Hur går jag vidare med min sadel??

glitter

Trådstartare
Om tråden hamnade fel, får moderator gärna flytta..

Låååång story short....
Jag har upptäckt att min sadel (dyr märkes) är sned. Hela bommen verkar skev (framvalvet pekar åt vänster) och panelerna sitter olika långt från kanalens mitt.
Jag bad äffaren jag köpt den in titta och även de ser att den är sned.
Grossisten i sverige ser det inte... :grin:

Jag har fått ryggproblem av den och fått gå till kiro flera gånger...
Jag har inte gått omkull med den eller når sånt heller...

Den skickas (enligt återförs) till sitt hemland, och panelerna byts ut på garantin (sadel är dock 3 år). Den kommer hem 8 veckor senare. Utan min namnskylt, smutsig utan sitt överdrag. Upp-å-ner i en plastpåse...

Jag ser INGEN skillnad på sadeln. Vågar inte rida i den utan skickar den till en sadelmakare i trakten med 20 på nacken med sitt gesällbrev. Han och två praktikanter (samt hans hovis som var på plats när han hämtade den) kollade på den igår och ALLA ser att den är skev och inte duger varesig till ridning eller försäljning till annan...(vill givetvis inte sälja den som den är)

Hur sjutton gör jag nu?? Funderar på att skicka den till ytterligare en sadelmakare så jag har ännu mer kött på benen. Men sen vet jag inte hur jag ska göra...

Affären min är rädd om sin argentur och grossisten här i svergie är hopplös att försöka snacka med tydligen..

Hjälp??!!
 
Sv: Hur går jag vidare med min sadel??

Men om själva bommen är sned då är det väl ingen idé att fixa och trixa med sadeln? Du borde få en helt ny sadel med en felfri sadelbom i.
 
Sv: Hur går jag vidare med min sadel??

Jo, det är väl så jag känner också.. Kan det vara rimligt att gå in med det kravet? Ny sadel alltså? den kostar ändå 25´ ny..-
Och vart börjar man? Affären? grossisten? tillverkaren?:confused:
 
Sv: Hur går jag vidare med min sadel??

Först affären (ÅF) där du köpte sadeln. ÅF skall i sin tur reklamera hos ev. grossisten som igen i sin tur skall reklamera hos tillverkaren.
 
Sv: Hur går jag vidare med min sadel??

Skriv ner hela historien, reklamera sadeln till den du butik köpte den av. Det är deras problem. Kontrollera också med de sadelmakare som kan intyga att den är sned, att det är OK att lämna dem som referenser.

Men vänta inte för länge, det är ju tveksamt tidsmässigt.
 
Sv: Hur går jag vidare med min sadel??

Du ska inte behöva bråka med grossisten det är butikens problem. Du har köpt sadel av butiken och det är den som har ansvaret gentemot dig.
Se om du kan få ett intyg från sadelmakaren och ta med det, borde inte vara något problem eftersom butiken ser skevheten. Blir det problem vänder du dig till ARN.
Är butiken så rädda för att stöta sig med grossisten, vilket jag tycker är märkligt, får väl de ta smällen då, inte ska du göra det iallafall. Jag tycker inte att det är några av de svenska grossisterna som är särskillt jobbiga men de kanske är osams sedan tidigare.
 
Sv: Hur går jag vidare med min sadel??

När jag kikat på ny sadel (13.000:- och uppåt) har det varit runt 5års garanti på bommen. Det bygger väl dock på att bommen inte har skador som kan ha uppkommit pga oaktsamhet, förstås, eftersom det är svårt att bevisa att man inte varit oaktsam/olycka skett.
Men reklamera nu, inte om ett tag. Det ska alltid ske så fort som möjligt, efter att man upptäckt felet.

Att fixa och trixa med bossor etc, när själva bommen är sned, kommer inte att hjälpa.

(EDIT: kikade på "min" sadelmakares hemsida (ÅF för flertalet sadlar), och inser att jag uttalade mig lite för generellt ang hur lång garanti det är... Globus har 3års garanti (bom, material, arbete), Santa Cruz har 10år (bom)...)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går jag vidare med min sadel??

Klart du kan försöka att få en ny sadel även om jag tror det blir väldigt svårt. Även när en sadel är helt ny så har många svårt att reklamera fel som upptäckts, men nu har du ju fler som iaf kan intyga. Lom jag ingen vart med ÅF så skulle jag gå direkt till tillverkaren.

Jag undrar dock över några saker. Du skriver att du upptäckt att sadeln är skev NU efter tre års användning? Kan det vara så att du under tre år hoppat upp från samma sida och dragit framvalvet till vänster, å att bossorna blivit påverkade också av det?

Ingen sadel klarar sig opåverkad efter år av uppstigning från en sida utan att den blir vriden. Bara en fundering då det känns långt att ha missat något så tydligt i tre års tid.
 
Sv: Hur går jag vidare med min sadel??

Klart du kan försöka att få en ny sadel även om jag tror det blir väldigt svårt. Även när en sadel är helt ny så har många svårt att reklamera fel som upptäckts, men nu har du ju fler som iaf kan intyga. Lom jag ingen vart med ÅF så skulle jag gå direkt till tillverkaren.

Jag undrar dock över några saker. Du skriver att du upptäckt att sadeln är skev NU efter tre års användning? Kan det vara så att du under tre år hoppat upp från samma sida och dragit framvalvet till vänster, å att bossorna blivit påverkade också av det?

Ingen sadel klarar sig opåverkad efter år av uppstigning från en sida utan att den blir vriden. Bara en fundering då det känns långt att ha missat något så tydligt i tre års tid.

:confused:
Alla jag känner kliver upp på samma sida år efter år
´Min förra häst hade haft sin sadel i över 10 år och jag klev upp på samma sida den var rak och fin..

Om en sadeln för 25 tusen blir sned av att man hoppar upp på samma sida är det något galet fel på sadeln och jag skulle inte köpa en sån sadel!


Min nuvarande sadel är 4 år och rak och fin trots upp och ner på samma sida=)


Jag skulel ta och se till att få intyg från en sadelnmakare att sadeln är sned och sedan ta med kvittot till affären och lämna in sadeln och säga att den fortfarande är sne. Säg också att detta är inte samma sadel som du lämnade in eftersom namnskylten är borta samt att du är besviken som fick hem den skitig utan ditt sadelskydd.
Fast detta borde du väl ha sett när du hämtade sadeln i butiken.. du skulel inte ha tagit emot den alls där utan sagt nej detta är inte vad jag lämnade iväg.
Eller hämtade du den på posten?
Om affären är "rädda" för sin grossist är inte ditt problem,
Har du garranti kvar ska du ju få ut en ny sadel.. har du inte de kanske du har en drulle tror de ersätter rätt bra om sadlen bara är 3 år gammal.
 
Sv: Hur går jag vidare med min sadel??

Har sett sadlar för 25000kr och mer som är sneda redan från fabrik så i min värld är det inte speciellt lustigt, det finns dyra märken som inte är ett smack bättre gjorda än billigare märken. Kanske är jag mer noga eller har öga för småsaker och noll tolerans så jag anser att man bör nog allt ha sett en så stor skevhet på tre års tid.

Å om du verkligen lyckats hålla din sadel rak efter tio års uppsittning och nedstigning från samma sida så låter det i mina ögon väldigt ovanligt, med tanke på hur vanligt det är att en icke fullt stum sadel faktiskt drar och sätter sig med tiden beroende på vad man gör med den.
Å för mig låter det helt galet att en sadel ens kan passa en häst perfekt i tio års tid...
 
Sv: Hur går jag vidare med min sadel??

Tänkte förtydliga lite...
När jag hämtade ur sadeln i feb-09 så kollade ja inte sadeln. Mitt fel.. Men jag trodde affären gjorde det själva.. Sen, två dagar senare så hängde sig min häst i fönstergallret och det blev lång vila innan ja kunde rida i sadeln. Under tiden hängde den på sadelhängare med mattespad på och blev bara putsad...så jag kollade den inte... Sen rider jag varierat i hopp och dressyrsadel så vissa perioder har den knappt blivit använd... Och jag hoppar upp från pall och varannan sida varannan gång. Allt för att undvika sånt här...

Nu har jag påbörjat en mejlkonversation med tillverkaren men de ser inte på mina bilder vad som e fel så det känns som en kraftig uppförsbacke...ja får nog ringa ARN å kolla. Affären visar ju inte nåt intresse att ta strid...
 
Sv: Hur går jag vidare med min sadel??

Jag tog ut den februari 2009 och den var nere och "åtgärdades" nu, för två veckor sen kom den hem igen.

Nu har jag även fått s*deldoktorn att kolla på den innan jag går vidare.

Känner mg så vidrig mot affären om jag ARN-anmäler sen när alla sagt sitt.
De hjälper mig frakta min sadel land och rike runt och jag har fått låna en sadel gratis under tiden vi utreder min.

Men men, sadeln min är ju dålig...
 
Sv: Hur går jag vidare med min sadel??

BÖRJA med skriftlig reklamation till butiken. Så får de ta ställning till hur de vill göra. Du ska begära skriftligt besked från dem, inom 10 dagar. Vill de inte åtgärda, DÅ går du till ARN.
 
Sv: Hur går jag vidare med min sadel??

Jag tycker inte att du behöver känna att du är taskig mot butiken. Är det fel få sadeln så har de ansvaret för att det rättas till eller att sadeln byts ut. Sen är det deras sak att ta strid med grossisten. En grossist som inte står för sina reklamationer skulle inte jag köpa mer av. Det finns andra. Man kan inte som butik förutsätta att kunden ska ta smällen, det är inte så det fungerar.
Att de skickat den och att du fått en lånesadel om det tar tid tycker jag bara är som det ska. Det är bra gjort men inte något du behöver bocka och buga för.
Är det en mindre butik kan det naturligtvis bli kännbart att ta tillbaka en dyrare sadel men det måste man lösa. De betalar ju inte lika mycket om de köper ut en ny till dig.
Det är alltid svårt att säga när en skevhet uppstår. Den kan finnas från början eller uppstå senare. Jag vet även en del leverantörer som försökt med att friskriva sig från sneda bommar, men inom två år har de inget att komma med. I ditt fall är det längre men en sadel i den prisklassen bör ha en bra bomgaranti.
 
Sv: Hur går jag vidare med min sadel??

Det gäller en av sveriges största och mest uppskattade butiker för fina märken, och grossisten är en av de allra största inom kvalitetsutrustning....

Men jag kämpar vidare..
 
Sv: Hur går jag vidare med min sadel??

Då finns det ingen anledning att tycka synd om dem.:mad: Kör hårt, skriftligt med tidsgräns och sedan ARN.:devil:
 
Sv: Hur går jag vidare med min sadel??

Reklamationstiden är 3 år för varor. I ditt fall har det ju gått mer än tre år, även om det inte är så mycket mer, sedan du köpte sadeln. Dyrare produkter har nekats reklamation i dylika fall, när tiden överstigit garantitid etc...

Om du anser att du ska reklamera sadeln, så är det till försäljaren av den. Bevisbördan under reklamationstiden ligger hos konsumenten, så det är du som ska bevisa att sadeln är felaktig och att den har varit så sedan du köpte den.
 
Sv: Hur går jag vidare med min sadel??

De har ju redan erkänt fel eftersom de tagit in den och "åtgärdat" den. Problemet är väl närmst att TS hämtade ut den och har väntat med att reklamera åtgärden.

Hur den juridiska situationen ser ut i o m att det är åtgärden p g a reklamationen som ska kontrolleras/underkännas lämnar jag till någon annan att reda ut.
 

Liknande trådar

Utrustning Har nyligen köpt en HDR Fletcher hoppsadel privat av en tjej som använt den 10 ggr. Idag när jag får hem sadeln och ska prova den så...
Svar
6
· Visningar
2 779
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp