hur gäller försäkringen?

Alexandra_W

Trådstartare
Vet inte om detta ligger på rätt ställe, moderator får gärna tipsa om bättre plats att lägga den på om den ligger fel =)

Några försäkringsfrågor.

Hur är det egentligen med gamla eller medfödda skador som inte ger problem förrän senare i livet, när hästen är högre försäkrad. Vilken ersättningsnivå gäller eg.

Vision står i 40 000 kr i A1, med reservation för bägge bak och rygg på beloppet över 30 000.

Således, eftersom han står med bakbensproblem, så är han försäkrad i A1 i 30 000 kr utan reservation.

Men, eftersom detta är en medfödd defekt eller åtminstoan en väääldigt gammal defekt (vet var dock i princip tvärsäker på medfödd), så har jag ju både hunnit byta bolag och höja försäkringen medan den fanns där (och inte gav problem).

Så, vad fasiken gäller egentligen?

han är köpt som fyraåring, då (1999) försäkrad för 20 000 kr i bolag X. Stod innan i 18 000 kr i bolag Y. Vet dock inte när han införsäkrades där. Ingen vetbes behövdes och han införsäkrades u.a., de kollade dock om försäkringen i gamla bolaget var utnyttjad ngn ggn (var den aldrig, han hade varit kärnfrisk)

Sen höjde jag försäkringen till 30 000 kr samma år som han fyllde 6. Ingen vetbesiktning behövdes, utan jag skrev i en hälsodeklaration. Inga reservationer.

För ett år sedan, när han var sju, höjde jag med hjälp av veterinärintyg försäkringen till 40 000 kr. vetintyget var helt u.a. uton en markering som värmde ur när h.b böjdes högt. Pga detta fick jag reservationer bägge bak, samt ryggen på beloppet över 30 000 kr.

Han är böjd flera gånger. Dels när han varit krasslig, och dels två gånger som frisk.

Men hur ser man på att det här är en "medfödd defekt" eller ivf en vääldigt gammal defekt som faktiskt fanns (men inte märktes) när försäkringen tecknades? Vilket ersättningsbelopp gäller, om det övht löser ut något alls?

Sen, om man har en veterinärvårdsförsäkrad häst (EJ liv), och den har kända fel, och man vill BYTA bolag och teckna en vetvårdsförsäkring i ett annat bolag. Får man reservationer i veterinärvårdsförsäkringen då? (Aldrig hört om det, men aldrig tänkt på det heller)
 
Din första fråga kan jag tyvärr inte svara på, men när det gäller reservationer vid ev. byte av bolag är det fullt möjligt att man får det, ja. Det bästa är att ta reda på det genom att ringa det tilltänkta bolaget och kolla med dem. (Jag har precis gjort det med min ena hund, och det bolag jag bytte till var väldans hjälpsamt. Man är ju rätt så intresserad att få veta om jag gör ett nerköp eller ej.)

;) Krocket
 
jo, det är ju lätt att kolla med ev nytt bolag. Men jag vill ju veta vad nuvarande bolag tänker hitta på, och känenr inte att jag villr inag ochf råga och upplysa dem om sakernas läge riktigt än ;)
 
Ring och fråga du berättar hur det är med reservationer hit och dit, men du behöver inte lämna ditt namn. ;)
 
Problemet är att man liksom får svar i stil med "Det där får man titta på från fall till fall och det går inte atts vara på generellt utan att ha all information". och jag vill ju inte ge dem det förrän jag petar in ansökan om att få ut liversättningen. Men innan jag gör det vill jag ju veta vad jag "riskerar"... knepigt.

fast VETERINÄREN borde kunna veta, de T-märker ju en hel del hästar liksom ändå.

Ringa ett ANNAT bolag och fråga om man får försäkra T-märkt häst utan res i vetvård däremot går ju finemang, det ska jag göra på måndag.

men vill ju ändå veta vad mitt jäkla bolag kan hitta på om man INTE kan försäkra i annat bolag utan res.

För står jag med reservationer på vetvården, då har jag stora problem, det går inte.
 
Fast när jag ringde och frågade om min hund, undrade bara det tilltänkta bolaget vad den varit med om för skador, och utgick från dessa. De ringde alltså inte upp det bolag han var försäkrad i, utan jag fick svar direkt. Borde inte du kunna få det också? Fast det är kanske jättekomplicerade saker din häst varit med om?

;) Krocket
 
Problemet är ju inte att det "bara" är någon gammal, utläkt skada.

Det är en otäck, ful röntgenförändring i en led. Medfödd dessutom. Kul i jul...

Så det är ju liksom något som alltid finns där och inte går att bli av med.

Så jag vetefan vad jag ska göra i det här läget, jag vetefanb om förskringsbolaget tänker betala en krona varesig i vetvård eller i liversättning etc...

himla otrevligt, milt sagt..

Och, idag är han försäkrad i A1 och har en dubbel vetvård. Men samtidigts tår det ju i försäkringsvillkoren att det inte täcker dolda fel som förelegat innan försäkringens tecknande. Och detta är ju det, fast det har inte gett besvär förrän nu.

och det jag vill är ju att T-märka, få ut delersättning, och sen ha honom kvar i vetvård utan res.

men om man övht ansöker om utbetalning av hela eller del av livvärdet så sägs försäkringen upp - oavsett om de betalar ut eller ej, och sen får man teckna en ny, begränsad försäkring. Och frågan är ju då om jag får reservationer på veterinärvården?

Isf riskerar jag ju en helvetes massa om jag ens BER om att få honom T-märkt, för i värsta fall få jag inte en krona OCH jag står utan försäkring.

och får han reservation på vetvården så har jag ahelt enkelt inte råd att ha honom kvar..

Fy fan vilken jävla soppa..
 
Jag vet inte heller riktigt...Men vår ettåring opererades för lös benbit. Jag ringde f-bolaget som svarade att det ersattes inte generellt utan dom såg från fall till fall. Men eftersom åringen varit försäkrad från början i samma bolag (och mamman också) och den lösa benbiten var medfödd fick vi ersättning utan problem alls.

Jag skulle ringa och fråga, men oftast får man svaret att det är olika från fall till fall.
 

Liknande trådar

Avel Har frågat runt lite men behöver nog mer förklaring.... Hingsten jag har använt har följande deal: 5000 kr. Foster-föl försäkring ingår...
Svar
9
· Visningar
1 129
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 675
Senast: Piranesi
·
Ekonomi & Juridik Varning för roman. Jag har nyligen köpt en häst i 120.000 kr klassen. Hästen har en uppenbar defekt som uppkom i tidig ålder samt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 627
Senast: Miaa
·
Ekonomi & Juridik Alla ni som upptäckt denna billiga form av försäkring, förbered er i tid inför er huvudförfallodag. Nu är det slut på denna försäkring...
Svar
10
· Visningar
2 367
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp