Hur funkar kylmattor?

Soso

Trådstartare
Tycker jag läser rätt ofta nu när sommarvärmen är här att man ska köpa en kylmatta. Men jag fattar inte hur dessa kylmattor funkar och hoppas någon kan ge mig svaret?

Det är alltså en gel som absorberar kroppsvärme och känns sval men vart avger den sen denna värme som den tagit upp? Är det någon kemiskreaktion? Hur mycket värme kan den ta upp och hur länge? Känns som om den borde sluta fungera efter några användningar? Är det en reversibel reaktion som man måste återställa på något sätt?

Känner mig rätt korkad, jag har en master i kemi :D Skyller på värmen okej.
 
Det är en värmeledande gel som leder bort värmen från kroppen. På samma sätt som maten tinar snabbare från frysen om man lägger den på diskbänken av rostfritt stål (fast tvärtom då). Efter en stund blir ju hela mattan uppvärmd av kroppsvärmen men den är återställd när hunden har lämnat den en stund. Tyvärr tycker jag att gelen brukar torka ihop efter nåt år och då får man köpa en ny. Min hund älskar kylmattor året runt.
 
Varken Leffe eller min förra hund uppskattar/uppskattade kylmattor. Hade en med gel. Det var ganska kass för gelén smet iväg åt olika håll. Tror dom som finns nu är bättre. Dessutom hade den torkat när jag tänkte ta fram den till Leffe.
Till Leffe köpte jag en utan gel. Bara för att prova. Men det är rätt kass den med.
 
Tycker jag läser rätt ofta nu när sommarvärmen är här att man ska köpa en kylmatta. Men jag fattar inte hur dessa kylmattor funkar och hoppas någon kan ge mig svaret?

Det är alltså en gel som absorberar kroppsvärme och känns sval men vart avger den sen denna värme som den tagit upp? Är det någon kemiskreaktion? Hur mycket värme kan den ta upp och hur länge? Känns som om den borde sluta fungera efter några användningar? Är det en reversibel reaktion som man måste återställa på något sätt?

Känner mig rätt korkad, jag har en master i kemi :D Skyller på värmen okej.
Hur det går till vet jag inte.De är svala och fortsätter vara det utan att man behöver göra ngt.
Men jag har köpt från Trixie, sådana med gel i. Tycker de funkar himla bra!
Jag köper ny varje år iom att jag upplever att de funkar lite sämre år 2. Men de ger klart en effekt även då, om än sämre.
Jag har själv stulit kylmattorna ibland då hundarna inte velat ha dem för stunden. Jätteskönt när det är tokvarmt!
Mina hundar är ju så små, 2,5-3,5 kg. Med bara hundarna på kylmattan tycker jag den håller kylan väldigt väl även när de ligger på den. Men om jag ligger på den och täcker större yta så blir den varmare efter ett tag. Så det kanske blir lite sådan effekt med större hundar, skulle jag tro iaf.
Det står att man inte ska ha dem i solen har jag för mig.
Om jag har den i transportbur eller hundbädd så lägger jag ofta så att de har en del med kylmatta och en del utan. Så kan de välja.
 
Nu har jag beställt mitt livs första kylmatta, att ha i bilen och på golvet i huset. Även om jag har AC i bilen så stannar jag ju ibland. Även om jag ställer bilen i skugga och öppnar samtliga fönster på glänt blir det ju varmt. På de få minuter jag är borta från bilen hinner temperaturen gå över ACns svalka..

Torsten gillar ju inte värme alls och än så länge är golvet svalt. Men håller den här värmen i sig så blir till slut även golven varma.
Ska bli spännande att se om han gillar den.
 
Nu har jag beställt mitt livs första kylmatta, att ha i bilen och på golvet i huset. Även om jag har AC i bilen så stannar jag ju ibland. Även om jag ställer bilen i skugga och öppnar samtliga fönster på glänt blir det ju varmt. På de få minuter jag är borta från bilen hinner temperaturen gå över ACns svalka..

Torsten gillar ju inte värme alls och än så länge är golvet svalt. Men håller den här värmen i sig så blir till slut även golven varma.
Ska bli spännande att se om han gillar den.
Här hemma är det 2/4 hundar som uppskattar kylmattor. Och jag själv då. Väldigt skönt när man är varm att sätta eller lägga sig på en av hundarnas mattor 😄 Men mina har alla torkat upp efter två år så fick köpa nya i år.

whippeten borde dock i och för sig inte räknas in i dom där 4, han fryser ju typ jämt trots den här värmen 😂
 
Tycker jag läser rätt ofta nu när sommarvärmen är här att man ska köpa en kylmatta. Men jag fattar inte hur dessa kylmattor funkar och hoppas någon kan ge mig svaret?

Det är alltså en gel som absorberar kroppsvärme och känns sval men vart avger den sen denna värme som den tagit upp? Är det någon kemiskreaktion? Hur mycket värme kan den ta upp och hur länge? Känns som om den borde sluta fungera efter några användningar? Är det en reversibel reaktion som man måste återställa på något sätt?

Känner mig rätt korkad, jag har en master i kemi :D Skyller på värmen okej.
Hm, nu har ju inte jag hund utan frågar för egen räkning :-) Jag köpte nyligen en stor från ett känt märke (oklart om man får ange det) och den svalkar noll. Är så besviken. Det är en sådan där gelbaserad som inte ska in i frys. Jag är ju tyngre än en hund så tyngd som tyngd tänkte jag med den där gelen. Men det känns inte svalt utan är jag varm är dynan varm. Det känns ungefär som att ligga på en platsförpackning (något jag aldrig vill men särskilt inte i +30..). Har jag haft otur eller funkar det verkligen inte för människor?
 
Hm, nu har ju inte jag hund utan frågar för egen räkning :-) Jag köpte nyligen en stor från ett känt märke (oklart om man får ange det) och den svalkar noll. Är så besviken. Det är en sådan där gelbaserad som inte ska in i frys. Jag är ju tyngre än en hund så tyngd som tyngd tänkte jag med den där gelen. Men det känns inte svalt utan är jag varm är dynan varm. Det känns ungefär som att ligga på en platsförpackning (något jag aldrig vill men särskilt inte i +30..). Har jag haft otur eller funkar det verkligen inte för människor?
Jag har två, dock ser jag till att inte ligga på hela mattan, då kyler den bättre, och så växla ofta mellan dem.
 
Hm, nu har ju inte jag hund utan frågar för egen räkning :-) Jag köpte nyligen en stor från ett känt märke (oklart om man får ange det) och den svalkar noll. Är så besviken. Det är en sådan där gelbaserad som inte ska in i frys. Jag är ju tyngre än en hund så tyngd som tyngd tänkte jag med den där gelen. Men det känns inte svalt utan är jag varm är dynan varm. Det känns ungefär som att ligga på en platsförpackning (något jag aldrig vill men särskilt inte i +30..). Har jag haft otur eller funkar det verkligen inte för människor?
Mina fungerar även för människor. Har nu rustas, innan trixies.
 
Hm, nu har ju inte jag hund utan frågar för egen räkning :-) Jag köpte nyligen en stor från ett känt märke (oklart om man får ange det) och den svalkar noll. Är så besviken. Det är en sådan där gelbaserad som inte ska in i frys. Jag är ju tyngre än en hund så tyngd som tyngd tänkte jag med den där gelen. Men det känns inte svalt utan är jag varm är dynan varm. Det känns ungefär som att ligga på en platsförpackning (något jag aldrig vill men särskilt inte i +30..). Har jag haft otur eller funkar det verkligen inte för människor?
Det ska inte vara någon skillnad vem som sitter på den. Jag tycker det känns ungefär som att sätta sig på ett svalt stengolv, svalt men inte kallt.
 
Tänkte att jag skulle ta fram kylmattan jag hade i skåpet efter att ha läst den här tråden. Antar att det måste funnits något pyttelitet hål i den eller något, inget jag märkte när jag tog undan den i höstas men när jag vecklade ut den fann jag att mattan hade förvandlats till en stor illaluktande kladdig mögelklump 🤢 Så antar att man kanske bör kasta dem efter varje säsong 😬
 
Hm, nu har ju inte jag hund utan frågar för egen räkning :-) Jag köpte nyligen en stor från ett känt märke (oklart om man får ange det) och den svalkar noll. Är så besviken. Det är en sådan där gelbaserad som inte ska in i frys. Jag är ju tyngre än en hund så tyngd som tyngd tänkte jag med den där gelen. Men det känns inte svalt utan är jag varm är dynan varm. Det känns ungefär som att ligga på en platsförpackning (något jag aldrig vill men särskilt inte i +30..). Har jag haft otur eller funkar det verkligen inte för människor?
Jag läste för några år sedan att max halva ytan ska täckas men helst bara en tredjedel för att mattan ska kunna fungera optimalt. Kanske är det det som fallerar? Jag håller nämligen med dig, värdelös för egen del men skön svalka för hunden som i mitt fall väger 10 kg.
 
Kom tänka på kylmattan här, försökt få hunden att använda den 2-3 år nu men nej. Så jag tänkte sälja den billigt, blir trött på henne när hon typ kokar…men ändå ska hon inte använda den..
 
Kom tänka på kylmattan här, försökt få hunden att använda den 2-3 år nu men nej. Så jag tänkte sälja den billigt, blir trött på henne när hon typ kokar…men ändå ska hon inte använda den..
Tror du får skänka bort den, kylmattor brukar torka upp inom 2-3 år så din lär göra det snart.
 
Om man har en hund som tuggar ska man vara försiktig, det blev ilfart till veterinären med en bekants hund som hade tuggat i sig stora delar av sin kylmatta bak i bilen. Ingen fara för livet men en rätt risig vovve.
Killen jag träffar köpte en sån där kylmatta till Lily idag, och jag började faktiskt fundera sedan på hur hälsosamt det skulle vara om hon tuggade på den och fick i sig något... Tror att jag INTE ska lämna henne oövervakad med den tills jag känner mig helt säker på att hon inte tuggar.
 
Jag köpte en dyr för ca 3 år sedan och de håller fortfarande. Inte lika plastig på utsidan som en del är.
Skulle flytta den häromdagen och när den hängde mot skenbenen kände jag direkt att den blev sval.
Innan dess har jag köpt 2 och fått en 3 som inte alls svalkat lika bra. Slutat med att jag slängt dem efter sommaren för jag tyckt de slutat fungera.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här med relationer är ett knepigt ämne. Jag känner mig ofta som en elefant i ett glashus samtidigt som jag själv har ömma tår. Det...
Svar
18
· Visningar
1 818
Senast: Magiana
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
16 611
Senast: Brandgul
·
Hundhälsa Undrar om det är någon här som har erfarenhet av någon typ av kylmatta för hundar. Exempelvis finns ju Aqua coolkeeper som man ska...
Svar
1
· Visningar
2 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik
  • Boende bredvid fjäderfäfarm och grisfarm

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp