Hur funkar det med lån och husköp

Wille

Trådstartare
Jag leker ibland med tanken att sälja huset och köpa något annat (lär inte hända) men det har fått mig att fundera på hur det funkar med lånen om man säljer och köper annat. Måste man ansöka om nytt lånelöfte när man köper annat eller går det att föra över befintliga lån till annat hus?
 
Du anger ju i den nya ansökan om du har ett boende idag, värde, befintliga lån mm. Det är ju inte en ny, ny låneansökan från noll sas.
Ser inte att man kan ange det i formuläret på bankens hemsida. Jag provade att fylla i det för att se mina lånemöjligheter, men det tog stopp i och med att jag är arbetslös.
 
Jag har noll koll på fastighetsköp, men går det inte att sälja det du har och köpa något mindre utan att ta ett nytt lån?
Jag har då kanske 350 000 att köpa för. Man får inte så mycket för de pengarna.

För att kunna köpa något dyrare krävs det att jag kan behålla befintligt lån. Men det tycks ju inte funka på det sättet.
 
Tycker du ska boka in en möte med banken (gärna en mindre bank, som t ex Länsförsäkringar) och förklara läget så kanske de kan hjälpa dig.
Jag har sbab som bank och har inga planer på att byta. Men eftersom det inte direkt finns någon plan att sälja och köpa nytt så känns det inte aktuellt att prata med dem. Jag var mest nyfiken på om det går att byta boende som arbetslös (som inte innebär flytt till lägenhet.)
 
Ser inte att man kan ange det i formuläret på bankens hemsida. Jag provade att fylla i det för att se mina lånemöjligheter, men det tog stopp i och med att jag är arbetslös.

Men din utbildning ger väl goda möjligheter att få jobb? Se tiden an tills du kan börja jobba, då kommer läget se mycket bättre ut. Eller har du hoppat av utbildningen?
 
Men din utbildning ger väl goda möjligheter att få jobb? Se tiden an tills du kan börja jobba, då kommer läget se mycket bättre ut. Eller har du hoppat av utbildningen?
Jo, det finns goda chanser att få jobb. Haken är att de flesta jobben är säsongsjobb. Och tyvärr är jag inte alls sugen på att jobba som parkarbetare/grönyteskötare utan vill vidare mot något annat.
 
Jo, det finns goda chanser att få jobb. Haken är att de flesta jobben är säsongsjobb. Och tyvärr är jag inte alls sugen på att jobba som parkarbetare/grönyteskötare utan vill vidare mot något annat.
Kan du inte ta ett sånt jobb medan du letar efter något annat? Tänker spontant att det ser bättre ut på ditt CV inför kommande jobbansökningar om du har säsongsjobb istället för luckor med arbetslöshet som kan vara svåra att motivera för en potentiell arbetsgivare. Säsongsjobb är utmärkta inkörsportar i arbetslivet.
 
Kan du inte ta ett sånt jobb medan du letar efter något annat? Tänker spontant att det ser bättre ut på ditt CV inför kommande jobbansökningar om du har säsongsjobb istället för luckor med arbetslöshet som kan vara svåra att motivera för en potentiell arbetsgivare. Säsongsjobb är utmärkta inkörsportar i arbetslivet.
Jo. Alternativet är att plugga vidare.

Men nu blev det här väldigt OT.
 
När vi köpte nytt hus så löstes dåvarande bolånet med de pengarna vi sålde det för.

Sen gjordes nya lån för nya huset.
Med nya lånenummer, räntor och så vidare.

Angående säsongsarbete så ser det inte bara bra ut på cv:t utan även för banken, när årsinkomsten blir högre bland annat.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 433
Senast: Squie
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 475
Senast: verser
·
Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
5 754
Senast: BernT
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
864
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp