Hur gå till väga

Zuzzi

Trådstartare
Har fått ett erbjudande att ta en travare gratis som inte fungerar i travet, den skrivs helt enkelt över endast till mig, annars säljs den som ridhäst. Problemet är väl att jag inte har råd att hålla hästen själv. Min sambo stöttar mitt beslut och finns eventuellt några arbetskamrater till honom som är intresserad att deläga för att prova om jag kan få ordning på honom till nästa säsong så att säga.

Har lite frågor som jag undrar över

* Om vi blir så att säga 4 st som vill vara med i hästen, antar att vi skrivs alla som ägare i papprerna/på ST eftersom det inte är någon "andelshäst" så att säga? För nånstans måste det ju stå att vi är flera ägare så det inte blir tjaffs om hästen eventuellt börjar springa in pengar inom sin tid.

* Jag har ingen licens, är det OK att hästen matchas för start till, låt säga, maj utan att den står listad hos någon tränare?

* Är det sedan OK att få hästen listad hos någon tränare jag känner/kommer överrens med om får köra hästen när det väl är dags för kval? Eller måste den stå ett visst antal månader först listad hos tränare?

* Får hästen stå på någons träningslista men stå uppstallad och tränas av mig än tränaren och den bara kör hästen i lopp?

Många funderingar och tankar, kommer säkert på fler frågor sen. Hästen är helt enkelt för bra i grund och botten för att ignorera tanken :D
 
Sv: Hur gå till väga

Någon måste stå som företädare för hästen vid ägar bytet sen kan du ha flera delägare som du kan skriva till..

Du får ju träna hästen till kval hur mycket du vill de är upp till dig men du kan inte starat en häst eller va inne på en travbana och köra snabb jobb med en häst som inte har en tränare.

Hästen¨ska stå i tränarens stall om den står på hans tränings lista då han är ansvarig för hästen vad de gäller doping m.m

Hästen måste inte ha stått på tränaren lista en viss tid för att du ska kunna starta hästen..
Dock måste du se till att alla papper är i ordning på hästen för att få Start anmäla den som till exempel en giltig vaccination ska va uppvisad för sekreteriate på hemmabanan..
 
Sv: Hur gå till väga

Tack för svar :)

Inte intresserad av att köra nånting på banan förrän det närmar sig kval nästa vår isåfall men är det inte som så att jag får vistas på banan men deras försäkring gäller inte om det händer nånting, bara hästens egna försäkring?
 
Sv: Hur gå till väga

Hästen måste stå i träning för att få bevista en travbana.

Hästens egna försäkring gäller inte om hästen skadar något annat, annan häst eller en bil till exempel. Det är där tränarens försäkring som ingår i licensen träder in.

tillägg: Med deras föräkring, menar du anläggningens då? Den täcker nog inte skador som vi som tränar orsakar på annans egendom.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gå till väga

om du försöker få hästen till kval kan det ju va bra att han får några snabb jobb inne på en bana eller ett provlopp innan det e dags så du ser hur hästen igger till tids mässigt..
De tappar lätt motivationen att träna om de får gå i vagn hemma själva utan kompis länge
så en kör kompis är alltid ett + om du vill få igång en häst igen
 
Sv: Hur gå till väga

Menar du allvar?

Jag tränar säkert 95% av gångerna det inte är provlopp ensam och inte sjutton tappar de motivationen! :idea:

Att jag sällan har starthäst beror inte på viljan hos hästarna.
 
Sv: Hur gå till väga

Kommer aldrig se meningen med att göra snabbjobb på banan om man har tillgång till bra träningsmöjligheter hemmavid, speciellt inte om det är en häst som redan vet vad den ska göra på banan så nej, banan blir inget alternativ för hur de ligger till tidsmässigt kan jag lika gärna göra hemma på körvägarna :p

Vad ligger en försäkring på en tävlingshäst? Är det en vanlig försäkring som man tecknar via ett försäkringsbolag upp till vissa belopp eller är det annat som gäller? Läste lite på ST och det var en hög med konstiga försäkringar, som kollisionsförsäkring?? :D
 
Sv: Hur gå till väga

ST:s försäkringar är sånt tränaren har.

Hästen kan vara allt från oförsäkrad till försäkrad så långt det går för en tävlingshäst i vilket försäkringsbolag du vill. Villkoren skiljer sig väl lite åt mellan bolagen.

Det som skiljer är väl att travarnas försäkringar är frånskrivna alla möjliga och omöjliga åkommor som anses kunna vara träningsrelaterade.

Jag skulle aldrig våga köra i tävlingsmässigt tempo ens på travbanans rakbana då den har alldeles för dåligt underlag för de farterna. En viss Callit-märr avslutade tävlingskarriären efter en muskelsträckning på den rakbanan i 30-tempo.
 
Sv: Hur gå till väga

Vi har ju visserligen mest unghästar som vi kör och om de skulle tragla själva hemma på slingan i 1 år utan att va inne på en travbana och aldrig skulle få sällskap av annan häst så skulle de nog tappa lite motivation..
Brukar inte ni andra ge era hästar som inte tävlar nått jobb på banan då och då typ ett provlopp för att se hur hästen ligger till och om den e klar för start..
Vi startar inga hästar om de inte fått gå snabb jobb eller provlopp innan om de inte tävlat på över 1 år
 
Sv: Hur gå till väga

Jag har genom alla år skrittat i sällskap och joggat, kört intervaller och banjobb under uppbyggnad mestadels ensam. Däremot har jag varit med i babyrace och provlopp när jag tyckt att de varit mogna för det.

Om en starthäst varit ifrån länge så brukar det väl bli ett banjobb och sen ett kval och funkar kvalet som det ska så brukar de inte behöva mer nötande på banan.

Jag tränar ofta på tider som andra inte tränar på, eller annars så passar det helt enkelt inte med hastigheten de andra tänkt köra och då struntar jag i det.

Nu får ju mina hästar banvana ändå eftersom jag använder travets rakbana i stället för att underhålla en egen.
 
Sv: Hur gå till väga

KL
En tränare får ha häst i annat stall om man uppger detta, ex som konvalecent eller om de är under ridträning, simträning på bete eller annat. Men tränaren ska upplysa sällskapet var hästen är. Så rent tekniskt skulle en tränare kunna stå för en häst fast den är i annat stall och blir tränad.. för miljöombyte eller liknande... Tränaren har oavsett huvudansvaret när det gäller doping...
Sen finns det egentligen inget hinder för att köra jobb på bana utan att hästen står på någons lista. Men det gäller att man har betalat den avgift (service avgiften) som gäller för banan och att man har en ansvarsförsäkring som gäller för skada på tredje person. Normalt räcker det inte med en vanlig hemförsäkring. Vet att på vissa banor får även hästar som ej står på lista delta i provlopp, men det är banorna själva som bestämmer vad för regler som gäller vid provlopp har jag förstått.
Bäst är ju om hästen står på lista alla avgifter är betalda och den som kör har licens. Men man får ju köra på banan utan licens med... och då går ju tränarens försäkring in om hästen står på lista... Annars gäller ju det där med egen försäkring.

ber om ursäkt för krångligt förklarat..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 914
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 661
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 477
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 397
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp