Bukefalos 28 år!

Hur gamla?

Urris

Trådstartare
Jag har en katt hona, hon är snart ett år. Nu tror vi att hon är med ungar. Är hon för ung? Och isf, vad ska man gör då?
Väldigt Tacksam För Svar:)
 
Sv: Hur gamla?

Du kan kastrera honan och samtidigt abortera fostren.
Hur långt gången är hon? Testad för sjukdomar? Vem är fadern? Har du kunskap och ekonomi att föda upp en kull? Eller ens intresse? Har uppfödningen något syfte?
 
Sv: Hur gamla?

1 år bör inte vara ett problem. Alternativen du har är 1) "medicinsk" abort med abortspruta 2) kirurgisk abort (kastrering och samtidigt ta bort fostren) 3) låta henne få ungarna.

Om du bestämmer dig för att skaffa kattungar finns det massor med bra information här.
 
Sv: Hur gamla?

Du kan kastrera honan och samtidigt abortera fostren.
Hur långt gången är hon? Testad för sjukdomar? Vem är fadern? Har du kunskap och ekonomi att föda upp en kull? Eller ens intresse? Har uppfödningen något syfte?

Skulle tro att hon har varit dräktig i ca 1½ månad...
Hon är en "vanlig bonnkatt" och vi har inget direkt intresse för uppfödning.. så om hon nu får ungar så säljer vi dom nog när dom blivit nog gamla.:(
 
Sv: Hur gamla?

1 år bör inte vara ett problem. Alternativen du har är 1) "medicinsk" abort med abortspruta 2) kirurgisk abort (kastrering och samtidigt ta bort fostren) 3) låta henne få ungarna.

Om du bestämmer dig för att skaffa kattungar finns det massor med bra information här.


Okej, jag tror nog vi låter henne få ungarna:)
Bra sida!
 
Sv: Hur gamla?

Se då till att få henne steriliserad så snart som möjligt efter att kullen fötts i så fall.
Det kryllar redan av oplanerade kattungar och det finns inte hem så att det räcker åt alla tyvärr.
 
Sv: Hur gamla?

Skulle tro att hon har varit dräktig i ca 1½ månad...
Hon är en "vanlig bonnkatt" och vi har inget direkt intresse för uppfödning.. så om hon nu får ungar så säljer vi dom nog när dom blivit nog gamla.:(
Hur kan man frivilligt utsätta sig för något sådant om man inte har intresse av uppfödningen :eek: om hon får en kull på 8 kattungar kommer de gå dig på nerverna i hela 12 långa veckor och kosta massa extra i mat innan du lagligt kan sälja dem vidare. Men eftersom det är svårt att hitta nya hem åt katter redan som det är i dag, blir du kanske kvar med dem ännu längre än så. :devil:
 
Sv: Hur gamla?

Skulle tro att hon har varit dräktig i ca 1½ månad...
Hon är en "vanlig bonnkatt" och vi har inget direkt intresse för uppfödning.. så om hon nu får ungar så säljer vi dom nog när dom blivit nog gamla.:(

Vet du inte när hon löpte?:crazy: Om det är en utekatt och katten är könsmogen så kommer honan förr eller senare hem med kattungar i magen.
En veterinär kan kastrera trots lång gången dräktighet.

Om du bestämmer dig för att låta henne föda så hoppas jag du har pengar undanstoppade. Fr allt kan hända. själv råkade jag ut för kejsarsnitt under helgen, de är inte billigt!
Är mamma utekatt se till att den håller sig inomhus och tills kattungarna är 12v. Har du mammakatt försäkrad?
 
Sv: Hur gamla?

Mamman är inte Försäkrad. Jag vet nåra som själv tog bort ungarna så fort dom va födda, är det grymt eller kan man göra så?
 
Sv: Hur gamla?

Varför i herrans namn inte göra abort i samband med kastrering av mamman redan nu om du ändå funderar på att ta bort dem?

Om man inte redan har mycket pengar undansparade åt sin katt så skulle jag starkt rekommendera att försäkra den, dvs. om man inte vill riskera att man ska behöva ta bort sin älskling bara för att veterinärvården kan bli dyr om katten skulle skadas men ändå kan rehabiliteras.

Jag hoppas du tänker till lite hur du vill hålla dina katter, de är väldigt utsatta djur redan som det är.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gamla?

Jisses... Planerar man inte att använda katten i avel så kastrerar man fortast möjligt. Katthemmen är överfulla, finns inte ens tillräckligt med lediga jourhem. Varför ens ta ungar på en vanlig bondkatt? Finns redan aldeles för många hemlösa bondkatter.
Försäkra katten. Kostar inte många kronor.
Åk och kastrera den pronto. Och låt veterinären ta bort ungarna på en gång.
Varför tvinga katten att genomgå en förlossning först för att sen avliva ungarna?
Ibland... Blir så irriterad. Vissa ska inte ens äga en fisk...
 
Sv: Hur gamla?

Mamman är inte Försäkrad. Jag vet nåra som själv tog bort ungarna så fort dom va födda, är det grymt eller kan man göra så?

Om du ändå spekulerar i att ta ihjäl kattungarna är det bättre att kastrera kattan och låta veterinären ta bort fostren. Eventuella foster som lever efter utplockningen avlivas då korrekt av veterinären.

Att ta ihjäl kattungar själv rekommenderas inte annat än i nödfall eftersom det kan vara svårt att göra det på ett djurskyddsmässigt bra sätt (dessutom är de flesta avlivningsmetoder som används olagliga). Dessutom är det att utsätta honan för en onödig risk att först låta henne föda ungarna och sedan ta ihjäl kattungarna.
 
Sv: Hur gamla?

Mamman är inte Försäkrad. Jag vet nåra som själv tog bort ungarna så fort dom va födda, är det grymt eller kan man göra så?

Då är de bäst du gör de. En förlossning går inte alltid som man tänkt sig. Kejsarsnitt, dödfödda kattungar som är svåra att föda fram eller tom stoppar vägen för de levande (detta kan sluta med mammakatts död om hon inte får ut dom själv och man ej kommer till veterinären i tid), juverinflamation, mjölkstockning, näckros i juvret..det är mkt som kan få kostnaden att skena iväg.

Att ta bort kattungarna efter födseln är inte ok. Hur skulle du själv känna om ditt nyfödda barn blev bortförd?
Hon kommer gå och leta dem, skrika, kan sluta äta mm sen ändras ju inte riskerna att hon åter igen kommer hem dräktig om du ej kastrerar henne.
och sen får man inte avliva ungar hur som helst
 
Sv: Hur gamla?

Okejj.. Vi ska ringa veterinären på måndag, så får dom kastrera henne och ta bort ungarna.
 

Liknande trådar

Katthälsa Finns det någonstans där jag kan hitta statistik på hur många kattfödslar som leder till komplikationer och liknande? Bakgrunden är...
Svar
6
· Visningar
623
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
923
Övr. Katt Ska snart börja gå ut med min katt i sele har jag tänkt. Vi måste bara träna lite med sele först 😅 Han är ju annars en innekatt...
Svar
15
· Visningar
675
Senast: Wille
·
Övr. Katt Jag har bokat tid för avlivning av min gamla katt i morgon, och nu sitter jag här och räknar ner timmarna. 💔💔💔 I hela 19 år har hon...
Svar
13
· Visningar
1 078
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp