Hur funkar det med lån och husköp

När vi köpte nytt hus så löstes dåvarande bolånet med de pengarna vi sålde det för.

Sen gjordes nya lån för nya huset.
Med nya lånenummer, räntor och så vidare.

Angående säsongsarbete så ser det inte bara bra ut på cv:t utan även för banken, när årsinkomsten blir högre bland annat.
Jag har så svårt att se mig som heltidsarbetande parkarbetare. Vet inte om jag orkar med jobbet faktiskt. Att prova köra en bensindriven häcksax t.ex. var extremt avskräckande. Den var svintung och jag var helt slut efter bara några meter. Hur man ska orka mer än några minuter är en gåta. Och jag hatar att rensa ogräs i grus och fogar mellan marksten.

Så jag utgår ju ifrån fortsatt arbetslöshet när jag kollar på boenden. Och där fastnar jag ju på behovet av nya lån.

Men som jag sagt förut, jag ska inte flytta. Jag var bara nyfiken på om det går. Och så ville jag kolla hur mycket jag kunde köpa för om jag skulle vilja flytta.
Det är väl inte OT? Då behöver du ju inte göra kalkylen utifrån att du är arbetslös utan utifrån att du har ett jobb, det gör ju hela skillnaden.
Jag tror ju inte jag kommer få jobb. Det är det som är haken. Eller så blir jag tvungen att ta ett jobb jag inte vill ha.
 
Jag har så svårt att se mig som heltidsarbetande parkarbetare. Vet inte om jag orkar med jobbet faktiskt. Att prova köra en bensindriven häcksax t.ex. var extremt avskräckande. Den var svintung och jag var helt slut efter bara några meter. Hur man ska orka mer än några minuter är en gåta. Och jag hatar att rensa ogräs i grus och fogar mellan marksten.

Så jag utgår ju ifrån fortsatt arbetslöshet när jag kollar på boenden. Och där fastnar jag ju på behovet av nya lån.

Men som jag sagt förut, jag ska inte flytta. Jag var bara nyfiken på om det går. Och så ville jag kolla hur mycket jag kunde köpa för om jag skulle vilja flytta.

Jag tror ju inte jag kommer få jobb. Det är det som är haken. Eller så blir jag tvungen att ta ett jobb jag inte vill ha.
Man kan ju fortfarande ta säsongsjobb, sommarjobb eller liknande på kortare tid. Just för att inte känna att man är 'fast för alltid' om man nu inte trivs så bra som man önskar.

Jag antar att det tråkiga i jobbet blandas med roligare saker. Så är det ju i mitt jobb också, eller i de flesta jobb.
Tunga saker kan varvas med lättare för att spara på sej.
 
Vad är det du planerar att plugga, och hur lång är den utbildningen?
Egentligen skulle jag vilja bli landskapsarkitekt men då måste jag till Skåne och plugga i 3 år. På grund av panikångesten jag har problem med så går inte det. Så alternativet är någon trädgårdsdesignkurs på distans via trädgårdsakademin. Jag har inte kollat upp det.

Men jag vet egentligen inte vad jag vill. Hela livet är så jävla tungt hela tiden.
 
Jag tror ju inte jag kommer få jobb. Det är det som är haken. Eller så blir jag tvungen att ta ett jobb jag inte vill ha.
Jag vet att detta låter som en klyscha, men det är självupplevt. Det är mycket enklare att få ett nytt jobb som du verkligen vill ha när du redan har ett jobb. Jag hade stora problem med att få jobb när jag var klar med min utbildning, sommarjobb gick alltid att ordna men jag blev inte ens kallad till intervju för de jobb jag sökte som var kopplade till utbildningen.

Efter tre år var jag så desperat att jag sökte, och fick, ett jobb jag egentligen aldrig ville ha. Jag vantrivdes från dag ett och blev dessutom illa behandlad av cheferna. Men när jag jobbat där ett tag och hade en befintlig arbetsplats att sätta på cv:t började det lossna med de jobben jag verkligen ville ha också. Det slutade faktiskt med att jag blev erbjuden två jobb på samma gång, så jag fick välja det jag tyckte var mest intressant.

Så mitt tips är att stå ut en period med ett jobb som kanske inte känns helt hundra. Till slut lossnar det och under tiden har du både tjänat pengar och arbetslivserfarenhet.
 
Jag vet att detta låter som en klyscha, men det är självupplevt. Det är mycket enklare att få ett nytt jobb som du verkligen vill ha när du redan har ett jobb. Jag hade stora problem med att få jobb när jag var klar med min utbildning, sommarjobb gick alltid att ordna men jag blev inte ens kallad till intervju för de jobb jag sökte som var kopplade till utbildningen.

Efter tre år var jag så desperat att jag sökte, och fick, ett jobb jag egentligen aldrig ville ha. Jag vantrivdes från dag ett och blev dessutom illa behandlad av cheferna. Men när jag jobbat där ett tag och hade en befintlig arbetsplats att sätta på cv:t började det lossna med de jobben jag verkligen ville ha också. Det slutade faktiskt med att jag blev erbjuden två jobb på samma gång, så jag fick välja det jag tyckte var mest intressant.

Så mitt tips är att stå ut en period med ett jobb som kanske inte känns helt hundra. Till slut lossnar det och under tiden har du både tjänat pengar och arbetslivserfarenhet.
Det är nog inte bara en klyscha, utan troligen är det så det är.

Skulle tro att det visar på att man fungerar på en arbetsplats.
 
Ser inte att man kan ange det i formuläret på bankens hemsida. Jag provade att fylla i det för att se mina lånemöjligheter, men det tog stopp i och med att jag är arbetslös.
Det är bättre att ringa banken och förklara sin situation, dom har överseende med en hel del. När dom sålde lägenheterna i mammas hus för att det skulle bli bostadsrätter så var det en hel del pensionärer och förtidspensionärer där som fick lån för att köpa sin lägenhet. Tror dom fick lån på 1,5 miljoner som pensionärer. Det finns möjligheter om man pratar med bankerna.
 
Egentligen skulle jag vilja bli landskapsarkitekt men då måste jag till Skåne och plugga i 3 år. På grund av panikångesten jag har problem med så går inte det. Så alternativet är någon trädgårdsdesignkurs på distans via trädgårdsakademin. Jag har inte kollat upp det.

Men jag vet egentligen inte vad jag vill. Hela livet är så jävla tungt hela tiden.
Har dom inte den utbildningen i Uppsala? Var det inte det @Ninnurur gick?
 
Egentligen skulle jag vilja bli landskapsarkitekt men då måste jag till Skåne och plugga i 3 år. På grund av panikångesten jag har problem med så går inte det. Så alternativet är någon trädgårdsdesignkurs på distans via trädgårdsakademin. Jag har inte kollat upp det.

Men jag vet egentligen inte vad jag vill. Hela livet är så jävla tungt hela tiden.
Är inte landskapsarkitekt på 5 år? Eller det kanske inte är högskola du menar?

Det finns ett par olika varianter av något som kallas för "landskapsvetare". Högskolan Kristianstad. På distans med 12 fysiska träffar. Det kanske kan vara något?
 
Misstänkte att det var så.

Så jag sitter fast med min jätteträdgård vare sig jag vill eller ej.
Rewilding är ju väldigt inne just nu. Var en baron eller något på Irland som rewildade alla sina betersmarker (dvs lät bli att ens sätta sin fot där i tio år. Man kan ju behålla ett lagom stort hörn till sig själv om man vill.).

https://www.rewildingbritain.org.uk/explore-rewilding/rewilding-the-land/15-ways-to-a-wilder-garden

https://www.irishtimes.com/news/env...mbitious-rewilding-project-in-meath-1.4443054

“It’s about letting nature take care of itself, enabling natural processes to shape land and sea, repair damaged ecosystems and restore degraded landscapes,” it declares.
https://rewildingeurope.com/news/eu...elcomes-its-first-irish-rewilding-initiative/
 
Senast ändrad:
Är inte landskapsarkitekt på 5 år? Eller det kanske inte är högskola du menar?

Det finns ett par olika varianter av något som kallas för "landskapsvetare". Högskolan Kristianstad. På distans med 12 fysiska träffar. Det kanske kan vara något?
Så var det visst. Jag hade rört till det.

Men landskapsvetare låter inte som något kul. Jag klarar ändå inte av att åka till Kristianstad p.g.a. ångest. Många intressanta utbildningar i Västra götalandsregionen faller också bort p.g.a. det. Jävla skitångest. Jag har jobbat bort den, tror det är 4-5 gånger nu, och den bara fortsätter komma tillbaka.
Rewilding är ju väldigt inne just nu. Var en baron eller något på Irland som rewildade alla sina betersmarker (dvs lät bli att ens sätta sin fot där i tio år. Man kan ju behålla ett lagom stort hörn till sig själv om man vill.).

https://www.rewildingbritain.org.uk/explore-rewilding/rewilding-the-land/15-ways-to-a-wilder-garden

https://www.irishtimes.com/news/env...mbitious-rewilding-project-in-meath-1.4443054


https://rewildingeurope.com/news/eu...elcomes-its-first-irish-rewilding-initiative/
Det är typ det som hänt med min trädgård. Jag har bara försökt hålla efter rabatterna och har klippt gräset runt rabatterna samt gångarna 2 gånger denna säsong. Resten har växt vilt. Och jag tycker det ser förjävligt ut. Men jag jobbar på att acceptera det.
 
Ok. Tack. Kanske finns jobb ändå. Men jag klarar ändå inte av att åka till skolan.
Då har du något att fundera på. Om det skulle visa sig att du är behörig, intresserad, och kommer in på utbildningen så finns det säkerligen vägar att gå för att lösa problemet.
 
Så var det visst. Jag hade rört till det.

Men landskapsvetare låter inte som något kul. Jag klarar ändå inte av att åka till Kristianstad p.g.a. ångest. Många intressanta utbildningar i Västra götalandsregionen faller också bort p.g.a. det. Jävla skitångest. Jag har jobbat bort den, tror det är 4-5 gånger nu, och den bara fortsätter komma tillbaka.

Det är typ det som hänt med min trädgård. Jag har bara försökt hålla efter rabatterna och har klippt gräset runt rabatterna samt gångarna 2 gånger denna säsong. Resten har växt vilt. Och jag tycker det ser förjävligt ut. Men jag jobbar på att acceptera det.
Jo exakt. Jag tänkte att om du har en målbild som är mer uhm vild så kanske du kan njuta av utvecklingen i trädgården och mer nyfiket iaktta den.

(Jag provade den vägen med grannens i våras och det gjorde under för hur det såg ut, den blev väldigt vacker. Sedan köpte de en gräsklippare. Och vår egen är mycket finare nu när jag tillåtit ogräs sedan 2018, det är ju det enda som är grönt nu, allt gräs har gulnat.)

(och om ngn mot all förmodan skulle fråga så är det ju bara att hänvisa till miljö, igelkottar, rewilding, kolbindning, paddor och fjärilar.)
 
Då har du något att fundera på. Om det skulle visa sig att du är behörig, intresserad, och kommer in på utbildningen så finns det säkerligen vägar att gå för att lösa problemet.
Jag vet inte alls hur man skulle lösa problemet. Jag skulle behöva ha sällskap av någon annan hela resan och det tror jag inte går att ordna.

Förresten, inte ens säkert det går med sällskap.
 
Jag vet inte alls hur man skulle lösa problemet. Jag skulle behöva ha sällskap av någon annan hela resan och det tror jag inte går att ordna.
För det första, är du behörig att söka till högskolan?

Vad är det som säger att du måste åka dit? Undersök om det går att få anpassningar utifrån dina behov!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 426
Senast: Squie
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 472
Senast: verser
·
Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
5 736
Senast: BernT
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
862
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp