Hur går det till?

Mercurio

Trådstartare
Hejsan!
För ett år sedan köpte jag ett Holsteinersto som nu idag visat sig ha en fruktansvärt bra hopptalang.
Vi har hoppat banor på upp till 140 men aldrig tävlat. Inte ens clearounder då jag inte haft tid och tyckt det vart pinsamt att ställa frågan om hur det faktiskt går till att tävla hoppning då folket i mitt stall har näsan upp i vädret.

Jag känner till allt med licenser, grönt kort och vaccinationer.
Förstår även vad som menas med LD, LC, LB och LA.
Men hur går man vidare?

Vart ska jag börja och vart ska jag sedan? Hur vet jag vilken tävling jag får vara med i, hur gör jag för att komma högre/längre?
Nu säger jag inte att jag tänkt satsa på att komma till Globen (men vad som helst hade kunnat hända, eller hur?) ;)

Någon kunnig får gärna berätta och förklara hur det går till.

MVH
 
Sv: Hur går det till?

Har du kollt på grönt kort (och har det själv) vaccinationer osv så är det bara att anmäla er! Kolla på tävlingar i närheten och om du är lite osäker så börja med ex pay and jump. Pay and jump är en träningstävling, du betalar en anmälningsavgift och anmäler dig då till en hinderhöjd. Vilka hinderhöjder som erbjuds står på propsitionen som klubben har lagt ut. Det kan vara allt från cavaletti-bommar till hinder över 120 cm.
Du kan också anmäla dig till två hinderhöjder.

Sen hoppar du banan :D Är du felfri kan du ofta köpa en rosett (eller få en rosett, det är olika). Sen är dagen klar ;) Pay and jump (pay and ride finns också) är en form där man under lite enklare förhållanden får känna sig för hur det skulle funka på en riktig tävling. I ovanstående kan du inte vinna över andra, utan du vinner bara över dig själv.

www.payandride.se står mycket nyttig information.
 
Sv: Hur går det till?

Hejsan!

Förstår även vad som menas med LD, LC, LB och LA.

MVH

Bara för att flika in, så använder man inte de "namnen" på klasserna i hoppning längre. Man säger helt enkelt bara höjden på hindren.

Har du ett konto på http://tdb.ridsport.se ? Det är där man anmäler sig till tävlingarna. Jag hade börjat med en klubbtävling eller en pay and jump, för att sedan starta lokalt på lämplig höjd. Värt att tänka på är ju att även om ni tränar på 1,40 höjder kan det ta lång tid innan ni tävlar på den höjden, då det är stor skillnad på träning och tävling.

Lycka till! :D

PS. Om du är jätteosäker på hur själva tävlingen går till, är det jättebra att åka med någon som tävlar eller ställa upp som funktionär på tävling innan du själv åker iväg.
 
Sv: Hur går det till?

Följdfråga: Kan man anmäla sig till en 140-klass direkt eller måste man "kvala" för att få vara med på den höjden?

/Distanstomte ;)
 
Sv: Hur går det till?

Du måste kvala! :)

För att få rida 130 krävs två felfria rundor i 120/125 och för att få rida 140 krävs två felfria rundor i 130/135! :)

Alla höjder under 130 får du starta utan kval.
 
Sv: Hur går det till?

Som någon annan skrev är det jättebra att följa med någon annan ett par gånger så man ser hur allt går till utan att det är skarpt läge. Erbjud dig som hästskötare åt någon bekant som ska tävla, det brukar vara uppskattat! :)
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 423
Senast: Flixon
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 831
Senast: tuaphua
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 209
Senast: shia
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp