Hur fungerar ett sånt här bett?

Det är ju en rejälhävstång på det, personligen tycker jag att man tappar känslan med så långa hävstänger. Används flitigt av dressyrryttare på den stora ridanläggningen h*sta (kompisar om står där), bettet går där unger benämningen "gåpå tygelnbett" :p Används av dem för att korrigera hästarna någon gång då och då. Viktigt är att man har en rem under hakan på hästen så man får ett stopp på hävstången.
 
Fungerar mer som ett pessoa än en gag. Använder ett sådant i terrängen fast då med en rem under hakan med.

Det är ett skarpt bett men mildare än tex gag eller pelham.

Och gå på tygeln bett vet jag inte heller om det är :confused: I alla fall inte när det gäller min pålla, utan jag vill snarare säga att det lyfter upp huvudet.

Ett bra bett till stark häst.
 
Ett skarpt bett. Den lyfter upp huvudet. Hade det på min häst i början för hon var för stark och drog mig ur sadeln. Hon drog ner huvudet såpass. Använde det i ca 3 veckor och har nu gått tillbaks till ett rakt mjukt gummibett. Jag använde delta tyglar så att det inte var riktigt lika skarpt.
 
Det är ett bett som ger hästen ett brett leende utan att göra den glad :devil:

Hävarmarna gör att det blir ett kraftigt tryck på nacken, samtidigt hissas bettet upp mot hästens kindtänder. Det är ett rent nödbromsbett med rå och brutal kraft, och Lillhästen borde skämmas ögonen ur sig för att de kallar det för "gå på tygeln-bett".
 
ja, tyvärr så kallas det "gå på tygeln-bett" överallt nästan, hur nu folk kan få det till det :crazy:
 
Ja man undrar ju... Jag är livrädd för alla sådanna där bett o det kan mina hästar skatta sig lyckliga över... :) Tänk om alla ryttare kunde vara det... ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 782
Senast: Gimlan
·
  • Artikel
Dagbok Förlåt att dethär nog inte blir så bra skrivet. Men som ni kanske vet så är jag ihop med en kille som jag kallar för T. Och han är min...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 696
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 184
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp