Hur går kontakten med uppfödare till?

Känns så himla omodernt med uppfödare som prompt ska ha första kontakt via telefonsamtal.

Mina två första egna hundar har jag köpt via buke (första) och Facebook (andra). Den tredje och fjärde via samma uppfödare som den första så där var ju kontakt redan etablerad.
Skulle jag exempelvis byta ras hade jag sannolikt mailat alternativt skrivit på instagram eller Facebook om uppfödaren har en kennelsida på sociala medier.
 
Ja, jag kan ju lugnt konstatera att jag förstår varför många väljer att köpa hundar från annat än seriösa SKK-kennlar.
De riktigt bra och etablerade uppfödarna har både kontaktnät och gott rykte och behöver inte beblanda sig med de utanför sina kretsar. Att då komma som förstagångsköpare och försöka få en fot i dörren är nära nog omöjligt, speciellt om de också är petiga med hur man tar kontakt och hur man ska vara för att eventuellt få ynnesten att stå på väntelistan.

Det klagas på att folk köper hund via fel kanaler men när det känns som att många SKK-anslutna uppfödare gör det så svårt även för oss som försöker göra rätt genom hela proceduren så blir det väldigt lockande att söka sig någon annanstans. Jag undrar ibland hur många som mig själv som till slut hamnat på Blocket eller liknande för att det är skit samma, de med bra hundar kan eller vill inte sälja till en ändå så då kan man lika gärna ta någon buskavlad byracka.

/jävligt bitter :(
Om det är ett alternativ att köpa oreggad blandras på blocket så är du inte intresserad av mina valpar ändå. Rent krasst, det är säljarens marknad och seriösa uppfödare är noga. Jag upplever inte att det är svårt att vara förstagångsköpare i rasen, om man engagerar sig i aktiviteter och lär känna uppfödare.
 
Om det är ett alternativ att köpa oreggad blandras på blocket så är du inte intresserad av mina valpar ändå. Rent krasst, det är säljarens marknad och seriösa uppfödare är noga. Jag upplever inte att det är svårt att vara förstagångsköpare i rasen, om man engagerar sig i aktiviteter och lär känna uppfödare.

Men oj. Du behöver inte ta min bitterhet personligt, din ras har aldrig funnits och kommer aldrig finnas på kartan för min del. Jag kände igen problemet att det är svårt att som nykomling att bryta sig in i de kretsar där de riktigt bra hundarna finns - även om man bara söker en sällskapshund - och tog därför friheten att använda det som språngbräda. Men jag glömde väl att det inte är rumsrent att medge att man kan tänka sig att köpa hund på Blocket. :cool:
 
Men oj. Du behöver inte ta min bitterhet personligt, din ras har aldrig funnits och kommer aldrig finnas på kartan för min del. Jag kände igen problemet att det är svårt att som nykomling att bryta sig in i de kretsar där de riktigt bra hundarna finns - även om man bara söker en sällskapshund - och tog därför friheten att använda det som språngbräda. Men jag glömde väl att det inte är rumsrent att medge att man kan tänka sig att köpa hund på Blocket. :cool:
Vad som är de "riktigt bra" hundarna varierar beroende på vem som är köpare, men oavsett finns inte de hundarna enbart i specifika kennlar eller kretsar. Bra - och mindre bra - individer kan födas överallt. Vill man ha en hund med specifik inriktning är det naturligtvis ett säkrare kort att köpa från en uppfödare som dels avlar medvetet inom inriktningen, dels är duktig och har erfarenhet av att bedöma sina valpars utvecklingsmöjligheter. Men garantier finns inte när det gäller levande djur. Och stjärnan för just mig kan finnas i en liten, mindre känd kennel.

Angående att köpa hund på Blocket skulle jag mycket väl kunna göra det själv - om det var rätt hund.
 
Ja, jag kan ju lugnt konstatera att jag förstår varför många väljer att köpa hundar från annat än seriösa SKK-kennlar.
De riktigt bra och etablerade uppfödarna har både kontaktnät och gott rykte och behöver inte beblanda sig med de utanför sina kretsar. Att då komma som förstagångsköpare och försöka få en fot i dörren är nära nog omöjligt, speciellt om de också är petiga med hur man tar kontakt och hur man ska vara för att eventuellt få ynnesten att stå på väntelistan.

Det klagas på att folk köper hund via fel kanaler men när det känns som att många SKK-anslutna uppfödare gör det så svårt även för oss som försöker göra rätt genom hela proceduren så blir det väldigt lockande att söka sig någon annanstans. Jag undrar ibland hur många som mig själv som till slut hamnat på Blocket eller liknande för att det är skit samma, de med bra hundar kan eller vill inte sälja till en ändå så då kan man lika gärna ta någon buskavlad byracka.

/jävligt bitter :(
När jag hade funderingar på att köpa en för mig helt ny ras så tog jag kontakt med en uppfödare som jag utifrån mina efterforskningar framstod som den absolut bästa i rasen i Sverige. Det var väl undersökta hundar både mentalt och fysiskt där i princip samtliga i kenneln var långt bättre än genomsnittet för rasen. Just en sån där uppfödare som inte behöver annonsera valpar (en tidigare internetvän köpte från den kenneln, därav att jag vet den detaljen).

Jag skrev ett mail, förklarade hur mitt liv ser ut, vad jag kan erbjuda en hund, vad jag har för förhoppningar om framtida liv med hund och frågade om uppfödaren trodde att hennes ras kunde passa mig. Som svar fick jag ett mycket trevligt och välformulerat mail, där jag även fick erbjudande om att komma och hälsa på för att bekanta mig mer med henne och hundarna osv.

Det krävdes med andra ord inte något speciellt för att få in en fot där, mer än att själv visa att man var seriös i sina funderingar och att man hade koll på rasen man var intresserad av. Nu har jag många(!) uppfödarbekantingar inom min ras, och de resonerar likadant.

En valpköpare som tänker "Jag vill ha en vinthund, bryr mig inte om vilken, köper en på blocket om det inte finns någon bra när jag vill ha valp" kommer få ohyggligt svårt att köpa valp från seriösa uppfödare. Däremot kommer det inte bli speciellt krångligt för den som istället tänker: "Den här rasen borde passa mig, nu när jag läst på och tagit reda på det jag kan... Jag skriver till den här uppfödaren som verkar bra!".
 
Ja, jag kan ju lugnt konstatera att jag förstår varför många väljer att köpa hundar från annat än seriösa SKK-kennlar.
De riktigt bra och etablerade uppfödarna har både kontaktnät och gott rykte och behöver inte beblanda sig med de utanför sina kretsar. Att då komma som förstagångsköpare och försöka få en fot i dörren är nära nog omöjligt, speciellt om de också är petiga med hur man tar kontakt och hur man ska vara för att eventuellt få ynnesten att stå på väntelistan.

Det klagas på att folk köper hund via fel kanaler men när det känns som att många SKK-anslutna uppfödare gör det så svårt även för oss som försöker göra rätt genom hela proceduren så blir det väldigt lockande att söka sig någon annanstans. Jag undrar ibland hur många som mig själv som till slut hamnat på Blocket eller liknande för att det är skit samma, de med bra hundar kan eller vill inte sälja till en ändå så då kan man lika gärna ta någon buskavlad byracka.

/jävligt bitter :(
Fast så svårt är det ju inte.
Däremot får man kanske engagera sig lite genom att visa att man är seriös och engagerad. Man kan ju dessutom knyta kontakter genom att lära känna folk i rasen (genom sociala medier bland annat).
Jag förstår att det är skit tufft i din situation, men för gemene man handlar det enbart om att man själv får visa framfötterna. Det är mest att folk verkar tro att folk ska kasta sina superfina valpar på dem utan att de själva visar upp något.
 
Jamen så kul att ni fick något att gadda ihop er mot och säga att det minsann inte alls är så svårt. Det gör mig jättepepp, verkligen. Jag bad inte om några tips, utan beskrev hur min erfarenhet sett ut hittills, så ni kan gärna släppa det nu.
 
Jamen så kul att ni fick något att gadda ihop er mot och säga att det minsann inte alls är så svårt. Det gör mig jättepepp, verkligen. Jag bad inte om några tips, utan beskrev hur min erfarenhet sett ut hittills, så ni kan gärna släppa det nu.
Men du, jag skrev ju att kan förstår att det är tufft för dig - med de problemen du beskriver.
Jag ville bara säga att för de flesta är det inte så, så för dem är det bara en dålig ursäkt.

Att flera har samma åsikt är ju inte heller att gadda ihop sig.
 
Men oj. Du behöver inte ta min bitterhet personligt, din ras har aldrig funnits och kommer aldrig finnas på kartan för min del. Jag kände igen problemet att det är svårt att som nykomling att bryta sig in i de kretsar där de riktigt bra hundarna finns - även om man bara söker en sällskapshund - och tog därför friheten att använda det som språngbräda. Men jag glömde väl att det inte är rumsrent att medge att man kan tänka sig att köpa hund på Blocket. :cool:
Jag tog det inte personligt, jag tog det som ett exempel. Du får köpa hund vart du vill, jag förstår bara inte argumentet att uppfödare borde välja bort köpare som är "säkra kort" för att det ska bli lättare för folk att köpa valp. Jag och många med mig föder inte upp hundar för att det ska vara lätt att köpa, utan för att vi har stora förhoppningar och planer med vår avel och våra valpar.
 
Jag har ju inte köpt valp på väldigt länge, och när jag gjorde det var jag naiv och glad att hitta en valp samma år som jag vile ha en, typ. Med facit i hand borde jag varit mer noga i mitt val av uppfödare. Inte för att det är något fel på shiban, men jag hade kunnat stötta en annan känner jag! Jag gick in med Väldigt mycket entusiasm för min framtida hund och det hade kanske kunnat förvaltas bättre av en mer engagerad uppfödare kanske.... eller nåt.
Nåja. Slutade väl gjorde det i alla fall, och jag tog kontakt med shiban via valphänvisning hos rasklubben. :) Mailade först. Tror faktiskt aldrig att vi pratade i telefon och det här var för drygt tio år sedan. Vi sågs inte förrän det var dags att hämta valpen eftersom jag var tvungen att flyga ned till Göteborg.

Nu när jag köpt kisse hade jag mest tur som fick uppfödaren rekommenderad av två gemensamma bekanta, som i sin tur kunde gå i god för mig. När jag hörde av mig väntade en av honorna ungar så jag ställde mig i kö, och sedan en behllls av uppfödaren, tre gick till andra uppfödare och en gavs bort till en vän på grund av eventuella hälsoproblem blev det en kvar till mig. Jag hade tur! :)
Här tog jag kontakt via hennes uppfödarsida på FB genom att presentera mig och tala om att jag "fått höra om henne via XX och XX och var mycket intresserad av en oriental" Då visste jag inte att hon redan hade en dräktig katta.
Jag har sedan dess varit ganska påflugen. :angel: Men intresset föll i god jord och nu har jag katt!
 
Skulle jag köpa hund idag i en ras jag har dålig koll på hade jag gått med i några Facebookgrupper för rasen, kollat med folk på buke om nån är insatt i rasen och snackat med valphänvisningen för rasen, de blr ju ha lite insyn i hur det fungerar i den rasen
 
Sen kan man som valpköpare vara allt för ivrig också. Det finns en tjej som jättegärna ville ha en viss vinthundsras. Hon var med i alla grupper rpå fb, postade hit och dit och det var stories på ig och Hej och hå. Hon fick en valp till sist, och sen exploderade det rejält. Hon är precis överallt, ger råd åt alla om allt och gör inlägg efter inlägg angående allt från foder och tillskott till träning och utrustning (och hon har inte en aning om vad hon pratar om) . Hon är ökänd överallt och ingen vill sälja åt henne. Och nu ska hon ha en till (valpen är dryga halvåret).

Och så skriver hon att hur hon än försöker så är hon en valpköpare bland alla andra. Eh, nej. Precis tvärtom.
 
Sen kan man som valpköpare vara allt för ivrig också. Det finns en tjej som jättegärna ville ha en viss vinthundsras. Hon var med i alla grupper rpå fb, postade hit och dit och det var stories på ig och Hej och hå. Hon fick en valp till sist, och sen exploderade det rejält. Hon är precis överallt, ger råd åt alla om allt och gör inlägg efter inlägg angående allt från foder och tillskott till träning och utrustning (och hon har inte en aning om vad hon pratar om) . Hon är ökänd överallt och ingen vill sälja åt henne. Och nu ska hon ha en till (valpen är dryga halvåret).

Och så skriver hon att hur hon än försöker så är hon en valpköpare bland alla andra. Eh, nej. Precis tvärtom.

Sådana personer får mig att se fullständigt rött.
 
Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till.

Jag har inte kontaktat många uppfödare kan tilläggas, men de jag har kontaktat har jag kontaktat via skrift. Jag har fått både icke-svar och ett väldigt snabbt svar.

På sistnämnda stället blev jag erbjuden valp direkt, men tackade nej p.g.a. dålig tidpunkt (var inte heller beredd på att bli erbjuden direkt, hade blivit varnad på nätet att väntetiden var ÅR). I alla fall skrev uppfödaren därefter att jag fick höra av mig igen om nästa kull var intressant. Sedan har det varit tyst.

Jag vet att en tik (som jag är intresserad av) ska avlas detta eller nästa år, men när vi pratade var ingen hane vald. När är rimligt att höra av sig igen? (Finns det någonstans man kan läsa om planerade kullar?)

Är det ett dåligt tecken att inte prata alls emellan kullarna, brukar man ha jämn kontakt?

Jag har även stundom funderat på att ta kontakt med fler uppfödare, för i huvudsak är det rätt linjer jag vill ha ifrån och inte en bestämd uppfödare. Kan man göra det utan att bli baktalad? På Facebook att döma är det vissa uppfödare som tycker det är fy skam.

Kan jag höra av mig igen till de som aldrig svarade mitt första mail? Mitt mail KAN ju ha drunknat i en massa andra, det behöver inte vara så att jag inte var intressant?

Jag kommer säkert på fler frågor allt eftersom :p

Det är korthårig collie det gäller f.k.

Det bästa sättet att få reda på om planerade kullar tror jag är att följa uppfödaren på sociala medier och hålla koll på henoms hemsida. Vi har ju ingen regelrätt valphänvisning längre i rasklubben men det finns en lista på uppfödare på hemsidan, och ibland lägger de ut att de planerar kull (tyvärr är det väldigt få som gör det).

Om du diskuterat parningen av en intressant tik med uppfödaren och denne inte hade valt hane så skulle jag försöka hålla koll lite extra. Det är ju alltid bra att veta ungefär när uppfödaren förväntade sig att tiken skulle löpa för då vet du ju när du borde få en uppdatering om vilken hane det blev (eller också vet du när du kan höra av dig och fråga om parningen är gjord och vem hanen blev).

Jag tror inte uppfödare har tid att ha jämn kontakt med alla intressenter, framför allt inte om de inte känner dig sen innan. Jag råder alltid valpköpare av min ras att försöka engagera sig i diskussioner om rasen på internet, åka på aktiviteter som rasklubben anordnar, åka på årsmöten, konferenser, träffar, SM med mera, och försöka lära känna uppfödarna. Det är det allra bästa sättet att komma in i rasen (och också få en jättebra bild av vilka linjer som finns och vad som kan tänkas passa dig).

Du får såklart kontakta hur många uppfödare du vill, speciellt om tiken inte är parad än! När tikarna är parade och det verkar som det tagit sig så kan det ju vara schysst att berätta att du lämnat intresse på flera kullar, men det tycker jag inte en behöver göra förrän ganska sent i processen. Uppfödarna tar för givet att du hör av dig till fler uppfödare, speciellt som du inte är lovad någon valp och allt kan hända, det kanske inte blir några valpar eller väldigt få, de blir inte som förväntat (mer/mindre krävande/mer/mindre arbetsegenskaper) osv. Uppfödarna har ju fri prövningsrätt så det kan bli så att du blir utan valp även om du lämnat intresse tidigt därför att en annan person hör av sig som uppfödaren hellre vill sälja just den valpen till.

Absolut kan du höra av dig till de som inte svarat.
 
Hemsidor är svårt - när jag började leta mellanpudel kollade jag kennlar på hyfsat avstånd både på rasklubbens och SKK:s sidor. Säkert hälften av alla länkar ledde till hemsidor som antingen inte fanns längre eller inte var uppdaterade på flera år.

Förmodligen har flera av dem - om de fortfarande är aktiva - gått över till Fb och liknande, men det är svårare att hitta dem där! Just för att hitta uppfödare tycker jag hemsidor är oöverträffade.

Nu hittade jag en uppfödare som både hade en bra, uppdaterad hemsida, fanns i närheten och hade planerat en kull. Det var före covid, ska jag kanske tillägga... inte samma tryck. Så jag har min fine rally-pudel, fyra år gammal nu.
 
Jag har ingen kontakt med intressenter mellan kullarna, varför skulle jag ha det?

När det är parat hör jag av mig till de som anmält intresse sedan innan och checkar av om de fortfarande är intresserade och sedan får de själva ta del av de uppdateringar som kommer. Det vore ju alldeles för tidskrävande att uppdatera alla intressenter en och en..
Jag vet inte? Det känns som om vissa har regelbunden kontakt med sina uppfödare, därav frågan. Men om det är normalt att inte ha det utan främst vid uppdateringar, så kan jag ju pusta ut ;)
Jag är inte uppfödare men har köpt flera hundar och känner ganska många uppfödare.

För det första tycker jag det är viktigt att det första mejlet handlar om vad man kan erbjuda en valp, ens erfarenhet av hundar (man behöver inte ha egen hund för att ha erfarenhet av hundar). Hur familjen ser ut, vad man vill göra med hunden när den blir vuxen osv.
Väldigt gärna lämna telefonnummer så uppfödaren kan ringa upp ifall hen vill.

För det andra tycker jag att man kan höra sig för med några olika, men kanske inte alla uppfödare i rasen. Och gärna meddela om man hoppar av en valpkö så att en uppfödare inte tänker att man är en intressent om man sen inte är det.

Är man intresserad av en viss tik ser jag inga problem med att man hör av sig till uppfödaren och ber hen meddela om/när det blir valpar, även om det tar ett tag.

Planerade kullar ser man oftast på kennelns egen sida, eller rasklubbens sida för planerade kullar.
Nej, gud nej, jag tänker absolut inte höra av mig till alla uppfödare i rasen :p Det är en handfull som är mer intressanta, och givetvis har jag tänkt lämna återbud i tid i så fall.

När jag skrivit till uppfödare har jag presenterat mig på ungefär det sätt du skrivet. Telefonnummer har jag nog inte haft med dock, men den uppfödaren som svarade mig har jag pratat med i telefon.

Jag tycker man ser planerade kullar rätt dåligt inom rasen, vissa har hemsidor och uppdaterar där, andra har inte det och/eller uppdaterar inte alls. På rasklubbens hemsida finns dock en lista över planerade kullar, men jag vet inte hur ofta den uppdateras sas.
Jag vet flera uppfödare som bara säljer åt såna som ringer. Alltså inga meddelanden eller mail. Visst gör de undantag, men ändå.

Jag har inte så himla mycket kontakt med uppfödare där jag står (först) I kö. Följer uppfödaren och kenneln på fb och gillar och kommenterar ibland.
Jag har hört att det kan vara så. Alltså, folk har olika preferenser. Själv vill jag helst inte ringa som första kontakt, för jag får sällan med allt jag vill. Mailkontakt och därefter telefonsamtal funkar ypperligt dock, men då blir jag ratad av vissa uppfödare antagligen.
Jag tycker att facebook är utmärkt för valpköp :p Nu har jag samma ras sedan mååånga år tillbaka osv, men det jag gör är att bli vän med intressanta uppfödare och/eller följa kennlars facebooksidor. Där håller jag mig uppdaterad om vad som händer, får bra bild av hundarna och ser till att gilla/kommentera allt intressant. Är det helt nya uppfödare jag skickar vänförfrågan till så skickar jag ett privat meddelande också och presenterar mig kort och förklarar just det, att jag vill vara vän för att jag är nyfiken på deras hundar.

När jag sedan blivit säker på att jag vill ha valp från någon specifik så skriver jag till den och pratar om det, frågar om framtida planer osv. I andra fall blir det att jag åtminstone ser att de skriver om valpplaner osv. MÅNGA skriver nämligen lite löst om valpplaner innan de faktiskt lägger ut annonser för att "locka köpare".

På så sätt går det utmärkt att hålla sig väl uppdaterad och få god chans på en bra valp, utan att nödvändigtvis stå på kö hos många samtidigt.
Vilken jättebra idé! De flesta har ändå facebook idag och uppdaterar någorlunda, så det ska jag absolut göra :D

Det bästa sättet att få reda på om planerade kullar tror jag är att följa uppfödaren på sociala medier och hålla koll på henoms hemsida. Vi har ju ingen regelrätt valphänvisning längre i rasklubben men det finns en lista på uppfödare på hemsidan, och ibland lägger de ut att de planerar kull (tyvärr är det väldigt få som gör det).

Om du diskuterat parningen av en intressant tik med uppfödaren och denne inte hade valt hane så skulle jag försöka hålla koll lite extra. Det är ju alltid bra att veta ungefär när uppfödaren förväntade sig att tiken skulle löpa för då vet du ju när du borde få en uppdatering om vilken hane det blev (eller också vet du när du kan höra av dig och fråga om parningen är gjord och vem hanen blev).

Jag tror inte uppfödare har tid att ha jämn kontakt med alla intressenter, framför allt inte om de inte känner dig sen innan. Jag råder alltid valpköpare av min ras att försöka engagera sig i diskussioner om rasen på internet, åka på aktiviteter som rasklubben anordnar, åka på årsmöten, konferenser, träffar, SM med mera, och försöka lära känna uppfödarna. Det är det allra bästa sättet att komma in i rasen (och också få en jättebra bild av vilka linjer som finns och vad som kan tänkas passa dig).

Du får såklart kontakta hur många uppfödare du vill, speciellt om tiken inte är parad än! När tikarna är parade och det verkar som det tagit sig så kan det ju vara schysst att berätta att du lämnat intresse på flera kullar, men det tycker jag inte en behöver göra förrän ganska sent i processen. Uppfödarna tar för givet att du hör av dig till fler uppfödare, speciellt som du inte är lovad någon valp och allt kan hända, det kanske inte blir några valpar eller väldigt få, de blir inte som förväntat (mer/mindre krävande/mer/mindre arbetsegenskaper) osv. Uppfödarna har ju fri prövningsrätt så det kan bli så att du blir utan valp även om du lämnat intresse tidigt därför att en annan person hör av sig som uppfödaren hellre vill sälja just den valpen till.

Absolut kan du höra av dig till de som inte svarat.
Jag har för mig att jag läst någon lista över planerade kullar? Men jag är inte säker på hur uppdaterad den är sas. Det är svårt med uppfödare som inte uppdaterar om planerade kullar på sociala medier eller eventuell hemsida heller. Den jag fick kontakt med gjorde inte det vid senaste kullen, och har inte haft några uppdateringar alls om den planerade kullen av tiken jag är intresserad av heller. Jag antar att hon kanske har intressenter att ta av och inte behöver annonsera ut, men det gör det svårt för mig som ny ;) Jag kommer höra av mig istället och se hur det ligger till i planeringsfasen, om hane är vald.

Tack för tips om bra sätt att komma in mer i rasen. Ska kolla upp olika aktiviteter rasklubben anordnar, osv.

Är det så alltså att uppfödare tar för givet att man hör av sig till fler? I så fall ska jag se mig för lite mer och inte vara rädd för att ta kontakt om jag hittar fler som har intressanta linjer. :)
 
Hemsidor är svårt - när jag började leta mellanpudel kollade jag kennlar på hyfsat avstånd både på rasklubbens och SKK:s sidor. Säkert hälften av alla länkar ledde till hemsidor som antingen inte fanns längre eller inte var uppdaterade på flera år.

Förmodligen har flera av dem - om de fortfarande är aktiva - gått över till Fb och liknande, men det är svårare att hitta dem där! Just för att hitta uppfödare tycker jag hemsidor är oöverträffade.

Nu hittade jag en uppfödare som både hade en bra, uppdaterad hemsida, fanns i närheten och hade planerat en kull. Det var före covid, ska jag kanske tillägga... inte samma tryck. Så jag har min fine rally-pudel, fyra år gammal nu.
Jag föredrar också hemsidor framför facebook, och har stött på samma fenomen inom "min" ras. Hemsidor verkar bara användas av få, vilket jag tyckte är synd för det var lättare att få en överblick. Men det är nya tider och bara att leta sig fram i facebook-djungeln ;)
 
Jag har för mig att jag läst någon lista över planerade kullar? Men jag är inte säker på hur uppdaterad den är sas. Det är svårt med uppfödare som inte uppdaterar om planerade kullar på sociala medier eller eventuell hemsida heller. Den jag fick kontakt med gjorde inte det vid senaste kullen, och har inte haft några uppdateringar alls om den planerade kullen av tiken jag är intresserad av heller. Jag antar att hon kanske har intressenter att ta av och inte behöver annonsera ut, men det gör det svårt för mig som ny ;) Jag kommer höra av mig istället och se hur det ligger till i planeringsfasen, om hane är vald.

Tack för tips om bra sätt att komma in mer i rasen. Ska kolla upp olika aktiviteter rasklubben anordnar, osv.

Är det så alltså att uppfödare tar för givet att man hör av sig till fler? I så fall ska jag se mig för lite mer och inte vara rädd för att ta kontakt om jag hittar fler som har intressanta linjer. :)

Ja, som jag skrev, i listan över uppfödare finns det också en lista över planerade kullar men den är inte alls komplett då väldigt få uppfödare lägger in sina kullar där, tyvärr. Både jag och @Red_Chili har ju nämnt det där med att bli vän med uppfödarna på Facebook, det var det jag menade med att "följa uppfödarna på sociala medier". Det tror jag är det allra bästa sättet i dagens läge när så få annonserar ut sina valpar offentligt eller via rasklubben.

När det gäller kontakten mellan uppfödare och valpköpare så ser den nog olika ut från fall till fall - det blir ju olika scenarion om valpköpare och uppfödare är vänner/känner varandra sen länge eller är helt nya för varandra, om valpköparen har varit aktiv inom rasklubben och därmed ett namn som blir igenkänt, osv osv. Så det finns nog inget 'normalt' mer än att du inte kan förvänta dig supermycket kontakt med uppfödarna om du är ny för dem och för rasen.

Ja, jag tror att de allra flesta uppfödare tar för givet att valpköpare har kontakt med flera uppfödare eftersom det är så osäkert om det blir en valp till en viss valpköpare från en viss kombination. Läget blir ju ett annat när det börjar närma sig valpning, då är det väl bra att du själv har en priolista kring vilken kombination du är mest intresserad av, och berättar för de andra uppfödarna att du också är intresserad av andra kullar som snart ska födas.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 658
Senast: hundtant
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 765
Senast: Sasse
·
Relationer Jag har blivit ghostad. Det gör ont, jag är ledsen och jag saknar honom. Jag vill ha svar - vad var det som hände? Eller egentligen hade...
Svar
11
· Visningar
1 706
Senast: Stefffie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Föl 2023
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp