Hur gammal modell är värd att köpa?

Mirre

Trådstartare
Min gamla Nikonkamera har gått i graven och jag överväger att skaffa en ny. Men köpa en spritt ny blir alldeles för dyrt så tänkte att en begagnad som inte är senaste modellen nog är smartare att satsa på. Min gamla kamera är en Nikon D70, hur stor är chansen att objektiven passar på ett nyare kamerahus? Vilken modell är värt att satsa på? Som är prisvärd men inte svindyr.
 
Objektivfattning är samma, men vissa Nikonhus har inte AF-motor (D70 har) och då funkar autofokus bara med objektiv med motor, AF-S tror jag de heter.
 
Nikon D600 är en fin kamera i fullformat (fungerar alltså inte så bra om du har DX-objektiv), hade en sån ett tag innan jag bytte över till Canon för deras objektiv. Kostar runt 4-5000 kr för ett fint, lite använt exemplar.
 
Finns det någon fotobutik i närheten? I så fall hade jag gjort ett besök i den och frågat dom vilka modeller inom min prisklass som kan passa mina gamla objektiv och tagit det därifrån, inte nödvändigtvis köpt kameran där kanske behöver hem och fundera lite. :)
Så hade jag nog gjort för att se vilket utbud det finns.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag överväger att investera i en ny kamera då min nuvarande Nikon D3000 börjar kännas rejält seg och sliten. Jag är inte så haj på...
2
Svar
25
· Visningar
2 172
Äldre Har det senaste året lagt märke till en ny "trend", främst ser jag det på Facebooks alla "skänkes, sökes, bytes" grupper. Allt ska vara...
2
Svar
31
· Visningar
4 225
Senast: Dentaku
·
IT & mobiler Jag har en Nikon D40 (ca 3 år gammal) som jag har varit extremt nöjd med. Har till den ett 55-200 objektiv som bara är :love:! MEN...
Svar
9
· Visningar
1 471
Senast: Mononoke
·
IT & mobiler Hej! Jag vet att det finns en hel del duktiga fotografer här och jag skulle behöva lite hjälp! Efter att ha köpt en digital...
Svar
19
· Visningar
2 877
Senast: Domenico
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp