Hur gammal blir vbl-märren

P

peacepipe

Min varmblodsmärr är nu 19 år och fortfarande pigg fast lilte stel kanske ibland. När börjar man märka att hon inte skall ridas längre och hur är det med tänderna. Jag kanske överdriver men vill vara förberedd. Hon har inte varit skadad vad jag vet någon gång.
 
Sv: Hur gammal blir vbl-märren

Du kommer märka efterhand att hon blir mer och mer stel att rida, men så länge hon inte verkar ha ont kan du forsätta rida. Var bara lyhörd för hennes signaler!
Hur lång tid det tar är väldigt individuellt, kanske kan du rida henne lätt i 10 år till, kanske är hon slut om 2?

Vad gäller tänderna så är det "glattbett" som drabbar äldre hästar. Deras tandytor blir blankslitna så att de får svårare att mala sönder maten. När detta sker med din häst så kommer du upptäcka att hon magrar av, dvs inte tillgodogör sig maten. DU kan då hjälpa henne med lite "färdigtuggad" mat, dvs t.ex uppblötta lusernpellets, så hon får i sig näringen. Men låt henne fortsätta äta så mkt hö som vill ha ändå.
Och samma här, kanske visar sig detta om 10 år, kanske till hösten, det vet man inte..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 054
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 666
Hästmänniskan Jag är så ledsen och besviken över mig själv för jag lyckats bli rädd för något som jag tyckte var så kul innan. Jag minns att jag bara...
Svar
15
· Visningar
1 213
Senast: zarmino
·
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
1 663
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp