Hur går kontakten med uppfödare till?

Jag har hittat mina hundar jag faktiskt köpt genom blocket (!), facebook, uppfödarens hemsida, facebook och tidigare kontakter/facebook.

Mitt bästa tips är att sätta ut en sökes annons på någon köp/sälj grupp för rasen. Har gjort så de senaste gångerna jag köpt hund och fått sjukt många förslag, en hel del kullar som absolut inte är intressanta men även flertalet bra. Annars är kontakter bra om man har någon inkörsport in i rasen som kan förmedla kontakt/vägleda en rätt.
Förutsätter såklart att du är en i grunden lämplig valpspekulant för aktuell ras och gärna har något som ’meriterar’. Jag har ex får vilket är ett pluss hoss flesta border collie uppfödare (dock har jag även blivit nekad/nedprioriterad då jag faktiskt var intresserad av en valp från en mer ’sportinriktad’ uppfödare för att jag inte hade så aktiv/stora sociala medier 🙄)

Jag har haft lite olika mycket kontakt med uppfödare som jag varit intresserad av en kull av. Oftast handlar det om en initiell kontakt och sedan följer man uppfödaren på sociala medier ex i dennes kennels sida/grupp, men vissa har jag mer kontakt med då man diskuterar saker allmänt. Jag har precis skaffat valp nu men har span på två hanar som jag gärna skulle vilja ha en valp efter när de får en kull och har därför meddelat ägarna och bett de höra av sig om hanen ska lånas ut samt följer de på sociala medier.

Jag har någon gång pratat i telefon/irl med alla uppfödare jag köpt hund från men mycket av kontakten i övrigt har skett genom messenger i de flesta fallen och inledande kontakten har aldrig varit telefonsamtal.

Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till.

Jag har inte kontaktat många uppfödare kan tilläggas, men de jag har kontaktat har jag kontaktat via skrift. Jag har fått både icke-svar och ett väldigt snabbt svar.

På sistnämnda stället blev jag erbjuden valp direkt, men tackade nej p.g.a. dålig tidpunkt (var inte heller beredd på att bli erbjuden direkt, hade blivit varnad på nätet att väntetiden var ÅR). I alla fall skrev uppfödaren därefter att jag fick höra av mig igen om nästa kull var intressant. Sedan har det varit tyst.

Jag vet att en tik (som jag är intresserad av) ska avlas detta eller nästa år, men när vi pratade var ingen hane vald. När är rimligt att höra av sig igen? (Finns det någonstans man kan läsa om planerade kullar?)

Är det ett dåligt tecken att inte prata alls emellan kullarna, brukar man ha jämn kontakt?

Jag har även stundom funderat på att ta kontakt med fler uppfödare, för i huvudsak är det rätt linjer jag vill ha ifrån och inte en bestämd uppfödare. Kan man göra det utan att bli baktalad? På Facebook att döma är det vissa uppfödare som tycker det är fy skam.

Kan jag höra av mig igen till de som aldrig svarade mitt första mail? Mitt mail KAN ju ha drunknat i en massa andra, det behöver inte vara så att jag inte var intressant?

Jag kommer säkert på fler frågor allt eftersom :p

Det är korthårig collie det gäller f.k.
 
När jag skulle ha min första egna hund, istället för familjens schäfrar, så började jag kolla rasklubbens hemsida när jag valt ras. Jag visste inget om vilka linjer som var bra men visste att jag ville kunna ställa ut så jag gick igenom listorna på årets corgi och kollade vilka kennlar som fått fram många fina hundar med fina resultat. De 5 bästa mailade jag, några fick jag inte svar från och några fick jag svar från men det var inga valpar på g just nu. Sen var det en som faktiskt hade en hane kvar eftersom den var fluff.

Åkte dit och hälsade på och pratade och tittade på den, men när uppfödaren fått mer hum om mig och förstod att jag ville ställa ut skopade hon istället upp en annan av valparna ut flocken och sa att jag tror den här skulle passa dig. Det var Helmer, han var egentligen bokad men den familjen hade inte bestämt sig än och en till familj ville inte ställa ut så de hade inga problem med fluffpälsen. Så dagen efter fick jag besked att familj 1 backat ur så jag fick Helmer och familj 2 fluffhanen.

Efter det ville jag ha en till och då hade jag en fot inne och fick hos samma uppfödare välja en hane av två där uppfödaren behöll den andra själv. Har också blivit erbjuden tre olika tikar på foder så håller med om att det är så otroligt mycket lättare när man är inne i uppfödarnas krets redan.
 
Om nu vissa uppfödare bara vill att första kontakten ska ske via telefon så är det ju rätt märkligt att de skriver ut sin mailadress.
Finns det en mailadress så skulle jag alltid börja med att presentera mig via mail, dvs ta första kontakten så. Jag förutsätter att uppfödare tycker det är okej om de öppet skrivit ut sin mailadress. Hade dock lagt till mitt telefonnummer i mailet.
 
Om nu vissa uppfödare bara vill att första kontakten ska ske via telefon så är det ju rätt märkligt att de skriver ut sin mailadress.
Finns det en mailadress så skulle jag alltid börja med att presentera mig via mail, dvs ta första kontakten så. Jag förutsätter att uppfödare tycker det är okej om de öppet skrivit ut sin mailadress. Hade dock lagt till mitt telefonnummer i mailet.
Jag tänker att I min ras är det kanske ofta via messenger. De har alltså inte hunnit annonsera ut någon valp utan köparen har hittat uppfödaren på fb eller grävt fram mejladressen via uppfödarlistan eller så.
 
Jag tänker att I min ras är det kanske ofta via messenger. De har alltså inte hunnit annonsera ut någon valp utan köparen har hittat uppfödaren på fb eller grävt fram mejladressen via uppfödarlistan eller så.
Ändå konstigt att de skriver sin mail på uppfödarlistan om de inte vill bli kontaktade så? Det är ju jättevanligt att som valpköpare kolla just uppfödarlistan.
 
Ändå konstigt att de skriver sin mail på uppfödarlistan om de inte vill bli kontaktade så? Det är ju jättevanligt att som valpköpare kolla just uppfödarlistan.
Tror det är ganska många som inte kollar sin uppfödarmail så ofta när man inte har valpar/parning utannonserade.
 
Som ett exempel till så la en uppfödarbekant idag ut ett litet inlägg med bild på en av sina tikar och passade på att nämna lite kort i bildtexten att de planerar att para henne nästa år. Inget mer än så, men tillräckligt för att de i bekantskapskretsen som är intresserade ska kunna höra av sig osv. Skulle inte förvåna mig om det blir en sådan kull som inte direkt kommer ut på annons :)
 
Som ett exempel till så la en uppfödarbekant idag ut ett litet inlägg med bild på en av sina tikar och passade på att nämna lite kort i bildtexten att de planerar att para henne nästa år. Inget mer än så, men tillräckligt för att de i bekantskapskretsen som är intresserade ska kunna höra av sig osv. Skulle inte förvåna mig om det blir en sådan kull som inte direkt kommer ut på annons :)
Och ibland får man tips över landsgränserna gällande kullar planerade inom typ två år :laugh:
 
Och ibland får man tips över landsgränserna gällande kullar planerade inom typ två år :laugh:
Ja det med! Sjukt störigt. Jag vet ATT det kommer födas en galet bra kull i annat land, men inte när. Det bör bli inom 3 år, men inte säkert :cautious: (finns fryst sperma, så gäller mest att bestämma exakt vilken tik det ska bli, men utifrån uppfödarens tankar osv kring uppfödning så vet jag att det blir bra).
 
Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till.

Jag har inte kontaktat många uppfödare kan tilläggas, men de jag har kontaktat har jag kontaktat via skrift. Jag har fått både icke-svar och ett väldigt snabbt svar.

På sistnämnda stället blev jag erbjuden valp direkt, men tackade nej p.g.a. dålig tidpunkt (var inte heller beredd på att bli erbjuden direkt, hade blivit varnad på nätet att väntetiden var ÅR). I alla fall skrev uppfödaren därefter att jag fick höra av mig igen om nästa kull var intressant. Sedan har det varit tyst.

Jag vet att en tik (som jag är intresserad av) ska avlas detta eller nästa år, men när vi pratade var ingen hane vald. När är rimligt att höra av sig igen? (Finns det någonstans man kan läsa om planerade kullar?)

Är det ett dåligt tecken att inte prata alls emellan kullarna, brukar man ha jämn kontakt?

Jag har även stundom funderat på att ta kontakt med fler uppfödare, för i huvudsak är det rätt linjer jag vill ha ifrån och inte en bestämd uppfödare. Kan man göra det utan att bli baktalad? På Facebook att döma är det vissa uppfödare som tycker det är fy skam.

Kan jag höra av mig igen till de som aldrig svarade mitt första mail? Mitt mail KAN ju ha drunknat i en massa andra, det behöver inte vara så att jag inte var intressant?

Jag kommer säkert på fler frågor allt eftersom :p

Det är korthårig collie det gäller f.k.
Vi har mailat och berättat vad vi har för hem att erbjuda och vad för typ av hund vi söker.
 
Ja det med! Sjukt störigt. Jag vet ATT det kommer födas en galet bra kull i annat land, men inte när. Det bör bli inom 3 år, men inte säkert :cautious: (finns fryst sperma, så gäller mest att bestämma exakt vilken tik det ska bli, men utifrån uppfödarens tankar osv kring uppfödning så vet jag att det blir bra).
Just därför har jag alltid en plats i flocken för en bra hund. De går liksom sällan att planera in exakt utan de blir då de blir.
 
Just därför har jag alltid en plats i flocken för en bra hund. De går liksom sällan att planera in exakt utan de blir då de blir.

Samma här. Jag GÖR plats för rätt hund 😅
Jag tänker lite likadant. Plats för hund har jag ju redan, det är bara valptiden som ska lösas osv. Får hoppas på lite tur helt enkelt :p Är så lätt annars att man har tillräckligt med tid ELLER pengar, inte både och...
 
Det tror jag dock skiljer rejält. Vet uppfödare som har en och samma mail för sin uppfödning och övrigt privatliv.
Ja absolut. Tänkte mest på de som har en dedikerad mail till uppfödningen. Vet flera som är dåliga på att ha koll på den i perioder där de inte har valpar/planer. Den glöms helt enkelt bort.
De går ju däremot att få tag på via sociala medier eller telefon oavsett.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 659
Senast: hundtant
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
Relationer Jag har blivit ghostad. Det gör ont, jag är ledsen och jag saknar honom. Jag vill ha svar - vad var det som hände? Eller egentligen hade...
Svar
11
· Visningar
1 706
Senast: Stefffie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Dejtingtråden del 37
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp