Hur frusna är era hundar?

Daff

Trådstartare
Jag har just kommit hem efter en 1 timmes promenad i - 15 grader och började fundera på det där med hur man klär hunden.

Min storpudel hade fleecetossor, ett ganska tunt ulltäcke och ett softshelltäcke och är ganska korthårig för tillfället. Hon frös när när vi stod stilla, lyfte på ena baktassen och skakade lite så känner att jag måste skaffa något lite varmare till henne.

Upptäckte när jag kom hem att ena baktassen var mycket kallare och att det hade gått hål på den tossan så att ha ordentligt på tassarna är nog viktigt. Har beställt orangea från Arken som @pepp har tipsat om tidigare år. Funderar om jag borde köpa någon typ av overall till henne också men känns så svårt med passform.

Mötte en granne som var ute med sin papillon som tydligen klarade sig bra utan kläder men vet inte hur länge dom hade varit ute.

Hur mycket klär ni era hundar? Varierar det efter väder? Några märken som är bättre än andra?
E0783B18-5492-419C-BA43-E0C68E876B3B.jpeg
 
Har två collies, den ena rätt sparsamt pälsad. Inga kläder eller tossor. Klipper rent pälsen mellan tårna så det inte fastnar snöklumpar där, i övrigt verkar det aldrig bekomma dem ens med temperaturer ner mot -25 så länge en är i rörelse.
 
Min verkar inte bry sig. Gillar inte regn dock, men minusgrader tycker han om. vore konstigt annars då han är en siberian husky. Han har inte kläder på, inga tossor heller, har funderat på något på fötterna men studerade hans tassar och insåg att han har så ofantligt mycket päls över HELA kroppen inklusive tassarna att det inte behövs.

Min polarhund är en äkta polar med andra ord! :D
 
Benji är kastrerad och trots tjock kastratpäls så fryser han väldigt lätt. Han behöver fodrat täcke på om det är -10, tossor på om det är lägre än -15.

Tinja fixar all kyla om vi förblir i rörelse även om hon är helt urfälld, men hon behöver vara fullpälsad för att fixa längre stunder i stillastående/lågt tempo. Ett enkelt täcke på så fixar hon allt.

Jix har inte mycket päls än men verkar vara väldigt tålig med kylan hittills. Dock har vi inte haft mer än -8 än så länge.
 
Så länge han får gå lös är han sällan bekymrad av kyla, har typ aldrig täcke på lösrundor (om det inte pissregnar typ). Har fått köldkramp i tassarna nån enstaka gång i sitt liv.
Har täcke på från typ 5+ när vi ska stå still mkt (vänta på buss etc).
 
Jag skickade nyss den här bilden till en vän. Den visar klädhögen som blev efter att jag klätt av mina två hundar i trapphuset efter kvällspromenaden nu :meh: Vi har 10 minus för stunden.
262058465_856632651698212_6109248571466464953_n.jpg


Nu när det är 10 minus så hade de, för en 15 min promenad, tunn fleeceoverall + vintertäcke och fleecetröja + vintertäcke. Ena damen är helt naken på mage och lår, så hon fryser lätt och behöver just overaller. Spelar ingen roll hur mycket täcken hon har i övrigt, är inte mage och lår täckta så skakar hon för att hon fryser om hon blir blöt eller det är lite kallt ute. Den andra är inte fullt lika kall av sig.

Imorgon på långpromenaden planerar jag att ha tjocka vinteroveraller och så får fryslorten ha på sig skor. Hon gillar sina skor väldigt mycket, så jag sätter på dem så fort det är kallt nog att bli torrt också. De tål tyvärr inte blötsnö alls. Att även den något varmare damen får overall imorgon beror på att vi ska gå koppelpromenad, så hon kommer inte kunna springa sig varm. Annars hade det räckt gott med en fleecetröja och ett tjockare täcke.

De overaller jag har är i softshell med teddyfoder, de är extremt varma. De kommer från Rukka och ser på produktbilden inte ut som något för vinthundar, men tack vare att man kan dra ihop dem så mycket runt mage och hals så fungerar de faktiskt riktigt, riktigt bra.
rukka-thermal-softshell-overall-svart-22.jpg


Normalt sett (om det inte blåser kraftigt eller regnar) så klarar de sig med fleecetäcke när det är runt nollgradigt, ett mer varmare täcke ner till -5 kanske, overaller när det blir runt -10 och så skor till om det blir typ -15 eller kallare än så. Är det kallare än -10 låter jag dem inte springa lösa tillsammans, är det kallare än ca -15 så får de inte springa alls. Det påverkar såklart också hur varma de håller sig under promenaderna.

Innan jag köpte overallerna ovanför här så kombinerade jag vid behov fleeceoveraller med tjocka vintertäcken. Jag har mycket hundkläder, ständigt på jakt efter bättre och önskar hela tiden att jag hade inte fullt lika frusna hundar...
28423417_1009384015876645_3785692551958613298_o.jpg
 
Mina små är så jävla frusna att de springer ut på tre ben, krampar i ett till ben, kissar snabbt och springer in.

Promenad undviker jag in i det sista om det är - 15 eller kallare

Skor sitter inte på så orkar inte ens försöka.

Vi har löpband inne och går på vattenlöpband eller vilar då det är för kallt.
 
Min labbe är helt oberörd av kyla och även regn, ju sämre väder desto mer trivs hon. Men varma sommardagar vill hon gärna ha diken att bada i när vi är ute och går
 
Min pappis är skapligt oberörd av kylan. Det enda jag märker är att han är ganska effektiv är jag släpper ut honom på morgonen. Han kissar och vill in :D

Han är mer bekymrad för värmen. Han har en mjuk och gosig bädd men ligger aldrig i den. Han väljer att trycka sig mot altandörren som är det kallaste stället i huset. Eller ytterdörren som är lite otät. Sommartid ligger han gärna på stenplattan framför vedspisen för den är kall.

Går han lös så springer han mest . Står han stilla så börjar tassarna frysa. Men han har tid att nosa och leta lukter så det kan inte vara så påtagligt.

Mina flattar frös nästan aldrig. Korsningen schäfel/irlänare frös om tassarna ibland och älskade kaminen.
Har aldrig ägt annat än reflextäcke.:)

När jag var lite hade vi en spetskorsning. Honom tappade vi bort ibland. Men när vi ropade så reste sig en snöhög och ruskade på sig. Han hade snöat över :D
 
fc70fc8bfaad3df858713d5c17650ad0.jpg

Denna har whippeten. Softshell på utsidan och rejält mjukt och fluffigt tyg på insidan. Är det snö och minusgrader (typ mer än -5) så har han även skor som min sambo sytt själv av fleece, kardborrband och bävernylon. Skorna går upp till mudden på overallen. Brukar även kombinera med en mössa för öronen. Då är det bara nos och svans som sticker fram :p

Schnauzrarna räcker det med ett vintertäcke från hurtta när det är minusgrader. Är det mycket snö och -15 eller mer så kan framförallt ena få lite köldkramp i tassarna, men det var länge sedan vi hade så kallt i stockholm.
 
Min lilla har några olika vintertäcken från hurtta ett med värmereflekterande tyg inåt, krage som med dragsko så man kan stoppa in chihuahuaöronen när det är kallt.
Sen förra året har hon också en overall med samma upplägg som ovan täcke och tossor till sina artrostassar.
Hon älskar att springa i snön, men blir kall och får köldkramp i tassarna om hon inte har tillräckligt på sig.
20201230_172511.jpg
 
Min lilla har några olika vintertäcken från hurtta ett med värmereflekterande tyg inåt, krage som med dragsko så man kan stoppa in chihuahuaöronen när det är kallt.
Sen förra året har hon också en overall med samma upplägg som ovan täcke och tossor till sina artrostassar.
Hon älskar att springa i snön, men blir kall och får köldkramp i tassarna om hon inte har tillräckligt på sig.
Visa bifogad fil 80551

Vad är det där för overall? :)
 
Nike (maltes,tabbe,tax,corgi blandis) är frusen av sig oavsett om hon är pälsar eller nertrimmad. Får lätt snöklumpar i tassarna så försöker hålla ansat där. Hon har ordentligt fodrat täcke, är det väldigt kallt (-20) har hon stickad overall + täcke. Hon älskar värme, ligger så nära brasan så man är orolig att hon blir grillad och ligger och steker i solen när den lyser in. Det ska vara rejält varmt på sommaren för att hon ska välja att lägga sig i skuggan. Duschar henne också i betydligt varmare vatten än de andra hundarna för att hon ska uppskatta duschen.

Nano (mas) har ordentligt med päls men täckas ändå, särskilt innan och mellan träning. Har tendens att få köldkramp i tassarna när det är -20.

Nessie (welsh corgi cardigan) verkar helt oberörd av kyla men täckas innan och efter träning och om hon ska vara i bilen en stund när det kallt.

Tay (border collie) samma som Nessie. Idag hade vi -10, de fick ha täcke i bilen men togs av när vi gick på promenad.
 
Så länge han får gå lös är han sällan bekymrad av kyla, har typ aldrig täcke på lösrundor (om det inte pissregnar typ). Har fått köldkramp i tassarna nån enstaka gång i sitt liv.
Har täcke på från typ 5+ när vi ska stå still mkt (vänta på buss etc).

Jag tänkte att dobermann var en rätt frusen ras, dom ser ut att ha så lite päls. Skönt att det inte är så 🙂
Promenad undviker jag in i det sista om det är - 15 eller kallare

Skor sitter inte på så orkar inte ens försöka.

Vi har löpband inne och går på vattenlöpband eller vilar då det är för kallt.

Motionerar ni dom på löpband i princip varje dag när det är så kallt eller kan dom vara nöjda med att bara göra ingenting dom dagarna?

Min hund brukar bli lite rastlös om hon bara är inne en heldag så brukar försöka ta ordentliga promenader även om det är kallt men då har jag inte löpband eller likande.
Imorse ville inte vår hund komma in när han var ute på morgontoalett 🙂 -12 grader
Har en mittelspietz

Haha så olika det är! Men det känns ju verkligen som att den typen av päls är gjord för att dom ska trivas i kyla ❤️ Vad säger han om regn?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 966
Senast: Iamia
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
11 995
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 150
I
Hundhälsa är det bara att acceptera att hunden har blivit klen? Jag har haft min vovve i över fyra år nu och förra vintern är första året som jag...
Svar
11
· Visningar
1 791
Senast: IrishDraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp