Hur ge hö i hagen? (Flock)

R

Raderad medlem 142449

Ni som har flera hästar tillsammans i samma hage och som inte går på fri tillgång på grovfoder, hur tänker ni kring högivan om de äter olika mängd hö?

Lägger ni ut höet och hoppas att hästarna äter från rätt hög och får i sig rätt mängd ? Eller kompenserar ni vid kvällsgivan inne i boxen?
 
Ni som har flera hästar tillsammans i samma hage och som inte går på fri tillgång på grovfoder, hur tänker ni kring högivan om de äter olika mängd hö?

Lägger ni ut höet och hoppas att hästarna äter från rätt hög och får i sig rätt mängd ? Eller kompenserar ni vid kvällsgivan inne i boxen?
Försöker ge lika mycket/lite ute och kompenserar inne.

Det ger ju inga fördelar att lägga ut 5+2kg och hoppas att hästarna inser vems som är vems. Den svårfödda lär få för lite och den lättfödda löper risk att bli tjock. Nä, bättre då att ge 2kg var.
 
I nästan varje hage hos oss finns det en häst som vaktar och inte delar med sig av maten och som sedan äter från de andra hästarnas högar när dennes egen är slut. Så hästägarna kommer överens om max-kg per påse/häst så att dessa "ranghöga" hästar inte får i sig för mycket, och sedan får de "ranglåga" kompenseras inne om de behöver mer mat. Beroende på hagkonstellation med lätt-/svårfödda hästar ligger lunchpåsarna på 2-4 kg.

Vet att ranghög och ranglåg är fel beskrivning, men enklast att beskriva så...
 
Ute i flock kan man ju inte reglera intaget såvida man inte delar på hästarna.
Jag reglerar över natten.
 
Ni som har flera hästar tillsammans i samma hage och som inte går på fri tillgång på grovfoder, hur tänker ni kring högivan om de äter olika mängd hö?

Lägger ni ut höet och hoppas att hästarna äter från rätt hög och får i sig rätt mängd ? Eller kompenserar ni vid kvällsgivan inne i boxen?
Kompenserar med lusern, olja och/eller betfor i krubbmaten till den som behöver mer.
Stänger inte in mina i stallet på natten.
 
Lägger till att lösdriftshästen som är svårfödd får komma in och äta hö ett par timmar i box och får lucern för att hålla hullet.
 
Ni som har flera hästar tillsammans i samma hage och som inte går på fri tillgång på grovfoder, hur tänker ni kring högivan om de äter olika mängd hö?

Lägger ni ut höet och hoppas att hästarna äter från rätt hög och får i sig rätt mängd ? Eller kompenserar ni vid kvällsgivan inne i boxen?
Alla får samma mängd i hagen (eller ja, vissa äter ju snabbare än andra...) och har individuell foderstat inne.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
864
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 112
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 071
Senast: Twirro
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 682
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp