Bukefalos 28 år!

Hur fungerar Nikon? (systemkamera)

Silverflinga

Trådstartare
Jag och en kompis ska snart åka utomlands och hon ska ta med sig sin systemkamera, jag kommer inte ta med min för jag är lite nojig att den ska gå sönder eller bli stulen.

Min kompis har i allafall en Nikon D40x och själv har jag en Canon, har väl nångång testat hålla i en Nikon men då bara fotat i auto-läget. På min egen kamera fotar jag alltid helmanuellt. Min kompis kommer säkert be mig fota henne under resan och jag kommer säkert be henne fota mig med hennes kamera (själv kommer jag bara ha med mig en liten digital kompaktkamera) & självklart vill jag/vi då ha så bra bilder som möjligt... Frågan är då: hur fungerar en Nikon? Kompisen fotar bara i auto-läget, har inget intresse av att lära sig fota halv eller helmanuellt och har tappat bort instruktionsboken så den kan jag inte låna och "läsa på".
Hur ställer man in slutartid, bländartal och iso, vilka knappar håller man in? jag vill inte pillra för mycket och chansa för jag är rädd att jag trycker fel och hamnar nånstans där jag råkar ändra/radera nån iställning eller nåt :p

Någon "Nikonist" som är bra på att förklara eller vill kladda lite på bilderna nedan för att visa?



Nikon-D40-Top.jpg


00153_nikon_d40x_slr_zoom3.jpg
 
Sv: Hur fungerar Nikon? (systemkamera)

Tack, jag är väldigt dålig på "kameratermer" på engelska men jag tror jag fick klart för mig hur man gör i allafall, nu kanske jag vågar pillra lite mer :)
 
Sv: Hur fungerar Nikon? (systemkamera)

Jag fotade bara med Nikon tidigare, använder nu Canon sen tre år tillbaka.

De är väldigt lika, det kommer du märka. Visst - knapparna sitter på olika ställen men det är bara att testa sig fram, du kommer inte ha sönder kameran eller liknande, ingen risk att du raderar något heller eftersom kameran alltid frågar först.
Knappen du ringat in finns ju på Canon också. ;) Förstår du inte knapparna så undrar jag hur du fotar med din kamera?
 
Sv: Hur fungerar Nikon? (systemkamera)

Jag förstår knapparna, på Canon, men det skiter sig väl lite när jag får en annan kamera i händerna pga. att jag inte brukar lägga på minnet hur knapparna ser ut, jag vet var de sitter & vad de gör - det räcker :D
Jag vet att de få gånger jag hållt i en Nikon så har jag funderat på vilka knappar man använder men varit för feg för att chansa. Men har jag fattat instruktionsboken rätt så ställer man den i M-läget, snurrar på hjulet för att ställa in slutartiden och håller sen in den inringade knappen (den var redan inringad, lånat bilden) och snurrar på hjulet för att ställa in bländaren. Iso ändras om man går in på info-knappen & klickar sig fram. Så, nu känns det som om jag (kanske) har lite bättre koll i allafall :p
 

Liknande trådar

IT & mobiler Ska köpa en systemkamera (som ni kanske förstått) och velar väldigt mellan 1200D eller D3200. Det är just nu erbjudande så det är bara...
Svar
1
· Visningar
1 009
IT & mobiler Hej! Jag vet att det finns en hel del duktiga fotografer här och jag skulle behöva lite hjälp! Efter att ha köpt en digital...
Svar
19
· Visningar
2 915
Senast: Domenico
·
IT & mobiler Hej jag håller på att bestämma mig för att köpa systemkamera. Tyvärr finns ingen möjlighet att köpa Nikon D40 som jag gillar så har...
Svar
14
· Visningar
1 288
Senast: Delailah
·
IT & mobiler Har letat bland de många kameratrådarna som finns men inte funnit det jag sökte så bestämde mig för att göra ännu en kameratråd.. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 320
Senast: pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp