Bukefalos 28 år!

Hur forum fungerar

B

Benzen

Efter alla diskussioner om innegäng, vem som svarar på vem, påhopp, mobbning, moraltanter osv så kände jag att det passar bra att påpeka att det numera är vedertaget bevisat att forum plockar fram den värsta sidan i oss:
På nätet slutar ofta diskussioner om sakfrågor i grova personangrepp. Det framgår av en ny doktorsavhandling som studerat oartighet på nätet.
Länk till artikel

Och sedan... för att förstå hur en tråd byggs upp:

Q: How many forum members does it take to change a light bulb?

* 1 to change the light bulb and to post that the light bulb has been changed
* 14 to share similar experiences of changing light bulbs and how the light bulb could have been changed differently
* 7 to caution about the dangers of changing light bulbs
* 1 to move it to the Lighting section
* 2 to argue then move it to the Electricals section
* 7 to point out spelling/grammar errors in posts about changing light bulbs
* 5 to flame the spell checkers
* 3 to correct spelling/grammar flames
* 6 to argue over whether it's "lightbulb" or "light bulb" ... another 6 to condemn those 6 as stupid
* 3 standards zealots to point out that light bulbs have been deprecated in the LB 2.1 spec
* 1 to call upon everybody to ignore this deprecation
* 2 industry professionals to inform the group that the proper term is "lamp"
* 15 know-it-alls who claim they were in the industry, and that "light bulb" is perfectly correct
* 19 to post that this forum is not about light bulbs and to please take this discussion to a lightbulb forum
* 11 to defend the posting to this forum saying that we all use light bulbs and therefore the posts are relevant to this forum
* 36 to debate which method of changing light bulbs is superior, where to buy the best light bulbs, what brand of light bulbs work best for this technique and what brands are faulty
* 7 to post URL's where one can see examples of different light bulbs
* 4 to post that the URL's were posted incorrectly and then post the corrected URL's
* 3 to post about links they found from the URL's that are relevant to this group which makes light bulbs relevant to this group
* 13 to link all posts to date, quote them in their entirety including all headers and signatures, and add "Me too"
* 5 to post to the group that they will no longer post because they cannot handle the light bulb controversy
* 4 to say "didn't we go through this already a short time ago?"
* 13 to say "do a Google search on light bulbs before posting questions about light bulbs"
* 1 forum lurker to respond to the original post 6 months from now and start it all over again.

Jag ber om ursäkt om ovanstående redan har varit uppe. Sökfunktionen gav mig inga träffar.
 
Sv: Hur forum fungerar

Jag tror det plockar fram det värsta i oss, dels för att man inte ser personen man diskuterar med och dels eftersom man inte blir avbryten.
Däremot förstår jag inte alla som blir helt knäckta av att någon hackar på dom på nätet :confused:
Det är ju faktiskt bara att logga ut om man inte orkar med personen i fråga. :p
Tänk va underbart om det fanns en logga ut knapp i verkligheten där man bara kan trycka på när man vill försvinna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur forum fungerar

Eller ännu hellre en fjärrkontroll så man kan stänga av ljudet när den andra inte tycker som mig. :devil:
 
Sv: Hur forum fungerar

Rufsan. skrev:
Jag tror det plockar fram det värsta i oss, dels för att man inte ser personen man diskuterar med och dels eftersom man inte blir avbryten.
Däremot förstår jag inte alla som blir helt knäckta av att någon hackar på dom på nätet :confused:
Det är ju faktiskt bara att logga ut om man inte orkar med personen i fråga. :p
Tänk va underbart om det fanns en logga ut knapp i verkligheten där man bara kan trycka på när man vill försvinna.
Varför inte prova en AK-4?
;)
 
Sv: Hur forum fungerar

:rofl: :rofl:

Det är verkligen precis så här det är!!!! :idea: :idea:

Kul att se att människor beter sig pecis likadant överallt om det rör sig om hästar, glödlampor eller motorcyklar!!

Det här säger en del om oss människor.... tyvärr inte så mycket positivt ;)
 
Sv: Hur forum fungerar

Läser för närvarande flera forum, data, bil, jakt och häst (buke)
Det som slår en är överrepresetationan av kvinnor på buke.
Och om det har samband eller inte men just buke är det forum som det sker mest påhopp på.
Även om på de andra forum uppstår motsatta åsikter så är det sällsynt med personangrepp.
På buke kan det komma in folk som inte har gjort ett enda inlägg i någon tråd. Utom för att göra ett personangrepp.
Dom skulle ha gjort avhandlingen på buke istället :)
 
Sv: Hur forum fungerar

HAHAHAHAHA :rofl: :rofl: :rofl:
Fy farao de där punkterna är bara för sanna.... jag ser redan spår i svaren här att det kommer att bli PRECIS så om tråden fortsätter :D
 
Sv: Hur forum fungerar

*knapplån*

Jag tycker inte det usäkrtar att vara otrevlig mot någon bara för att man inte kan se människan.
är det mer ok att kalla någon dum i huvudet över buke än att säga det till personen IRL?
 
Sv: Hur forum fungerar

Antti skrev:
Läser för närvarande flera forum, data, bil, jakt och häst (buke)
Det som slår en är överrepresetationan av kvinnor på buke.
Och om det har samband eller inte men just buke är det forum som det sker mest påhopp på.
Även om på de andra forum uppstår motsatta åsikter så är det sällsynt med personangrepp.

Jag hänger också på flera forum där majoriteten istället är killar. Det ena forumet är så pass litet att det blir för intimt, det är sällan det blir bråk. Men å andra sidan är folk inte så anonyma där så det kan nog spela in. Det andra forumet är betydligt större och där händer det att det sker personangrepp och skulle ske betydligt fler om det inte vore för att moderatorerna där har stenkoll på läget. Så fort något är på väg att spåra ur så agerar de. Tillfälle ges alltså inte men annars misstänker jag att det skulle vara samma röra som här.


Rufsan. skrev:
Och det skall komma från dig Du lever ju för att hitta någon att tracka på
*host* Alltså... det korrekta skulle nog vara att använda [punkt] i mitten där... :angel: ;) :cool:
 
Sv: Hur forum fungerar

Nä det är inte mer OK att säga det på nätet än IRL. På nätet missar man dessutom nyanserna i hur folk säger saker (påstås att vi "lyssnar" till 80% på kroppsspråket) vilket kan göra nåt man sagt upplevs som ännu hårdare än i verkligheten. Ironi t.ex. är svårt att använda på nät-forum tycker jag.
 
Sv: Hur forum fungerar

Clabbe skrev:
Nä det är inte mer OK att säga det på nätet än IRL. På nätet missar man dessutom nyanserna i hur folk säger saker (påstås att vi "lyssnar" till 80% på kroppsspråket) vilket kan göra nåt man sagt upplevs som ännu hårdare än i verkligheten. Ironi t.ex. är svårt att använda på nät-forum tycker jag.

Det är MYCKET svårare att förstå vad människor egentligen känner när man förmedlar något över nätet. Och som du säger låter det oftast lite hårdare än det kanske egentligen är.

Men som många - speciellt på det här forumet - tar sig friheten att idiotförklara folk till höger och vänster. Vilket inte är shysst. Har faktiskt aldrig sett sån brist på respekt jämntemot de andra användarna som finns på det här forumet.
 
Sv: Hur forum fungerar

SessCa skrev:
Det är MYCKET svårare att förstå vad människor egentligen känner när man förmedlar något över nätet. Och som du säger låter det oftast lite hårdare än det kanske egentligen är.

Men som många - speciellt på det här forumet - tar sig friheten att idiotförklara folk till höger och vänster. Vilket inte är shysst. Har faktiskt aldrig sett sån brist på respekt jämntemot de andra användarna som finns på det här forumet.

Jag har inte så mycket att jämföra med, jag hänger på Buke och på ett amerikanskt forum. Det amerikanska forumet är välskött, det finns t.ex. ett forum speciellt avsett för att skälla på folk och saker. I de andra forumen får mn inte gå till personangrepp t.e.x. Ingen får ha mer än ett alias och man kan inte ändra sitt inlägg i efterhand, vilket kanske gör att man tänker mer före man publicerar ett inlägg. Det man skrivit är liksom hugget i sten. Användarna har väldigt mycket respekt för varandra, bl.a. för att moderatorerna är väldigt aktiva med att stänga av såna som missköter sig grovt.
Jag är förvånad över att moderatorerna på Buke kan skriva ganska hätska inlägg till användarna, jag tycker att en moderator har ett stort ansvar att sköta såna inlägg genom pm eller mail. I mina ögon tappar jag respekten för en moderator som ger tillsägelser offentligt.

Men buke är ändå bättre än somliga forum jag hängt på och tröttnat på, där var nivån banne mig ännu lägre.
 
Sv: Hur forum fungerar

Antti skrev:
Läser för närvarande flera forum, data, bil, jakt och häst (buke)
Det som slår en är överrepresetationan av kvinnor på buke.
Och om det har samband eller inte men just buke är det forum som det sker mest påhopp på.
Även om på de andra forum uppstår motsatta åsikter så är det sällsynt med personangrepp.
På buke kan det komma in folk som inte har gjort ett enda inlägg i någon tråd. Utom för att göra ett personangrepp.
Dom skulle ha gjort avhandlingen på buke istället :)
Det där tror jag inte ett uns på. Jag tror det mera handlar om vad man diskuterar för ämnen. Mer specifika ämnesforum (bil, jakt, data) hamnar sällan i diskussion om värderingar. Vilket vi gör här i allra högsta grad.

Jag har varit aktiv på många andra forum där man diskuterar just livsåskådning, politik, religion, värderingar, moral och jag har varit på en hel del sådana där majoriteten varit män. Där har varit minst lika mycket personliga påhopp som här. Eller snarare värre skulle jag vilja säga. Jag tycker buke faktiskt har ett extremt välskött forum jämfört med många andra jag varit på!
 
Sv: Hur forum fungerar

Det är för övrigt inte bara i nätforum folk beter sig som om det var en dator de skällde på, inte en människa. Där jag jobbar har vi en del kontakt med kunder, och de kan skriva saker i mail som jag inte tror att en enda av dem skulle få för sig att säga i telefon. "Vad är det här för jävla skitsajt, den suger, var i helvete är min beställning", och liknande. Ett artigt svar på sådant brukar för all del ganska ofta ge en ursäkt tillbaks, i synnerhet i de fall när man förklarar att det är kunden själv som schabblat. (Och det ska sägas mycket artigt för bästa effekt. :D ) Men det kommer också väldigt korta mail; senaste exemplet var en kund som bara skrev "Lösenord!". Inte skulle man ryta det i telefon om man ringde, men i mail går det bra.
 
Sv: Hur forum fungerar

Det är inte så lätt alla gånger, man drar sig lite för att ställa en fråga här.
man ser ofta nån ställa en försiktig fråga om sin häst och sen urartar allt i rena smutskastningen av den eller nån annan som svarat på frågan, för att den första som svarar på frågan säger nåt om att personen är djurplågare eller så.
Jag brukade läsa och skriva här ibland när det hette stallet.com och jag tycker att positivt är att man märker här att kunskaperna om hästar har blivit större på bara några år i sverige.det är ändå lätt att få vettiga svar av vettiga människor som vill hjälpa.
många gånger räcker det ju med att läsa andras trådar för att få bra tips.
fler utbildningar i ämnet har väl gjort sitt till, nu är det väldigt många som har gått hästutbildningar redan på gymnasiet.
Så tummen upp för det!!!! hästarna tackar och :bow: :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur forum fungerar

Vet inte om en moderator ska vara anonym. Med den makten så ska man inte kunna göma sig bakom ett alias.
Sen dom flesta som gafflar högst gömmer sig bakom alias är förståeligt, dom kan ju inte stå för sina påståenden.
Dom som är ärliga med sitt namn kan jag ha respekt för även om jag inte håller med i sak.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: 95johsv
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
646
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
13 172
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Läste denna artikel idag, som bland annat säger följande (min kursivering): ' He and his colleagues devised a model that captured the...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 831
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp