Hur frusna är era hundar?

Mycket frusna, något de inte varit tidigare. -17 igår och vi gick kanske 15 min, där jag fick bära ena hunden halvvägs genom promenaden.
 
Ascot, golden/border collie blandning, är inte alls frusen av sig. Nu sätter jag på regntäcke när det regnar ordentligt, men det är egentligen för min egen skull. Sätter även på back on track täcke om vi är stilla under träning utomhus för musklernas skull. Annars är det först vid -15 som vintertäcket kommer på och det är mer för att jag tycker att det nog behövs än att Ascot fryser. Tossor används när vi åker längdskidor men anledningen är inte kyla utan för att förhindra snö mellan tassarna.

Använder nog mest täcke vid vandring faktiskt och vi vandrar främst mellan maj -september. Då har jag hittills haft med mig regntäcke och back on track täcke. Inför nästa års vandring kommer jag även ha med en hurrta body warmer overall. Regntäcket då såklart för om det regnar/snöar under vandringen, back on track för efter dagens vandring och antingen back on track eller hurrta body warmer overall under natten beroende på nattemperaturen. Även om Ascot inte är frusen av sig så blir han, har jag märkt, kall under natten när vi sover i tält (trots liggunderlag).
Hum jag får nog revidera att Ascot inte alls är frusen av sig. Han fick nämligen köldkramp i backtassarna igår efter en timmes promenad (var -15) och även idag på morgonpromenaden som var ca 20-30 min (var då -17). På inga av dessa promenader hade han på sig något (varken täcke eller sockor/tossor), men framöver kommer han åtminstone ha på sig sina draghundssockor om det fortsätter att vara så här kallt. Troligen även ett täcke.
 
Nä, stryk det jag skrev senast. Nu kom vi knappt runt huset innan damen sa att det var helt omöjligt att gå.

Jag har inte lyckats hitta några bra skor som verkligen sitter så det blir att släppa ut på gräsmattan för att kissa och bajsa och så ställer vi in promenaderna tills det blir varmare ute :crazy:
 
@Coop
Tossorna jag har är Rukka thermal winter shoes.
Sådana har jag till min Aysu också. Otroligt nöjd med dem, även om de som alla andra skor är för breda i förhållande till längden för mina hundar... Aysu trivs med sina skor och idag blev hon busig ute på promenaden, något som annars aldrig(!) händer när det är 15 minusgrader ute. Tyvärr är skorna hala för henne, men ja, vi kan åtminstone gå koppelpromenader med dem.
 
@Coop
Tossorna jag har är Rukka thermal winter shoes.
Tack! Jag har letat efter dem på nätet men de verkar inte säljas längre, kanske har de bytt namn? Var till Arken idag och det fanns inte så mycket där. Väldigt urplockat, många hundar som behövt lite skydd för sina tassar :)
 
Sådana har jag till min Aysu också. Otroligt nöjd med dem, även om de som alla andra skor är för breda i förhållande till längden för mina hundar... Aysu trivs med sina skor och idag blev hon busig ute på promenaden, något som annars aldrig(!) händer när det är 15 minusgrader ute. Tyvärr är skorna hala för henne, men ja, vi kan åtminstone gå koppelpromenader med dem.

Jag har tvärtom problem med Doris, de flesta skor är för långsmala för att passa henne. Hon har väldigt knutna tassar och dom vi har provat som är mer figursydda blir för långa om dom ska passa på höjden eller så blir dom för trånga. För henne har det fungerat bäst med tossor som bara är fyrkantiga, dom brukar sitta bra.
 
Jag beställde orangea tossor från Arken zoo men dom funkade tyvärr inte alls så jag har fått lämna tillbaka dom. Eftersom det var rätt utrensat bland skor fick det bli den här typen av tossor den här gången.

278C6BBA-46D5-468B-9E57-DCD733C138F8.png


Det funkar förvånansvärt bra, dom är väldigt tunna men hon har hittills hållit sig varm ändå, vi har iofs bara varit ute på 20-30 minuters promenader senaste veckan efter jag är förkyld men det var ändå uppåt -18 grader.
 
Tack! Jag har letat efter dem på nätet men de verkar inte säljas längre, kanske har de bytt namn? Var till Arken idag och det fanns inte så mycket där. Väldigt urplockat, många hundar som behövt lite skydd för sina tassar :)
Vad konstigt! Googlade lite och dessa är likadana/liknande som de jag köpte förra året. De "finns"på arken också, men verkar slut på många butiker. :(
https://animail.se/rukka-protect-so...EvIXkDqvwBQDshiXQhAnmgsWoT08wIeBoC-kwQAvD_BwE
 
Jag beställde orangea tossor från Arken zoo men dom funkade tyvärr inte alls så jag har fått lämna tillbaka dom. Eftersom det var rätt utrensat bland skor fick det bli den här typen av tossor den här gången.

Visa bifogad fil 81226

Det funkar förvånansvärt bra, dom är väldigt tunna men hon har hittills hållit sig varm ändå, vi har iofs bara varit ute på 20-30 minuters promenader senaste veckan efter jag är förkyld men det var ändå uppåt -18 grader.
Dom är förresten mycket mindre halkiga än dom jag haft i fleece.
 
Jag har en hund av varje sort här hemma.
Milo, greyhound/bordercollie fryser aldrig, trots tunn päls. Han har bara ett BackonTrack täcke innan och efter träning. Han trivs bäst i en snödriva nu på vintern.
Zid, greyhound, är världens fryslort. Allt under 10+ så fryser han. Han har Hurrta Extreme Warmer täcke eller overall ute. Beroende på vad vi ska göra så har han en stickad overall under och en halsduk/mössa för att skydda dom stackars små nakna öronen :p
Då brukar han klara sig om vi rör på oss.
Höst och vår så har han ett fodrat vinthundstäcke.
Gammeltanten, schnauzer/pudel, har börjat frysa nu på äldre dagar. Så hon har antingen en fleeceoverall eller ett Rukka-täcke. Men bästa platsen är i soffan under en filt :love1:
 
Hexa verkar inte frusen av sig men sen kan jag inte veta ordentligt heller, då vi som kallast hittills haft kanske 5 minus. Brukar inte bli kallare än max 8-10 minus här på vintern.
Idag har vi 7 plusgrader :).

Hon hatar dock regn och vill helst inte gå ut alls när det regnar. Sen om du tvingar henne att gå ut så springer hon och sätter sig vid alla träd :rofl:. Sö löste det ganska enkelt med att hon har regntäcke vid regn och nu kan hon springa runt osv även vid regn.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 006
Senast: Iamia
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 137
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 215
I
Hundhälsa är det bara att acceptera att hunden har blivit klen? Jag har haft min vovve i över fyra år nu och förra vintern är första året som jag...
Svar
11
· Visningar
1 797
Senast: IrishDraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp