Hur fungerar MH test?

Ajda

Trådstartare
Jag är nyfiken på hur ett MH test går till och hur man läser av poängen?
Även hur man vill att hunden ska förväntas bete sig på ett sådant för att få så bra resultat som möjligt.
 
Jag är nyfiken på hur ett MH test går till och hur man läser av poängen?
Även hur man vill att hunden ska förväntas bete sig på ett sådant för att få så bra resultat som möjligt.
Vad som är bra eller inte beror på ras :) Det som är "bra poäng" för tex en saluki skulle vara ett bedrövligt resultat för tex en schäfer. Rent generellt kan man säga att ju högre siffra, desto större reaktion. Sedan vill du ha stor reaktion på vissa moment och absolut inte stor reaktion på andra moment :)
 
Vad som är bra eller inte beror på ras :) Det som är "bra poäng" för tex en saluki skulle vara ett bedrövligt resultat för tex en schäfer. Rent generellt kan man säga att ju högre siffra, desto större reaktion. Sedan vill du ha stor reaktion på vissa moment och absolut inte stor reaktion på andra moment :)
Vilka olika moment finns det?
Så man vill ha så låga poäng som möjligt?
 
Såhär såg min hunds MH ut, så du ser alla momenten. Skotten är det enda som är lite ändrat idag tror jag:
Börjat titta nu. Första där ni hälsar på en främmande person antar jag att han gjorde bra?
Sen, vad vill man åt när man står och kastar en leksak mellan varandra och sen iväg med den?
 
Börjat titta nu. Första där ni hälsar på en främmande person antar jag att han gjorde bra?
Sen, vad vill man åt när man står och kastar en leksak mellan varandra och sen iväg med den?
Man kollar leklusten. här ser du siffrorna till.
 

Bifogade filer

  • ammo.PNG
    ammo.PNG
    32,3 KB · Visningar: 125
Vilka olika moment finns det?
Så man vill ha så låga poäng som möjligt?
https://www.brukshundklubben.se/mentalitet/mentalbeskrivning-mh/ Här finns en beskrivning av hur det går till och de olika momenten som ingår. Vid varje moment testas flera olika saker. En hög siffra motsvarar en stor reaktion medan en låg siffra motsvarar en liten reaktion. Vid socialiteten vill du kanske ha en ganska hög siffra dvs en hund som är social och kontaktsökande, medan vid ett annat moment som exempelvis skott vill du ha en så låg siffra som möjligt, dvs att hunden inte reagerar, inte blir rädd.
 
Din fick övergripande bra resultat på sitt test?
Skulle vara intressant att se en film på ett MH där det avvek endel från vad man önskar också för att jämföra.
Japp. ett bra MH för en dobermann, i andra raser hade man kanske velat ha lite annat. Men orädsla/nyfikenhet hade nog alla varit nöjda med.

Har tyvärr ingen film på min förre som gjorde ett riktigt dåligt MH istället. Kan posta spindeln om du är intresserad.
 
Japp. ett bra MH för en dobermann, i andra raser hade man kanske velat ha lite annat. Men orädsla/nyfikenhet hade nog alla varit nöjda med.

Har tyvärr ingen film på min förre som gjorde ett riktigt dåligt MH istället. Kan posta spindeln om du är intresserad.
Gärna
 
Jag är nyfiken på hur ett MH test går till och hur man läser av poängen?
Även hur man vill att hunden ska förväntas bete sig på ett sådant för att få så bra resultat som möjligt.
Skrota tanken om att det är ett test där man är ute efter ett visst antal poäng. Det är en beskrivning av hundens reaktioner i olika situationer. Man kollar bl.a leklust, jaktlust, socialt intresse, rädslereaktioner och avreagering. Vissa raser ska ju ha hög jaktlust, andra låg. Höga rädslereaktioner är generellt inga problem, så länge hunden sen avreagerar och visar nyfikenhet istället.

Hos en reserverad ras är det t.ex fullt rimligt att hunden är ointresserad av att leka med en främmande människa, medan i en social/framåt ras kan ett sånt ointresse istället tyda på social osäkerhet.

Det behöver inte heller handla om att man helst vill ha ettor eller femmor på alla moment, en medelreaktion kan också vara bra i vissa lägen. Det är som sagt inte poäng, utan beskrivningar av hundarnas reaktioner.

Här kan du t.ex se ett protokoll och vad de olika siffrorna innebär för olika moment:
http://www.kooiker.se/Rasinfo/imagerasinfo/MHprotokoll.pdf

Som exempel på första punkten, kontakt hälsning, där vill du ju ha en fyra eller femma hos en social ras, medan en reserverad snarare kanske bör hamna på en trea.
 
Jag lyckades inte få fram nån jämförelse eller detaljerat spindeldiagram, antingen suger jag på hitta rätt på sidan eller så syns det inte på grund av för få testade? Men om jag fattat det rätt är det här ceasars test, sällskapshund som ska vara rätt ointresserade av folk utanför flocken och rätt låg kamp och jakt men gärna larma.
mh1.JPG
 
Hittade ett diagram på RAS för medelvärdet så jag begriper inte varför jag inte kunde hitta det på avelsdata?
mh2 generellt.JPG
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 182
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hur lång tid brukar det ta innan ens MH kommer upp på avelsdata? Jag såg en hund få upp resultat bara en vecka efter att det gjordes så...
Svar
4
· Visningar
537
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
935
Senast: BornAgain
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 240
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp