Bukefalos 28 år!

Hur fungerar en Helbom till Transport

Marina_s70

Trådstartare
Jag har en lite fråga till er som kör helbom i hästtransporten!

Måste man ta bort hela bommen? Eller går den att vika ut när man öppnar i ena änden?

Vi funderar på att göra en helbom men jag/vi vet inte hur det fungerar när man skall ta ut hästen.

Man skall väll inte behöva ta bort helbommen å lägga den åt sidan? Det låter jobbigt i såfall!

Har ni tips eller ideer hur man gör en helbom utan att lyfta bort hela bommen varje gång........
 
Sv: Hur fungerar en Helbom till Transport

Jag har en lite fråga till er som kör helbom i hästtransporten!

Måste man ta bort hela bommen? Eller går den att vika ut när man öppnar i ena änden?

Vi funderar på att göra en helbom men jag/vi vet inte hur det fungerar när man skall ta ut hästen.

Man skall väll inte behöva ta bort helbommen å lägga den åt sidan? Det låter jobbigt i såfall!

Har ni tips eller ideer hur man gör en helbom utan att lyfta bort hela bommen varje gång........


Jag menar en hel bakbom..........
 
Sv: Hur fungerar en Helbom till Transport

Beror på vad för transport man har och bomlösning, finns bakbommar som man måste lyfta av helt och sånna som går att vika.
 
Sv: Hur fungerar en Helbom till Transport

Tack för svaret!

Då får vi komma på hur vi skall få bommen vikbar med klipps ändas....
 
Sv: Hur fungerar en Helbom till Transport

Är det easy lock bommar? Thule har hel lång bom som man kan köpa till, tror man får ta av hela bommen, dvs går inte att fälla.

Är det ume så har de fällbar bakom
 
Senast ändrad:
Sv: Hur fungerar en Helbom till Transport

Japp, en sådan har jag!

Vår nya häst (foder) är tvungen att åka brett säger ägaren och så kan hästen ha bråttom ut när han skall av.

Så vi vet hur vi gör en helbakbom men då blir det krångligt om hästen skall ut fort att få bort bommen.

Ny bakbom kostar ca 2300kr till Tranesläp

Det är bara att ta bort låssprintarna på dom 2 små bakbommarna och sätta på ett nytt rör (50-100kr) men då skulle jag vilja ha så att man kan vika ut bommen när man öppnar.........

Har du någon bra lösning på detta?
 
Sv: Hur fungerar en Helbom till Transport

Du vill INTE ha en bom som fälls åt sidan. Den blir livsfarlig, oavsett längd.

Bommarna ska fällas ner helt, eller plockas bort. Mina helbommar har jag plockat bort vid urlastning.

Har man hel bom bak, går den inte att vika ner längs väggen eftersom avståndet mellan bomfäste & golv är kortare än bommen är lång.
 
Sv: Hur fungerar en Helbom till Transport

Tycker du inte det är jobbigt att ta bort helbommen varje gång?

Så du tycker jag skall ha en hel bakbom istället?

Tack för svaret! Det är därför jag fråga här på buke vad folk rekomenderar
 
Sv: Hur fungerar en Helbom till Transport

Jag hade inga problem med att lyfta av bakbommen. Jag lade den vid sidan av hästen i transporten och bad honom backa ut när jag var färdig med det.
 
Sv: Hur fungerar en Helbom till Transport

Felet många tyvärr gör är att när en sån häst står och laddar och trycker bakåt mot bakbommen så blir människorna ännu hetsigare runt att snabbt få bort bakbommen och ta ut hästen osv, och sen blir problemet mer och mer befäst.

Låt hästen stå och trycka så mycket den vill mot bakbommen. släpp ALDRIG ut den innan den slutat trycka. de lär sig jättesnabbt och blir så snälla som Lovisa beskriver, men de måste ha fått respekt för bakbommen först.
 
Sv: Hur fungerar en Helbom till Transport

Tack för tipset!

Då skall vi börja med detta snart när vi har fått ihop den nya bommen
 
Sv: Hur fungerar en Helbom till Transport

Håller med att det är bättre att ta av hela bommen, så den nedfälda bommen inte är i vägen vid lastning osv, är antagligen lätt att snubbla över då den inte hänger fritt.
 
Sv: Hur fungerar en Helbom till Transport

Min blev inte snäll. Han fick uppfostras. Det värsta försvann när han fick åka utan mellanvägg. Då började han lasta sig själv. Men han hade fortfarande bråttom av. Det avhjälptes genom att han fick stanna kvar i släpet med lämmen nere - länge. Varje gång han provade backa mot bommen, blev det lite längre tid i transporten. Jag lyfte aldrig av bommen förrän han var helt avspänd och garanterat stod kvar när jag lyfte av den.

Började jag greja och han provade backa, på med bommen igen. I början drog jag också upp lämmen varje gång han testade. Det hjälpte väldigt snabbt.
 
Sv: Hur fungerar en Helbom till Transport

Att snabba på med att lasta ur innebär ju att hästen lyckats uppfostra människan perfekt. Belöna ett beteende och man befäster det väldigt snabbt. På gott och ont.
 
Sv: Hur fungerar en Helbom till Transport

Väldigt vanligt. Folk typ nitar bilen och kastar sig ut för att hinna öppna innan kusen river släpet :eek: Eller sätter för bommen innan den hinner backa ut igen.

Måste vara stressande att åka runt så. :nailbiting:
 
Sv: Hur fungerar en Helbom till Transport

Ja exakt och där fostrar man problemet genom att belöna beteendet .
 

Liknande trådar

Utrustning Använde min hästtransport för att flytta möbler i helgen och upptäckte då att träet på nedre delen av rampen har murknat:cry: Det är...
2
Svar
31
· Visningar
2 012
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 567
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 078
Senast: Snurrfian
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 362
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp