Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Innan förra veckan skulle jag sagt att; nej usch, tom 15 är för gammalt, men sedan vet jag inte vad som hände. Min inackordering har ett sto som är 21, en DÅLIG korsning mellan ridhäst och travare, dessutom med kvickdrag (dock besvärsfri). Hon blev oturligt nog betäckt och kastade föl och snudd på sitt liv innan hon insåg att "ja just det, jag är ju envis, överlevde jag att bli utdömd pga kvickdrag överlever jag detta med" och efter 8 dar på Ultuna fick tjejen hem en hyfsat levande häst. :bump: När hästen sedan piggnade på sig och började ridas igen insåg tjejen att hon ville köpa sig en yngre häst eftersom denna inte har en hel livstid kvar, även om hon inte har ett enda åldesproblem. Frågan som ställdes till mig var om jag kunde vara med och berätta lite för ev köpare hur det ser ut på insidan av hästens huvud, eftersom jag nu hanterat henne dagligen i fem år och även tävlat lite.
Självklart hjälpte man till med det och ju mer positiva saker jag berättade, ju mer tomt började det kännas hemma på gården med "fröken märta" borta. :cry:
Och det var då det hände; att en alien kröp in i min hjärna, eftersom JAG inte sa, men min RÖST sa; hittar du inte ngn bra så kan jag ta henne, men jag har inte råd att köpa henne. (till saken hör då att min ekonomi inte håller för valacken jag har; eller ja, jag har råd att ha häst, men inte att leva själv, typ.)
Hur som helst; detta blev ett romansvar på din roman: jag skulle inte tveka att köpa en gammal häst. Däremot böjprova men inte röntga. ;)
Spännande att se hur allt går!! /säger hon som avlivade tredje hästen den 12:e november -04, dan efter min pappa dog (inte mitt fel) :crazy:
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Liten spinoff.. Skulle ni kräva en UA vetbesiktning (tänker mest på böjprov) på en 15+ häst? Veterinärbesiktigas ska det såklart, men hur skulle ni ställa er till låga (1 grad och mindre) böjprovsreaktioner t ex? Det ÄR ju inte mer än man kan förvänta sig egentligen, samtidigt som jag ju vet att det finns de som går igenom UA, frågan är bara hur länge och hur dyrt det blir att hitta en sån (speciellt att hitta en sån som allt annat klickar med..)

Så hur skulle ni ställa er till det, förutsatt att hästen vid provridning känns fräsch etc, veterinären inte bekymras av reaktionerna och det inte finns någon lång skadehistorik?
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Min fina Päppel är idag 15. Helt fräsh på böjprov och kändes precis "som vanligt" när jag red, trots att hon inte gått dressyrträning på flera år. En sån skulle du ju hitta!!
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Tycker också att det är OK att köpa en äldre häst, redan efter 13 år, brukar ju priset sjunka väsentligt... även om användbarheten inte gör det. :D
Däremot skulle jag tycka att det var viktigt att tänka sig då att hästen får avsluta sina dagar hos dig också även 10 år senare då den inte är fullt så ridbar att den kan tävlas längre osv...

Om jag skulle köpa en gammal häst så skulle jag ordentligt kolla upp referenser med tidigare ägare, tränare osv, gärna långt tillbaka i tiden (efter att ha blivit lurad nån gång vid hästköp, så blir man mer av den undersökande typen)
Ju mer man känner till av hästens historia desto bättre!!... Och det både skador, tävlingsresultat osv...

Sedan till din fråga om vet-besiktning...
Det där med hältgrader tycker jag är skitsvårt. När jag köpte min första ponny (11 år sedan) var den 16 år & tränades & tävlades i hoppning. Den hästen hade ca 1 grads hälta på 3 ben på böjprov.
Men visade aldrig någon hälta eller problem vid ridning. Hon är behandlad 1 gång i ett framben när hon var 20 år! Ska tillägga att ponnyn lever än idag (hon är 27 år) Pigg & glad utan att ha varit halt på många år... Nu börjar dock åldern ta ut sin rätt med problem med magen osv, så vi får se hur länge hon blir kvar...

Idag när man pratar med veterinärer ang. vet besiktning av äldre hästar har jag fått för mig att de inte längre lika gärna rekomenderar köp av en häst som har små böjprrovsreaktioner. Utan oavsett ålder ska hästen ha 0 grader, men i regel så tror jag inte de "tar i" lika hårt när de böjer en 20-åring som en 8-åring. (min uppfattning) samt att man accepterar en 2-3 steg extra innan hältan går ur efter böjprov. (de får ju markera 2-3 steg , om det släpper direkt sedan)

Så det där med böjprovsreaktioner, tycker jag man ska ta med sin veterinär som böjer hästen i fråga...
MVH /Erica
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Hur gammal häst jag skulle våga köpa beror väl lite på. Nu är jag fodervärd på en artonåring och han känns hur fräsch som helst. Så honom komme rjag köpa såsmåningom, och vi har fått råd av hovslagare att röntga honom, då han har varit "oförklarligt" halt ett par gånger och hovarna visar på tidigare fång. (Mer än sex år sen). Men hästen har fått många lovord av denna hovslagare, en veterinär och hästtandläkare. Ingen tror på hans ålder, och han har fått lovord för god munstatus, "sällsynt bra rygg" och fina ben. Vi ska nog röntga honom, men jag tänker inte så jättemycket på hans ålder. Med bra skötsel kan han leva femton år till så det hänger väl på mig.
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

skulle snarare bli förvånad om den var ua på böjprov i den åldern och regelbundet riden.
Skadefri historia och fräsch vid longering skulle jag nöja mig med.
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Gah, nu funderar jag snart på marsvin igen. För ett år sen ungefär var jag spek på ett sto född 91 (när jag fortfarande var helt inne på att ta bort V). Hon hade hovbroskförbening BF men var i träning, besvärsfri och kontrollröntgen visade att på 4 år hade INGET hänt med hovbroskförbening. halt EN gång i sitt liv, då hon röntgades och hovbroskförbening upptäcktes. Vetbes UA. Dock ansåg jag hon vara för dyr med tanke på just förbeningen.

Iaf, nu när jag slösmurfat annonser upptäckte jag henne på annons igen, nu nere i det pris jag var villig att ge då. Så jag ringde ju såklart. För att få veta att det tyvär inte var aktuellt. Hon hade inte gått igenom vetbes. Och det var INTE hovbroskförbeningen som spökade, utan Kissing Spines. Jag frågade ju då såklart (eftersom KS i sig symptomfritt inte 'skrämmer' mig ALLS) om hon varit symptomfri. Och mja, nja, hon hade ju haft återkommande ledinflammationer på ett framben.

Det är bara ett år och nån månad 'som gått' och från UA på vetbes och fullt frisk men med inaktiv hovbroskförbening till tja, i princip utdömd misstänker jag..

Så, inte ens vetbes UA är ju ngn garanti, och känns som med min tur kommer det bli skräp hur fan jag än gör. (Men vilken TUR att hon låg för högt i pris för ett år sen, och att jag dessutom valde att T-märka och behålla V, för TÄNK så kul jag (inte) hade haft om jag stått med henne och Kele nu.. hepp)
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Runt 15 år tycker inte jag är någon ålder på en häst. Bara den är fräsch i kroppen så kan den ju med lite tur (fast du verkar vara ordentligt otursförföljd ;) ) ha många år kvar att ge.
Jag skulle nog inte röntga hästen men däremot göra en ordentlig vet undersökningen, framförallt böjprov. Jag skulle försöka ta reda på så mycket som möjligt om tidigare skador och hur hästen har tränats senaste året innan ev köp.
Jag är mycket tveksam till om jag skulle köpa en äldre häst än 17-18 år.
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Jag köpte ju Nancy på hösten som 16-åring. Hon hade då aldrig varit skadad förutom sandkolik. Superfräsh och gjorde bara sedvanlig vet.besiktning. Hon är 20 nu och hoppade 1.20 igår. Dressyrtävlade förra veckoslutet och är buspigg i alla lägen. Under tiden jag haft henne har hon haft 1 sträckning och livmoderinfl. ihop med fölning. På seminstation öser de superlativ över henne och hennes fräshör både "inne"/ och ute. Hon är utb medelsvår i dressyr och LA hoppning. Känd stofamilj med bra härstamning.
Henne köpte jag för 25000 vilket var ett i mina ögon otroligt bra pris. En sådan skulle du hitta och de finns. Mest av allt hoppas jag att ett mirakel sker med Kele och gråter när jag tänker på henne och allt ni gått igenom.
Massa tröstkramar från Skorpan
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

köpte en gång i tiden en 17 årig häst.
hade aldrig bekymmer med skador! o jag tränade regelbundet o tävlade. Hästen tävlas fortfarande och är runt 23 år nu. hästen har tävlat aktivt sen 5-6 års ålder.
Hoppning kan man kanske börja tänka tanken på o lägga ner i äldre ålder men dressyren kan man hålla på med länge.
För övrigt så var det en ponny som tävlades som stor häst i mitt stall, i en ålder av 28 år. (tävlade 1 meters hoppningar).
Så visst går det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

man ska inte alltid lita på böjprov.
en häst kan va frisk fastän den markerar.
det finns hästar som reagerar av själva böjprovet.
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

__Stilett__ skrev:
man ska inte alltid lita på böjprov.
en häst kan va frisk fastän den markerar.
det finns hästar som reagerar av själva böjprovet.


Jo, men det räliga är ju att veta vilken häst det är, dvs är det en 'betydelselösa reaktioner'-häst eller en 'första tecknet på att den är ofräsch'-häst? Det som är så svårt att veta, spec på en gammal häst.

Min första stora häst köpte jag som 12-åring med en karriör bakom sig. Hon reagerade på böjprov i 4-5 steg och var sen ren. Ohalt initialt och fungerade utmärkt i ridningen så jag brydde mig inte. Åren gick, och reaktionen kvarstod. Tills hon var 20 och böjdes UA rakt igenom. Alltså den där reaktionen på böjprov var förvisso inget som egentligen bekymrade henne - ALLA men ändå var det något litet miniknas eftersom hon gick ren 8 år senare. Men hon kunde egentligen lika gärna tre år senare stått med ledinflammationer runt om. Och just var de där små reaktionerna på en äldre häst tänker ta vägen är ju det som är omöjligt att veta. Man får gå på magkänsla och tillgängliga fakta och chansa helt enkelt.

(Sen kan man ju böja dem ren och det är skit ett år senare iaf, se exemplet jag skrev lite längre ner. SÄKER kan man ju i princip aldrig varautan otroligt omfattande undersökningar)
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Det är ju inte helt lätt det där alltså.... 21-åringen jag just förvärvat mig är svullen i påkarna nån sväng varenda höst, men det tror jag är mer väderbetonat, för hon gick igenom böjprov UA förra året. Dock tyckte vet på Mälaren att man inte röntgar en sån gammal dam, eftersom man nästan alltid hittar "fynd utan betydelse".
Och ja, som du själv säger så ger ju ett böjprov inga garantier- efter ett tag kan det ju likförbaskat finnas nåt. Jag tror mera på magkänsla isf. ;)
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Med en 24-åring hemma i stallet så säger jag, nej, jag skulle inte råda dig till att köpa en äldre häst än 15 år, isär inte om du vill träna/tävla med den!!

Visst dom kanske håller fint tills dom är 20, men det blir alltid mkt extra pyssel med en gammal häst. Samma hur välbehållen den är, så blir det mkt slitage av många år på tävlingsbanan. Du kan inte räkna med att få ut "allt" av den längre. Och den kanske kommer va halt/stel ofta...

Men när det är sagt, så ångrar jag inte en dag på att jag skaffade min gammling (han var dock bara 14 då jag fick honom), en sån duktig läromästare och vän får man inte varje dag. Men jag vet hur mkt extra det blir med en gammling, så jag köpte en lagom ung häst andra gången, en 5-åring.

Vill du ha minimal chans för skador, satsa på 5-10 år!
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Centaur skrev:
Med en 24-åring hemma i stallet så säger jag, nej, jag skulle inte råda dig till att köpa en äldre häst än 15 år, isär inte om du vill träna/tävla med den!!

Visst dom kanske håller fint tills dom är 20, men det blir alltid mkt extra pyssel med en gammal häst. Samma hur välbehållen den är, så blir det mkt slitage av många år på tävlingsbanan. Du kan inte räkna med att få ut "allt" av den längre. Och den kanske kommer va halt/stel ofta...

Men när det är sagt, så ångrar jag inte en dag på att jag skaffade min gammling (han var dock bara 14 då jag fick honom), en sån duktig läromästare och vän får man inte varje dag. Men jag vet hur mkt extra det blir med en gammling, så jag köpte en lagom ung häst andra gången, en 5-åring.

Vill du ha minimal chans för skador, satsa på 5-10 år!

Fast jag anser att man måste tänka på vad för nivå jag vill träna/tävla. De flesta skulle anse det farligt nära skogsridning :angel: Så där ser jag faktiskt inga problem? Tänk dig ridning i skogen, ett pass/bana per vecka sommarperioden och kanske ett varannan vecka vinterperioden (om en det, det beror på hur väglaget är). Och tävling under perioden med bra väglag säg varannan helg max, på LÄTT nivå. Jag anser det inte speciellt ansträngande, det är som de flesta 'skogsmullehästar' har det.

Jag skulle gärna ha en välutbildad 10-åring, inget snack om saken. Men jag har inte RÅD med det så det är som uteslutet oavsett. Sen anser jag inte det eg minskar risken att få elände på köpet/drabbas av elände/skador. Valacken var 8 när defekten upptäcktes och 9 när han T-märktes. Den hade inte sagt flaska innan och han var helt UA på böjprov ett år innan t ex.

Och jag har ju jaft flera GAMLA (riktigt gamla) hästar innan, så det där med extra pyssel osv är ingen fara. Sen är det ju den där risken med att de har/får ålderskrämpor och det är ju det som är det som gör att jag försöker komma fram till hur gammalt jag törs köpa utan att få en i princip GARANTERAD risk för omgående ålderskrämpor. De andra problemen kan man eg aldrig klara sig ifrån, vill de så kommer de.. Oavsett ålder.. Säger hon med en tvååring med ledinflammationer i stallet *sucka*
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Alexandra_W skrev:
Liten spinoff.. Skulle ni kräva en UA vetbesiktning (tänker mest på böjprov) på en 15+ häst? Veterinärbesiktigas ska det såklart, men hur skulle ni ställa er till låga (1 grad och mindre) böjprovsreaktioner t ex? Det ÄR ju inte mer än man kan förvänta sig egentligen, samtidigt som jag ju vet att det finns de som går igenom UA, frågan är bara hur länge och hur dyrt det blir att hitta en sån (speciellt att hitta en sån som allt annat klickar med..)

Så hur skulle ni ställa er till det, förutsatt att hästen vid provridning känns fräsch etc, veterinären inte bekymras av reaktionerna och det inte finns någon lång skadehistorik?


Alexandra du förekom mig just med din fråga ovan. Jag hade tänkt lägga in att även jag inte ser ngt problem med 15 år som ålder på hästen du letar efter, efter din beskrivning vad du vill ha och vill göra. Hade dock tänkt tillägga att du givetvis bör göra en GOD besiktning av hästen och noga överväga utifrån besiktnings resultaten. det är ju som sagt svårt att ha en helt 100% prickfri besiktning på en häst som trots allt passerat ungdomens vårdagar och ligger i den här åldersgruppen s.a.s.
Jag drar mig från att besvara frågan rakt av ang hältans grad osv, då det ju faktiskt är helt relaterat till om den har någon "känd" härkomst, hästen har skade historik eller inte, osv osv. Men är allt sånt "grönt" så får man ju som sagt överväga verlighetens faktum med åldern på hästen och se det som sådant... om du hänger med i resonemanget. Detta kommer då från mig som själv aldrig skulle köpa en häst som inte går igenom besiktning, det påståendet har jag ståtat med fleratalet gånger i mina inlägg, men nu utgår jag alltså från den typ av häst du överväger inklusive åldern och alla aspekter, och DIN individuella fråga när jag lägger in denna åsikt. Hoppas du förstår tänket från min sida.
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Vilken otur du ahr haft.. :(

Vad som är för gammalt beror ju på hur hästen har blivit skött osv. Jag har träffat på många hästar i 15 års åldern som har sett ut och känts som 25 åringar (dålig muskulatur, problem med det ena och det andra osv) och så har jag ridit 23 åringar osm varit pigga och glada och inte haft något fel alls. Du får helt enkelt prova dig fram...
Däremot hade inte jg köpt en häst som varit mer än 15 år gammal, om man vill tävla.Men tänk på att en äldre häst (efter 15) är billigare att köpa men dyrare att försäkra..... Och värdet sjunker hela tiden.....

När det gäller röntgen beror det på vilken prisklass du syftar på... Man brukar ju inte röntga hästar överhuvudtaget om de inte kostar 90-100, och då du säger att du inte har råd att lägga ut så mkt antar jag att du syftar på max 40? För 30-40 kan du få en läromästare som går LA/msv B typ 15-18 år som inte har haft några betydande skador.
Men det är ingen ide att röntga då de flesta säljare inte gör det vid en så billig/gammal häst. Frågan är om du vill lägga ut de tusenlapparna för att röntga en häst som det kan vara fel på? Be vet istället göra en ordentlig undersökning och be att få kolla i försäkringspapprena för att se alla skador och vet besök. Har de inte blivit bewhandlade för kotledsinflammation, hältor (nu pratar jag inte bara om en, utan flera under flera år) osv hade jag köpt hästen ändå.
När du provrider hästen ska du iakta beteendet noga så kan du upptäcka fewl som inte säljaren vet om/berättar. Läs på om t.ex. KS och shivering m.m. så kanske du upptäcker nån skada...
Lycka till..
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Diabolical_Kitten skrev:
När det gäller röntgen beror det på vilken prisklass du syftar på... Man brukar ju inte röntga hästar överhuvudtaget om de inte kostar 90-100, och då du säger att du inte har råd att lägga ut så mkt antar jag att du syftar på max 40?

Jag skulle vara glad om jag ens var i de prisklasserna (nu beror slutgiltig prisklass mycket på vad min far ev kan tänkas säga om att gå in och hjälpa till. på bra humör så kan han väl tänka sig att hjälpa till, en dålig dag skulle han skratta tills tårarna rann och tycka 'glöm det'). Dock, oavsett om någon kastar pengar på mig så ger jag INTE 40 000 kr för en såpass 'gammal' häst, end of story. Om jag ska strunta i hur mkt pengar jag har/inte har så känns 30 som smärtgräns och då ska det vara utrustning med, alternativt kunna ha min sadel *s*

Men det är ingen ide att röntga då de flesta säljare inte gör det vid en så billig/gammal häst. Frågan är om du vill lägga ut de tusenlapparna för att röntga en häst som det kan vara fel på?

En röntgen är en försäkringssjälvrisk. Jag anser INTE det vara dyrt, och det är pengar jag gärna lägger utan att tveka om jag bara själv känner att det vettigaste är att röntga. Det kan spara så OTROLIGT mycket tid och pengar. Hade jag röntgat valacken trots att han var BILLIG så hade jag haft valet att tycka 'nej, nej, nej'. Nu pga valackens KS (som aldrig ställt till problem men det visste vi inte då att det inte var därför han var ledhalt) så blev han ju gratis i inköp, men han är ändå den i SÄRKLASS dyraste häst som satt sin fot här, med tanke på vad han kostat bara i vetkostnader. Så, pengarna för rtg lägger jag så gärna ut om jag tror/anser att jag kan få ett vettigt svar av det, men det var ju det som var haken, får man det? Eller får man bara ett ev framtida (om man köper) orosmoment?

Be vet istället göra en ordentlig undersökning och be att få kolla i försäkringspapprena för att se alla skador och vet besök. Har de inte blivit bewhandlade för kotledsinflammation, hältor (nu pratar jag inte bara om en, utan flera under flera år) osv hade jag köpt hästen ändå.

Vis av erfarenheten vet jag att FÖRSÄKRINGSPAPPER inte säger ett jota. Det går fint att VÄLJA vilka skador man vill försäkringsbolaget ska veta om och vilka man inte vill de ska veta (för man tänkt höja försäkringen och det kan ge reservationer t ex)

När du provrider hästen ska du iakta beteendet noga så kan du upptäcka fewl som inte säljaren vet om/berättar. Läs på om t.ex. KS och shivering m.m. så kanske du upptäcker nån skada...
Lycka till..

Jag har en KS-häst, så ;) Känns som det jag har kvar att behöva läsa på om är väl typ galopperande djungelsjuka :crazy:
 
Sv: Hur 'gammal' häst skulle ni våga köpa? *långt*

Alexandra_W skrev:
Den risk som finns med gamla hästar som gör att man inte kallt kan räkna med tio år till är två..

Dels att åldern hinner ikapp den, det är ju dock väldigt olika NÄR de blir gamla, men med gamla hästar kan det gå på några månader från fullt fräsch och i träning till att de blir gamla och grå (och inte har gnistan kvar). Tror det är därför jag tycker 20 är för gammalt.

Sen har vi förslitningsskadorna. Att hästen hållit i säg 15 år är ju ett BRA tecken, men man vet inte om den har 15 år till i kroppen, eller om den har en förslitningsskada på G som inte gett sig tillkänna än, men som 'strax' kommer det.

Sen kan ffa äldre hästar reagera med kotledsinflammationer vid ryttarbyte, de är vana med och har anpassat sig till en ridstil i många år, men sen när de får ny ryttare med annan ridstil (som INTE behöver vara sämre!) kan de reagera på det.

Så visst finns det riskfaktorer även med gamla hästar. Men hur jag än vrider på det så känns det ändå som en mindre risk. Men jag räknar inte kallt med att en aktiv tränad och tävlad 15-åring har 10 år till i kroppen eftersom den hållit so far och är UA på vetbes. Man det är natutligtvis det jag HOPPAS på ;)

Och som Mimus sa, visste skulle jag gärna ha en som är född 93-95, tävlad och rutinerad etc, men då kostar det, och mer än jag har råd med.

Ang rtg kontra priset på hästen är det skitsamma för mig, det är ändå billigare att röntga och tacka nej till köp än att inte röntga och sen betala massor med veträkningar. En röntgen kostar som första självrisken ungefär ;) Samtidigt är jag VÄLDIGT splittrad i frågan om rtg, för som många sagt så är det mer troligt än inte troligt att en 15-åring med en karriäm bakom sig HAR någon form av röntgenfynd. SOm kan vara irrelevanta och inte spela roll, eller så kommer de göra det men man kan inte säga det då. Och ska jag hitta en 15-åring UTAN rtgfynd får jag nog leta (jag har iofs haft en 20-åring utan, men..) Röntgar man så vet man vad där finns, samtidigt så är frågan om man är gladare av det? Reservationer på försäkringen lär man ju få (om man inte kan ta över befintlig), samt att frågan är om man kommer gå och oroa sig över det där som fanns. Hästen är lite stel och ur slag en dag och genast börjar man oroa sig för att den där lilla pålagringen spökar?

Men just ekonomiskt känns det som jag lika gärna röntgar en gratishäst som en 100 000 kronorshäst, det är som sagt en självrisk vi pratar om i summa bara :devil: Men jag är väldigt tveksam om det är vettigt eller ej att röntga..


Visst du har rätt.. 10år är kanske lite mycket... över drev lite :o men några år iaf... , men det är förståss individuellt... Då jag köpte min häst så såg jag det lite som ett 2-3 års projekt. Jag kommer tävla henne i 2-3år eller så länge hon känns fräsh och därefter avla på henne och hoppas på en fin tävlingshäst i framtiden... Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 264
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 210
Senast: Fiorano
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
952
Senast: Miingla
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
1 957

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp