Bukefalos 28 år!

Hur "går" ni med eran hund?

Hagstadius

Trådstartare
Jag har en blandrastik på 1½år och jag har nyligen läst Cesar Millans bok där det står att hunden ska gå bredvid eller bakom en och det har jag börjat med nu, hon får inte heller lukta om man inte ger henne tillstånd och jag har henne i nosgrimman nu i början för att sedan gå över till halsband/sele när hon fattat fullt ut, vilket hon börjar göra nu redan efter 2-3dagar :)
Jag ser däremot varje dag att hundar drar iväg med sin ägare vart den vill gå och ägaren bara följer med, då är det väll hunden som är ledaren och inte människan? Jag ser också att folk går över gatan för att de inte kan hålla hunden om de möts på samma trottoar och vissa hundar blir fullständigt galna när de träffar andra och ägaren kan knappt hålla den, så vart är världen påväg?
Jag säger inte att min hund går perfekt bredvid mig hela tiden, fast nu håller jag henne så hon ha typ 10cms koppel + haken och flätningen som håller fast haken 8ca 10cm) så ca 25cms koppel har hon alltsomallt och hon går fint. Vi tränar nu på att hon inte ens ska titta på andra hundar när man går förbi dem. Såklart får hon titta om de går före men hon ska hålla bliken framåt, lite typ snegla går men hon ska inte böja på huvudet för då tappar hon fokus på vad hon gör och det ska hon inte.
Innan jag började ha henne i kort koppel och i halsband så brukade hon typ börja gå i passage (för er som vet vad det är) eller typ gå med extra höga benlyft och typ jogga fast i gåtakt haha, svårt att beskriva och hon pep och tittade utan att bry sig ett smack om mig när hon såg en annan hund. Hon vill ju bara leka men det är väldigt jobbigt då hon är en stor hund. I storlek med en mindre Schäfer och hon har dragit mig på barncykel (3-hjuling och hon hade bröstsele på sig), jag väger ca 50kg och hon gjorde det utan problem. Så hon kan ju dra och då är det jobbigt att man får ta i för att kunna gå normalt.

Men hur går ni mer eran hund? Går den som den vill i rullkoppel/flexikoppel! Vill höra så många versioner som möjligt, gärna om ni har sele, halsband, nosgrimma eller annat på din hund vid promenaderna!!

//Issa och Sapphire
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Personligen gillar jag inte nosgrimma alls. Förstår inte alls varför man använder sådan istället för att lära hunden att gå ordentligt i halsband.

Hur som, till tråden. Mina hundar går oftast lösa, men i bland har jag pudeln i koppel, pommen kopplar jag i princip aldrig då hon aldrig lämnar min sida. Han går då brevid eller strax framför mig om vi slappar. Jag har ett kommando som jag använder 'här' då ska han gå på vänster sida, men i lite framför eller bakom spelar ingen roll, bara han är hyfsat nära och inte drar. Fot kommando har jag ju också, men då är det ju bog mot mitt ben i princip.

Att det är något dominansbeteende för att han går lite framför mig i bland tror jag inte ett skit på. Han är väldigt lydig och följsam. Jag dominerar honom inte och inte han mig efter som vi inte är av samma art.

Jag använder mig oftast av ett lite bredare halvstryp, tränar vi så är det oftast ett retriverkoppel bara för att det är så lätta att hantera, ta av och på osv, cyklar vi så är det y-sele som gäller :)
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Jag har alltid min hund lös, hon går före och efter och lite som hon vill.
Vi bor så till att det är möjligt, typ vi möter 2 bilar/promenad. Och då ber jag henne stanna, eller kallar in henne.
Möter vi hundar, eller folk, så får hon stanna eller gå fot. Hon skulle aldrig drömma om att gå fram till en okänd hund.
Hon är lärd att gå på "rätt" sida på vägen, och går inte över utan tillåtelse.

* Jenny *
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Blandrasen går i sele + koppel och får gå precis som han vill. Han drar inte i kopplet och stannar aldrig för länge på någon fläck.

Flatten går lös vid sidan eller springer fritt utan koppel. Han får aldrig gå som han vill i koppel för han beter sig så fruktansvärt illa då ;) ( = Onödiga konflikter som enkelt löses genom att han går "fot" ) Så han går antingen "fot" eller springer lös.
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Jag har fyra hundar av lite mindre ras, går oftast med dem alla tillsammans och då väger de sammanlagt ca. 30 kg. Alla har halsband, halvstryp som är så stort att det inte ger nån strypeffekt. Jag VILL att mina hundar ska gå framför, gärna i sträckt koppel men för den sakens skull inte dra armen ur led på mig. Anledningen till att jag vill ha dem så är för att jag tycker det blir mindre koppeltrassel och jag slipper snubbla över nåt koppel... Enda gången jag brukar ta in dem bakom mig är när vi passerar runt en husknut, då vill jag gå först eftersom jag inte har någon aning om vad vi kan möta på andra sidan. Är de lösa så får de gå hur de vill.
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Mina går bredvid eller framför. Jag gillar inte när hundarna går bakom, tycker att jag har så dålig koll på vad de gör då, så det får de inte göra. Jag har halsband och vanligt läderkoppel på 180 cm. Ofta går de kanske 150 cm framför mig. Ibland vill de dra, men det får de inte. De är inte världens mest väluppfostrade hundar särskilt inte om båda vill hinna först till en läcker hög med kaninbajs. Men de är unga och blir allt bättre och så länge som det går framåt så duger det för mig. De lyssnar åtminstone på "här" vilket i deras fall betyder att de ska ta kontakt och hålla sig lite närmare mig.
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Cesars vetenskapligt obekräftade, och i flera fall motbevisade, teorier ger jag inte mycket för. Mina hundar vet att jag bestämmer vart vi ska gå, vare sig de går framför, bakom eller vid sidan. Eftersom de kommer på inkallning har jag dem oftast lösa. Då är de ömsom framför, bakom och bredvid. Kommer de före väntar de in mig av sig själva. Är de bakom springer de i kapp. Om jag tycker avståndet är för stort kallar jag in dem eller ber dem vänta. De håller koll på mig eftersom jag bestämmer riktningen. Promenaden ska vara avkopplande och kul för hunden. Den ska få sniffa och gå i egna tankar då och då. Det betyder inte att den är min "ledare". Jag erkänner villigt att min ena hund drar i kopplet. Det är inte för att hon vill "dominera" utan för att ingen har lärt henne annat. Hon var utställningshund och hennes uppfödare ville hon skulle dra i ringen. Vi har haft henne sedan Hon var ett och har inte brytt oss om att träna bort det eftersom vi så sällan har koppel. Hon är väldigt mån om att vara till lags och skulle följa mig in i döden, så att det skulle vara något annat än bristande inlärning kombinerad med otålighet betraktar jag som uteslutet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Jag har en blandrastik på 1½år och jag har nyligen läst Cesar Millans bok där det står att hunden ska gå bredvid eller bakom en och det har jag börjat med nu, hon får inte heller lukta om man inte ger henne tillstånd och jag har henne i nosgrimman nu i början för att sedan gå över till halsband/sele när hon fattat fullt ut, vilket hon börjar göra nu redan efter 2-3dagar :)
Jag ser däremot varje dag att hundar drar iväg med sin ägare vart den vill gå och ägaren bara följer med, då är det väll hunden som är ledaren och inte människan? Jag ser också att folk går över gatan för att de inte kan hålla hunden om de möts på samma trottoar och vissa hundar blir fullständigt galna när de träffar andra och ägaren kan knappt hålla den, så vart är världen påväg?
Jag säger inte att min hund går perfekt bredvid mig hela tiden, fast nu håller jag henne så hon ha typ 10cms koppel + haken och flätningen som håller fast haken 8ca 10cm) så ca 25cms koppel har hon alltsomallt och hon går fint. Vi tränar nu på att hon inte ens ska titta på andra hundar när man går förbi dem. Såklart får hon titta om de går före men hon ska hålla bliken framåt, lite typ snegla går men hon ska inte böja på huvudet för då tappar hon fokus på vad hon gör och det ska hon inte.
Innan jag började ha henne i kort koppel och i halsband så brukade hon typ börja gå i passage (för er som vet vad det är) eller typ gå med extra höga benlyft och typ jogga fast i gåtakt haha, svårt att beskriva och hon pep och tittade utan att bry sig ett smack om mig när hon såg en annan hund. Hon vill ju bara leka men det är väldigt jobbigt då hon är en stor hund. I storlek med en mindre Schäfer och hon har dragit mig på barncykel (3-hjuling och hon hade bröstsele på sig), jag väger ca 50kg och hon gjorde det utan problem. Så hon kan ju dra och då är det jobbigt att man får ta i för att kunna gå normalt.

Men hur går ni mer eran hund? Går den som den vill i rullkoppel/flexikoppel! Vill höra så många versioner som möjligt, gärna om ni har sele, halsband, nosgrimma eller annat på din hund vid promenaderna!!

//Issa och Sapphire


Fy vilket tråkigt liv, gå som en maskin och varken få titta eller nosa.
Man kan lära hundar gå bra i koppel utan att ta bort hela deras sätt att vara.
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Vi brukar ofta inte ens gå på samma promenad, det bara råkar vara så att kopplet mellan oss kräver att vi ska gå åt samma håll :p Min hund är lite...egen av sig men vi älskar henne ändå.
Min regel är att i stadsmiljö ska hunden gå bredvid mig, i villamiljö (typ trottoarer, betydligt lugnare än i centrum) utökas avståndet till några meter så länge det är sikt åt alla håll, men såpass nära att man hinner "hala in henne". Endast pga säkerheten, jag vill inte att hon t ex ska bli påkörd eller hälsa på människor som inte vill hälsa på henne. Jag ser ingen poäng med att gå på promenader om hunden inte får nosa och ha roligt utan ska gå strikt intill hela tiden, det är inte så jag vill ha det i min flock. Självklart ska det inte hängas i kopplet eller morras efter andra hundar men våra promenader går i huvudsak ut på två saker för min hund: kissa/bajsa och patrullera reviret, för mig handlar det om att promenera, vi kompromissar och båda blir ganska nöjda.
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Jag skulle kanske inte dra det lika långt som mitt ex som följde efter hunden eftersom han tyckte att promenaden var hundens...
Jag bestämmer var och hur vi ska gå, men hunden ska givetvis få nosa,pinka,gräva och springa och ha roligt om det är en passande miljö och tillfälle...

Vill jag gå med något som enbart ska gå brevid mig som en lobotomerad robot så kan jag gå ut med shoppingvagnen....
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Jag ser också att folk går över gatan för att de inte kan hålla hunden om de möts på samma trottoar och vissa hundar blir fullständigt galna när de träffar andra och ägaren kan knappt hålla den, så vart är världen påväg?

men alltså...detta var väl ändå lite att ta i..?

Det är ju inte alltid ägarens fel att denne råkar ha en hund som blir galen vid hundmöten...trots hur mycket uppfostran som helst, så klarar vissa hundar inte av andra hundar..och då är det väl väldigt bra att ägaren väljer att byta sida, för alla parters skull?
Sen kan det ju även vara en "ny" omplacering som dom inte fått rätsida på än och håller på att träna..

Eller som i mitt fall då jag har en hund som är fullkomligt galen i andra hundar (läs ÄLSKAR andra hundar) och hur mycket jag än "bråkar" tillbaka så ska han göra allt för att dra fram och hälsa.. och då väljer jag ofta att helt enkelt gå över till andra sidan gatan, för att underlätta för mig själv.


För övrigt så låter jag honom alltid gå bredvid mig, i kort koppel, när vi är på väg någonstans, eller t.ex. går inne i stan. Då bestämmer alltså jag vägen och takten, och då blir det sällan något nosande/stannande.
Men är vi ute på promenad, med syfte att han ska kissa/bajsa så får han faktiskt gå framför mig eller lös (tidig morgon, i vårat område) och nosa bäst han vill... Det är just dessa promenader han uppskattar mest och blir gladast av. Även jag gillar våra morgonpromenader bäst då han alltid går lös och springer fritt (lycka för honom) och får bete sig som den lilla pajas han är... det får mig alltid att dra extra på smilbanden och ger mig gott samvete när jag ska till jobbet :)
Tycker precis som Grana att det låter som ett riktigt tråkigt hundliv att aldrig få göra detta, och skulle nog själv må dåligt av att beröva honom den friheten..
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Mina går kopplade, men har nästan hela koppellängden att röra sig på, så de nosar och kissar och grejar mest som de vill. När vi möter människor/hundar/cyklar/bilar/etc kortar jag in dem och de går bredvid mig.

Inga konstigheter, inget krångel.
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Om jag hade varit du hade jag istället försökt bygga upp ett starkare band till din hund, istället för att med nosgrimma "tvinga" den dit du vill ha den.

Min hund har olika koppel för olika ändamål. Med ett koppel+halsband får hon "flänga runt". Det gör ingenting om kopplet sträcks men hon får ju inte HÄNGA i det. I träningskopplet är det absolut noll tolerans med dragande. Om hon går framför/bakom/bredvid spelar ingen större roll sålänge det är jag som godkänner det och hon lyssnar på mig om jag ber henne byta position.

Att hunden bestämmer för att den går framför verkar väldigt konstigt, då flockledaren i en hundflock inte alltid går först.. Men alla väljer vi olika saker att tro på :)
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Tack för ett bra inlägg. Jag har en hund som numera fungerar bra vid hundmöten för det mesta, men känner jag att vi har en dålig dag och det finns möjlighet så väljer jag hellre att gå åt sidan än att ta en onödig konflikt.

Vad gäller ursprungsfrågan så får min hund gå lite som han vill men han får INTE dra i kopplet. Vill han stanna och nosa är det helt ok men han får inte slänga sig iväg åt något håll eller streta bara för att han känner någon spännande doft. Jag bestämmer också när det är dags att gå vidare eller om något ställe är förbjudet att kissa på. Vi är ute och går tillsammans, jag är inte bara ett bihang i änden av kopplet.
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Min går för det mesta lös eller "strövar omkring" i kopplet. Så länge vi inte har bråttom eller ett specifikt syfte med promenaden (som att cykla eller springa t.ex) så ser jag ingen anledning till att han inte ska få nosa eller gå lite som han vill förutsatt att han lyssnar när jag ber honom om det.
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Han går oftast i halvstryp och 180 cm koppel beroende på vad vi gör så kan han gå lite som han vill eller i kort koppel. Är det okey eller önskvärt att han drar så har han sele. Behöver han få gå friare, springa och busa så har han sele och rullkoppel.

När jag vägde v 40-45 kilo hade jag under fyra år två hundar, tillsammans vägde de närmare 90 kilo. Hur i helsike tror du att man kan ge en brukshund ett uns av den motion och stimulans de kräver om de ska leva sina liv i 25 cm koppel och blicken låst rätt fram?

Visst ska de kunna gå fint (iallafall om man är i stan) men kan ju inte gå så hela tiden...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Jag har 38 kg Rottistik, alltså ganska stor hund. Hon drar aldrig i koppel, även fast hon var en riktig jäkel på det när hon var yngre, jag har lärt att henne att man går med slakt koppel helt enkelt. Hon går vid min sida eller framför, att ha hunden bakom känns helt vansinnigt, var finns kontakten då? Min tik tar kontakt med mig var hon än går, hon stämmer av så att allt är okej och har stenkoll på vad jag pysslar med! Så jag vill ha det... hon får nosa och kissa bäst hon vill, den enda regeln vi har är att man inte drar i kopplet, inte stirrar på andra hundar och inte blir besatta av luktfläckar.
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Fast jag undrar om cesar verkligen får ned det han vill? För om man tittar på programmet när han rör sig med en "hel flock" vare sig lös eller i koppel så är det hundar både framför, bakom och på sidan utan att han "tillrättavisar dem" men däremot när han försöker få en hund att lyssna så kräver han mer av den.

Lite så fungerar ialla fall våra promenader, förflyttar vi oss bara framåt mot ett mål så bryr jag mig inte så mycket om var han är, bara han inte drar i kopplet, men han har kopplets fulla längd att röra sig i, snosa osv men jag står inte still och väntar för att han ska lukta klart eller liknande, jag är på väg framåt alltså får han lov att hänga på, självklart stannar jag om han kissar/bajsar men kissande får inte gå till överdrift och bli markerande, då går jag bara.
Sen kan vi gå över till mer "träningsdel" av promenaden, då kan jag kräva fotgående en stund, lite sitt, ligg, stå osv
Ska vi ge oss in på en trång stig så brukar jag kommendera honom "back", dvs att han ska gå bakom mig på stigen, det brukar jag även använda om han behöver koppla av eller vid trånga hundmöten. Han är tränad att koppla av vid "back" och gör det vilket gör att han varvar ner och trånga hundmöten blir aldrig några problem. Men som sagt, gå bakom är ett komando, ungefär som fot fast jag upplever våran hund som att han kopplar av ialla fall. ;) Vid fotgående så är han mer i "jobbhumör" och uppmärksam.

När han är lös så rör han sig på samma sätt som vid "förflyttning framåt i koppel" fast med lite större "cirklar" runt mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Fy vilket tråkigt liv, gå som en maskin och varken få titta eller nosa.
Man kan lära hundar gå bra i koppel utan att ta bort hela deras sätt att vara.

Instämmer.



Jag har mina i koppel som är mellan 180-240cm långa (varierar mellan olika koppel), oftast i sele men ibland i halsband. Går jag bara med min vuxna tik så har jag henne gärna i flexikoppel.

De får gå "hur som helst" så länge de inte drar och uppför sig vid möten med fotgängare/cyklister/hundar. Om de inte uppför sig vid hundmöten så funderar jag på varför och försöker fundera ut en så trevlig metod som möjligt för att träna bort det. Med min förra hund som var osäker vid hundmöten blev det skvallerträning, med min "sommarhund" som jag har nu så går vi till andra sidan gatan och så ställer jag mig där med handen runt bogen på henne och låter henne titta lugnt. Så fort hon varvat ner så går vi vidare utan problem.

De får nosa runt, de får kissa och skita när de vill (men inte markera överdrivet mycket eller "låsa fast sig" i evigheter vid någon kissfläck). De får inte äta något de hittar ute och om jag ber dem vänta (tex vid övergångsställen, om jag måste tömma skorna på sand eller liknande) så ska de såklart vänta.

Vi gör nog inte så jättemycket tillsammans på våra promenader, om jag inte stannar till för lite trickträning eller liknande. Vi lullar helt enkelt omkring, tittar på naturen och har det trevligt. Ibland får vuxna hunden vara lös även där det inte är inhägnat. Då ska hon hålla sig inom synhåll, får inte hälsa på människor/hundar/whatever och ska komma direkt om jag säger åt henne att göra det.

Jag försöker helt enkelt att inte trassla till det med så mycket regler och har inga regler "bara för sakens skull" utan de regler som finns är för att skona min rygg/hundarnas halsar och för att visa hänsyn till omgivningen.

97699_1340360061.jpg

Jag föredrar om de går framför mig så att jag ser vad de gör.
 
Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Hade det varit en kuse så inte går man på kort töm på jaktbett varje ridtur! Lossa på nosgrimman o ge hunden lång tygel.:) Ledarskap är något helt annat, kanske vinner du din hunds respekt vad det lider.. prova att jobba tillsammans, spåra eller dylikt, risk finna annars att du bara är den tråkiga som hindrar från att ha kul!'
Hoppas du har någon bra hundklubb nära dig, jag o min långnäsa har fått många fina råd och för den delen träningskompisar där=)
 

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 148
Senast: Bulldoozer
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 760
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
832
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 062
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp