Hur går det till?

A

Amber

Nu har jag äntligen hittat en häst som jag vill ha och ska köpa. Men det var så himla längesedan jag köpte häst och kommer inte ihåg vad jag ska tänka på!

Självklart att få med passet. Men hur gör man själva ägarbytet? Man skriver ju såklart ett köpeskontrakt. Men sen då? Lär man göra ägarbytet på föreningen också? Hur tar man över/ändrar försäkringen?
 
Sv: Hur går det till?

Grattis!
Alltid kul att hitta nåt man vill ha:D
Passet är hästens så det ska med . Kontrakt är bra att ha. Du bör få en veterinärbesiktning gjord innan köpet är avslutat. Antingen innan du tar hem hästen eller inom 2 veckor efter hemkomst. Men då MÅSTE det stå i kontraktet. Ifall, ifall nåt är fel....
Ägarändring gör i rasföreningen. Antagligen ska både säljare och köpare skriva under ett papper som ska skickas in till dom. Kolla på rasföreningen via nätet. Där brukar också dettta papper finnas för utskrift. Ta med det när du hämtar hästen så du får det underskrivet. Du ska be om att få ett separat kvitto på att du betalat hästen också. Ibland vill försäkringsbolaget ha "svart på vitt" vad du betalat och då kan du skicka en kopia på kvittot. Kontraktet har dom inte med att göra egentligen.
Försäkringen brukar inte vara några problem att ta över men det kan vara idé att kontakta bolaget innan för det KAN ju hända nåt på vägen hem. Har själv köpt oförsäkrad häst som jag försäkrade via telefon innan jag hämtade/betalade så hon skulle vara försäkrad på vägen hem.
Lycka till!
 
Sv: Hur går det till?

Veterinärbesikta hästen INNAN köp INNAN ni tar hem den!
Passet skall följa med samtidigt som ni hämtar hästen.
Det skall INTE skickas efteråt pga ägaren inte hittar det osv blir bara krångel i slutändan!
Skriv ett köpekontrakt som båda skall godkänna.
Ägarbeviset skall både du och ägaren skriva på, säljaren/ägaren skall posta det.
Om du skall överta befintlig försäkring så be att få telefon nr till kontaktpersonen säljaren har så ringer du och ändrar det innan du ens lastar hästen.
Allt pappersarbete ska vara iordning innan ni lastar och tar hem hästen helt enkelt.
Om säljaren inte har koll på sina papper från början så brukar det sluta med ett jävla krångel och bråk tyvärr.
 
Sv: Hur går det till?

Precis, och ofta kostar det också en rejäl summa att ersätta förkomna handlingar. Bortsett från bråk, strul och elände alltså.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 676
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 171
Senast: Bee
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 531
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
885
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp