Hur ge kapsel?

Daff

Trådstartare
Jag har köpt Omega 3 kapslar från Svenska djurapoteket och fattar inte hur jag ska servera dom till min hund - hur gör ni?

Jag provade lägga en kapsel i maten och efter mycket tuggande och spottande svaldes den till sist men mycket av innehållet hamnade på golvet efter att det gått hål på kapseln. Det kändes inte särskilt effektivt.
 
Jag har köpt Omega 3 kapslar från Svenska djurapoteket och fattar inte hur jag ska servera dom till min hund - hur gör ni?

Jag provade lägga en kapsel i maten och efter mycket tuggande och spottande svaldes den till sist men mycket av innehållet hamnade på golvet efter att det gått hål på kapseln. Det kändes inte särskilt effektivt.
Lägger bara på maten, men de äts som godis också.

Hade provat och se om olja är lättare att ge. Jag har valt bort olja då hundarna luktar äcklig fisk i skägget annars 🥴
 
Jag ger det i maten :D Kapslarna kanske inte är något för din hund, har du testat olja istället? :)
Vår hund äter inga tabletter frivilligt.
Jag stoppar in tabletter långt ner, höjer nosen och smeker på halsen. När hon svalt får hon godis 🤷‍♀️

Så har jag också gjort med tabletter men nu ska hon ha två kapslar per dag och det kommer bli för bökigt. Dom verkar dessutom smaka okej men hon tycker att dom är lite konstiga 😁

Lägger bara på maten, men de äts som godis också.

Hade provat och se om olja är lättare att ge. Jag har valt bort olja då hundarna luktar äcklig fisk i skägget annars 🥴
Och @Maniac123
Sväljer era hundar kapslarna hela? Doris tuggar sin mat så oljan hade kanske varit smidigare för henne.
 
I såna lägen använder jag mjukost i såna där trekanter, har hittills aldrig haft en hund som tuggar mjukosten utan den bara glider ner och hunden märker inte tablett/kapsel i osten. :)

Typ sån här ost:

426479.jpg
 
Terriern tror piller är godis, så henne ger jag bara direkt ur handen och hon smaskar glatt i sig det som bjuds.
Fauven vägrar ta sånt snusk i sin mun, så henne öppnar jag munnen på och petar pillret så långt ner jag kan, stänger munnen och masserar lätt på halsen tills hon svalt.

Katten får samma behandling som fauven..
 
Så har jag också gjort med tabletter men nu ska hon ha två kapslar per dag och det kommer bli för bökigt. Dom verkar dessutom smaka okej men hon tycker att dom är lite konstiga 😁


Och @Maniac123
Sväljer era hundar kapslarna hela? Doris tuggar sin mat så oljan hade kanske varit smidigare för henne.
Jag tror att de mestadels sväljer ner bara som de gör med torrfodret också. Men ger jag som godis händer det att det tuggas ibland.
 
En klick bredbar leverpastej i matskålen, där trycker jag ner kapseln. Då glider den med när hon äter.
 
Min hund tuggar både sitt torrfoder och godis, även skinka osv. Blötmat tuggar hon inte lika mycket men den slinker inte ner hel i en klump heller. När hon har fått tabletter har jag helt enkelt öppnat munnen, stoppat in dem långt ner och stängt munnen. När hon svalt får hon en godis. Hon tycker inte det är jobbigt alls vad jag kan märka, det är en del av "normal hantering" för henne. Vi har tränat på det redan när hon var liten valp.

Familjens lagotto var mer glupsk, han fick tre tabletter varje dag och han kom och tiggde efter dem efter frukost. Han var också väl medveten om att det skulle vara tre, han var inte nöjd med bara två :D
 
Min hund, som är superkräsen, får alla tabletter/kapslar i bredbar leverpastej. Tar en tesked pastej och trycker ner tabletten i det, sen slickar/gnager hon på pastejen och när hon får loss tabletten så slinker den ner snabbt eftersom hon är så tarv att få i sig ALL pastej! :p
 
Min hund får medicin fyra gånger/dag. Jag öppnar munnen med ena handen och stoppar ner tabletten/tabletterna med den andra och petar ner tabletten med tummen. Det fungerar tack och lov väldigt bra. Jag har tänkt så många gånger att jag är så tacksam för att det är just han som måste medicineras så mycket. Med mina tidigare hundar hade det aldrig gått så smidigt men för nuvarande är det inga problem alls. För min är diverse godis uteslutet. Han kan enbart äta sitt eget foder pga allergi.
 
Om jag ska ge tabletter som hunden inte vill äta så lägger jag den i en bit smör som jag sedan stoppar långt in i munnen på hunden, stänger munnen och riktar nosen mot taket. Smöret kommer då att glida bakåt då det smälter och hunden sväljer automatiskt.
Gällande omega 3-kapslar så hade jag istället satsat på olja, eller så öppnar du kapslarna och häller oljan över maten.
 
Jag ger också medicin ner i halsen som de flesta andra här. Men ger ni dagliga kosttillskott så också? Mina hundar ska ha 3 kapslar var. Jag skulle inte göra något annat om dagarna än att slänga kapslar i halsen på alla mina hundar om jag hade behövt göra så 😂 Jag tycker det känns som en omständig lösning. Även att mata hundarna med en stor klick leverpastej/mjukost en gång om dagen för att få i dom kapslarna. Ni som gör det, finns det någon anledning till att ni inte ger flytande olja istället? :)

Självklart skillnad på medicin, där kan man inte direkt välja. Och det är ju oftast en kortare period.
 
Jag ger också medicin ner i halsen som de flesta andra här. Men ger ni dagliga kosttillskott så också? Mina hundar ska ha 3 kapslar var. Jag skulle inte göra något annat om dagarna än att slänga kapslar i halsen på alla mina hundar om jag hade behövt göra så 😂 Jag tycker det känns som en omständig lösning. Även att mata hundarna med en stor klick leverpastej/mjukost en gång om dagen för att få i dom kapslarna. Ni som gör det, finns det någon anledning till att ni inte ger flytande olja istället? :)

Självklart skillnad på medicin, där kan man inte direkt välja. Och det är ju oftast en kortare period.
Min får inte kosttillskott, hon käkar Gaba mellan varven. Och den finns inte i olja och får heller inte delas. Så lättast är att gömma den i leverpastej. Hon är en mästare på att sortera ut den om den ligger torrt. Då brukar den oftast hänga i skägget 😁
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220608_134911.jpg
    Screenshot_20220608_134911.jpg
    88,3 KB · Visningar: 9
Jag ger också medicin ner i halsen som de flesta andra här. Men ger ni dagliga kosttillskott så också? Mina hundar ska ha 3 kapslar var. Jag skulle inte göra något annat om dagarna än att slänga kapslar i halsen på alla mina hundar om jag hade behövt göra så 😂 Jag tycker det känns som en omständig lösning. Även att mata hundarna med en stor klick leverpastej/mjukost en gång om dagen för att få i dom kapslarna. Ni som gör det, finns det någon anledning till att ni inte ger flytande olja istället? :)

Självklart skillnad på medicin, där kan man inte direkt välja. Och det är ju oftast en kortare period.
Medicin alltid direkt i munnen. Tillskott läggs på/i maten. Ibland spottar den som får b-vitamin kapslar ut dessa och då kan det hända att jag stoppar den direkt i munnen eller bara struntar i den.
 
Min får inte kosttillskott, hon käkar Gaba mellan varven. Och den finns inte i olja och får heller inte delas. Så lättast är att gömma den i leverpastej. Hon är en mästare på att sortera ut den om den ligger torrt. Då brukar den oftast hänga i skägget 😁
Du kan dock öppna kapseln och strö på maten om hon äter då. Kapseln behövs inte för effekten (finns studier gjorda på just detta för hund).
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 180
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 842
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 819
Senast: Zpunk
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 522
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp