Hur gammal får hästen vara för att tävlas?

Victoria johansson

Trådstartare
Hej
Jag undrar om det finns någon gräns för hur gammal hästen måste vara för att få tävlas. Jag rider en 28 årig ponny som jag har startat några dressyrtävlingar med. Hon är väldigt fin i kroppen och man kan inte tro att hon är så gammal.
 
Hej
Jag undrar om det finns någon gräns för hur gammal hästen måste vara för att få tävlas. Jag rider en 28 årig ponny som jag har startat några dressyrtävlingar med. Hon är väldigt fin i kroppen och man kan inte tro att hon är så gammal.
Är hästen fräsch och hel och ren så får dom tävlas sålänge dom vill. Det är tvärtom bara bra att hålla igång äldre hästar.
 
Jag tror att det kan sticka lite i ögonen på folk om man åker iväg och tävlar en så pass gammal häst. Det finns ingen övre åldersgräns, men man kan tycka att en så pass gammal häst ska slippa ut och åka i onödan. Har själv en häst i topptrim i samma ålder och vi håller igång och tränar på. Men jag skulle inte åka ut och tävla honom på bortaplan.
 
Hej
Jag undrar om det finns någon gräns för hur gammal hästen måste vara för att få tävlas. Jag rider en 28 årig ponny som jag har startat några dressyrtävlingar med. Hon är väldigt fin i kroppen och man kan inte tro att hon är så gammal.
Så länge din ponny är pigg och fräsch så är det nog inga problem. Var bara noga med återhämtning och var uppmärksam på hur trött hon blir så du slutar i tid och inte kör slut på henne. Tex så kanske det räcker att rida en klass per gång osv. Roligt med pigga och fräscha gamlingar så länge man anpassar sig efter vad dom vill och orkar 🙂
 
Jag sitter normalt sett vid datorn i domartornet på klubbens hopptävlingar och brukar passa på att kolla lite vad det är för hästar som är inne. På de flesta av våra låga hopptävlingar (dvs 80-100 cm) brukar det finnas med ett fåtal hästar som är över 20 år, och nu senast tror jag även det var någon som var 26-29 år eller så. Hästarna verkar ha mått bra och tycka det är kul, och kommentarerna i domartornet kring de äldre hästarna har hittills bara varit positiva med kanske lite extra hålla tummarna för att det ska gå bra för gamlingen. Som @Freazer skrev, så länge hästen verkar pigg och fräsch är det bara roligt att få se lite gamlingar komma ut och tävla
 
Hatten av för alla som har pigga fina 20-plussare i stallet och på mindre och kanske mer lokala tävlingar tycker jag definitivt att dessa kan få ta plats :) Bättre förebilder kan man ju nästan inte få 🤩

Men.. internationellt begriper jag inte hur det inte kan finnas en övre åldersgräns på 18 år. Det finns många överåriga hästar som förtjänar ett bättre öde som t.ex pensionärer och schoolmasters i motsats till att typ tävlas ihjäl.

Självklart finns det undantag från regeln och ett av dessa är en svensk fd fälttävlanshäst som tävlade upp i åldrarna men den hästen hade en ryttare med fingertoppskänsla för hälsan hos sina hästar. Alla hästar har inte den turen.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 726
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 198
Senast: Fiorano
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 692
Senast: Valle
·
Tävling hej jag undrar om icke godkända hästar får tävla i pay and jump eller inte? :)
Svar
7
· Visningar
1 528
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp