Hur gå vidare med träning?

Riley

Trådstartare
Ja, rubriken säger väl vad den här tråden handlar om.
Lite bakgrunds/träningsinfo:

Den aktuella hästen är ett 6-årigt vblsto, ostartad men var igång som unghäst och gick godkänt premielopp. Har alltid varit skadefri men ställdes av som 3-4-åring pga. dåvarande ägarens hälsotillstånd. Jag fick henne för två år sedan, och att hon fortfarande inte kommit till start beror helt enkelt på den urkassa tränaren, dvs. jag. :angel:
Det enda positiva är väl att hon i alla fall fått grundträning så det räcker och blir över - ett och ett halvt år med träning i enbart kuperad skog gör sitt...

Nu har jag i alla fall fått arslet ur vagnen och var ner till banan med henne igår, andra gången på nio månader. Hon gick 1.35 @ 2140 meter i långvagn och med öppet huvudlag, sprang oinspirerat på långa tömmar, var varken ansträngd eller svettig efteråt och hade "ingen" puls.

Så kort och gott, ni som kan lite mer än jag: Hur skulle ni fortsatt nu? Låter det alldeles tokigt med banjobb på tisdagar, någon lugn nöjestur i skogen under sadel däremellan för variationens skull, och intervaller på rakbana alt. backe lördagar? Och sist men inte minst, hur fort vågar man sikta på att köra jobben?
Är väl lite rädd för att missbedöma henne och köra henne mentalt i väggen - jag är underförstått för mesig för vårt eget bästa. Och jag har väldigt svårt att veta vad hon egentligen kan då hon konstant vägrar anstränga sig utan sällskap. Med ett ekipage utanpå eller innanför sig är det en helt annan häst, men vi har tyvärr inte möjlighet till någon träningspartner just nu.
Vågar man anmäla ut i ett provlopp med 30-tempo utan fri fart?

Den enda hint jag fått är av den proffstränare jag tidigare i höstas var anställd hos, som efter att ha sett henne i träning ansåg att hon säkert skulle kunna komma till start inom två-tre månader. Även om det inte är någon som helst garanti så är det väl i alla fall ett litet hum om var "de som kan" tycker att hon står på ett ungefär. Det väger i alla fall tyngre än mitt helt obefintliga omdöme.

Och ja, om det inte redan är alltför uppenbart så är detta min första egentränade häst och jag känner mig heeelt bortkommen och dum i huvudet för att öht ställa de här frågorna. Så alla åsikter är mer än välkomna! :bow:
 
Sv: Hur gå vidare med träning?

Tycker dina funderingar på framtida träningsupplägg låter jättebra! Jag har tagit ut henne i 30-provloppen. Det borde hon lätt klara av. Man kan ju köra långsamma provlopp en gång i veckan och sedan köra motion två-tre gånger i veckan (varannan dag och även klämma in backjobb på något av dessa träningspass). De brukar ta till sig sådan träning bra och sänka tiderna i lagom fart. Dessutom sliter det inte så mycket på hästen heller. Tycker det låter rimligt att hästen kommer till start inom 2-3 månader.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gå vidare med träning?

Om du kört så mycket långsamturer som du säger,så skulle jag skippa det helt.Köra ett banjobb och två intervalljobb i veckan.Banjobbet på den nivån att jag kapar 1-2sek. veckan. Intervallerna 6x800m , 6x400m . Jag har svårt att säga tider,jag kör intevaller bara på feeling alltid. Men de kortare intervallerna hade jag stått på lite,låta henne gå 75-85% av max. De längre på 65-75%.
 
Sv: Hur gå vidare med träning?

Tack båda två för bra svar!

Ska försöka muta någon nere på banan till att agera sparringpartner i något banjobb framöver, så får vi se vad som händer. Känns ju som det skulle bli enklare att lägga upp en ordentlig plan om man visste hur mycket fortare hon egentligen kan utan att pulsen springer iväg.

Får jag mer huvudbry (vilket jag med 99% säkerhet kommer få) återvänder jag hit med fler frågor. ;)
 
Sv: Hur gå vidare med träning?

Hur fort kör du?
Jag ska ner med Karma och köra intervaller i morgon och har inget sällskap ;).
 
Sv: Hur gå vidare med träning?

Förvisso lite sent, men jag misstänker starkt att vi ändå hamnat lite på efterkälken. :D
 
Sv: Hur gå vidare med träning?

Aha, det lät ju dock inte omöjligt.
Du kan väl hojta till igen om du känner för sällskap någon gång :idea:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Mitt första inlägg här på många år, nytt användarnamn. Läser i vanliga fall nästan dagligen här på forumet men postar aldrig något...
Svar
3
· Visningar
2 197
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Montevideo
  • Framridning inför träning

Omröstningar

Tillbaka
Upp