Bukefalos 28 år!

Hur gammal blir en nsv?

N

nikorina

Hej hur gammal kan man räkna med att en nsv valack blir? Har ev en 15 åring på G, men vill veta hur många år jag kan räkna med att ha honom som ridhäst.
/ nikorina
 
Sv: Hur gammal blir en nsv?

jag vet av flera nsv (gissar att du menar bruksare) som hålls i fullt arbete i 25-30års åldern. men det beror ju givetvis lite på individen också. men det är ändå en ras som generellt blir hyfsat gammal, det är iaf min erfarenhet. har själv ett 15årigt nsv sto, som jag förväntar mig ha mååånga år kvar med :)
 
Sv: Hur gammal blir en nsv?

Min är 25 - jag märker inget ridmässigt, men han har en gammal hästs tänder och har svårt att släppa vinterpälsen
 
Sv: Hur gammal blir en nsv?

Lånar din knapp lite
Om en nvs (bruksmodell) bara får gå och skrota i en hage utan stimulans där man ser gnistan försvunnit hur länge tror ni en sån häst lever. Sist jag såg henne var idag. 3 år sen sist. Hon är 18 eller 19 i år. Bara går i sin stora hage utan motion eller sällskap.
 
Sv: Hur gammal blir en nsv?

jag tror inte den dör fortare (usch vad hemskt det lät :o) bara för att den går och skrotar i en hage och tappat gnistan, om den inte är fysiskt sjuk eller slutar äta eller nåt sånt förstås.. man kan ju däremot tycka att det inte är mycket till livskvalitet att skryta med.
min nsv går bara och skrotar större delen av året just nu, då jag pluggar på annan ort, men hon trivs väldigt bra med det (ögonen gnistrar som bara den;)) så för henne gör det inget. men en häst som inte trivs med att bara gå i hage tycker jag inte är schysst att ha så. men som sagt, tror inte att den lever kortare bara för det..
 
Sv: Hur gammal blir en nsv?

Om hästen är frisk så kan du säkert rida på den som vanligt (inte hoppa) när den närmar sig 25 årsstecket. Sen börjar väl "avtrappningen" såsmått.
 
Sv: Hur gammal blir en nsv?

Varför inte hoppa?
Vid vilken ålder måste man sluta hoppa med hästarna?

Om hästen har varit hållbar, frisk och skadefri kan man ju absolut hoppa dem när de är 20+, dock får man ju tänka mer på uppvärmning, och kanske inte hålla på lika intensivt och hårt med en gamling.
 
Sv: Hur gammal blir en nsv?

Mycket individuellt, min gamla tant som vi fick när hon var 14, blev 23, nästan 24 år gammal.
Det var hennes framknän samt magsystemet+hovarna som helt enkelt slutade funka.
I övrigt var hon frisk, fina tänder.

Hon hade lite svårt med pälsen på slutet också, fick klippa mitt i sommaren.

Hon reds som mest mellan 18-22 års ålder.
 
Sv: Hur gammal blir en nsv?

Tack för svaren. En annan fråga, hur mycket äter era nordsvenskar?
Har kollat på olika annonser och en där dom sålde 2 nordsvenskar sa ägaren att han inte gav dem mer än 4 kg per häst per dygn. Låter inte det lite?
En annan som dock går på lösdrift får 16 kilo per dygn.
Vad är ungerfär normalt?
 
Sv: Hur gammal blir en nsv?

4 kg hö per dygn är lagom för en shetlandsponny.

Hur mkt en häst behöver är individuellt. Rekommendationerna säger minst 1,5 kg TS / 100 kg häst.
Dock kan vissa behöva mer för tuggbehovet, eller för att hålla hullet.
Andra måste man kompletera med halm för de blir för feta.
Det är en hel vetenskap det där med foder, det bästa är att läsa på så mkt som möjligt när man skaffar häst.
 
Sv: Hur gammal blir en nsv?

Jag tycker inte att man ska hoppa en så gammal häst, nåt enstaka litet hinder är Ok, men inte banor på runt metern eller högre flera gånger i veckan. Det belastar leder och sliter onödigt mycket på en så gammal häst.
 
Sv: Hur gammal blir en nsv?

All träning som görs felaktigt sliter på hästen, ung som gammal. Så länge hästen är regelbundet tränad och är frisk ser jag absolut ingen anledning att sluta hoppa en häst för att den passerar en viss ålder.
 
Sv: Hur gammal blir en nsv?

Ja, det är klart att felaktig träning sliter oavsätt ålder. Men Jag tycker att det är fel att hoppa en 25 plusare en meters hinder och olika kombinationer. Att däremot ta ett litet skutt(anser det inte som hoppning direkt) för nöjets skull om hästen klarar av det är helt okej.

Så jag svarar dig med att jag vist anser att man inte ska hoppa så gamla hästar, vad finns det för glädje i det? En häst har rätt att få bli pansionär och man ska inte kräva mer av den en den faktiskt klarar av. Vill man ha en hopphäst så skaffar man sig en annan!
 
Sv: Hur gammal blir en nsv?

Om hästen är frisk så kan du säkert rida på den som vanligt (inte hoppa) när den närmar sig 25 årsstecket. Sen börjar väl "avtrappningen" såsmått.

Jag vill motsätta mig avtrappning, om inte hästen visar tecken på att den faktiskt inte orkar så är det bättre att hålla igång den. Så fort man trappar ner så kommer hästen att bli gammal eftersom äldre tappar muskler och kondition fortare än yngre.

Det bästa är att försöka rida hästen varje dag, se till att värma upp ordentligt. Samma råd som jag ger pensionärerna på apoteket, håll igång!;)
 
Sv: Hur gammal blir en nsv?

Jag tycker nog inte att man ska hoppa tyngre kallblod alls.. Dom är så pass tunga att benen snart tar slut. Vet några NSV som fått sätta livet till inom hoppningen. Det har gått ett år eller två.

Hoppa något enstaka hinder eller i skogen, visst. Men träna, ALDRIG..

Ska man hoppa, så välj en annan ras!!

Jag har snäppet ännu grövre och tyngre kallblod, och dom håller ännu mindre för det.. Dom blir inte så ofta över 20 år utan problem i benen, trots att dom aldrig hoppat, utan varit körhästar, om dom ens varit det..

Skogsluffa NSV så kan dom bli både 25 och 30+. Om man inte håller dom för feta, det sliter på benen det med.. Gäller iofs ponnyer, kallblod och andra hästar med..
 
Sv: Hur gammal blir en nsv?

Man ska inte rida en häst 7 dagar i veckan och detta oavsätt ålder! En dag i veckan kan man gott bara ta en promenad eller liknande.

Med avtrappning menar jag att man inte rider lika arbetsamma pass, utan mest ut i naturen i framförallt skritt och trav. Jag förstår fortfarande inte varför folk envisas med att hoppa gamlingar när det finns så många andra hästar som klarar det bättre. Varför slita ut hästen i onödan?
Och som jag tidigare nämnt som är det helt okej att ta nått lättare hinder ibland (inte varje dag) runt 50 cm, som lite markarbete, men när vi börjar tala om höjder så är det inte för hästens skull man hoppar de utan enbart för att ryttaren tycker att det är roligt att hoppa.

Tänk på hästens bästa! Vill du ha en hopphäst så köp en dådå, men pressa inte den äldre hästen för 17 gubbar!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gammal blir en nsv?

Man ska skaffa en häst efter vad man ska ha den till!

Gör inte hästen till nåt den inte är. Det är som att sminka en gris, även om den ser annorlunda ut så är det fortfarande en gris! ;)
 
Sv: Hur gammal blir en nsv?

Man ska skaffa en häst efter vad man ska ha den till!

Gör inte hästen till nåt den inte är. Det är som att sminka en gris, även om den ser annorlunda ut så är det fortfarande en gris! ;)

:bow: Mycket bra.
 
Sv: Hur gammal blir en nsv?

Min valack, 10 år, har fri tillgång stor del av året (bete sommar, hösilage och/eller hö vinter).
Min gamla nordis fick ca 9 kg hö per dygn + halm för det var så våra foderrutiner såg ut då.

Nordsvenskar har ofta mycket stort ätbehov. Men att ge för lite grovfoder till någon häst är helt förkastligt. Minst 1,5 kg TS per 100 kg kroppsvikt och dag.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Hur mycket protein och MJ behöver era hästar ponnysar? Förstår att det är extremt inviduellt men lite intresserad av att veta...
Svar
4
· Visningar
664
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 287
Senast: Anna-Bella
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
1 734
Kropp & Själ Hej. Jag letar efter en gammal reklam, antingen från Always eller Libresse. I reklamen så hängde kvinnor med mens upp och ner i...
Svar
0
· Visningar
387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Shop to you drop, del 4
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp