Hur går det till när man handlar hos Glassbilen? Detaljer please!

Nytant

Trådstartare
Tant har en brokig bakgrund och har därför aldrig handlat hos Glassbilen. Önskar dock ändra på detta och samtidigt inte begå något faux-pas inför (antagligen fullständigt obrydda) grannar och Glassbils-chaufförer. Undrar alltså hur det går till, ju fler detaljer desto bättre. Hur hittar man bilen när man hör att det låter? Har försökt tyda deras hemsida/app men förstår ändå inte riktigt, den verkar inte uppdatera i realtid. Ska man liksom slänga sig iväg så fort man hör signalen och hoppas på det bästa? Hur betalar man? Har de hela sortimentet som står på hemsidan med sig? Handlar man spontant eller lägger man en beställning innan? (Har varit med om detta i utomländsk motsvarighet).
 
Tant har en brokig bakgrund och har därför aldrig handlat hos Glassbilen. Önskar dock ändra på detta och samtidigt inte begå något faux-pas inför (antagligen fullständigt obrydda) grannar och Glassbils-chaufförer. Undrar alltså hur det går till, ju fler detaljer desto bättre. Hur hittar man bilen när man hör att det låter? Har försökt tyda deras hemsida/app men förstår ändå inte riktigt, den verkar inte uppdatera i realtid. Ska man liksom slänga sig iväg så fort man hör signalen och hoppas på det bästa? Hur betalar man? Har de hela sortimentet som står på hemsidan med sig? Handlar man spontant eller lägger man en beställning innan? (Har varit med om detta i utomländsk motsvarighet).
På hemsidan finns hitta glassbilen. Man kan se ungefär var den är nånstans. Här var det lite efter än verkligheten. Man kan göra en beställning om man vill. Har för mig att man betalar med swish eller kort.
 
Jag har själv lyckats handla men slänger in en liten följdfråga, hur faen registreras deras kundklubb? Har växlande registreringar och inte... vettefan vad jag gjort :laugh:
Det enklaste för mig är att kolla ungefärlig tid, vara beredd eller helt enkelt kasta mig ut vid trudelutten men då ser jag ett stopp och även det innan om jag går ut. Glassar kan vara slut så är bra med en backup-plan. Ställ dig i kö om andra personer är där annars kan man vinka/nicka lite till föraren om denne är kvar i bilen. Betalar alltid med kort.
 
Min erfarenhet av glassbilsshopping är över 25 år gammal (då beställde jag aldrig), men en sak vet jag: att ”jaga glassbilen” i egen bil under stoj och stim är en grej som lätt blir en tradition och är relaterad till att gps-anvisningen inte är så precis. Belöningen blir såklart glass när en väl fångar bilen. Eventuellt är en glassälskande fyraåring nyckel för att det ska upplevas som en rolig aktivitet.
 
Jag handlar ofta från glassbilen. 😅 På deras hemsida kan man se ungefärlig tid när den kommer men när man hör ljudet (hos oss stannar den på andra sidan staketet) så kastar vi oss ut. Dvs jackan är halvt knäppt och tofflorna åker på i farten. Barnet skriker i full panik. Går omöjligt att missa att vi är påväg. Vi vet aldrig vad vi vill ha så vi stressväljer med hjälp av menyn som sitter på glassbilen. (Ibland är vissa sorter slut så sortimentet kan skilja sig lite). Kundklubben registreras genom att dom knappar in mobilnumret, sen får man bonuscheckar på sms. Betalning sker via kort eller swish.
 
Min erfarenhet av glassbilsshopping är över 25 år gammal (då beställde jag aldrig), men en sak vet jag: att ”jaga glassbilen” i egen bil under stoj och stim är en grej som lätt blir en tradition och är relaterad till att gps-anvisningen inte är så precis. Belöningen blir såklart glass när en väl fångar bilen. Eventuellt är en glassälskande fyraåring nyckel för att det ska upplevas som en rolig aktivitet.
Vi har också jagat glassbilen en gång! Samma dag som vi fick reda på att vi skulle bli föräldrar, en jävligt spännande dag på det stora hela!
 
Tant har en brokig bakgrund och har därför aldrig handlat hos Glassbilen. Önskar dock ändra på detta och samtidigt inte begå något faux-pas inför (antagligen fullständigt obrydda) grannar och Glassbils-chaufförer. Undrar alltså hur det går till, ju fler detaljer desto bättre. Hur hittar man bilen när man hör att det låter? Har försökt tyda deras hemsida/app men förstår ändå inte riktigt, den verkar inte uppdatera i realtid. Ska man liksom slänga sig iväg så fort man hör signalen och hoppas på det bästa? Hur betalar man? Har de hela sortimentet som står på hemsidan med sig? Handlar man spontant eller lägger man en beställning innan? (Har varit med om detta i utomländsk motsvarighet).
Gps-tjänsten på hemsidan är bra tycker jag, där brukar man ju även se de kommande stoppen så det går att åka till ett stopp där bilen inte varit än.

I områden med mycket återvändsgator är det nog lättast att jaga, då åker bilen ofta gatan ner och plingar, vänder och åker sen tillbaka samma väg så bli inte stressad om bilen i ett sånt läge kör förbi dig åt ena hållet :p

Glassar kan ju ta slut så bra att ha alternativ. Som säljare försöker man ju förutspå vad folk kommer vilja handla och packa mycket av det men det är svårt och bilens utrymme är ju trots allt begränsat.

Säljaren har garanterat bråttom pga krav på snabba stopp för att hinna runt så man kan ju underlätta genom att ha funderat i förväg på vad man vill ha och vara beredd med betalning. :)

/Fd Hemglassförare (fast det är nog preskriberat nu) som nuförtiden mest jagar glassbilen med barnen i baksätet :D
 
@Nytant Handlade ofta från Hemglass som barn på 90-talet. Inte handlat sedan dess, dvs decennier sedan. Förrän plötsligt, för en månad sedan.

Det var en supervarm kväll, vi hade precis ätit middag på balkongen. Barn badade i poolen på innergården, alla var glada. Det var sommar. Sötsuget smög sig på.
Och så hördes den, plötsligt, som en blixt från klar himmel….Hemglass-melodin!! Och den var NÄRA!! Googlade snabbt fram en karta och såg att den var på en tvärgata till oss. Men den var på väg att köra därifrån 😱 Kastade på mig tofflorna, drog med mig plånboken från handväskan, sprang ned för den hala marmortrappan, över övergångsstället, förbi uteserveringen och upp mot vägen där Hemglassbilen har sin hållplats. Chauffören hade precis börjat köra iväg, men jag sprang emot den, viftandes med plånboken i högsta hugg.
Han stannade! Puh 😅
Okej, snabbt kolla på tavlan med menyn på baksidan. Vad ville jag ha? Vad köper folk? Vad är gott? Är det ens gott? Oj vad dyrt det är. Panik panik panik. Men så var den där, mitt i bild. NOSTALGILÅDAN!!! Med glassar från min barndom, glassar som jag alltså inte ätit på 20-25 år. Pralin, Daffy…och så glassbåtar, min frus favorit!
Jag pekade på bilden och sa - den ska jag ha!
Han räckte mig en låda. Den var stor, tung och kall. Jag betalade med kort, men swish hade gått bra det med.
Jag tog lådan, han hoppade in i lastbilen och for iväg.
Jag gick hemåt. Nöjd, glad och lite stolt?
Det fick så fort, vad hände?
Men, jag äntligen få lite svalkande efterrätt 🥹
 
Tycker nästan det hör till att springa ut i panik med saker på sniskan och plånbok i högsta hugg. Är svårt att välja glass från menyn så borde egentligen kolla upp lite bättre på hemsidan vad det är för utbud. Blir lite stressigt när man står där och ska välja.

Missade glassbilen en gång i vintras men det gjorde inget. Den kommer ofta hos oss, så vet att det kommer fler chanser 🥳😁
 
Har lyckats få vår chaufför att göra en kort avstickare till oss trots att vi inte är med i rutten :angel:
Som tack handlar vi a l l t i d.

Har jagat honom med bilen innan och på fjärde försöket lyckades jag komma ikapp, ja, han är SKITSNABB! Så jag kunde tala med chauffören att han behöver ändra rutt lite 😎
Det är tur att deras sirener hörs så bra, så man snabbt kan komma på fötter och gasa iväg.

'Hitta glassbilen'-funktionen är ju bra för att se rutt och dag, men tiderna stämmer verkligen inte alls.
Har lyckats spärra kortet för fel kod 🙄men som TUR är tar glassbilen även swish, så vi kunde handla glass för sexhundra kronor den gången också..

Tror förövrigt man kan boka sin beställning också, men vi handlar spontant. Eftersom de uppenbarligen vägrar lägga oss på rutten vet jag ju inte om jag får min glass. Har ansökt om stopp hos oss säkert fem gånger utan resultat eller ens återkoppling.
 
Jag beställde nyligen, trodde inte ens den tjänsten fanns utan att man var tvungen att ”jaga” som folk beskriver i tråden. Jag gick in på ”hitta glassbilen”, slog in min adress och tittade efter närmsta stopp och vilka dagar de levererar. Efter beställning hade jag två chanser på mig att hämta.

Det står på hemsidan ungefär vilken tid de kör förbi, men jag upplevde den beräknade ankomsttiden som mindre tillförlitlig. Hos mig kom de ca 50min innan hemsidans tid, vilket är rätt mycket kan jag tycka. De skickade två sms, först ett automatiserat att glassbilen var på väg, och sedan ett från föraren som undrade om jag var hemma och kunde hämta (samt vilken tid han räknade vara framme). Sedan gick jag ut och väntade. De tar Swish och kort (och något annat tror jag).

Tyckte det var smidigt och kommer absolut beställa igen, enda minuset är att deras beräknade ankomsttid inte nödvändigtvis stämmer.
 
Tyckte det var smidigt och kommer absolut beställa igen, enda minuset är att deras beräknade ankomsttid inte nödvändigtvis stämmer.
Beror nog på hur många som handlar just den dagen. Vi är sista stoppet i byn så svårt att jaga runt efter bilen.

Men förstår inte riktigt ute i skogen kör de mitt på dagen vardagar här. Vilka är hemma då?
 
Glassbilen har passerat oss på lördagar i massor med år. För ett halvår sen var det en chaufför som svängde upp på vår infart och plingade. Vi var ute på gården och jobbade, så jag gick ut och handlade (bl a hallonlakritsbåtar). Han frågade om vi ville att han skulle stanna hos oss i fortsättningen också, inget tvång att handla. Vi sa att han gärna fick stanna när han hade tid. Nu kan jag inte rida två av tre hästar på lördag förmiddag förrän glassbilen varit här - jag vill inte sitta på en ganska nyinriden unghäst eller min superkänsliga häst när glassbilen plingar på ridbanekortänden :D
 
Glassbilen har passerat oss på lördagar i massor med år. För ett halvår sen var det en chaufför som svängde upp på vår infart och plingade. Vi var ute på gården och jobbade, så jag gick ut och handlade (bl a hallonlakritsbåtar). Han frågade om vi ville att han skulle stanna hos oss i fortsättningen också, inget tvång att handla. Vi sa att han gärna fick stanna när han hade tid. Nu kan jag inte rida två av tre hästar på lördag förmiddag förrän glassbilen varit här - jag vill inte sitta på en ganska nyinriden unghäst eller min superkänsliga häst när glassbilen plingar på ridbanekortänden :D

Miljöträning :D
 
Första gången jagade vi ljudet. Det tog ett tag innan vi hittade den. Pratade med chauffören och tror att jag även la in ett önskemål på hemsidan och efter det så började chauffören köra upp och stanna på vår gård. Men numera handlar vi sällan. Tycker glassen är för dyr och inte tillräckligt god (och därför har vi även sagt till chauffören att han inte behöver köra upp till oss. Vi letar upp honom de gånger vi vill köpa).

TS - jag har aldrig vetat vad vi vill köpa i förväg utan har alltid stått och valt från den stora menyn på baksidan och dessutom tagit ganska god tid på mig vissa gånger. Det är inga problem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vikt och hälsotråd 2024
  • Köpa billig bil?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • OS i Paris 2024 (dressyr)
  • Fautras
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp