Hur fungerar egentligen hjärnan?

Jag är ingen läkare men när jag drabbades av hjärnskakning (lättare hjärnskakning-jag blev medvetslös o minns än idag inget av händelsen) så fick jag inte göra något på 8 veckor som innebar ansträngning. Dvs inte träna, inte cykla osv. Jag gick heller inte ha skärmtid den första tiden. Fick du inga förhållningsregler?

Annars låter det som ångest för mig. Men som sagt, jag är ingen läkare.

Inte slå i huvudet första dagarna. Sen var det bara att tuta och köra.
Fick diagnosen lindrig skallskada, gjordes neurologisk kontroll som inte visade något alls.
Jag var inte medvetslös, hade lite ont i huvudet på torsdagen, fredagen var jag precis som vanligt igen.
Har inte behövt ta några mediciner, inte känt mig trött eller påverkad.
Jag slog knappt i, min hjärna stängde bara ner som någon akutåtgärd.
 
Väldigt typiskt att tappa minne vid hjärnskakning och jag är väldigt förvånad över att läkaren inte ordinerade mer vila. Tro mig, man vill inte dra på sig hjärntrötthet pga att man inte vilade tillräckligt. Tvivlar på att det handlar om koppling till hoppning per se i form av ångest utan att du helt enkelt överansträngt din hjärnskada. Vila, vila, vila!
 
Väldigt typiskt att tappa minne vid hjärnskakning och jag är väldigt förvånad över att läkaren inte ordinerade mer vila. Tro mig, man vill inte dra på sig hjärntrötthet pga att man inte vilade tillräckligt. Tvivlar på att det handlar om koppling till hoppning per se i form av ångest utan att du helt enkelt överansträngt din hjärnskada. Vila, vila, vila!

Jag fick ett papper med tydlig information om den typen skada jag fått.
Är det inte lite märkligt att det kom när jag satt i ridhuset och försvann när jag gick ut igen om det skulle vara så att jag överansträngt mig?

Nu har det gått ett par dagar och jag känner absolut ingenting. Red på förmiddagen igår, jobbade 11 timmar och idag jobbar jag. Har inte minsta ont i huvudet eller andra symptom.

Det stod vila första dagarna, receptfria tabletter vid huvudvärk. Sjukskrivning är ovanligt någon längre tid än ett par dagar.
 
Vad ska en läkare göra tänker du?
Jag har jobbat hela helgen + igår, varit i stallet, mockat, longerat, tömkört och idag ridit. Mått utmärkt och det gör jag även nu.
Du har väl fått en hjärnskakning? Läs på om hjärntrappan och följ den. Ge den gärna till din tränare också, det är gammeldags och oansvarigt att låta någon som slagit i huvudet sitta upp och rida vidare. Oavsett om de säger att de mår bra just då.
 
Jag fick ett papper med tydlig information om den typen skada jag fått.
Är det inte lite märkligt att det kom när jag satt i ridhuset och försvann när jag gick ut igen om det skulle vara så att jag överansträngt mig?

Nu har det gått ett par dagar och jag känner absolut ingenting. Red på förmiddagen igår, jobbade 11 timmar och idag jobbar jag. Har inte minsta ont i huvudet eller andra symptom.

Det stod vila första dagarna, receptfria tabletter vid huvudvärk. Sjukskrivning är ovanligt någon längre tid än ett par dagar.
Nä, det är inte märkligt. Att sitta stilla och titta fokuserat gäller mer på hjärnan än att göra något enkelt med kroppen.
 
Du har väl fått en hjärnskakning? Läs på om hjärntrappan och följ den. Ge den gärna till din tränare också, det är gammeldags och oansvarigt att låta någon som slagit i huvudet sitta upp och rida vidare. Oavsett om de säger att de mår bra just då.

Som sagt så har jag följt den 😊
Jag fick diagnosen en minimal skallskada.
Hade min tränare vetat att jag jag slog i skallen hade jag inte fått sitta upp igen. Denne trodde jag tog emot mig med axeln. Jag föll av först när hästen träffade marken och bort från tränaren, hen nu de omöjligt se hur jag landade och eftersom jag var fullt redig så fanns det inget att misstro då.

Nä, det är inte märkligt. Att sitta stilla och titta fokuserat gäller mer på hjärnan än att göra något enkelt med kroppen.

Jag satt inte still och fokuserade, jag kom in i ridhuset och började må dåligt direkt när jag såg hindren.
Sitter still och fokuserar gör jag utan minsta bekymmer 😊
 
Som sagt så har jag följt den 😊
Jag fick diagnosen en minimal skallskada.
Hade min tränare vetat att jag jag slog i skallen hade jag inte fått sitta upp igen. Denne trodde jag tog emot mig med axeln. Jag föll av först när hästen träffade marken och bort från tränaren, hen nu de omöjligt se hur jag landade och eftersom jag var fullt redig så fanns det inget att misstro då.



Jag satt inte still och fokuserade, jag kom in i ridhuset och började må dåligt direkt när jag såg hindren.
Sitter still och fokuserar gör jag utan minsta bekymmer 😊
Jag som är hjärntrött av sjukdom har haft jättesvårt att kolla på hoppning. Mår illa i stort sett på en gång. Hindren är flerfärgade ofta randiga/mönstrade. Hästen rör sig fort och förbi/framför/bakom färgglada hinder och en följer den med blicken dvs kombination av stilla och rörligt i synfältet. Ofta väl upplyst också. Mycket för hjärnan att tolka rent visuellt?
 
Jag som är hjärntrött av sjukdom har haft jättesvårt att kolla på hoppning. Mår illa i stort sett på en gång. Hindren är flerfärgade ofta randiga/mönstrade. Hästen rör sig fort och förbi/framför/bakom färgglada hinder och en följer den med blicken dvs kombination av stilla och rörligt i synfältet. Ofta väl upplyst också. Mycket för hjärnan att tolka rent visuellt?

Det kan jag tänka mig att det blir tufft för hjärnan.
Nu blev jag dålig direkt, det var bara två som skrittade runt just då.
Jag trodde jag blivit sjuk eftersom det kändes som när man får influensa med ont i kroppen, frös, illamående och en smygande huvudvärk.
Så försvann det direkt när jag kom ut.
Det som var så himla konstigt.
 
Det kan jag tänka mig att det blir tufft för hjärnan.
Nu blev jag dålig direkt, det var bara två som skrittade runt just då.
Jag trodde jag blivit sjuk eftersom det kändes som när man får influensa med ont i kroppen, frös, illamående och en smygande huvudvärk.
Så försvann det direkt när jag kom ut.
Det som var så himla konstigt.
Alltså, en läkare har konstaterat en skada (vilket ju också minnesförlusten visar på). Du har vad det låter inte vilat, utan dragit maratonpass på jobbet och rent allmänt kört på i 180, ridit osv. Är det konstigt om du får lite efterdyningar av skallskadan då?
 
Alltså, en läkare har konstaterat en skada (vilket ju också minnesförlusten visar på). Du har vad det låter inte vilat, utan dragit maratonpass på jobbet och rent allmänt kört på i 180, ridit osv. Är det konstigt om du får lite efterdyningar av skallskadan då?

Jag har som jag skrivit följt det hemgångsråd jag fick samt hjärntrappan 😊
Torsdag och fredag vilade jag helt enligt rekommendation.
Jobbade halvdagar lördag, söndag och måndag, ledig tisdag, dvs samma dag som träningen och sen ett fullt pass igår eftersom jag mådde bra vilket jag fortfarande gör 😊
 
Det kan jag tänka mig att det blir tufft för hjärnan.
Nu blev jag dålig direkt, det var bara två som skrittade runt just då.
Jag trodde jag blivit sjuk eftersom det kändes som när man får influensa med ont i kroppen, frös, illamående och en smygande huvudvärk.
Så försvann det direkt när jag kom ut.
Det som var så himla konstigt.
Så kan det bli för mig av overload. Får influensa av att kolla på världscupen typ. :rolleyes: Så för mig låter det du beskriver som en möjlig hjärntrötthetsreaktion/väldigt lik min hjärntrötthet.

Jag har en vän som beskrev starten på sin kvarstående hjärntrötthet efter skalltrauma som att all vårdpersonal hon mötte sa att allt var lugnt och skulle försvinna inom en vecka. Hon fortsatte följa de råd hon fått vid hemgång och är fortfarande helt sjukskriven två år senare, fast hon funkade första dagarna.

Ta hand om dig!
 
Så kan det bli för mig av overload. Får influensa av att kolla på världscupen typ. :rolleyes: Så för mig låter det du beskriver som en möjlig hjärntrötthetsreaktion/väldigt lik min hjärntrötthet.

Jag har en vän som beskrev starten på sin kvarstående hjärntrötthet efter skalltrauma som att all vårdpersonal hon mötte sa att allt var lugnt och skulle försvinna inom en vecka. Hon fortsatte följa de råd hon fått vid hemgång och är fortfarande helt sjukskriven två år senare, fast hon funkade första dagarna.

Ta hand om dig!

Tack 😊
Jag kommer absolut vara uppmärksam på om det skulle komma tillbaka.
Jag går ungefär på halvfart nu jämfört med mitt vanliga liv så jag tycker jag vilar mest hela tiden :D
 
Alltså, en läkare har konstaterat en skada (vilket ju också minnesförlusten visar på). Du har vad det låter inte vilat, utan dragit maratonpass på jobbet och rent allmänt kört på i 180, ridit osv. Är det konstigt om du får lite efterdyningar av skallskadan då?
Fast sjukvårdens ordination vid lindriga hjärnskakningar är typ att man ska köra på så mkt man kan så länge man inte får allt för mycket symptom. @Bison beskriver ju att hon har följt råden och att hon mår bra, förutom denna enstaka händelse som mycket väl kan vara en ångestattack.

Jag hade hjärnskakning i juni och blev förvånad över hur obekymrade sjukvården är kring lindriga hjärnskakningar. Nuförtiden vet man tydligen också att det är lika illa att vila för mycket som för lite. Man ska pressa hjärnan lite lagom, det gör inget att man får lite symptom sålänge de lättar snabbt när man vilar.
(Jag hade mycket symptom så behövde vila betydligt mer än ts, men pratade med sjukvården ett antal gånger så fick ändå kläm på hur de resonerar)
 
Fast sjukvårdens ordination vid lindriga hjärnskakningar är typ att man ska köra på så mkt man kan så länge man inte får allt för mycket symptom. @Bison beskriver ju att hon har följt råden och att hon mår bra, förutom denna enstaka händelse som mycket väl kan vara en ångestattack.

Jag hade hjärnskakning i juni och blev förvånad över hur obekymrade sjukvården är kring lindriga hjärnskakningar. Nuförtiden vet man tydligen också att det är lika illa att vila för mycket som för lite. Man ska pressa hjärnan lite lagom, det gör inget att man får lite symptom sålänge de lättar snabbt när man vilar.
(Jag hade mycket symptom så behövde vila betydligt mer än ts, men pratade med sjukvården ett antal gånger så fick ändå kläm på hur de resonerar)

Tack ❤️
Det börjar bli lite tjatigt med alla inlägg om hjärntrappan 😅
Jag tänker att jag får lita på vad läkaren sa och på de hemgångråd jag fick.
 
Tack ❤️
Det börjar bli lite tjatigt med alla inlägg om hjärntrappan 😅
Jag tänker att jag får lita på vad läkaren sa och på de hemgångråd jag fick.
Ja klart du ska!
Du hade ju märkt om du aktiverade dig för mycket, med ihållande huvudvärk, trötthet, yrsel osv. När jag återhämtade mig efter hjärnskakningen så aktiverade jag mig tills jag fick huvudvärk, vilade lite, aktiv igen osv. Märkte direkt om det blev för mycket, dels så höll huvudvärk osv i sig jättelänge efteråt och så kände jag mig helt borta i huvudet. Kände mig rätt korkad under ganska lång tid, hjärnan funkade liksom inte som vanligt🤪
 
Uppdatering 4 veckor efter att vi stod på näsan 😁
Förutom den märkliga upplevelsen på kusinens träning har jag inte inte känt av något alls. Jobbat, ridit och tränat precis som vanligt, alles gut 😍

Hästen har mått prima och sett väldigt fräsch ut, trots det så fick veterinären göra en ordentlig koll av hästen förra veckan, better safe then sorry. Han fick grönt ljus på allt.

Första hoppträningen idag sen fallet. Har hoppat lite smått hemma men idag var vi hos tränaren. Inga konstigheter, både jag och häst var mycket glada över att vara tillbaka 😁
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 133
Senast: __sofia__
·
L
  • Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 823
Senast: Motacilla
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 908
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 470
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp