Hur funkar en träning på privat häst?

LilyAstrid

Trådstartare
Hej!
Jag ska rida för en privat tränare för första gången på egen häst och undrar hur det fungerar? Sannolikt blir det en dressyrtränare som kommer ut till gården och den tidigare ägaren har även tränat för den tränaren. Är det likadant som att rida på ridskola där ridläraren säger exakt vad man ska göra såsom gångart och vart man ska rida. Eller rider man fritt där tränaren ger lite tips?
Tacksam för svar!😊
 
Det är nog väldigt olika beroende på vad det är för tränare och vad man vill få ut av det. Se till att tala om för tränaren om du behöver mer eller andra sorts instruktioner, inte förstår hur hen menar eller så. Så viktigt med kommunikationen så att det blir så bra som möjligt för dig och så lätt som möjligt för tränaren att hjälpa dig, hen är ju ändå där för din skull! :)

Är det en som brukar komma ut till ditt stall kanske du kan sätta dig och titta när någon stallkompis rider om du vill vara lite förberedd på hur det går till?

Och känns det inte riktigt bra så kan man alltid prova en annan tränare! Alla elever passar inte med alla tränare, så det ska man absolut inte se som ett misslyckande i så fall!
 
Uplägget de gånger jag rider för tränare brukar vara att om det är första gången för just den tränaren att man berättar lite om hästen och sig själv och vad man vill träna på/ har som kortsiktiga och långsiktiga mål och så rider man enligt tränarens instruktioner precis som en "vanlig" ridlektion på ridskola tex, men med all fokus på dig och din häst och jobbar på det du vill träna på och/eller tränaren känner ni behöver göra 😊
 
De gånger jag ridit privat för tränare har jag ridit fram ordentligt innan lektionen börjar, sen har det varit som en ridlektion på ridskolan, enda skillnaden att ridläraren enbart fokuserar på mig.

Jag tror nog det kan skilja lite från tränare till tränare, är man osäker kan man alltid höra med tränaren innan lektionen, så man vet lite vad man har att vänta sig osv. Likaså tala om man har speciella önskemål, kan ta mig själv som exempel att jag vill bättra på min sits osv. Då får tränare lite mer info vad vi behöver jobba med. :)
 
Var inte rädd att byta tränare om du inte fungerar ihop med stilen som tränaren har. Du förlorar alldeles för mycket på att försöka ”passa in” i träningen. Om du inte förstår instruktionerna, säg till. För mig ska en bra tränare kunna ändra på instruktionen för att kunna förklara så man förstår.
 
Jag tycker man ger det ett par gånger för att se om man trivs ihop annars får man lov att byta.
Beroende på hur rutinerad du är så rid fram innan, jag tycker dock att många tränare har väldigt bra tips om hur man bäst rider fram, vilket kan få stor inverkan på resten av passet. Då vill jag bara se till att vara framskrittad (men inget såsande).
Vad spännande!!
 
Jag red för tränare på privathäst för första gången för inte så länge sedan. Hade fattat att jag skulle värma upp innan men annars kastade jag mig mest in i det vind för våg :D Frågade helt enkelt tränaren "hur funkar det här nu då?"

Det jag blev mest förvånad över var att tränaren frågade om jag tänkt på något speciellt/mål/tanke med träningspasset :o. Det är ju självklart egentligen så här i efterhand, men jag blev lite förvånad. Tränaren fattade dock det och började diskutera hur hästen känns, vad som känns som hästens svagheter/styrkor, och mina svagheter/styrkor.
Nu är det ett grönt russ det gäller och det var snarare jag som skulle utbilda russet och nu få lite hjälp och andra ögon, och se att jag inte var ute och cyklade. Därför blev det att vi fokuserade mest på hästen och att hjälpa hästen (stel i höger pga en transportskada, gör att han går aningen snett under sadeln).

Tränaren uppmuntrade mig att tänka själv och pausa när vi behövde det och gav många tips på övningar och hur jag skulle tänka. I övrigt var hen trevlig, positiv och peppande. Hen känner hästen redan lite från början då hen hållit körlektioner med hästen förut, vilket var en fördel.

Jag önskar nu efteråt att jag hade frågat lite mer. Jag rider ju på ridskola främst och har liksom inte i ryggmärgen att fråga direkt frågan ploppar upp i skallen. Mot slutet frågade jag mer, och diskuterade lite mer hur det kändes, hur jag skulle parera vissa saker osv. Kändes jättebra att kunna fråga rätt ut.

Lycka till!
 
Hej!
Jag ska rida för en privat tränare för första gången på egen häst och undrar hur det fungerar? Sannolikt blir det en dressyrtränare som kommer ut till gården och den tidigare ägaren har även tränat för den tränaren. Är det likadant som att rida på ridskola där ridläraren säger exakt vad man ska göra såsom gångart och vart man ska rida. Eller rider man fritt där tränaren ger lite tips?
Tacksam för svar!😊
En gemensam nämnare mina privattränare har haft första gången som jag ridit för dom är att dom vill se hur hästen ser ut när jag rider först, några varv i alla gångarter så dom ser på ungefär vad dom kan ha att göra med.

Sen är det tycker jag självklart att värma upp hästen innan träningen startar, om det inte är specifika problem med ridningen i sej självt och man behöver hjälp även under uppvärmningen. Du betalar ju trots allt för hästens och din utveckling och då är det trist att inte komma mycket längre än till uppvärmningen.

Sen är det viktigt att våga ställa krav, känner du att du står och stampar på samma ställe och inte får en aha upplevelse så byt tränare, alldeles för många stannar kvar för länge hos samma. Alla tränare passar inte alla ekipage.
 
Jag vill se ekipaget rida lite själva första gången de rider för mig. Det räcker med några varv i alla gångarter och behöver inte vara några specialkrusiduller. Jag vill bara se lite vad vi har att jobba med. Innan det värmer de upp lite.
När jag kikat lite brukar jag fråga lite vad de har för mål och vad de skulle önska. Om hästen har någon speciell historik att ta hänsyn till, medicinskt som mentalt/utbildningsmässigt etc. Så kan vi snacka igenom lite kort vad jag ser och ev ta en snabb genomgång. Vissa har ju väldigt tydliga mål, vissa upplever att de har problem med något specifikt och vill jobba med det etc.
Sen börjar vi ridundervisningen. Är det en ny elev brukar det vara rätt så hårt styrt. Då talar jag om vad de ska göra exakt. Är det en elev som kan systemet och som jag jobbat med länge kan det räcka med mindre styrning och mer tips.

Kom ihåg att vi tränare är där för att utbilda och inte för att döma. Domare dömer. Vi ska lära ekipage och har inga krav på att folk ska veta vad de ska göra utan att ha undervisats. Så var inte rädd för att du ska verka okunnig/känner dig dålig om du inte vet saker etc. Det är för att lära dig det som tränaren är där.
Lycka till!
 
När jag red regelbundet för tränare - det är ett antal år sen nu.. - lade tränaren upp lektionerna och guidade genom övningar etc. Anpassat efter ekipaget, förstås. Så hade vi (ryttaren och tränaren) en dialog under tiden - hur det kändes, vad som skulle ändras och hur, frågor osv. Ekipaget skulle vara väl uppvärmda innan lektionen började, så att tiden kunde utnyttjas effektivt.
Jag tänker att upplägget kan variera mellan tränare och beroende på vad syftet är med träningen.


Sidnot: En av mina instruktörer (som numera enbart tränar privat, sen ett gäng år) från ridskoletiden brukade alltid säga att "Om eleven inte förstår vad jag menar/säger/instruerar, så ligger det enbart på mig.". Hon kunde vara hård, inget "daltande" utan hon var väldigt rak, men hon höll också stenhårt på det. Att det är upp till henne att se till att eleven förstår, annars måste hon ändra och förklara tills hen förstår - annars är det ju omöjligt att göra som hon menar. Blev hon frustrerad på en och en sa att "jag förstår ju inte vad du vill!", så backade hon alltid och började om. Det har jag med mig när självförtroendet brister i såna sammanhang. Det finns hundra sätt att säga samma sak, och det är alltid okej att be tränaren att förklara annorlunda om en inte förstår.
 
Rid inte för en tränare bara för att den kommer till ditt stall. Vad vill du ha ut av träningen. Vad är förväntningarna du vi uppnå för dig och vad för krav kan du ställa på hästen. Hur ser er utvecklingskurva ut. Det är viktigt att verkligen gå igenom med tränaren vad du behöver hjälp med. Är tränaren fokuserad på snabba inte alltid de snällaste träningsmetoderna som inte ger en hållbar häst som blir bättre, eller långsiktigt engagemang med dig och hästens utveckling och välbefinnande. Vad är din budget när det gäller träning.
 
Hej!
Jag ska rida för en privat tränare för första gången på egen häst och undrar hur det fungerar? Sannolikt blir det en dressyrtränare som kommer ut till gården och den tidigare ägaren har även tränat för den tränaren. Är det likadant som att rida på ridskola där ridläraren säger exakt vad man ska göra såsom gångart och vart man ska rida. Eller rider man fritt där tränaren ger lite tips?
Tacksam för svar!😊


Har du ridit din lektion än? Hur gick det?

Jag har hunnit med en lång rad tränare och de fungerar väldigt olika. Vissa är mycket intensiva och på, medan andra är mer passiva. Jag vill gärna att tränaren ska vara aktiv så att jag kan suga åt mig så mycket som möjligt - det är ju inte superbilligt att rida privat. Men det är ju olika hur man fungerar och hur tränaren fungerar.

Tränaren kommer (om hen är seriös) vilja prata lite med dig om mål och tankar, lite om hästen, och kommer sedan att guida er som ekipage i olika övningar beroende på vad du vill träna på samt vad tränaren tycker att du ska träna på. Det går inte att rida piaffer om ni inte kan starta/stanna/svänga i balans t ex. :)

Men tränare är väldigt olika, både pedagogiskt gentemot dig och i hur de ser på hästar och ridning. Så ibland får man nöja sig med en lektion och tänka att det här sättet att lära sig inte passar mig/min häst. Eller så känns det bra, hästen är glad och avslappnad och du får en massa nya kunskaper att träna på till nästa gång.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 910
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp