Hur gammal?

S

shallowxx

Hur gammal måste hunden vara för att man ska få börja träna agility? har en rätt liten kille som säkert kommer växa klart rätt fort och blir då ca 40cm hög...
 
Sv: Hur gammal?

Den bör vara friröntgad och färdigväxt innan man börjar träna.
Sedan kan man ju leka lite bland agilityhinder innan dess, men jag skulle inte träna agility med en oröntgad hund
 
Sv: Hur gammal?

Pratar man med agility klubbar säger de att hunden ska vara ett år gammal.
 
Sv: Hur gammal?

okej, bra svar! kan man börja med slalom och sånt som inte påfrestar innan tycker du? och typ leka lite på balansgång och så... inte träna träna så att den blir trött... mer leka
 
Sv: Hur gammal?

Det jag skulle jobba med nu om hunden är oröntgad och inte så gammal är lydnad.
Det är en stor bit i agility, att hunden lyssnar på dina instruktioner och inte hoppar fel på eget initiativ och att den kan sitta still X antal sekunder mitt uppi allt rejs på en bana.
Jag skulle inte leka bland avancerade hinder ensam utan instruktör ifall det händer något och hunden blir livrädd för exempelvis vippbrädan (har hänt flera gånger till .. ja inte bekanta utan folk jag vet vilka det är men inte är så värst bundis med :smirk: ).
 
Sv: Hur gammal?

okej, ja det vill man ju verkligen inte... då är ju resten av hans liv förstört ju :crazy:
 
Sv: Hur gammal?

Jupp :idea:
Det är många som bygger upp hinder på gården och skuttar runt, det är väl okej om man kan läsa av vad hunden klarar och tycker är kul (inga höga hinder alltså). Men hemmagjorda större hinder som man använder om man är nybörjare är ingen hit..
Lycka till iallafall :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 908
Senast: Krumben
·
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 297
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Varulven börjar bli gammal och jag ger honom både ledpreparat och Onsilor då han har lite artros i tårna, men jag börjar även fundera på...
2
Svar
28
· Visningar
1 989
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 176
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stallstövlar, vilka håller?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp