Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Alexandra_W

Trådstartare
Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel..

Men som många(?) av er har koll på så sitter jag ju i en sits jag verkligen inte önskat mig nu, förföljd av elände. För att göra en lika lååång som traaaagisk historia kort har det gått troll i mitt hästeri, 01 gick gammelstoet till himlen, en åring inköptes strax därefter. 02 gick unghästen till himlen blott två år gammal. Jag skulle inte ha ny häst utan hade foderponny som sällskap, men så fick jag erbjudande om att ta ett dräktigt sto på foder och behålla fölet, ett erbjudande jag inte kunde tacka nej till. 2003 föddes fölet (Kele). Samma år blev valacken ofräsch, med dålig prognos... Trots att vi gjorde allt dömdes han ut 04, jag gjorde en kovändning i sista stund och T-märkte istället för att ta bort. Mot alla odds så trotsade han den prognosen som gavs i samband med T-märkningen och är fräschare än nägon nånsin vågat hoppas på, men ändock förtidspensionerad och T-märkt promendpensionär. Innan jul samma år (04) blir unghästen ofräsch, hältor, muskeltrassel och ledtrassel.
Nu är det 2005 och jag står med en T-märkt valack som inte tål full träning men som syntes tävlingsdebutera på en blåbärstävling i dressyr i lördags (med bra resultat), men med en tvååring med flertalet röntgenförändringar och en prognos som är tämligen nattsvart om inte ett smärre mirakel inträffar.. =/

Om en vecka är det dagen D som i domedagen för unghästen (som nu är två btw). Endera är hon bra och då kommer jag ju självklart se tiden an. Eller så är hon inte bra och då finns det (om inte vet kommit på någon ny piffig ide senaste veckan..) inte så många alternativ kvar, och prognosen blev ännu en nyans mörkare. Det finns en sak kvar att prova, men det är inte helt självklart jag kommer göra det efterom det är en av de där otäcka situationerna där man får ställa hästens (förlängda) lidande mot prognosen innan man fattar beslutet att försöka eller ej.

Men jag står alltså inför en otäckt överhängande risk om att se ännu en unghäst vandra in i himlen i förtid. Det smärtar mer än jag kan sätta ord på och jag klarar knappt av att tänka tanken. Men jag tvingar hjärnan att koppla bort hjärtat och fundera på lösningar om/när situationen uppstår. Och jag har funderat på massor med alternativ, förkastat, funderat, bestämt mig, tänkt efter lite till, förkastat osv osv.

Men hur jag än vrider på det så såvida det inte dimper ner en häst här med en trevlig ägare som betalar större delen av dess 'extrakostnader', vill att jag ska träna och tävla den och tycker den står bra här närmsta åren så är det inköp av ny ridhäst som är alternativet, även om jag inte kan tycka det känns bra utan snarare 'minst dåligt'. Det finns en del komplikationer till detta, bland annat att alla dess veterinärräkningar gar dränerat min ekonomi något hemskt så det inte finns några pengar att hosta upp för en ny häst rakt av sådär, samt att jag i så stor mån det går vill undvika att behöva se ÄNNU en häst fara till himlen i alldeles för unga år.

Och efter klurande och funderande så har det börjat ta form att köpa en lite äldre häst. Dels för att om man har en lite äldre häst i full träning som är och har varit problem- och besvärsfri så BORDE det öka chansen för att den ska hålla, sen så är äldre hästar billigare - och så att jag iaf inbillar mig att OM det skulle skita sig (dvs min otur tänker ta och fortsätta) så kanske det någonstans känns lättare att gå där med en äldre häst som faktiskt haft ett innehållsrikt och hyfsat långt liv bakom sig.

Så, jag har sneglat lite på den äldre årgången, födda kring 90 ungefär. Jag anser egentligen inte att 15 - 17 är någon ålder ALLS på en häst, men väl medveten om att de i 'allmänna ögon' räknas som 'gamla'. Och det är ju ett vågspel, en 17-åring kan ju ha 10 goda år kvar, eller 2 knackiga - ingen vet.

Men hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? För mig känns 15 HELT okej, 17 börjar jag tveka och 20 känns för gammalt, men jag vet inte riktigt vad jag grundar det på? (INNAN oturen tog över mitt hästeri så blev förstaponnyn 33 (Avl pga hög ålder och att den hann ikapp honom, i full träning tills han var 31), andraponnyn 28 (avl pga fång, i full träning fram till dess) och gammelstoet 20 (fång, mådde prima förutom att hon inte kunde ridas på hårt underlag och inte gå på bete. Ridningen och maten var hennes glädjeämnen i livet så när de BÅDA togs ifrån henne blev hon inte en välmående häst rent psykiskt och jag valde att ta bort henne))

Det jag vill ha är först och främt en 'kompis i vått och torrt', men jag vill också kunna träna och tävla på lättklassnivå, ffa dressyr men helst både hoppning och dressyr. En allroundhäst med andra ord. Upp till LA dressyr, och upp till säg metern hoppning. Så jag är inte intresserad av ännu en promenadhäst etc. (och det har ju viss betydelse för vilket åldersintervall man tittarr på). Jag är dock ingen tävlingsfanatiker, jag var tävlingsIDIOT på ponnytiden, men sen har det pga hästmaterialet varit sparsamt för att inte tala om ren öken påtävlandet, men insåg i lördags hur ENORMT mycket jag saknat det där med tävlandet. Jag har dock aldrig tävlat på någon högre nivå (LA hopp/dressyr på lokal nivå) och jag tror knappast att jag närmsta åren kommer dras med några ambitioner över det heller.

Så, om NÅGON orkat läsa ända hit, hur gammalt skulle ni 'våga' köpa? Skulle ni röntga en 'gammal' häst? (Betänk min katastrofala otur när ni svarar är ni snäll..)
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Oj, jag tycker verkligen synd om dig för att du behövt uppleva detta.
Mycket tråkigt.

Om du står i begrepp att tävla och träna lite hårdare så känns till och med 15 som lite för gammalt. hästar som är födda -93 och uppåt känns bra, där nedanför känns det kanske som om den inte har så många aktiva år kvar. Därför skulle jag känna mig mer säker i ditt fall att köpa en som är kanske 11-12 och som har många år kvar istället för att riskera att kanske dras med skador och få ännu en promenadhäst om några år. Hästar är ju inte direkt förbrukningsvaror och jag tror att om man som du vill vara aktiv inom tävling och träning bör man nog satsa på något lite yngre. Det finns gott om yngre ryttare som köper hästar i 15-17 års åldern som läromästare att utvecklas på.
Dessutom att hitta en L:A/L:A häst kan vara dyrt, mitt råd är nog att fortsätta leta foderhäst. Det finns gott om sådana.

Lycka till!
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Alexandra_W skrev:
Så, om NÅGON orkat läsa ända hit, hur gammalt skulle ni 'våga' köpa? Skulle ni röntga en 'gammal' häst? (Betänk min katastrofala otur när ni svarar är ni snäll..)

Runt 15 år är ingen ålder på en häst tycker jag...(Jag har ridit flera hästar som blivit upp emot 25 år, den ena tävlade lätt klass i 20-årsåldern)

Sedan skulle jag kanske inte röntga en "gammal" häst, jag inbillar mig att det är få äldre hästar som är helt rena på röntgen. (Speciellt om de har tävlat en del tidigare i sitt liv)
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Hej Alexandra..
Jag skulle nog kunna tänka mig att köpa en relativt gammal häst faktiskt.

Självklart så beror det ju på vad jag vill ha den till, dvs om jag vill upp på elitnivå så köper jag ju en häst som är lämpad för uppgiften.

Nu är ju jag en pensionerad hobbyryttare.. dvs jag behöver inte mer än en trevlig kompis att tillbringa trevliga turer i skogen med samt något litet träningspass bara på kul och då passar en äldre häst som ska trappa ner på tävlandet alldeles utmärkt.

Nu har jag ju en alldeles perfekt häst för mig redan. Han är 22 år och oförskämt fräsch trots sitt hårda slit på ridskola i 11 år samt en hel del tävling i sina dagar. Jag fick honom då han blev pensionerad från ridskolan som 17 åring. Vi har nu levt tillsammans i 5 år och han är faktiskt piggare i kroppen nu än han var direkt efter pensionen.

Jag tror inte att det är en nackdel att köpa/låna/få en gammal rutinerad häst. Förutsatt att dom är fräscha naturligtvis. En äldre häst har ju bevisligen hållit under många år och med turen på sin sida så har man en kompis många år framöver.

Visserligen är hästar hästar och allt kan hända. Men med en äldre häst så vet man ju vad man får. I alla fall mer än om man köper en unghäst som man inte har en aning om hur hållbarheten är hos.

Att röntga en gammal häst skulle jag inte kosta på mig. Tror jag.
Jag skulle mer nogrannt kolla upp vad den har gjort under de senaste åren, skadeproblematik osv och köpa häst på den informationen. Helst bör det ju vara en häst som man känner till, eller i alla fall någon man litar på känner till, så man får den rätta historien.

Jag inbillar mig att äldre hästar är av ett bättre "virke" än de som är yngre. Varför det vet jag inte men det finns säkert någon som har idéer angående det också. Jag känner till många äldre hästar som lever fullgoda liv, rids och tränas trots de är över 20 strecket.

Det är ju såklart alltid en chansning att skaffa häst, men om jag vore du så skulle jag leta efter en bra äldre häst. Kanske från en ridskola? Någon som är fräsch men har gjort sig förtjänt av en pension. För dom finns.. och dom är pärlor!

Jag hoppas ju på att få ha min gubbe i många år ännu.. Han är en underbar individ och jag kommer aldrig mer att få en häst som Ryan..
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

malinwiklund skrev:
Oj, jag tycker verkligen synd om dig för att du behövt uppleva detta.
Mycket tråkigt.

Om du står i begrepp att tävla och träna lite hårdare så känns till och med 15 som lite för gammalt. hästar som är födda -93 och uppåt känns bra, där nedanför känns det kanske som om den inte har så många aktiva år kvar. Därför skulle jag känna mig mer säker i ditt fall att köpa en som är kanske 11-12 och som har många år kvar istället för att riskera att kanske dras med skador och få ännu en promenadhäst om några år. Hästar är ju inte direkt förbrukningsvaror och jag tror att om man som du vill vara aktiv inom tävling och träning bör man nog satsa på något lite yngre. Det finns gott om yngre ryttare som köper hästar i 15-17 års åldern som läromästare att utvecklas på.
Dessutom att hitta en L:A/L:A häst kan vara dyrt, mitt råd är nog att fortsätta leta foderhäst. Det finns gott om sådana.

Lycka till!

Fast så särdeles hårt lär inte tävlandet bli. Jag har som sagt varit borta från banorna länge, och om jag skulle köpa en häst NU så säg att allt funkar finfint från scratch etc, då kanske den gör tre starter tills i höst, och om de tre går bra kanske 2 till. Och så går allt bra och det blir 06, och säg att den då på hela året gör 15 starter. Mer handlar det inte om. Och en inte oförsvarligd el av dem lär vara på låååååg nivå (tänk på att tant Alex inte tävlat på ÅRATAL förrän i lördags ;))

Sen det där med hur många år man har 'kvar' id en, får jag fem år är jag NÖJD, och får jag säg tre år så är det helt okej. Jag räknar alltså inte med att ha en häst som funkar i 10 år framåt.

Och LA/LA krävs inte, men det är trevligt omd en är UTBILDAD LA dressyr och hoppad kring metern. Jag har sett en del kring 15 år, utb LA dress och hoppade 1.10 - 1.20. Det räcker fint för mig, de behöver inte nödvändigtvis ha vinster LA dress och 1.10 hoppning. Bara jag slipper LC/LC-hästarna etc ;)

Och jag VILL INTE HA en foderhäst.

*lite förtydliganden*
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Ser inga som helst problem att köpa äldre häst...

Röntga ... Nej. Men som sagt kolla gärna sjukdomshistoriken...
Men har sålt/skänkt bort hästar som varit 17-22 å alla (TROR jag iaf) lever fortfarande (äldsta f 1980 tex) så att leta häst födda runt 90-95 INGA problem om man som du vill luffsa runt och tävla lite lätta klasser...

Och jag e säker på att du kommer få många påringninar då alla här inne kommer prata OTROLIGT GOTT om dej ...

Så behöver du referenser så vet du ju vart du ska leta ;)
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

corzette skrev:
Ser inga som helst problem att köpa äldre häst...

Röntga ... Nej. Men som sagt kolla gärna sjukdomshistoriken...
Men har sålt/skänkt bort hästar som varit 17-22 å alla (TROR jag iaf) lever fortfarande (äldsta f 1980 tex) så att leta häst födda runt 90-95 INGA problem om man som du vill luffsa runt och tävla lite lätta klasser...

Och jag e säker på att du kommer få många påringninar då alla här inne kommer prata OTROLIGT GOTT om dej ...

Så behöver du referenser så vet du ju vart du ska leta ;)

*skrattar*, jag vet inte hur högt internetreferenser egentligen slår? ;)

Nåja, än så länge läser jag mest annonser och försöker se om det finns hästar jag övht kan tänka mig, och så fasar jag för den 14:e och ber att Kele ska fixa det mot alla odds. Letar inte aktivt än (fast lyckats hitta två jag av annonsen etc att döma mycket väl skulle kunna tänka mig att se i mitt stall imorgondag, en född 90 och en 91..)
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Jag skulle inte tveka på en 15-åring, men inte äldre. Med ett undantag; om jag kände hästen och ägaren sedan tidigare, och därmed vet hästens historia och hur den har ridits och behandlats, då skulle jag kunna lägga på ett par år till!
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Trissa skrev:
Jag skulle inte tveka på en 15-åring, men inte äldre. Med ett undantag; om jag kände hästen och ägaren sedan tidigare, och därmed vet hästens historia och hur den har ridits och behandlats, då skulle jag kunna lägga på ett par år till!

Ni som INTE skulle får jättegärna motivera varför ni med (de som skulle motiverar rätt väl)
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Hej Alexandra!

Jättetrist med Kele (min nya som jag köpte förra sommaren är oxå skadad, så min otur hade visst inte vänt, m a o: You are not alone...)!!!!!!!!!! Sådan fruktansvärd otur Du har haft...

Vad det gäller ålder skulle jag säga max 15, KANSKE 16 i år om det är en RIKTIGT fin häst, dvs född tidigast -90 eller ev 89.

Femton år är ingen ålder, precis som du säger, men samtidigt vill du ju ha glädje av hästen i många år, om, jag förstår saken rätt, och köper du en 17-18 åring eller mer, så visst, du kan säkert ha jättekul med den nu, men risken är ju ändå stor att den faktiskt helst vill trappa ner o börja bli pensionär om ett par år. Och du vill ju, som jag tolkar det, ändå igång och RIDA nu, och inte behöva tänka på "bäst att ta det lugnt, han är ju ändå gammal..."

Hade nog inte röntgat, annat än om man hittar något speciellt vid klinisk undersökning, en 15- åring som tävlat aktivt under sitt liv har ganska troligt röntgenförändringar någonstans. Är den frisk och funkar och inte haft några problem tidigare samt går igenom bes utan några frågetecken (i ditt och mitt fall går väl gränsen vid det här laget vid mugg ;) på besiktningsprotokollet), så hade jag slagit till. Har den hållt i femtopn år sika den väl hålla i några till...

Lycka till!!
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Du har verkligen haft otur du ! :(
Skulle jag köpa häst så skulle åldern kvitta för mig och även hästens tävlingsförmåga då jag inte har något tävlingsintresse.
Men eftersom du gärna vill ut och tävla hade jag nog köpt en häst på max 17 år.
Jag tycker det låter klokt att du satsar på äldre häst.
Och eftersom du varit med om så mkt innan så ja, jag tycker att du ska röntga.Så vet du innan du köper och slipper vara orolig och tänka på att det KANSKE finns något där.

Lycka till!
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Ser det så här: En gammal häst som varit fri från skador och hållt i ur och skur är en kommer troligen håller i flera år framöver (om du inte köper en 30åring så klart) Jag köpte en ett 16 årigt halvblod förra hösten. Hon har tävlat hoppning varje år sedan 5års ålder upp tom 1,40m de flesta starterna mellan 1,10-1,30m. Hon ska tävla aktivt en stund med mig också. Hon är hur fräsh som hellst. Enligt mig är det "värre" att köpa en oprövad häst ur hållnings synpunkt än en äldre prövad häst som hållt i flera år och har muskler, skelett och senor som är uppbyggda under lång tid. Köpte själv en 5-årig ponny för något år sedan och han fick ledinflammation efter ledinflammation och tillslut bildades pålagringar. Visst en yngre häst som håller kan man ha i fler år. Om man köper en 6-7åring och den är jätte fin och hel på alla sätt kan man förhoppnigsvis rida och hålla igång hästen upp tom och förhoppningsvis högre än 20års ålder. Köper man en äldre häst över 15år så har den hållt så länge, så varför skulle den inte hålla i 10år till? Skulle hästen haft något fel skulle det nog visat sig vid de laget, eller hur?

Har visseligen inte haft min "gamhäst" (i år 17år) så länge men hon rids som vilken annan häst som hellst. Fördelen är att hon har väldigt bra grundkontition och är välmusklad så man behöver bara hålla henne på en lagom nivå hela tiden. Hon sopar fortfarande konkurrenterna från banan och är nästan alltid felfri och om inte snabbast så är hon för det mesta bland de 5 snabbaste. Jag är super nöjd med min gammling, älskar verkligen den hästen! Tycker inte ålder har någon betydelse bara man är beredd att lägga ridning och framtid därefter. Jag ville inte ha en häst äldre än 12 då jag letade just på grund av att jag ville att hästen skulle hålla. Men sedan så ringde det en tjej och sa att hon hade en 16-åring till salu och alla sa att bätter häst går inte att hitta, så jag åkte och kollade... och de hade rätt... finns nog ingen bättre häst för mig i nuläget...

Röntka tror jag kan vara onödigt. Gammlingar är ju inte så dyra heller, men var noga med att kolla upp hästens sjukdomshistoria så den verkligen varit och är frisk! Lycka till! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Måste erkänna att det är med sorg i hjärtat jag läser din tråd.

Och det är inte lätt att råda dig,just pga din hästhistorik.
Men annars stämmer jag in i kören här, jag skulle inte tveka med att köpa en 15-17 åring som kan visa upp dokumenterad sjukdomshistoria, jag skulle INTE röntga, MEN det beror på vilken prisklass du vändr dig till.
Jag sitter ju själv med en 15 årig halvblodsvalack som tävlat en hel del, har endast varait halt 2 ggr i sitt liv (hag relaterade skador), men om jag skulle röntga honom så kanske man skulle hitta en hel del, jag räknar iskallt med att tävla träna på honom ett par år till.
Däremot skulle JAG låta min hästmassör noga gå igenom en häst som varit riden/tränad ett par år, innan jag köpte den.

Visst är en häst i ålder f-93 en delikat tanke, men då pratar vi en helt anna prisklass = dyrare. Det talar framförallt till en något äldre häst.

Sen tror inte jag heller du kommer att få svårt att få tag på en häst, när/om du vill. Jag kan bara tala för mig själv, men skulle gärna hålla öron/ögn öppna åt dig. Hojta isf.

Men jag håller mina tummar blåa för Kele.......
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Jag kom just på en anledning till att INTE köpa en äldre häst, fast en ganska klen anledning egentligen.... :smirk: Åtminstone om man tänkt sig ut och träna och och tävla litegrann och är beroende av att transportera hästen. Äldre hästar får ju ofta lite sämre balanssinne, och därmed svårare att åka släp även om det är pigga och fräscha i ridningen. Samtidigt är det ju tämligen individuellt, så det var nog som sagt en rätt dålig anledning! :D
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

*knapplån* *Off Topic* Du har aldrig undrar över om det ligger någon slags förbannelse över din gård??
Var fanns där innan där blev en gård?
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Jag har en 16-åring som är pigg å fräsch.. INGEN på gården där han står tror han e så gammal.

Just nu är han på bete med en 5-åring, och det är oftast han som drar igång buset. Med detta ville jag alltså säga att 15-17 absolut inte är en ålder för en häst.

LÄste igenom tråden och läste det ang. sämre balanssinne vid tranport, och det har jag då absolut inte märkt av, han står som ett ljus. oavsett hur långt el. kort man kör..

Jag tycker du ska satsa på köpa en äldre häst. En gammal bekant sa till mig när jag skulle köpa häst och jag velade mellan en unghäst å den här, "den gamla vet dju är hållbar i.o.m att han inte gått sönder än, den unga har du ju ingen aning om hur den håller.." och det tycker jag var rätt vettigt sagt iallafall.
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

fio. skrev:
*knapplån* *Off Topic* Du har aldrig undrar över om det ligger någon slags förbannelse över din gård??
Var fanns där innan där blev en gård?

Förbannelsen ligger över MIG i så fall då den började på förra gården. IOfs körde den lightvarianten då, de började inte fara till himlen förrän här. Innan det var gård här vete gudarna, är en gaaaaammal gård, men förbannelsen går bara på hästar isf, och ridhästar. För arbetshästar och lantbruksdjur har här funnits läääänge ;)
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Ämelie skrev:
Köper man en äldre häst över 15år så har den hållt så länge, så varför skulle den inte hålla i 10år till? Skulle hästen haft något fel skulle det nog visat sig vid de laget, eller hur?
Röntka tror jag kan vara onödigt. Gammlingar är ju inte så dyra heller, men var noga med att kolla upp hästens sjukdomshistoria så den verkligen varit och är frisk! Lycka till! :)

Den risk som finns med gamla hästar som gör att man inte kallt kan räkna med tio år till är två..

Dels att åldern hinner ikapp den, det är ju dock väldigt olika NÄR de blir gamla, men med gamla hästar kan det gå på några månader från fullt fräsch och i träning till att de blir gamla och grå (och inte har gnistan kvar). Tror det är därför jag tycker 20 är för gammalt.

Sen har vi förslitningsskadorna. Att hästen hållit i säg 15 år är ju ett BRA tecken, men man vet inte om den har 15 år till i kroppen, eller om den har en förslitningsskada på G som inte gett sig tillkänna än, men som 'strax' kommer det.

Sen kan ffa äldre hästar reagera med kotledsinflammationer vid ryttarbyte, de är vana med och har anpassat sig till en ridstil i många år, men sen när de får ny ryttare med annan ridstil (som INTE behöver vara sämre!) kan de reagera på det.

Så visst finns det riskfaktorer även med gamla hästar. Men hur jag än vrider på det så känns det ändå som en mindre risk. Men jag räknar inte kallt med att en aktiv tränad och tävlad 15-åring har 10 år till i kroppen eftersom den hållit so far och är UA på vetbes. Man det är natutligtvis det jag HOPPAS på ;)

Och som Mimus sa, visste skulle jag gärna ha en som är född 93-95, tävlad och rutinerad etc, men då kostar det, och mer än jag har råd med.

Ang rtg kontra priset på hästen är det skitsamma för mig, det är ändå billigare att röntga och tacka nej till köp än att inte röntga och sen betala massor med veträkningar. En röntgen kostar som första självrisken ungefär ;) Samtidigt är jag VÄLDIGT splittrad i frågan om rtg, för som många sagt så är det mer troligt än inte troligt att en 15-åring med en karriäm bakom sig HAR någon form av röntgenfynd. SOm kan vara irrelevanta och inte spela roll, eller så kommer de göra det men man kan inte säga det då. Och ska jag hitta en 15-åring UTAN rtgfynd får jag nog leta (jag har iofs haft en 20-åring utan, men..) Röntgar man så vet man vad där finns, samtidigt så är frågan om man är gladare av det? Reservationer på försäkringen lär man ju få (om man inte kan ta över befintlig), samt att frågan är om man kommer gå och oroa sig över det där som fanns. Hästen är lite stel och ur slag en dag och genast börjar man oroa sig för att den där lilla pålagringen spökar?

Men just ekonomiskt känns det som jag lika gärna röntgar en gratishäst som en 100 000 kronorshäst, det är som sagt en självrisk vi pratar om i summa bara :devil: Men jag är väldigt tveksam om det är vettigt eller ej att röntga..
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Det beror helt på vilket skick "gamlingen" är i, och vad den har för sjukdomshistoria. Och framför allt vad jag ska ha hästen till.
Ska den bara promenadridas och vara sällskap, då är ju åldern inte av så stor betydelse.

Att för mkt stirra på "åldern på papperet" kan ju vara lurigt, åt båda håll så att säga, dvs avfärda hästen som för ung eller för gammal om den verkar passa för övrigt.

Jag har min gammelpålle utlånad på foder.
När jag hittade en intresserad fodervärd som sökte en häst för lite mer "avancerad" ridning än skogspromenader, hon ville träna dressyr för tränare, kanske starta ett KM i dressyr, ha en häst som lärde henne komma över hopprädsla, ha en häst som lärde dottern hoppa med mål att starta ngn klubbklass max 1,00, så visste jag ju att jag hade hästen för henne.
Min gammelpålle är den perfekta läromästaren, lätt i all hantering, bussig i hoppning osv.
MEN!
Han var då 22 år! Jag beskrev hästen och nämnde åldern det sista jag gjorde.

Hon "skippade fördomarna", kom och provred, och sa efter ritten med ett garv "är du säker på att det inte står fel födelseår i hans reg bevis?!" :D

Pålle även gårdsbesiktigad inkl böjprov innan han åkte till fodervärden. Allt ua.

Så med det vill jag säga att visst finns det människor (inkl mig själv) som kan tänka mig köpa/låna äldre hästar.
Bara de passar för det jag vill ha, och inte är "mellan 90 och döden" i skick.
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Själv skulle jag tycka att "gränsen" gick vid femton eller sexton år. Då har man ett par år innan det känns som att det kanske kan börja bli aktuellt att pensionera pållen. Men det är naturligtvis individuellt och mer än "känsla" än en faktabaserad uppfattning.

Det som gör att jag inte skulle vilja köpa en gammal häst är att när man tycker att det är dags att pensionera hästen så står man där med en häst som man inte kan/vill sälja och inte kan få ut så mycket av att rida längre. Ändå tar den upp en boxplats och ska ha mat, skötsel osv. Har man skral ekonomi kan man förmdoligen inte skaffa någon annan ridhäst heller. Alternativet är ju då att avliva hästen när den börjar känna av sin ålder, men det känns ju förmodligen inte så roligt om den kan ha en "värdig ålderdom" om man har den kvar.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 513
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 153
Senast: Fiorano
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
916
Senast: Miingla
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
1 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp