Hur gå vidare med detta? (Halt eller bara "rörelsestörd"?)

pinky

Trådstartare
Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag ska göra med henne. Kanske någon har tips och tankar kring problemet?

Hon går i princip som en klocka i allt arbete förutom att hon har lite svårt att spänna av och komma till en bra böjning och form på volt i vänster varv.
På en 20-metersvolt syns inte mycket rörelsemässigt, men ber man henne om en snävare vändning eller minskar ner volten så ser hon inte helt ren ut. T.o.m jag, som är urusel på att se hältor och orenheter ser att hon inte rör sig riktigt regelbundet. ;)

Hon är ren på rakt spår och i höger varv, och även i vänster varv om hon får gå "ostörd", typ vid longering och vid löshoppning. Vad jag kan känna när jag rider (jag har ju svårt att SE exakt vad som händer då) så går hon även bättre om man sätter press på henne på volt i vänster varv och t.ex. begär skolorna av henne. Hon genomför även detta utan knot, sas, så hon verkar ju inte ha ont?

Jag har varit till klinik med henne för allmän kontroll både hösten 2008 och 2009. 2008 just för att jag upplevde att hon hade svårt att fatta galopp och var just lite ojämn. Pga hennes ålder så var det ju lite svårt att provocera och samla henne så mycket i ridningen just då. Hon böjdes, longerades och klämdes igenom, och vi blev hemskickade UA men med order att träna mer, hon var bara lite unghäst-instabil, typ.

Så gjordes, och visst gick det bättre och bättre! :)
Dessvärre kom småskador ivägen (sårskador etc) och jag skadade min rygg och kunde inte rida på någon månad, så 2009 blev liksom inte så träningsfyllt som jag tänkt, och i juli hände detta med just vänster bak...:grin:
Jahapp, ännu mer vila och så igångsättning!

Efter att ha satt igång henne framåt hösten och börjat träna ganska ordentligt (med våra mått mätt, inte direkt 1,5 timmes hårdträning 5-6 dagar i veckan! ;)) så kände jag ändå att jag ville kolla upp just det där vänstra knäet för att se att hon verkligen var OK, och kolla en framkota som hade ovanan att svullna upp och bli gallig då och då. Dessutom tillkom en medryttare som skulle ta tag i hopptränandet åt oss, då jag är lite för feg. :angel:

Samma visa som hösten 2008, böjprov utan reaktion, longering UA och allmän genomklämning samt extra koll av vänsterknäet. Inget som veterinären var intresserad av att gå vidare med, bara hem och träna! Och framförallt, börja hoppträna!

Men näe...
Medryttarens tränare tyckte efter ett par lektioner att hon inte såg helt bra ut, och det blev lite avbrott med själva hoppandet.

Tog ut en equiterapeut som tittade på henne, och likt veterinären hittade hon heller inga fel på Elvira, hon har absolut inte ont någonstans.

Däremot hittade hon en gammal (sedan föltiden alltså, eftersom jag haft henne sedan hon var 2!) muskelbristning och en oliksidighet som yttrar sig så att vänstra sidans benpar har lättare att svinga framåt och svårare att skjuta ifrån bakåt, medan högra sidans benpar tvärtom har lättare att skjuta på än att ta för sig framåt. Detta ser även jag tydligt på högra bogen, som faktiskt ser låst ut när jag vet vart jag ska titta.

Hon gav mig ett gäng dagliga stretchövningar och uppmanade mig att rida på, gärna med övningar som får henne att ta ut rörelsemönstret ordentligt, typ cavaletter, snöpulsning, sidvärtes, klättring, rida vid sidan av stigarna etc.
Långsiktig träning som ska göra henne mer jämn i rörelserna, helt enkelt.

Slutsatsen av allt detta är alltså att jag har en häst som är ren i helt fri form och på rakt spår, samt om man samlar henne och flyttar henne sidvärtes, men nästan ser halt ut när hon rids med korta tyglar på volt i vänster varv utan att man direkt kräver något av henne.

Hon är genomgången av veterinär och equiterapeut och jag får av båda uppmaningen att träna på, för hästen har inte ont någonstans.


Samtidígt hänger ju medryttarens tränares osäkerhet och "dom" lite över mig. Tänk om något ÄR fel? Tänk om jag rider sönder henne helt och hållet?

Men samtidigt orkar jag inte hålla på och oroa mig, utan vill lita på vad veterinären och ET:n säger... Jag kan ju inte hålla på och åka till veterinär hela tiden, så nu rider jag tills hon visar något annat symptom, typ.

I mitt villrådiga huvud finns en liten :devil: som tycker "men rid på för sjutton, det får bära eller brista! Och brister det så åker du till veterinären DÅ, inte före." Men det finns också en på andra sidan som säger "du är en dålig hästägare om du tränar en häst som kanske är halt, sluta rida och begär en rejäl hältutredning en gång för alla."

Ja, så hur går jag vidare? :cool:
 
Sv: Hur gå vidare med detta? (Halt eller bara "rörelsestörd"?)

Du får nog gå på din magkänsla.

Blir hästen bättre av att tränas- OK, men blir den inte det så skulle jag be att få göra ett ridprov- om det syns bättre då.

Lycka till!:laugh:
 
Sv: Hur gå vidare med detta? (Halt eller bara "rörelsestörd"?)

Tack för ditt lugnande svar! :bow:

Tanken om att begära ridprov nästa gång (japp, för hos veterinären hamnar man alltid förr eller senare, så krass är jag!;)) har faktiskt slagit mig, för nu inser jag ju att veterinären inte ser hela problemet när hon bara böjs och longeras. I de lägena är hon ju ren ändå, liksom...

Men både jag och medryttaren är överens om att vi provar att "provocera" henne lite till för att se om det blir bättre.
Jag är bara så rädd att jag gör något JÄTTETOKIGT, att det ska komma någon som är superrutinerad och säga att jag är helt ute och cyklar och borde lägga in hästen omedelbart för en fullständig genomgång innan jag ens tänker tanken att lägga på en sadel igen. :angel:

Jag kommer att rida för min tränare i helgen också, så vi får se vad hon ser och tycker om saken.
 
Sv: Hur gå vidare med detta? (Halt eller bara "rörelsestörd"?)

Jag förmodar att sadeln är kollad.

Om den ibland är lite ansträngd i ett framben- kan det hänga ihop.

OM det inte blir bättre- sök second opinion- annan klinik.
 
Sv: Hur gå vidare med detta? (Halt eller bara "rörelsestörd"?)

Är hon röntgad för lösa benbitar i bakknäna? Låter ganska likt min unghäst som inte kändes hundra men ändå inte var halt. Han var oxå UA förutom en liten rörelsestörning vid ridprov om jag red på en åttvolt. Han "knäade" till i övergången mellan vänster och höger varv. Röntgen visade lösa benbitar och OCD. Nu är han opererad och känns toppen :)
 
Sv: Hur gå vidare med detta? (Halt eller bara "rörelsestörd"?)

Jag förmodar att sadeln är kollad.

Om den ibland är lite ansträngd i ett framben- kan det hänga ihop.

OM det inte blir bättre- sök second opinion- annan klinik.

Det SKA liksom inte finnas några yttre omständigheter till detta problem, och kotan har inte "krånglat" sedan vi var hos veterinären senast. Kanske böjde han till något så att den blev "frisk"? :confused: Kanske behövde den det extra jobb hon gjorde veckan före det klinikbesöket?
(Använder citationstecken, eftersom det ju inte fanns några symptom förutom gallor då och då...)

Men som du säger, man kan ju alltid få en second opinion om allt, och blir hon inte bättre lär jag väl börja om med allt och besöka andra veterinärer, prova andra sadlar, andra tränare etc.

Men visst lär man följa en linje fullt ut innan man börjar om? Jag brukar försöka tänka så, att om man hattar för mycket fram och tillbaka och testar en massa olika lösningar samtidigt så vet man inte vad som löste vad...

Frågan är om denna linje är den bästa att gå till att börja med? Det verkar ju så. :)
 
Sv: Hur gå vidare med detta? (Halt eller bara "rörelsestörd"?)

Är hon röntgad för lösa benbitar i bakknäna? Låter ganska likt min unghäst som inte kändes hundra men ändå inte var halt. Han var oxå UA förutom en liten rörelsestörning vid ridprov om jag red på en åttvolt. Han "knäade" till i övergången mellan vänster och höger varv. Röntgen visade lösa benbitar och OCD. Nu är han opererad och känns toppen :)

Där har vi ju kanske något att oroa sig för! :crazy:

Hur kom ni så långt att ni började leta där, röntga etc?
Var det veterinären som föreslog det eller fick du tjata?
 
Sv: Hur gå vidare med detta? (Halt eller bara "rörelsestörd"?)

jag tog för givet:o att den var röntgad när problemet var återkommande.

TS Har den ngn galla?

Som Minnaa skrev kan den ha OCD utan att reagera på böjprov.
Det hade min i en kota o det hittades även lokalt grav ledinflammation vid operatioen:confused:- värre än det benet med reaktion på böjprov 1,5 grader.

Min vet tyckte att det var lika bra att ta båda benen- som tur var.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gå vidare med detta? (Halt eller bara "rörelsestörd"?)

Gallorna, ja... *suck*

Hon är gallig i kotor, knän och haser.
Den galliga framkotan är ju som sagt helt borta nu, och eftersom den fösrvann bara dagarna före det senaste klinikbesöket så har ju inte DEN veterinären sett den. Däremot visade jag upp den för en veterinär som var i stallet och vaccinerade, och hon ansåg den inte oroande iom att hästen inte var halt eller varm i kotan.

Har tjatat om detta med nästan varenda veterinär jag träffat genom åren jag haft henne, för de "vanliga" gallorna poppade upp direkt när hon flyttade hit som 2-åring och släpptes på bete. Sedan har de liksom hängt med, men varierat i storlek beroende på om hon stått stilla i boxen eller rört sig, om det är varmt eller kallt väder etc.

Men ingen har ansett att det är något att oroa sig över, så länge de är jämna i höger och vänster ben, inte är varma osv. Det är helt idiopatiskt, typ. Så även där känner jag ju att jag måste börja lita på vad veterinärerna säger och sluta tjata... :angel:

Angående röntgen så verkar ingen vilja röntga en frisk häst. :cool:

Jag försökte ju kräva det när vi var till Ultuna i somras med den där mystiska upphakningen, men veterinären ansåg det helt orimligt att röntga igenom hela bakdelen och benet på en häst som för tillfället inte visade några tydliga symptom. Hade hon däremot inte repat sig inom några veckor så hade hon nog röntgats pga det.

Men nästa gång (OM det nu blir) är det tredje gången på tre år som jag åker in för nästan samma symptom, och då jäklar kommer hon att vara väl tränad utan förbättring, så då kanske röntgen blir mer aktuellt.

Men förhoppningsvis så GÅR det väl att träna bort, som de säger...
 
Sv: Hur gå vidare med detta? (Halt eller bara "rörelsestörd"?)

Gallorna:eek: känner jag igen.
Jag hade 0 erfarenhet av lösa benbitar o inte förrän den böjdes på Kvalitén röntgades den..
Den hade ngn enstaka gång känts oren o var ren då.

Jag skulle be om tid för röntgen av kota, has o knä på det ben där de statiska gallorna finns.

min häst hade " bara" i kotorna, men syskon även i haser.

Min bröt tyvärr bort en mindre flisa i hasen förra sommaren o den opererades inte bort eftersom den sitter i "spattregionen"- känsligt ställe.
Gallan är nu väldigt liten o hästen är ua.
 
Sv: Hur gå vidare med detta? (Halt eller bara "rörelsestörd"?)

Hade jag varit dig så hade jag krävt en ordentlig hältutredning inkl röntgen innan jag sätter hästen i arbete. Hästar kan mkt väl vara rena på böjprov trots benbitar. (av egen erfarenhet. 3-åring som gick igenom vet.bes inkl böjprov med enda anmärkning "ngt gallig höger has", köparen ville då ha hästen mer genomgången på klinik, så vi åkte till Skara för en andra besiktning, som visade på ½grads hälta initialt e böjprov av hb "om man verkligen vill se något, och bara 1-2 steg", efterföljande röntgen och veckan därpå opererades lösa benbitar bort i båda bakhaserna)
 
Sv: Hur gå vidare med detta? (Halt eller bara "rörelsestörd"?)

Där har vi ju kanske något att oroa sig för! :crazy:

Hur kom ni så långt att ni började leta där, röntga etc?
Var det veterinären som föreslog det eller fick du tjata?

Ja du jag är ganska välkänd på kliniken och har alltid samma vet så hon letar till hon hittar nåt :p Sa till henne att hon måste tro att jag är knäpp men hennes kommentar var bara att "du brukar alltid ha rätt i din känsla"...

Allt började med att jag hade en känsla av att han tryckte över mig åt höger i sadeln o kändes oliksidig. Eftersom jag är lite nojig försökte jag intala mig att det inte var nåt men sen var det min dressyrtränare som sa att hon inte tyckte han såg hundra ut, inte halt men inte riktigt fräsch. Så vi tog ett gemensamt beslut att han skulle få vila ett tag då det kanske berodde på att han var lite ansträngd. Men efter 6 veckors sommarbete hade jag fortfarande samma känla så åkte till kliniken. Han hade även fått en galla på hö has som oroade mig.

Där var böjprovet helt UA. Vet tyckte kanske att han inte riktigt hängde med med vä bak vid longering i höger varv. Men vid ridprovet syntes som sagt en rörelsestörning. Vi bedövade bort knät och störningen försvann. Då blev det röntgen och UL av knä och haser. Gallan var bara vätska och vad vet kallade en falsk galla. I vänster knä hittade vi ett par benbitar och OCD. Väldigt lite så vet var inte helt säker att det var orsaken men nu när han är opererad är han mkt mer till freds, vilar inte vä bak på samma sätt, gallan på hö has har gått ner och han känns väldigt fin att rida så jag tror vi hittade orsaken :)
 
Sv: Hur gå vidare med detta? (Halt eller bara "rörelsestörd"?)

Ska jag komma här o vara negativ :p

Jag tycker absolut du ska åka iväg med hästen och visa den under ryttare.
Min förra häst hade en orenhet då och då. Inget allvarligt och det visade sig bara ibland.
Det var inget "fel" på henne och hon blev bättre med lite ridning.
Efter en annan skada och fel/extrabelastning(?) så belv hästen kroniskt halt, inget hittades.

Tycker absolut man ska ta det säkra före det osäkra.
Rid som vanligt tills (om) det är klinikdags och provocera fram hältan när ni är där så vet. får se vad det är som händer..


Vet inte om jag missat detta, men sadeln är väl väl inpassad till hästen?
Om den inte är det så kan det ju vara så enkelt som att den stör lite när hästen går på böjt spår.
Om ni inte har testat så kan ni ju pröva hästen barbacka och se om det blir någon ändring.
 
Sv: Hur gå vidare med detta? (Halt eller bara "rörelsestörd"?)

Jag har inte en susning om vart du bor men det finns ju ett antal vet. som är lite övernaturligt duktiga på rörelsestörningar, jag skulle försöka söka mig till en av dom och se. Att inte ha fått visa hästen under ryttare känns ju ganska b också, det får jag alltid göra med mina när jag kollar igenom dom.
 
Sv: Hur gå vidare med detta? (Halt eller bara "rörelsestörd"?)

Det låter som patellaupphakning tkr jag, vad är det för ngn stam på hästen? Jag vet två SWB födda 2005 som är "bakknähästar" + att min Vilgot har pålagringar och halvtrasiga ledband i bakknäna.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
933
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 828
Senast: Solstig
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 387
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 621
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp