Hur frusna är era hundar?

Det är jag också nyfiken på. Framförallt är jag nyfiken på om/hur hundar kan vänja sig vid kyla och inte behöva ha lika mycket täcken :angel:

Det handlar mer om att de flesta hundar spenderar alldeles för lite tid utomhus och därmed får en oduglig underull än att de vänjer sig. Även jaktspetsar som spenderar större delen av tiden inomhus får usel päls mot kyla.

Ex.vis så "måste" många aussies ha div varma kläder vintertid, mina är underullsmammutar eftersom de är ute såpass mycket som de är och fixar tämligen lätt utevistelse i ner till -30, även om de aldrig är ute heldagar när det är så kallt pga såpass kall luft inte är direkt bäst att dra ner i hals/lungor några längre perioder.

Sen finns det ju raser som aldrig får nån underull att tala om, ens om de vore ute dygnet runt och sådana behöver oftast kläs på om de ska vara ute nån längre stund vid normal vintertemperatur.
 
Jag har en hund med underull och lång päls. Så länge han får pinna på ordentligt så klarar han långpromenader i -23. När han låg i knäet på mig och väntade på bussen igår så frös han i -10. I alla fall huttrade han rejält.

Han är mestadels inomhus. Jag upplever att hans bekvämlighetstemperatur ute på promenad är mellan knappa 10+ och drygt 20+ 🙂.
 
Det är helt omöjligt att klä mina tillräckligt ibland känns det som. Fast jag gör mitt bästa. Dom ser inte ut att frysa jätte mycket när vi är ute men Milou har sen minusgraderna kom visat med all tydlighet att han definitivt INTE tänker gå ut. Man får puffa, och locka och lyfta honom med sig ut. Han gör sig själv helt lealös så det inte går att lyfta honom. Det är inte kinesväder nu. Men han blir ändå glad när han väl får ut och röra på sig så det är ju positivt.

Det är dessutom lite svårt med passform på täcken ibland. Dom är långa längs ryggen och smala så täcken som blir bra på längden blir ofta stora runt midjan så har fått sålla en del men nu har jag riktigt bra kläder. Riktigt tjocka täcken plus tunnare fleece att ha under om det behövs.

Försöker med skor och fleecetossor men Milou drar upp kardborrebanden och plockar av sig dom när helst han kommer åt och dom har så smala ben att allt glider av. Ska prova någon mer dag för dom fryser lätt om tassarna. Brukar stanna och massera lite då och då om det är riktigt kallt eller om dom verkar påverkade.

Har täcken till allt från lätt sommarregn till minus jätte mycket. Har overaller men dom vägrar gå i dom. Det är samma sort som @Red_Chili visade på bilden men dom beter sig som att det inte går att lyfta på benen i dom.

Äger nog lätt en 30-40 täcken och tröjor och har dubbelt av allt till båda så jag kan byta mellan varje gång ute om det fortfarande är blött på dom jag hade innan. Gillar inte att sätta på dom blöta kläder.

En hel djungel det här. Och mycket, mycket pengar.

Och någon underull är det ju inte tal om. Milou är naken och Alvin klippt puff. Alvin har lite längre päls än på sommarhalvåret så blir mer pälsvård.
 
Senast ändrad:
fc70fc8bfaad3df858713d5c17650ad0.jpg

Denna har whippeten. Softshell på utsidan och rejält mjukt och fluffigt tyg på insidan. Är det snö och minusgrader (typ mer än -5) så har han även skor som min sambo sytt själv av fleece, kardborrband och bävernylon. Skorna går upp till mudden på overallen. Brukar även kombinera med en mössa för öronen. Då är det bara nos och svans som sticker fram :p

Schnauzrarna räcker det med ett vintertäcke från hurtta när det är minusgrader. Är det mycket snö och -15 eller mer så kan framförallt ena få lite köldkramp i tassarna, men det var länge sedan vi hade så kallt i stockholm.
Den ser jätte fin ut, var hittade du den?
 
Har aldrig haft behov av täcke på våra hundar. Schäfrarna brukade ligga på snöhögarna vi skyfflade ihop i -25 graders kyla och flåsa, medan collierna öppnade ytterdörren och gick in när de tyckte det var dags att komma in i värmen. Täckes hysterien tycks mer komma från människor som tycker det blir obehagligt när temperaturen närmar +10 grader än hundarnas värkliga känsla för kyla.

Självklart är ju hundar som pudel klippt i lejon frisyr, whippet och greyhound mer känsliga mot kyla, men snälla låt det inte gå till överdrift med täcken och dylikt då mer än 90% av Sveriges hundar sätter underpäls för den kommande vintersäsongen.

Hundarna vet precis vad som behövs för den kommande vintern och det är bara människan som tror de vet bättre, men sanningen är att människan är en "fucking idiot" i dessa sammanhang som inte vet et dyft om hundarnas förberedelser inför vintern.

Även en släthårig vorster eller chiuaua vet mer om den kommande vintern än vad människan gör och sätter päls efter detta.
 
På DG Dogwear, de har bra måttabeller på hemsidan 😊
Jo såg den där men dom hade bara större storlekar, mina har S1 så tänkte om den fanns någon mer stans eller så är det kanske bara hos dom dom modellen finns. Ska leta vidare. Är den lätt för hundarna att röra sig i den och tål den snöfall?
 
Hittade rätt sida nu, är den värd det höga priset? Tänker eftersom jag behöver till två…såg att dom har S2 i storlek
 
Senast ändrad:
Inga kläder på min schäfer förutom skor och reflexväst.
Hon är välpälsad så hon stormtrivs när det är kyligare ute, men här så saltar dom vägarna något så förbaskat så skor/tossor och tassalva är ett måste i vintertid tyvärr.
 
Hittade rätt sida nu, är den värd det höga priset? Tänker eftersom jag behöver till två…såg att dom har S2 i storlek
Jag tycker att det är den bästa overallen jag sett. Den är verkligen tjock och varm, med ytterlager av tjock softshell som håller snö och väta borta. Känns funktionell när hunden rör sig och kragen är precis lagom lång. Reflexerna syns bra också. Det är mycket pengar, men tycker att just den faktiskt är värd priset.
 
Har aldrig haft behov av täcke på våra hundar. Schäfrarna brukade ligga på snöhögarna vi skyfflade ihop i -25 graders kyla och flåsa, medan collierna öppnade ytterdörren och gick in när de tyckte det var dags att komma in i värmen. Täckes hysterien tycks mer komma från människor som tycker det blir obehagligt när temperaturen närmar +10 grader än hundarnas värkliga känsla för kyla.

Självklart är ju hundar som pudel klippt i lejon frisyr, whippet och greyhound mer känsliga mot kyla, men snälla låt det inte gå till överdrift med täcken och dylikt då mer än 90% av Sveriges hundar sätter underpäls för den kommande vintersäsongen.

Hundarna vet precis vad som behövs för den kommande vintern och det är bara människan som tror de vet bättre, men sanningen är att människan är en "fucking idiot" i dessa sammanhang som inte vet et dyft om hundarnas förberedelser inför vintern.

Även en släthårig vorster eller chiuaua vet mer om den kommande vintern än vad människan gör och sätter päls efter detta.

Väldigt lustigt att bägge mina hundar som har bra päls ofta fällt all sin päls i januari när det är som kallast..
Dessutom ja, människor är puckade, puckade nog att avla fram helt värdelösa pälsar på hundar som ursprungligen haft en funktionell päls.
Jag stör mig inte på att folk täckar sina hundar, det finns mycket annat att förfasas över än om man väljer att klä sina hundar.
Jag täckar sällan corgin och bcn men innan och efter (ansträngande) träning och idag kommer de få täcke på sig efter simningen då det är -15 ute.
 
K
Jag tycker att det är den bästa overallen jag sett. Den är verkligen tjock och varm, med ytterlager av tjock softshell som håller snö och väta borta. Känns funktionell när hunden rör sig och kragen är precis lagom lång. Reflexerna syns bra också. Det är mycket pengar, men tycker att just den faktiskt är värd priset.
Det är så svårt med storlekarna bara, dom är mittemellan två storlekar, sist körde jag S1 och den var perfekt men det skiljer 1 cm på längden på Milou enligt tabellen men inte i verkligheten så funderar på om jag kan köra på S1 igen. Så jag får nog köra på S1 trots alt,ska kika vidare på den. Kanske kan önska mig i julklapp men min familj går nog i taket om jag köper ännu mer kläder till hundarna🤣

Tack för bra tips

Idag fryser dom mycket -12 grader här
 
Vår labbe verkar inte bekommas av kylan alls, oavsett temp känns det som. Hon är dock inte ute några längre stunder/promenader pga att åldern börjar ta ut sin rätt. Bretonen på profilbilden är frusen.. Hon har alltid täcke i bilen varvar mellan tre olika täcken i olika tjocklek. hon får ofta kramp i tassarna när det är riktigt kallt ute så vi har köpt kossor till henne med gummiutsida.
 
Tog på dom Rukka overallerna och det gick oväntat bra så har beställt 2 till som jag kan växla mellan. Lät dom traska runt här inne och leta mat och vila så dom vande sig. Milou bryr sig inte när han har den på sig men Alvin är lite tveksam och går lite knäppt men rör på sig i alla fall. Tror han också kommer vänja sig. Milou har lite svårt att kissa med overallen på, det kommer liksom på overallens undersida och han kissar lite speciellt, nästan som en tik. Vet inte hur man löser det, finns det några knep?
 
En fråga till, hur får ni skor och fleecetossor att sitta kvar? Jag har på riktigt provat 11-12 modeller och inget sitter bra eller sitter kvar, ska prova igen med dom nya och har beställt ännu en modell som kommer på måndag. Men allt är svårt att ta på, glider av när dom rör sig minsta lilla och smarta lilla Milou lärde sig direkt åt vilket håll och hur man drar bort kardborrebanden och plockar av sig skorna. Och under Alvins fluffiga päls är det inte mycket kött på själva benen och han har så smala ben att allt är för stort runtomkring.

Börjar ge upp hoppet nu.
 
En fråga till, hur får ni skor och fleecetossor att sitta kvar? Jag har på riktigt provat 11-12 modeller och inget sitter bra eller sitter kvar, ska prova igen med dom nya och har beställt ännu en modell som kommer på måndag. Men allt är svårt att ta på, glider av när dom rör sig minsta lilla och smarta lilla Milou lärde sig direkt åt vilket håll och hur man drar bort kardborrebanden och plockar av sig skorna. Och under Alvins fluffiga päls är det inte mycket kött på själva benen och han har så smala ben att allt är för stort runtomkring.

Börjar ge upp hoppet nu.
För mig är det lättare att få de att sitta kvar, framför allt, fram om kardborrebandet sitter ovanför sporren. Sitter också bättre om det är elastiska kardborreband.
 
För mig är det lättare att få de att sitta kvar, framför allt, fram om kardborrebandet sitter ovanför sporren. Sitter också bättre om det är elastiska kardborreband.
Hmm, jo men deras skor går alltid ända upp till handleden och fotleden, försöker fästa med kardborrebanden runt benen under lederna. Drar åt hårt, men då når kardborren runt benet så mycket att det blir svårt att fästa. Dom kanske har fel anatomi för skor? Ska prova igen idag och sen med dom nya på måndag.
 
Vår yngsta hund är ju inte vuxen, har fjunig och gles päls ihop med liten kroppshydda. Hon blir lätt kall.
Den andra har en himla märklig päls som jag aldrig sett på Pappi förr. Den känns som kaninpäls. Så otroligt tät, mjuk och fjuniga, tunna strån. Hon har också hår över hela mage/skrevet.
Hon tål kylan bättre.
Men båda är ju små och blir så klart kalla lättare än större hundar.
Jag har täcken, overaller och skor som kan användas om vi ska vara ute länge i kylan.
 
Min lilla har några olika vintertäcken från hurtta ett med värmereflekterande tyg inåt, krage som med dragsko så man kan stoppa in chihuahuaöronen när det är kallt.
Sen förra året har hon också en overall med samma upplägg som ovan täcke och tossor till sina artrostassar.
Hon älskar att springa i snön, men blir kall och får köldkramp i tassarna om hon inte har tillräckligt på sig.

Ska definitivt prova detta täcke på vår lilla tik. På hanen passade det inte, men har i veckan hämtat en tik så ska prova den. Hon blir också kall om tassarna och det är svårt att vara ute tillräckligt länge för att hinna med både kissning och bajs. Har tittat lite på nätet efter skor/tossor men är osäker på om det passar (känns så stora). Vad har du haft för några till din?
 
Ska definitivt prova detta täcke på vår lilla tik. På hanen passade det inte, men har i veckan hämtat en tik så ska prova den. Hon blir också kall om tassarna och det är svårt att vara ute tillräckligt länge för att hinna med både kissning och bajs. Har tittat lite på nätet efter skor/tossor men är osäker på om det passar (känns så stora). Vad har du haft för några till din?
Jag ska kolla när jag kommer hem. Kommer bara ihåg att jag köpte tossorna på Arken.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 025
Senast: Iamia
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 160
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 231
I
Hundhälsa är det bara att acceptera att hunden har blivit klen? Jag har haft min vovve i över fyra år nu och förra vintern är första året som jag...
Svar
11
· Visningar
1 801
Senast: IrishDraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp