Hur ge Domosedan??

inaa

Trådstartare
Jag ska försöka få in en mycket reaktiv häst som jag haft på foder, i en transport. Han är ganska van vid att åka och enligt ägaren går han bara rakt in men jag tvivlar starkt på det (se annan tråd; Hur gick det sedan?) så jag har nu fått Domosedan att ge. Under tungan. Jo tack. Jag kan absolut inte förstå hur jag ska få denna häst att acceptera det, så jag tar mer än gärna emot alla knep ni kan komma på!
 
Håller med ovanstående. Om man själv går in med inställningen att det kommer bli problem så blir det problem och ofta skapar man problemet själv genom sitt agerande utan att man är medveten om det. Hur långt bort är ägaren? Kanske kan ägaren själv komma och lasta hästen?
 
Anledningen till att jag inte riktigt litar på ägarens ord är att de alltid kört två hästar åt gången. Den här gången måste han åka ensam. Det gjorde han när de körde hit honom också, och när han kom fram var han väldigt stressad och genomblöt av svett, så jag är inte säker på att det hade varit så lätt som de säger. Ägaren befinner sig 2 timmar bort och kan inte komma, det har jag redan frågat om. Av alla mina hästvana bekanta, lugna som mindre lugna, är det ingen som kan just den tiden. Han ska hämtas av transportör som jag hoppas kan vara till hjälp, just för att jag själv är oerfaren. Jag är oerfaren, men mycket lugn så jag hoppas att det löser sig.
 
Anledningen till att jag inte riktigt litar på ägarens ord är att de alltid kört två hästar åt gången. Den här gången måste han åka ensam. Det gjorde han när de körde hit honom också, och när han kom fram var han väldigt stressad och genomblöt av svett, så jag är inte säker på att det hade varit så lätt som de säger. Ägaren befinner sig 2 timmar bort och kan inte komma, det har jag redan frågat om. Av alla mina hästvana bekanta, lugna som mindre lugna, är det ingen som kan just den tiden. Han ska hämtas av transportör som jag hoppas kan vara till hjälp, just för att jag själv är oerfaren. Jag är oerfaren, men mycket lugn så jag hoppas att det löser sig.

Är det stora firman G så lastar dom åt dig, dom är jätteduktiga och lugna.
 
Jag har gett domesedan vid skoning, det är tyvärr lite klurigt och inte poppis hos hästen. Det jag gör är stå vid sidan och hålla om nosryggen, stoppa in sprutan i mungipan så gapar hon automatiskt och då försöka sikta den mot mitten av tungan och neråt för att hamna under. Som någon redan skrivit - jätteviktigt att hästen är i en lugn miljö för annars verkar det i princip inte
 
Öppna munnen med fingret precis som du ska få in bettet när du tränsar en häst som inte öppnar självmant. Då kan man också gömma sprutan lite bakom handen. Sen brukar det inte vara något större problem att få in sprutan och trycka av under tungan.
 
Krångla inte med droger i onödan. Att hästen var svettig och orolig när den kom fram säger ingenting om hur den var att lasta, och om ägarna säger att den brukar gå rakt in, så utgå ifrån det.

Alla droger har tillvänjningseffekt och kan bli mindre verksamma om man överanvänder, så en tumregel bör vara att endast droga om inga andra vägar är framkomliga. Precis som flera har skrivit är det också mycket viktigt med en lugn atmosfär för att inte effekten ska utebli. Det finns också hästar som mår dåligt av att drogas och "kämpar emot". Dessa hästar kan bli MYCKET svårhanterliga och ha en besvärlig "avtändning".

Eftersom det verkar som om du ska anlita en professionell transportör skulle jag definitivt sitta lugn i båten och lita på deras yrkeskunnande.
 
Nej, det här är en tjej som kör eget. Jag vet ingenting om henne men hon ska vara behjälplig vid lastningen också.
Jag hör alla er som avråder från lugnande. Samtidigt, jag står på en gård med många väldigt erfarna och kunniga hästmänniskor. De har sett hästen hanteras dagligen och de säger i kör; Domosedan. Han är alltså VÄLDIGT reaktiv. Nu vet jag inte vad jag ska göra 😳..
 
Nej, det här är en tjej som kör eget. Jag vet ingenting om henne men hon ska vara behjälplig vid lastningen också.
Jag hör alla er som avråder från lugnande. Samtidigt, jag står på en gård med många väldigt erfarna och kunniga hästmänniskor. De har sett hästen hanteras dagligen och de säger i kör; Domosedan. Han är alltså VÄLDIGT reaktiv. Nu vet jag inte vad jag ska göra 😳..
Kör på din plan😊
Jag har aldrig gett domosedan, däremot plegicil. Skillnaden är väl att de kan svälja plegicil men domosedan ska tas upp av slemhinnan. Det brukar inte vara svårt att spruta in i munnen, men beroende på hur stor dos du ska ge kanske det är lättare att lägga det vid läppen som ngn skrev?
Jag brukar smeta ut det sista innanför läppen när jag ger pleg, men min häst är väldigt van och bara står snällt hela tiden..

Du kanske kan testa att ge några dagar innan för att se så du får till det?
 
När jag hade en unghäst som inte kunde skos utan lugnande gjorde jag som så att jag tog hjälp av en stallkompis som höll i hästen om nosryggen medan jag fångade upp hästens tunga och styrde den åt sidan så Domosedangelen hamnade under. Var sällan några problem men man bör ju veta hur man ska göra och vara bekväm med att greja i hästens mun.
 
Jag gav domosedan till min förra häst inför skoning och att tänka på är att det tar uppåt 1 timme innan full effekt kickar in. Det kan dock bli ordentlig effekt, dvs de blir väldigt dåsiga och pga det kanske lite svåra att lasta (?) gissar jag.
Men du ska självklart gå på de rekommendationer du har fått från de som känner hästen.

Att ge domosedan har jag tyckt varit ganska oproblematiskt, vinkla sprutan nedåt, du behöver inte manuellt lyfta upp tungan, huvudsaken är att det kommer på slemhinnorna. Det går även att smeta in lite på tandköttet under läppen.
 
Min reaktiva/lättstressade häst blir bara än mer spänd av att få lugnande i liten dos, nära explosiv. Det är alltså inte lugnande alls utan tvärtom stressande för honom, förmodligen eftersom han känner att han tappar ”kontrollen”. För honom skulle lastning (eller andra för honom jobbiga situationer) bli mycket värre med domosedan än utan.

Eftersom Bravo verkar lite lik min mentalt skulle jag råda att du provar domosedan idag om möjligt, och när det kickat in gå till en situation som är lite lagom stressande. Så du på förhand ser om det faktiskt hjälper honom. Innan min nuvarande häst fick låg dos lugnande hade jag aldrig varit med om den motsatta effekt det gav på honom, och då hade jag ändå 20 års erfarenhet då. Så kanske inte jättevanligt men det förekommer.

Som någon skrev är det inte säkert att lastningen blir svår bara för att han blivit svettig av att åka. Det kan faktiskt vara så att han bara går rakt på. Försök att inte oroa dig för mycket på förhand. Det kan bli svårt att lasta, men det kan lika gärna gå helt ok, eller till och med bra. Känn trygghet i att du kommer ha transportören till hjälp, hon har garanterat varit med om många olika typer.

Håller tummarna att det flyter på för er imorgon! ❤️
Pm:a om du vill prata mer.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 335
Senast: SiZo
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 979
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 984
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 321
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp