Hur fort vaxer klor egentigen?

hastflicka

Trådstartare
Hur ofta klippe/slipar ni klor? Princess Diva driver mig till vansinne ... jag skulle behova klippa hennes klor tva ganger i veckan ... men missar oftast sa det bara blir en gang per vecka. Min lilla Princess blev helt hysterisk over slipen (3 meter langre bort:confused:) sa jag vande Mandy vid att klippa ocksa da jag inte orkar halla pa med olika for dem.
Mandy gillade inte att fa klorna klippta, men nar jag nu tar en tunn, tunn, skiva en gang i veckan spelar det inte sa stor roll tycker hon. Hennes klor ar korta och fina och jag hor dem bara pa hart underlag om hon har brottom.
Diva ... Well, pa henne maste jag ta en ordentlig bit varje vecka for att det inte ska horas nar hon gar pa hart underlag ... och efter 2-3 dagar slar klorna i for varje steg hon tar igen. :crazy:

SA ... hur ofta klipper ni klor?
 
Klipper ganska sällan, nu är det minst tre veckor sen sist och det är väl ett par klor på framtassarna som borde börja klippas småningom! Hans klor växer verkligen långsamt och han sliter ner dem ganska bra själv nu när det är bar mark. Det är främst dom två yttersta klorna på framtassarna som behöver klippas.

Verkar vara stor skillnad mellan hundarna där. Den andra vi hade behövde klippas oftare.
 
Miras växer jättefort.. Försöker klippa dom 1 gång i veckan, om det gått 2 är dom aaaalldeles för långa!
 
Vissa tassar är så att klorna slår i lite. inte är det tyst inte när mina går över parketten även om dom är nyklippta/nyslipade:) Beror ju helt på vad för tassar dom har. Min ena växer klorna snabbare på än den andra, så jag fixar dom olika ofta :)
 
Mycket sällan. Jag behöver i regel bara klippa sporrarna nån gång i månaden, de andra sliter han ner av sig själv.
 
Klipper varje vecka om jag kommer ihåg - de växer snabbt, och gammeltanten sliter inte ned dem som hon brukade...
 
Trots samma ras, så har mina hundar olika former på sina klor. Mini har korta breda klor och Polly långa och smala - typ sådana som gör ont om hon hoppar på mina ben :p Pollys behöver klippas oftare än Minis
 
Det ar nog lite sa med mina ocksa. Bada ar Rottisar, Miss Mandy har valdigt "feta" klor medan Princess Diva's ar langa och smala. Nar hon lag pa Stromsholm och inte hade blivit klippt pa 3 veckor valde veterinaren att klippa riktigt kort och branna nar de hade henne nedsovd for saret. Tack och Lov! Sedan dess har jag klippt varje vecka eller oftare. Om jag inte tar dem sa ofta hinner pulpan vaxa ut for langt sa det tar tid att fa ner den igen.

Bada mina har super harda klor. Jag markte hur mycket hardare Mandy's klor blev nar jag borjade ge henne Orijen. Innan dess slipade hon ner dem ganska bra sjalv, men efter jag bytte torrfoder maste jag slipa/klippa regelbundet aven om hon inte behover det lika ofta som Diva.
 
Klipper ca en gång i månaden. Filimons klor växer så oerhört långsamt så det behövs inte klippas oftare än så. Många försöker trycka i en att det ska vara tyst när hunden går, dvs om man hör klickande mot golvet när hunden rör sig är klorna för långa. Dock beror det oerhört på hundens tassform. Vissa hundar har väldigt runda och "höga" tassar som gör att klorna kommer upp från marken medan andra hundar har platta tassar med långa tår. Min egen tillhör det senare och majoriteten av alla hundar hos denna rasen gör också det. Om jag ska kunna åstadkomma totalt tyst gång så måste jag dra ut klorna helt alt klippa dem så att det bara är ett par millimeter kvar och det säger ju sig självt att det inte är något man gör. Jag håller klorna klippta så kort som pulpan tillåter.
 
min 10 åring har jag klippt klorna på kanske 5-6 ggr under hela hans livstid :o , schäfern jag hade kanske 10 ggr och han blev nästan 15 år...en skum sak hände i dec...jag var o klippte klorna på Turbo jämt före jul och sen åkte han till husse en månad och hade JÄTTELÅNGA klor när han kom hem...bara på en månad
Han sliter väl sina klor bra, är ute mycket ..blandat asfalt, berg, skog etc för han har inte långa klor alls
 
Jag får klippa Impas varje vecka, det blev enorm skillnad när hon blev kastrerad... Före det växte dom inte alls fort?
Är det någon annan som upplevt det?

* Jenny *
 
Miss Mandy ar kastrerad men det som andrade bade hur fort hennes klor vaxer och hur harda de ar var nar jag bytte foder till Orijen eller Acana. Innan det slipade hon ner klorna ganska bra sjalv nar hon var ute ... numera maste de slipas eller klippas, dock inte lika ofta som Diva's.
 
Lite OT kanske, men här sitter jag som icke hundägare och fasas över hur ofta man måste klippa hundars klor. Jag trodde det bara handlade om någon gång i månaden/varannan månad (som typ våra kaniner eller hästen). Men ojdå, om man måste klippa så ofta borde det vara hemskt med en hund som inte gillar att klippa klorna. :nailbiting::D
 
Hur ofta klippe/slipar ni klor? Princess Diva driver mig till vansinne ... jag skulle behova klippa hennes klor tva ganger i veckan ... men missar oftast sa det bara blir en gang per vecka. Min lilla Princess blev helt hysterisk over slipen (3 meter langre bort:confused:) sa jag vande Mandy vid att klippa ocksa da jag inte orkar halla pa med olika for dem.
Mandy gillade inte att fa klorna klippta, men nar jag nu tar en tunn, tunn, skiva en gang i veckan spelar det inte sa stor roll tycker hon. Hennes klor ar korta och fina och jag hor dem bara pa hart underlag om hon har brottom.
Diva ... Well, pa henne maste jag ta en ordentlig bit varje vecka for att det inte ska horas nar hon gar pa hart underlag ... och efter 2-3 dagar slar klorna i for varje steg hon tar igen. :crazy:

SA ... hur ofta klipper ni klor?
De växer som ogräs. Boss blir en centimeter för långa på 14 dagar. Klipper minst en gång i veckan.
 
Klipper också en gång i veckan, skönt när man inte set någon pulpa (svarta klor) att inte behöva ta så mycket varje gång.
 
Lite OT kanske, men här sitter jag som icke hundägare och fasas över hur ofta man måste klippa hundars klor. Jag trodde det bara handlade om någon gång i månaden/varannan månad (som typ våra kaniner eller hästen). Men ojdå, om man måste klippa så ofta borde det vara hemskt med en hund som inte gillar att klippa klorna. :nailbiting::D

Fast nar de behover klippas sa ofta blir det mycket lattare att gora det till "veckan's event". Princess Diva ALSKAR att klippa klor. Nar hon blir riktigt uttrakad klipper vi klor.:sneaky: Nar hon ser klo-tangen satter hon sig och lyfter en framtass med forvantan i blicken.:p

De växer som ogräs. Boss blir en centimeter för långa på 14 dagar. Klipper minst en gång i veckan.

Sa skont att veta att det inte bara ar min lill-tjej som har super vaxande klor.
 
Tycker de växer långsammare när hunden blir äldre. Har gjort så på mina iaf. Lillhunden här som är 2 klipper jag 1gång i veckan på. Förr klippte jag två....när han var valp. Men bara fram. Bak behövs aldrig.
på de stora hundarna klipper vi var annan vecka på tvååringarna och 3-4 veckor emellan på gameltiken.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Miss Mandy ar 10 ar, har cancer och jag vet att hon "ar pa vag ut" ... jag borjar bli orolig att hon har ont. Mandy skar tander en...
Svar
4
· Visningar
1 018
Övr. Hund Mandy och Diva fick prova pa "dock diving" for nagra veckor sedan nar vi var i Californien. Mandy hoppade bara i fran rampen som ar pa...
2
Svar
26
· Visningar
1 798
Senast: Lona
·
Övr. Hund Min lilla skrutta tycks ha hittat sin rost i dag. :p Jag har sagt att jag har hunden som inte alls skaller. Hon gnaller och det har...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 275
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp