Hur går det till när man söker hjälp?

The calming stars

Trådstartare
Och hur gör man?

Jag är trött på att må dåligt, så trött. Jag tror hela tiden att det ska bli bättre av sig själv men sen hamnar jag här igen, på botten, och jag är så trött. Jag tror äntligen att jag börjar bli redo att söka hjälp, men jag vet inte hur man gör. Och jag är så trött.

Jag vet inte när allting började. Jag minns inte så mycket. Jag vet att jag började skära mig när jag var 12 så jag antar att jag mådde dåligt då, men jag har inga minnen. Det var inte allvarligt, jag var för rädd för att mina föräldrar skulle upptäcka för att göra det "på riktigt". Jag lämnade inga ärr, använde bara saker som grillpinnar, saxar, spikar osv. Slutade igen ganska omgående för att jag var för rädd för att någon skulle upptäcka det. Höll mig till att göra illa mig själv med naglar och tänder. Sedan minns jag inte så mycket mer. Nästa minne är från när jag var 15 och planerade att ta livet av mig. Jag minns inte hur jag kände men jag minns att det var väldigt väldigt illa och att jag verkligen tänkt göra det. Men det gjorde jag inte. Detta var saker jag hade glömt bort men som jag kom ihåg igen förra året samt iår. Förra året började jag skära mig igen, den här gången på riktigt. Skärde mig i över ett halvår innan jag lyckades sluta igen och var ren i 5 månader. Sedan några återfall och nu har jag varit ren i snart 2 månader igen, den här gången enbart för att jag gjort mig av med allt det jag kan skada mig på. Jag vill fortfarande och jag saknar det, men jag kommer inte göra det igen.

Jag har en del diffusa minnen som ploppar upp här och där. Hur jag som litet barn försökte kväva mig själv, och göra mig själv blind genom att sätta en ficklampa mot ögat och stirra in i det så länge jag kunde. Jag känner därför att det måste finnas något där i grunden som gör att jag mår dåligt. Jag vill hitta det och komma över det, men jag har ingen aning om vad det är. Jag vet inte vad som finns under ångesten. Jag vet bara att jag mår dåligt, och att alla former av känslor får mig att må ännu sämre.

Jag vill inte leva, fast jag accepterar att jag gör det. Jag vet inte om jag någonsin har velat leva. Jag kommer inte göra något, inte på många år, men jag längtar ständigt efter den dagen det äntligen är slut. Men jag vet att det inte är än, så jag lever på precis som man ska.

Jag vet inte om jag verkligen behöver hjälp. Det är ingen fara med mig. Jag har läget under kontroll, allt är stabilt och blir bättre och bättre. Men det känns som att jag behöver hjälp att bearbeta saker så att jag kan låta dem gå. Men jag vet inte, kan man ens få hjälp med det? Jag har väldigt begränsad ekonomi så jag kan inte gå någonstans privat, och vad jag förstår så är det lång lång kö på annan vård. Känns dumt att ta upp en plats i den som någon annan kan behöva mer.
 
Du tar inte upp plats för någon annan.
Börja med att ringa din vc och boka in tid för läkarbesök. Du kanske kan boka via "mina vårdkontakter" på 1177 om du inte vill ringa, vissa vc har den möjligheten.
Sen bör du få hjälp där hur du ska gå vidare, kanske du får en remiss till psykiatrin eller till kurator för att bena ut problematiken och varifrån den kommer.
 
Håller med @hemlig , du behöver hjälp, så här skall du inte behöva leva. Jag förespråkar att söka psykologhjälp, tror att det är psykodynamisk psykoterapi som skulle kunna hjälpa dig.
 
Håller med. Det är dags att söka hjälp.
Börja med vc.
Boka en tid, och berätta hur du känner dig samt det du skrivit här.
Man börjar som sagt oftast på vårdcentralen, sedan bör de hjälpa vidare.
 
Du tar inte upp plats för någon annan.
Börja med att ringa din vc och boka in tid för läkarbesök. Du kanske kan boka via "mina vårdkontakter" på 1177 om du inte vill ringa, vissa vc har den möjligheten.
Sen bör du få hjälp där hur du ska gå vidare, kanske du får en remiss till psykiatrin eller till kurator för att bena ut problematiken och varifrån den kommer.
Håller med @hemlig , du behöver hjälp, så här skall du inte behöva leva. Jag förespråkar att söka psykologhjälp, tror att det är psykodynamisk psykoterapi som skulle kunna hjälpa dig.
Håller med. Det är dags att söka hjälp.
Börja med vc.
Boka en tid, och berätta hur du känner dig samt det du skrivit här.
Man börjar som sagt oftast på vårdcentralen, sedan bör de hjälpa vidare.

Tack, då vet jag att jag inte är helt fel ute. Kraschade lite för ett par dagar sedan och fick ett återfall med självskade men nu känner jag mig hyfsat stabil igen. Var inne och kikade på vårdguidens mina sidor precis nu och såg att man kunde anmäla sig till internetpsykiatri vilket känns enklare på något sätt. Fick dock panik av bara det så jag är nog inte riktigt redo än.
 
Tack, då vet jag att jag inte är helt fel ute. Kraschade lite för ett par dagar sedan och fick ett återfall med självskade men nu känner jag mig hyfsat stabil igen. Var inne och kikade på vårdguidens mina sidor precis nu och såg att man kunde anmäla sig till internetpsykiatri vilket känns enklare på något sätt. Fick dock panik av bara det så jag är nog inte riktigt redo än.

Har du någon vän eller anhörig som du kan anförtro dig åt? Någon som du kan berätta för att du mår så dåligt att du behöver hjälp, men att du tycker att det är för tufft att söka själv? Du behöver ju inte gå in på några detaljer om du inte vill, men för att få stöd till en första kontakt med vården.

Mår du så dåligt att du börjar självskada tänker jag att det går att ta kontakt med psykiatriakuten direkt.

Kram
 
Hej,

Jättebra att du söker hjälp. Du tar inte någon annans plats i livet.

Jag ringde vårdcentralen och bad om en tid med en läkare eller psykolog för att få prata om mitt mående. Därefter blev det så att jag fick flertalet samtal med en psykoterapeut. Det var lite jobbigt att ta första steget att ringa för mig, men sen kunde jag andas ut och följa med i händelseförloppet.

Lycka till och jag hoppas det kan hjälpa.
 
Har du någon vän eller anhörig som du kan anförtro dig åt? Någon som du kan berätta för att du mår så dåligt att du behöver hjälp, men att du tycker att det är för tufft att söka själv? Du behöver ju inte gå in på några detaljer om du inte vill, men för att få stöd till en första kontakt med vården.

Mår du så dåligt att du börjar självskada tänker jag att det går att ta kontakt med psykiatriakuten direkt.

Kram

Av olika anledningar är det tyvärr inte aktuellt. För övrigt är det ett absolut krav att ingen får reda på att jag sökt hjälp, inte min familj först och främst. Så jag måste hitta modet att göra det själv.

Psykakuten känns inte aktuellt, så illa är det inte :)
Hej,

Jättebra att du söker hjälp. Du tar inte någon annans plats i livet.

Jag ringde vårdcentralen och bad om en tid med en läkare eller psykolog för att få prata om mitt mående. Därefter blev det så att jag fick flertalet samtal med en psykoterapeut. Det var lite jobbigt att ta första steget att ringa för mig, men sen kunde jag andas ut och följa med i händelseförloppet.

Lycka till och jag hoppas det kan hjälpa.
Tack för att du delar med dig! Då ska jag försöka samla ork och mod att ta kontakt med vårdcentralen och hoppas på att de kan hjälpa mig rätt
 
Av olika anledningar är det tyvärr inte aktuellt. För övrigt är det ett absolut krav att ingen får reda på att jag sökt hjälp, inte min familj först och främst. Så jag måste hitta modet att göra det själv.

Jag förstår. Men det kan vara tufft att bära helt ensam och jag hoppas att du hittar modet, om du fortsätter att må så här dåligt. En första kontakt är inte bindande för någonting, men en möjlighet att kunna få bra hjälp att må bättre.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är sjukt förkyld och tät i näsan (tar nässpray men det räcker inte) så andas mest med munnen, speciellt när jag sover, vilket jag gör...
Svar
15
· Visningar
766
Senast: SkorpSmulan
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 498
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 983
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 644
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp