Hur gammal häst är okej?

Marty

Trådstartare
Jag skulle gärna vilja att ni delade med er av era tankar gällande ridning av äldre hästar. Jag är medveten om att man får se till både individen och ändamålet när det gäller äldre hästar, men lite tankar kanske ni har i alla fall? Hur har ni tänkt om ni själva haft en äldre häst?

Hur länge är det okej att tävla hästen? Höga klasser i dressyr/hoppning? Hobbynivå (typ upp till LC/1m)?
Hur länge är det okej att träna hästen "för tävling"?
När bör man börja tänka på att ge hästen lite "pension" i form av endast hobbyridning och skogsturer? Eller ställa av hästen helt?
Och säkert 1000 andra frågor och tankar...;)
 
Sv: Hur gammal häst är okej?

Det beror helt på hästen.
Jag vet en ponny som tävlade upp till 1.10 som 28-åring. Så pigg och i fin form! Men när ryttaren bröt benet och ingen annan tog över träningen gick det utför och hästen blev gammal och tappade allt. Hon kom aldrig tillbaka.

Jag tror inte det är bra att helpensionera hästarna. Bättre att hålla igång. Däremot kanske man inte ska just hoppa för kraftigt, jag är skeptisk till hoppning :p (jag tycker det är läskigt, kan mycket väl bero på det)

Så länge hästen är i form ser jag ingen anledning till att sluta hålla den i form.
Lite mot mina egna principer har jag tyvärr låtit min egen 19-åriga ponny bli halvpensionär (tränas kanske 4 dagar i veckan i rätt lugnt tempo) och mest skrota runt på skritturer med unghästarna. Han är nöjd med livet, men han har ju tappat både kondis och muskler. Det blir svårt att komma tillbaka igen..
 
Sv: Hur gammal häst är okej?

Säger som innan, beror på hästen. Är den pigg och fräsch och gillar livet - håll igång så länge det går. Man märker själv när man måste trappa ner på kraven. Om man måste ställa av helt kommer hästen tappa och bli gammal fort, så det är bäst att ha lite lätt motion ända till slutet.

/Har en 29-åring som är pigg och knasig fortfarande
 
Sv: Hur gammal häst är okej?

Jag tycker att det är svårt att säga en specifik ålder, man får se till individen. Vissa hästar är jättegamla vid 20 och andra är hur pigga som helst.
Vi har en 29 årig häst på ridskolan. Hur pigg och glad som helst för sin ålder, aldrig halt eller sjuk. Han slutade vara med på hoppningen för några år sedan, men det var nog framför allt pga att han blir för het och ohanterbar i hoppningen för oss elever. Givetvis berodde det också på hans ålder.
Andra lektioner går han med på, dock inte lika mycket som sina yngre kollegor.
Snygg i kroppen är han fortfarande också, lite mer hålig och grå i ansiktet bara ;).
 
Sv: Hur gammal häst är okej?

+ Ni andra.
Ni tänker nog lite som jag, alltså att man ska anpassa till individen. Men jag tycker ändå att det finns tveksamma fall. Jag tror det är många hästägare som inte riktigt vill "acceptera" att hästen håller på att bli gammal.

Jag kanske inte tycker att en 28-åring ska springa runt med kandar och träna piruetter, eller ridas ut och intervallträna intensivt i högt tempo. Jag tycker väl att också hästar kan förtjäna en liten nedtrappning innan det är dags att vandra vidare. Inte så att de behöver vila helt, men lite enklare ridning, mer för att hästen tycker det är kul än att man behöver tänka på att träna hårt och "bli bättre".

Lite likadant känner jag med hopphästar. Varför ut och tävla en massa på en häst som är väldigt gammal? Visst om du kanske startar någon tävling och ett par pay and jumps på lägre höjd om nu hästen är fräsch och gillar att tävlas. Men planera upp en hel tävlingstermin för en 24-åring?

I de flesta fall tycker jag dock att man inte märker lika mycket på ponnyer att de är gamla. Minns min barndomskompis som hade en foderhäst. Han var med på sin sista klubbtävling när han var 28. Han blev väl helpensionär vid 30 men hoppade över hagstaketen och var fräsch fram till 32, och dog som 34-åring.

Detta är bara lite tankar ifrån mig, som jag gått och tänkt på en del... Tycker det är en stor heder åt hästar som blivit väldigt gamla och fortfarande är fräscha, men jag skulle kanske i vissa fall vilja att hästarna fick vara lite glada hobbypensionärer på slutet som ett "tack".
 
Sv: Hur gammal häst är okej?

Beror ju helt på hästen och dess hållbarhet, en frisk individ mår nog bara bra av att få jobba om än lättare jobb med stigande ålder. vad jag kan minnas gick Grytåsa Kavat (fantastisk ponny) ponny EM i hoppning med Sandra Carlsson när han var 20 år (detta var ju ett gäng år sedan förstås) och självaste Irco Marco tävlade och placerade sig i 120 hopp (lågt för honom kanske) när han var 28 (1999).

Titta på fälttävlanshästarna, de tävlar ju ofta ganska höga klasser långt upp i åldrarna. Använder man bara sunt förnuft och lyssnar till sin häst, så finns väl ingen åldersgräns...
 
Sv: Hur gammal häst är okej?

Tycker snarare att det är tråkigt att man inte rider äldre hästar om dom är hela.

Har själv träffat på några äldre hopp hästar i slutet på 90 talet som inte gick att sluta åka på tävlingar och träningar då dom 3 jag träffade då slutade äta helt så det var bara för ägaren att hitta några yngre juniorer som kunde ta med dom ut på tävlingar.
Snacka om bra läromästare dom var till sina yngre ryttare (2 av dom tävlat 140 och en 160 innan ryttar bytet).
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gammal häst är okej?

+ Ni andra.
Ni tänker nog lite som jag, alltså att man ska anpassa till individen. Men jag tycker ändå att det finns tveksamma fall. Jag tror det är många hästägare som inte riktigt vill "acceptera" att hästen håller på att bli gammal.

Jag kanske inte tycker att en 28-åring ska springa runt med kandar och träna piruetter, eller ridas ut och intervallträna intensivt i högt tempo. Jag tycker väl att också hästar kan förtjäna en liten nedtrappning innan det är dags att vandra vidare. Inte så att de behöver vila helt, men lite enklare ridning, mer för att hästen tycker det är kul än att man behöver tänka på att träna hårt och "bli bättre".

Lite likadant känner jag med hopphästar. Varför ut och tävla en massa på en häst som är väldigt gammal? Visst om du kanske startar någon tävling och ett par pay and jumps på lägre höjd om nu hästen är fräsch och gillar att tävlas. Men planera upp en hel tävlingstermin för en 24-åring?

I de flesta fall tycker jag dock att man inte märker lika mycket på ponnyer att de är gamla. Minns min barndomskompis som hade en foderhäst. Han var med på sin sista klubbtävling när han var 28. Han blev väl helpensionär vid 30 men hoppade över hagstaketen och var fräsch fram till 32, och dog som 34-åring.

Detta är bara lite tankar ifrån mig, som jag gått och tänkt på en del... Tycker det är en stor heder åt hästar som blivit väldigt gamla och fortfarande är fräscha, men jag skulle kanske i vissa fall vilja att hästarna fick vara lite glada hobbypensionärer på slutet som ett "tack".

Jag vet flera ridskolor som fått tillbaka pensionsmässiga ridskolehästar som varit gamla ök på ridskolan och totalt ohanterliga som privathästar, just för att de inte fått vara med, jobba och ha kul. Många hästar tycker faktiskt att det är för kul att jobba, för att enbart skrota i skogen. Även om det är vad många ryttare vill.

Jag köpte mig ju själv en 17-åring som inte varit riden på sju år, att ha som promenadhäst. Det var bara det att hon inte läst den manualen utan jag och flera vänner fick våra resor och duster med den damen tills hon fyllde 25, då tappade jag fart pga höftledsbyten och annat och då fick hon lite mer vila och var överlycklig de gånger jag tog fram just kandaret eller portugisiska stången. Om än bara för att skritta och smygtrava en halvtimme fyrtio minuter sina sista fyra år i livet.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Hur gammal häst är okej?

Förutom det mest uppenbara, att det beror på individen, kan jag berätta hur min gamling reds de sista åren. Hon var otroligt fräsch och pigg för sin ålder, och vi tävlade hoppning (lätt C-lätt B) till och med det år hon fyllde 20. Hon hade utan tvekan orkat ett par år till efter det, men jag fyllde arton och tyckte att steget upp till att möta stora hästar var lite för stort för en C-ponny (plus att jag flög av min juniorhäst i den vevan och skadade mig, och efter det var hoppnojan hos piloten ett faktum...). Men vi fortsatte rida som om vi fortfarande tävlade i flera år efter det, hoppningen gav vi oss inte direkt på mer, men i övrigt var hon min huvudsakliga ridhäst tills hon blev 24.

Då fick hon sin första fångattack av flera, och jag blev alltså "tvungen" att ställa av henne av medicinska skäl. Vi tog upp ridningen igen efteråt, men hon hade tappat mycket muskler och hade verkligen blivit gammal av vilan. Men hon älskade att ridas och att vara med, så vi red ut i skogen i samtliga gångarter tre-fyra gånger i veckan fram till hon var 26. Sen började hon halta utan direkt anledning, då lät jag pensionera henne helt från ridningen och till slut fick jag ta bort henne.

Mitt råd till andra som har pigga, fräscha men lite äldre hästar är att inte ställa av dem bara för att de är gamla. Det är när man ställer av dem de blir gamla "på riktigt" och det kan vara riktigt jobbigt att få upp musklerna igen på en gammal häst jämfört med en yngre. Jag var tvungen med min eftersom hon blev sjuk, men jag undrar fortfarande om hon levt idag ifall hon hade sluppit fången.
 
Sv: Hur gammal häst är okej?

Ålder är bara en siffra i sammanhanget tycker jag.

Är hästen frisk och fräsch, har bra kondition samt trivs med vad den gör - varför lägga av?

Tvärtom så mår de allra flesta äldre hästar bara dåligt av att ställas av och kroppen blir fort dålig om man tex ställer av dem helt eller låter dem lunka på "bara för att".

De är ju ändå stäppdjur som i normalfallet ska klara av att röra sig en hel del.

(Själv tycker jag att vi borde börja ta tillvara mer på de kvaliteter som många läromästare besitter)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gammal häst är okej?

Jag tycker det där helt beror på individen.
Det finns hästar som "är gamla" i kroppen vid 18 år och det finns skitfräscha 25-åringar.

Däremot tror jag inte på att ställa av äldre. De om några ska ridas för att hålla längre.

Min 30-åring reds till slutet. Jag tog bort honom innan han blev dålig.
Just därför fick han göra det han gillade livet ut, jobba.
Han hoppade ju inte höjder eller konditionstränade. Men han reds i alla gångarter och hölls mjuk genom dressyr. Uteturer i terräng fick han för att han gillade det. Han stod inte fler dagar i sträck och han reds hellre lite kortare pass ofta än långa och sällan.
Han tricktränade också.
IOM att han var så fräsch som han var så körde vi även läggningar avsuttet och uppsuttet.

Jag hade en sjukgymnast ute till en rehabhäst och bad henne kolla igenom honom en månad innan han togs bort. Helfräsch och det trodde hon berodde på dressyren och bugningarna och läggningarna. Just för att det tränar styrka och stretchar.
Samling tror inte jag är dåligt - tvärtom.

Nu bor jag hos mina tränare. Här finns en helt fräsch gubbe på 28 år som tränats mycket i samling, tom levad.
Det finns även en 26-åring som även han samlats mycket. Han är fräsch så när som på hjärtfel.
De har väl haft någon hovböld på sin höjd, ingen annan hälta.
Som min ponny..
 
Sv: Hur gammal häst är okej?

Jag har en ponny på 27 som var riktigt fräsch fram tills i somras då hon fick fång. Hon sattes i gång för 2-3 månader sedan. Hon är pigg och glad men jag räknar henne som pensionär. iom att jag är lite för stor är det tömkörning, promenader, trick/frihetsdressyr och ibland får hon bära runt på nybörjare. Hon behöver göra saker och får komma ut ca fem gånger i veckan. Mitt mål är få igång henne så mycket som möjligt igen, men det kan bli svårt. Jag märkte på henne när hon vilade att hon inte trivdes alls. Skulle hon få ett nytt anfall eller behöva vila länge tar jag nog bort henne, jag vill inte att hon ska hinna bli för dålig på slutet.
Man måste ju vara mer rädd om kroppen på en gammal häst, mer uppvärmning, stretching, undvika för mycket hoppning men om hästen känns ok, verkar nöjd och glad tycker jag absolut att man kan rida mer eller mindre som vanligt. totalpension enbart pga ålder tror jag inte på
 
Sv: Hur gammal häst är okej?

Knapplån!
Jag lånade i somras ett 21årigt sto som då inte var i gång, för att tävla på. Innan jag tog hem hästen var jag lite skeptisk med tanke på åldern men denna häst är fräsch, och har verkligen övertygat mig om att hon vill fortsätta träna och tävla. Hon är pigg, och på träningarna är hon mest laddad av alla. Jag hoppas på att vi ska få den här tävlingssäsongen tillsammans och att hon ska fortsätta vara fräsch, jag lär mig massor av henne och vi har dessutom väldigt roligt tillsammans.

Hon är ett halvblod och har i sin ungdom tävlat till 1,30m, vi har som mål att i år rida 1,10m så det är ju betydligt lägre. Hemma rids hon ca 5 dagar i veckan, mest i skogen, och hon går på lösdrift. Hon blir ju 22 i år och vi får väl helt enkelt ta en dag i taget och se hur länge hon vill vara med för fullt, men just nu verkar hon inte ha några planer på någon pension!
 
Ja har en fråga! Har i princip aldrig varit inne på bukefalos så vet knappt hur man gör. Men har en fråga om ämnet gammal häst.

Ja har nyligen lånat ut mitt russ på foder. Han är 20år och har i sina "yngre dagar" tävlat upp till LB i hoppning. Han har alltid varit pigg o framåt med mycket energi o är fortfarande lika pigg. Men saken är att han har tagit de lugnt i dom närmsta 7åren. Perioder reds han 4-5 dagar i veckan, o sen kunde han stå upp till 2v innan han reds igen. Men nu vill fodervärden träna LB och tävla LC. Ja tycker nästan 80cm rätt högt för en B-ponny på 20år, speciellt med tanke på hans 7års "vila". Ja sa från början att träna o tävla ibland på LD nivå är okej, men nu vill dom satsa högre. Vad anser ni är lagom i denna situation?
 
Det var ju rätt länge sedan, men Gammon var väl över 20 när John Whitaker vann Hickstead-derbyt. Det måste väl räknas som tävling på hög nivå både vad det gäller själva tävlingen och resultatet?!
 
Ja har en fråga! Har i princip aldrig varit inne på bukefalos så vet knappt hur man gör. Men har en fråga om ämnet gammal häst.

Ja har nyligen lånat ut mitt russ på foder. Han är 20år och har i sina "yngre dagar" tävlat upp till LB i hoppning. Han har alltid varit pigg o framåt med mycket energi o är fortfarande lika pigg. Men saken är att han har tagit de lugnt i dom närmsta 7åren. Perioder reds han 4-5 dagar i veckan, o sen kunde han stå upp till 2v innan han reds igen. Men nu vill fodervärden träna LB och tävla LC. Ja tycker nästan 80cm rätt högt för en B-ponny på 20år, speciellt med tanke på hans 7års "vila". Ja sa från början att träna o tävla ibland på LD nivå är okej, men nu vill dom satsa högre. Vad anser ni är lagom i denna situation?

Jag tycker att tränings och tävlingsnivå ska anpassas till individen helt och hållet, inte till åldern sett i första hand utan till kondition och hur pass fräsch hästen är i nutid, idag och inte hur den var för flera år sen.
Hästen ska vara redo för det och klara det utan onödig påfrestning som kan ge skada och är risken för skada stor då får man låta bli.

Eftersom att det är din häst som du känner och du inte tycker att den ska gå högre klass än vad du sagt så är det nog mycket en fråga du själv kanske ska svara på.
 
Som alla andra redan sagt så beror det ju på hästen.
Men om man bortser från det så tycker jag att det är väldigt stor skillnad på en häst i WC-klass och hobbynivå. Även om hästen fungerar bra och så, så kanske man ska lägga WC-karriären på hyllan vid 18-22 års ålder. Däremot hobbynivå anser jag aldrig att man behöver trappa ner i från. Säg LB/50-100 cm hoppning. Det tycker jag att man kan hålla på med "in i döden". Vet flera 25+are som fortfarande tävlas på den nivån osv.
Eller som "min" häst. Han är fn. 13 år, av lite "grövre" och tåligare ras. Jag tänker inte göra någon "dundersatsning" med honom, men ändå vara aktiv på lokal/P&R LB-dressyr/P&J 40-50 cm nivån. Jag räknar alltså krasst med att han ska hålla för det i absolut minst 5 år till. 10 år också, om inte något skiter sig fullkomligt.
Så jag ser inte att hästarna behöver pensioneras så bara för att de nått en viss ålder. Visst, SM på 30 åring kanske är lite väl att ta i, men pratar vi hobbynivå så absolut inte :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 211
Senast: Fiorano
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 751
Senast: hhere
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 925
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp