Hur går kontakten med uppfödare till?

Sasse

Trådstartare
Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till.

Jag har inte kontaktat många uppfödare kan tilläggas, men de jag har kontaktat har jag kontaktat via skrift. Jag har fått både icke-svar och ett väldigt snabbt svar.

På sistnämnda stället blev jag erbjuden valp direkt, men tackade nej p.g.a. dålig tidpunkt (var inte heller beredd på att bli erbjuden direkt, hade blivit varnad på nätet att väntetiden var ÅR). I alla fall skrev uppfödaren därefter att jag fick höra av mig igen om nästa kull var intressant. Sedan har det varit tyst.

Jag vet att en tik (som jag är intresserad av) ska avlas detta eller nästa år, men när vi pratade var ingen hane vald. När är rimligt att höra av sig igen? (Finns det någonstans man kan läsa om planerade kullar?)

Är det ett dåligt tecken att inte prata alls emellan kullarna, brukar man ha jämn kontakt?

Jag har även stundom funderat på att ta kontakt med fler uppfödare, för i huvudsak är det rätt linjer jag vill ha ifrån och inte en bestämd uppfödare. Kan man göra det utan att bli baktalad? På Facebook att döma är det vissa uppfödare som tycker det är fy skam.

Kan jag höra av mig igen till de som aldrig svarade mitt första mail? Mitt mail KAN ju ha drunknat i en massa andra, det behöver inte vara så att jag inte var intressant?

Jag kommer säkert på fler frågor allt eftersom :p

Det är korthårig collie det gäller f.k.
 
Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till.

Jag har inte kontaktat många uppfödare kan tilläggas, men de jag har kontaktat har jag kontaktat via skrift. Jag har fått både icke-svar och ett väldigt snabbt svar.

På sistnämnda stället blev jag erbjuden valp direkt, men tackade nej p.g.a. dålig tidpunkt (var inte heller beredd på att bli erbjuden direkt, hade blivit varnad på nätet att väntetiden var ÅR). I alla fall skrev uppfödaren därefter att jag fick höra av mig igen om nästa kull var intressant. Sedan har det varit tyst.

Jag vet att en tik (som jag är intresserad av) ska avlas detta eller nästa år, men när vi pratade var ingen hane vald. När är rimligt att höra av sig igen? (Finns det någonstans man kan läsa om planerade kullar?)

Är det ett dåligt tecken att inte prata alls emellan kullarna, brukar man ha jämn kontakt?

Jag har även stundom funderat på att ta kontakt med fler uppfödare, för i huvudsak är det rätt linjer jag vill ha ifrån och inte en bestämd uppfödare. Kan man göra det utan att bli baktalad? På Facebook att döma är det vissa uppfödare som tycker det är fy skam.

Kan jag höra av mig igen till de som aldrig svarade mitt första mail? Mitt mail KAN ju ha drunknat i en massa andra, det behöver inte vara så att jag inte var intressant?

Jag kommer säkert på fler frågor allt eftersom :p

Det är korthårig collie det gäller f.k.
Tiken du var intresserad av, meddela att ditt intresse är långvarigt och fråga hur du kan hålla koll på uppdateringar/stå på kölista.

Att kika runt hos flera uppfödare är inte konstigt alls, men var öppen med att du gör det. Det är inte jättekul att få återbud några dagar före leverans för att valpköparen shoppat runt, ge uppfödaren en ärlig chans att planera.

Att du inte fått svar kan betyda att du kommit bort i mailkorgen eller att du inte är så intressant som köpare. De flesta brukar svara med ett artigt "tack men kön är jättelång" eller liknande, men det är också ett enormt inflöde på intressenter i perioder så ibland orkar man helt enkelt inte.

Jag har inte regelbunden kontakt med valpintressenter om det inte finns konkreta uppdateringar.
 
Är det ett dåligt tecken att inte prata alls emellan kullarna, brukar man ha jämn kontakt?

Jag har ingen kontakt med intressenter mellan kullarna, varför skulle jag ha det?

När det är parat hör jag av mig till de som anmält intresse sedan innan och checkar av om de fortfarande är intresserade och sedan får de själva ta del av de uppdateringar som kommer. Det vore ju alldeles för tidskrävande att uppdatera alla intressenter en och en..
 
Jag är inte uppfödare men har köpt flera hundar och känner ganska många uppfödare.

För det första tycker jag det är viktigt att det första mejlet handlar om vad man kan erbjuda en valp, ens erfarenhet av hundar (man behöver inte ha egen hund för att ha erfarenhet av hundar). Hur familjen ser ut, vad man vill göra med hunden när den blir vuxen osv.
Väldigt gärna lämna telefonnummer så uppfödaren kan ringa upp ifall hen vill.

För det andra tycker jag att man kan höra sig för med några olika, men kanske inte alla uppfödare i rasen. Och gärna meddela om man hoppar av en valpkö så att en uppfödare inte tänker att man är en intressent om man sen inte är det.

Är man intresserad av en viss tik ser jag inga problem med att man hör av sig till uppfödaren och ber hen meddela om/när det blir valpar, även om det tar ett tag.

Planerade kullar ser man oftast på kennelns egen sida, eller rasklubbens sida för planerade kullar.
 
Jag vet flera uppfödare som bara säljer åt såna som ringer. Alltså inga meddelanden eller mail. Visst gör de undantag, men ändå.

Jag har inte så himla mycket kontakt med uppfödare där jag står (först) I kö. Följer uppfödaren och kenneln på fb och gillar och kommenterar ibland.
 
Jag tycker att facebook är utmärkt för valpköp :p Nu har jag samma ras sedan mååånga år tillbaka osv, men det jag gör är att bli vän med intressanta uppfödare och/eller följa kennlars facebooksidor. Där håller jag mig uppdaterad om vad som händer, får bra bild av hundarna och ser till att gilla/kommentera allt intressant. Är det helt nya uppfödare jag skickar vänförfrågan till så skickar jag ett privat meddelande också och presenterar mig kort och förklarar just det, att jag vill vara vän för att jag är nyfiken på deras hundar.

När jag sedan blivit säker på att jag vill ha valp från någon specifik så skriver jag till den och pratar om det, frågar om framtida planer osv. I andra fall blir det att jag åtminstone ser att de skriver om valpplaner osv. MÅNGA skriver nämligen lite löst om valpplaner innan de faktiskt lägger ut annonser för att "locka köpare".

På så sätt går det utmärkt att hålla sig väl uppdaterad och få god chans på en bra valp, utan att nödvändigtvis stå på kö hos många samtidigt.
 
Jag tycker att facebook är utmärkt för valpköp :p Nu har jag samma ras sedan mååånga år tillbaka osv, men det jag gör är att bli vän med intressanta uppfödare och/eller följa kennlars facebooksidor. Där håller jag mig uppdaterad om vad som händer, får bra bild av hundarna och ser till att gilla/kommentera allt intressant. Är det helt nya uppfödare jag skickar vänförfrågan till så skickar jag ett privat meddelande också och presenterar mig kort och förklarar just det, att jag vill vara vän för att jag är nyfiken på deras hundar.

När jag sedan blivit säker på att jag vill ha valp från någon specifik så skriver jag till den och pratar om det, frågar om framtida planer osv. I andra fall blir det att jag åtminstone ser att de skriver om valpplaner osv. MÅNGA skriver nämligen lite löst om valpplaner innan de faktiskt lägger ut annonser för att "locka köpare".

På så sätt går det utmärkt att hålla sig väl uppdaterad och få god chans på en bra valp, utan att nödvändigtvis stå på kö hos många samtidigt.
Ja, min erfarenhet är att om man väntar på annonser för att anmäla intresse, så missar man de bästa kullarna helt. De flesta jag känner lägger inte ens ut på facebook att de parar...
 
Jag är inte uppfödare, men som oinvigd förstagångsköpare så är det typ såhär jag gjort hittills.

Jag kör stenhårt på mail som första kontakt, för det ger mig en sportslig chans att få med de viktigaste grejerna - hur mitt liv ser ut, vad jag kan erbjuda en hund, och varför just den här rasen/kombon intresserar. Får jag inte svar inom typ en vecka så provar jag kort en gång till, är det fortfarande tyst då så är de förmodligen endera fullbokade redan eller så tycker de inte att jag låter lämplig.

OBS att jag främst har tagit kontakt när det redan väntats valpar. Vore jag säker på att en speciell stam eller individ var väldigt intressant långt innan parning så skulle jag vara mer på och säga som det är, att jag gärna står på kö till nästa kull från just den.

Att det är tyst i långa perioder ser jag som fullt normalt, speciellt innan man köpt valp så har man ju ingen egentlig relation. Och att hålla möjligheterna öppna hos flera uppfödare är inte heller något konstigt, bara man är ärlig om det och meddelar i god tid om man vill hoppa av så att det inte blir någon krock i planeringarna.

Jag vet flera uppfödare som bara säljer åt såna som ringer. Alltså inga meddelanden eller mail. Visst gör de undantag, men ändå.

Som en som har otroligt svårt för telefonsamtal av flera skäl ger denna typ av uppfödare mig krupp. Jag tycker att det är dumt att sålla så hårt, man kan ju vara hur seriös som helst ändå. Det känns imo lite stenålder att vara så fast vid det som den enda typ av kontakt som duger. Fast de kanske har så många intresserade att det går bra i alla fall? :confused:
 
Jag har väldigt sällan aktivt letat valp, men det har hänt två gånger. Första gången hörde jag av mig till uppfödaren när hon berättade att tiken var betäckt. Vi kände varandra sedan tidigare och jag sa att jag var intresserad av en hane. Den ligger i mitt knä och sover nu. 🥰
Den andra gången rörde det sig om en relativt ovanlig ras där det inte föds så många kullar om året. Jag följde två uppfödare på nätet som planerade att ta var sin kull. Den som var närmast mig fick inte sin tik dräktig så det blev bara en kull det året av rasen. Jag kontaktade den andra uppfödaren utan större förhoppning om att få någon valp. Det jag gjorde var att ringa och att tala om vad jag hade för erfarenhet av rasen och hundar plus vad syftet var med mitt köp. Jag talade också om vad jag helst ville ha, det finns olika färger i den här rasen. Uppfödaren berättade att fanns en sådan i den här kullen.
Erkänner att jag var väldigt rädd när jag ställde frågan om ifall jag fick köpa den. Uppfödaren tyckte att jag kunde ge den rätt förutsättningar och sa ja, så han ligger just nu och sover på mina fötter.
 
Jag är inte uppfödare, men som oinvigd förstagångsköpare så är det typ såhär jag gjort hittills.

Jag kör stenhårt på mail som första kontakt, för det ger mig en sportslig chans att få med de viktigaste grejerna - hur mitt liv ser ut, vad jag kan erbjuda en hund, och varför just den här rasen/kombon intresserar. Får jag inte svar inom typ en vecka så provar jag kort en gång till, är det fortfarande tyst då så är de förmodligen endera fullbokade redan eller så tycker de inte att jag låter lämplig.

OBS att jag främst har tagit kontakt när det redan väntats valpar. Vore jag säker på att en speciell stam eller individ var väldigt intressant långt innan parning så skulle jag vara mer på och säga som det är, att jag gärna står på kö till nästa kull från just den.

Att det är tyst i långa perioder ser jag som fullt normalt, speciellt innan man köpt valp så har man ju ingen egentlig relation. Och att hålla möjligheterna öppna hos flera uppfödare är inte heller något konstigt, bara man är ärlig om det och meddelar i god tid om man vill hoppa av så att det inte blir någon krock i planeringarna.



Som en som har otroligt svårt för telefonsamtal av flera skäl ger denna typ av uppfödare mig krupp. Jag tycker att det är dumt att sålla så hårt, man kan ju vara hur seriös som helst ändå. Det känns imo lite stenålder att vara så fast vid det som den enda typ av kontakt som duger. Fast de kanske har så många intresserade att det går bra i alla fall? :confused:
I min ras är valparna bokade innan parning har skett, så ja, de kan sålla.

Jag gillar också mailkontakt för att få med allt och jag hatar att ringa. Och de gör undantag. En av dessa uppfödare sålde mig en valp via messenger 😆
 
I min ras är valparna bokade innan parning har skett, så ja, de kan sålla.

Jag gillar också mailkontakt för att få med allt och jag hatar att ringa. Och de gör undantag. En av dessa uppfödare sålde mig en valp via messenger 😆
Ja jag upplever inte heller att man måste ringa längre, tycker många numera bara pratat via messenger med uppfödare och sedan vid besöket.
Telefonsamtal är absolut inget måste hos alla.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Kul med ett korthår!

När jag har kontaktat uppfödare har det alltid varit via skrift först, som ibland lett till telefonsamtal. De som inte svarat har jag struntat i, men det var faktiskt en gång en uppfödare hade problem med att meddelanden inte kom fram ordentligt som svarade några månader senare. Hade det gjort det hade jag kanske haft en korthårig collie-tik idag 😄

Jag tycker inte det är ett dåligt tecken att inte prata mellan kullarna men som ovan nämnt så kan det vara en bra idé att de om det finns en kennelgrupp eller att bli vän med uppfödaren på fb för att få uppdateringar den vägen. Jag tänker att om pratat med uppfödaren om tiken redan så borde det inte vara nån panik att höra av sig precis när hane är vald, tänker att man kanske kan be uppfödaren höra av sig när planerna är klara om hen inte uppdaterar hemsida/sociala medier? Vad jag minns så hade alla korthårsuppfödarna jag var intresserad av hemsida, fb eller instagram som de uppdaterade hyfsat.

Jag tycker inte att det är ett problem att ha kontakt med fler uppfödare, speciellt inte när du vet vad du vill ha. I mina ögon kanske det ser lite ut som att man inte vet vad man vill ha om man hör av sig till uppfödare som kanske har helt olika linjer och inrikting på aveln, men å andra sidan kanske man kan tänka sig flera linjer. När jag har pratat med flera uppfödare så har jag ibland nämnt det, ibland inte. Känns mest att om det är flera månader mellan parningarna så känns det inte lika relevant att informera om att man pratar med fler, även om det inte är en hemlighet. Har dock alltid hört av mig ifall jag inte är intresserad att stå i valpkö längre. I vissa fall har jag pratat med uppfödare som samarbetar med varandra och då känns det bra att säga att jag pratar med båda. Den uppfödare jag väntar valp ifrån nu fick jag kontakt med via en annan uppfödare som jag hörde av mig till trots att hen inte hade nån planerad parning utlagd, så det är absolut värt att kontakta uppfödare även det inte finns en annons.
 
Samma inom min ras. Ibland kan det finnas hanar kvar när annonserna kommer ut, men eftersom jag ska ha tik blir det ointressant
Egentligen ett stort problem. Kullarna som kommer ut på annons är oftast de som ingen insatt skulle köpa från. De bra kullarna tingas innan de tillverkas och säljs inom bekantskapskretsen, typ. Samtidigt som vi gnäller över att de oseriösa uppfödarna pumpar ut valpar till förstagångsköpare... 🤔

Jag hjälper många människor varje år att hitta hund, men jag får också väldigt väldigt ofta frågan om varför det inte finns "planerade kullar" ute nånstans. Men om man som uppfödare får alla valpar sålda inom ett eller två led av bekantskapskretsen, varför ska man lägga arbetstid på att annonsera, hålla annonsen uppdaterad och så svara på stormen av förfrågningar som kommer?
 
När jag skulle köpa en hund från en ras jag inte hade någon koll på vad det gäller linjer, uppfödare och annat så pratade jag med en insatt person inom rasen vars omdöme jag litade på och fick en lista på ett par kennlar att kontakta med bra hundar.

Jag ringde den första på listan som sedan skickade mig till en annan som hen visste hade ett par unghundar kvar, och det visade sig vara nästa kennel på min lista (!). Jag ringde upp, bokade in mig på besök och sen fick jag köpa en hund.
Det fanns tre att välja på, från två kullar och vi kom överens om att jag skulle ta den med tandfel eftersom jag ändå inte hade utställning som intresse.

Uppfödaren hade fått mängder av hanar på kullarna vid en tidpunkt då alla visst ville ha tikar och hennes favorit som hon hållit lite på för att se hur tänderna skulle utveckla sig. (Så han blev min) Hon hade inte annonserat, hon menade att hon inte behövde det, hon hade inte bråttom att bli av med hundarna och att bra hem dyker upp förr eller senare ändå. En av de valparna jag "valde bort" har det gått riktigt, riktigt bra för meritmässigt. Så det var ju en bra bedömning av henne :-) Jag hade ju aldrig orkat hålla en sån i päls år efter år efter år...
 
Senast ändrad:
När jag skulle köpa en hund från en ras jag inte hade någon koll på vad det gäller linjer, uppfödare och annat så pratade jag med en insatt person inom rasen vars omdöme jag litade på och fick en lista på ett par kennlar att kontakta med bra hundar.

Jag ringde den första på listan som sedan skickade mig till en annan som hen visste hade ett par unghundar kvar, och det visade sig vara nästa kennel på min lista (!). Jag ringde upp, bokade in mig på besök och sen fick jag köpa en hund.
Det fanns tre att välja på, från två kullar och vi kom överens om att jag skulle ta den med tandfel eftersom jag ändå inte hade utställning som intresse.

Uppfödaren hade fått mängder av hanar på kullarna vid en tidpunkt då alla visst ville ha tikar och hennes favorit som hon hållit lite på för att se hur tänderna skulle utveckla sig. (Så han blev min) Hon hade inte annonserat, hon menade att hon inte behövde det, hon hade inte bråttom att bli av med hundarna och att bra hem dyker upp förr eller senare ändå. En av de valparna jag "valde bort" har det gått riktigt, riktigt bra för meritmässigt. Så det var ju en bra bedömning av henne :-) Jag hade ju aldrig orkat hålla en sån i päls år efter år efter år...
Jag tänker också att det exemplet visar att det inte behöver innebära att de är "skräpet" som blir kvar länge, utan den hanen fortsatte att plocka titlar tills han var över tio år i alla fall
 
När jag födde upp så uppskattade jag en första kontakt via mail eftersom ett mail finns kvar. Jag kunde också läsa det och svara när jag kände att jag hade gott om tid för det. Många olika telefonsamtal rör man lätt ihop och man glömmer tillslut vem som sa vad osv.

Ett bra mail för mig var en kortare presentation av valpköparen, lite kort vad de sökte för hund (egenskaper och varför) och vad de hade för plan med sitt hundägande. Tex tävling, utställning, sällskap, en viss typ av kurser el liknande.

Jag brukade återkoppla inom några dagar, svara på eventuella frågor som funnits och fråga lite själv.
Kändes det bra så brukade vi gå vidare med ett telefonsamtal eller att intressenten kom på besök (beroende på avstånd)

Jag hade ingen kontakt med intressenter mer än att jag uppdaterade kort när tiken gick i löp, parning var klar och när UL hade gjorts.
 
När mina 2 första hundar gick bort skulle jag skaffa hundar av samma ras men annan kennel. Jag ville inte stödja hur första kenneln behandlade hundar.
Jag fick tips av en vän som hade bra uppfödare till sina av samma ras.
Jag ringde den uppfödaren som inte hade någon hund ”ledig” då. Hon rekommenderade mig vidare till det som blev ”min uppfödare”.
Efter telefonsamtal åkte jag dit för att träffa hundarna och se vilken av de vuxna som skulle bli bäst för mig och hennes flock. Hon skulle skilja sig, flytta till mindre och därför omplacera några hundar. Tur för mig!
Jag och uppfödaren har lärt känna varann väl provat under de här åren. Så vi håller kontakt och allt ”stort” som rör hundarna berättar jag.

När de 2 hundarna sedan gick bort ringde jag min uppfödare som då inte hade ngt ledigt. Hon ringde runt och lyckades övertala en uppfödar-vän att sälja barnbarn till en av mina tidigare hundar till mig.
Jag pratade med ägaren i telefonen länge först och sedan möttes vi för att hälsa på hunden och hämta den.

Nu när hon gick bort i somras ringde min sambo uppfödaren. Jag var för ledsen. Han frågade om hon hade valp. Och hon hade just fått en kull där hon själv velat ang någon tik om hon skulle behålla eller ej. Men hon släppte den till mig. ❤️
Sambon har funderat ett tag på egen hund. Så vi tänkte att ska vi igenom valptiden kan vi lika gärna ta två på en gång.
Så när uppfödaren berättade att hon tänkte ta en kull på 2 härliga hundar vi träffade så bestämde vi oss för att tinga en av dem om det blev tik och den är frisk och kry. Och det blev en till oss! Så på söndag får vi hem henne. ❤️

Uppfödare är väl som alla människor olika.
Min uppfödare pratar helst i telefon vid kontakt IOM att det är enklast för henne.
Och hon tar inte illa upp om man hör av sig med frågor, tex hur det ser ut med planerade kullar.
Hon har oftast kö på sina hundar. Så man kan behöva ha framförhållning. Och det är ofta hon inte går ut med att det planerats kullar etc. Ibland finns valpbildet på hennes FB. Men då kan de redan vara tingade.
Min uppfödare samarbetar gärna med andra bra uppfödare och är vän med många efter många år med uppfödning och engagemang i rasen.
Om man bara är öppen med att man kollar runt bland andra kennlar också och inte gör så att uppfödaren uppfattar det som att man bokat valp hos dem ser jag inga skäl till att det ska bli tjurigt. Många uppfödare kan ju tvärt om hjälpa en i sökandet via sina uppfödarkompisar
 
Egentligen ett stort problem. Kullarna som kommer ut på annons är oftast de som ingen insatt skulle köpa från. De bra kullarna tingas innan de tillverkas och säljs inom bekantskapskretsen, typ. Samtidigt som vi gnäller över att de oseriösa uppfödarna pumpar ut valpar till förstagångsköpare... 🤔

Ja, jag kan ju lugnt konstatera att jag förstår varför många väljer att köpa hundar från annat än seriösa SKK-kennlar.
De riktigt bra och etablerade uppfödarna har både kontaktnät och gott rykte och behöver inte beblanda sig med de utanför sina kretsar. Att då komma som förstagångsköpare och försöka få en fot i dörren är nära nog omöjligt, speciellt om de också är petiga med hur man tar kontakt och hur man ska vara för att eventuellt få ynnesten att stå på väntelistan.

Det klagas på att folk köper hund via fel kanaler men när det känns som att många SKK-anslutna uppfödare gör det så svårt även för oss som försöker göra rätt genom hela proceduren så blir det väldigt lockande att söka sig någon annanstans. Jag undrar ibland hur många som mig själv som till slut hamnat på Blocket eller liknande för att det är skit samma, de med bra hundar kan eller vill inte sälja till en ändå så då kan man lika gärna ta någon buskavlad byracka.

/jävligt bitter :(
 
Ja, jag kan ju lugnt konstatera att jag förstår varför många väljer att köpa hundar från annat än seriösa SKK-kennlar.
De riktigt bra och etablerade uppfödarna har både kontaktnät och gott rykte och behöver inte beblanda sig med de utanför sina kretsar. Att då komma som förstagångsköpare och försöka få en fot i dörren är nära nog omöjligt, speciellt om de också är petiga med hur man tar kontakt och hur man ska vara för att eventuellt få ynnesten att stå på väntelistan.

Det klagas på att folk köper hund via fel kanaler men när det känns som att många SKK-anslutna uppfödare gör det så svårt även för oss som försöker göra rätt genom hela proceduren så blir det väldigt lockande att söka sig någon annanstans. Jag undrar ibland hur många som mig själv som till slut hamnat på Blocket eller liknande för att det är skit samma, de med bra hundar kan eller vill inte sälja till en ändå så då kan man lika gärna ta någon buskavlad byracka.

/jävligt bitter :(
Jag var förstagångsköpare på den rasen jag köpte senast och det verkade inte vara något problem? Men jag kunde å andra sidan prata i telefon, det tror jag nog är en stor fördel.
Sen får man kanske antingen ha lite framförhållning, man kan ju inte räkna med att det ska finnas en perfekt kull precis när man vill ha den.
Jag hade ett par andra raser jag hade kunnat tänka mig,även om det var tibben som stog högst på intresselistan och det verkade inte vara bom stopp där heller, speciellt som jag specifikt INTE letade efter en 8 veckors valp.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 666
Senast: hundtant
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 773
Senast: Sasse
·
Relationer Jag har blivit ghostad. Det gör ont, jag är ledsen och jag saknar honom. Jag vill ha svar - vad var det som hände? Eller egentligen hade...
Svar
11
· Visningar
1 708
Senast: Stefffie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 635

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp