ser sig mer som en hjälpsam kompis och inte en regelrätt medryttare.

De enda punkter jag reagerar på av det du nämnde (men de tycker jag i och för sig är desto allvarligare...), det är om man inte dyker upp när man lovat. Om man inte hör av sig och hjälper till att lösa det på annat sätt, då är det helt ok. Sjuka barn tycker jag är en bra ursäkt för att inte rida, mörker däremot... :smirk: Då skulle jag verkligen fundera på hur intresserad hon egentligen är av att ta hand om min häst...
Och framför allt att låta nån annan rida, det skulle jag bli vansinnig av :devil: :devil: (Det är tur att min medryttare vet om det :))

Men visst låter det som att ni åtminstone borde diskutera igenom ordentligt hur ni vill ha det. Och då kan det ju vara lika bra att ha det på papper så att det är tydligt vad ni kommit överens om.

Jag har inga konkreta tips på vad och hur man bör skriva, men det är väl bara att punkta upp de regler och förhållningsorder man vill ha med och så skriver båda under. Lägg gärna ut det här om du får ihop något!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 878
Senast: Solstig
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 697
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp